Siis tuhiotaanko häädetyn koko omaisuus kuten tässä vahingossa väärän asukkaan häädössä tehtiin?
IS:n tietojen mukaan tyhjennyssiivous toteutettiin 7. huhtikuuta, kun asukkaat eivät olleet kotona.
Ilta-Sanomien haastattelema naapuri kertoo tuntevansa perheen, jonka koti tyhjennettiin virheen takia. Hän kertoo todistaneensa itse asunnon tyhjentämistä taloyhtiön pihalla.
– Menin tupakalle ja pihalla oli jäteauto, johon kolme miestä kanteli tavaraa. Heittivät autoon, joka rouskutti kaiken murskaksi, naapuri kertoo.
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin tuollainen häätelijä, niin en kyllä mitenkään voisi heittää kuranttia tavaraa murskaimeen, vaan pakkaisin nätisti kuorma-autoon, veisin varastoon ja myisin ne tavarat pois. Siksipä en olekaan häätelijä, ei tavaraa varmaan saa säästää.
Tuskinpa niillä mitään kuranttia tavaraa on ollut. Ei sellaista olisi murskattu.
Ihmisiä häädetään kahdesta syystä: vuokrat maksamatta tai aiheutetaan tavatonta häiriötä.
Minä olen yhden vuokralaisen joutunut häätämään. Hänellä jäi todella hyvää ja arvokasta tavaraa, jonka sain luvan hävittää. Myin ne pois ja sain tappiot sillä kuitattua. En ymmärrä miksi vuokralainen ei myynyt niitä ja maksanut vuokriaan niillä.
Teki kai rikosilmoituksen? Vahingontekohan tuossa on kyseessä ja tekijä on korvausvelvollinen. Ei siihen juristia tarvita vaan rikosilmoitus ja korvausvaatimu poliisille. Käräjäoikeus käsittelee sitten tapauksen aikanaan.
Sinne menneet myös lasten lelut :( Ja kaikki valokuvat,hääkuvat ja lasten koulukuvat.
Miten helvetissä voi tälläinen moka käydä että tyhjennetään väärä asunto? Ja kommentointi taloyhtiön edustajalta on luokkaa "en halua kommentoida"
Vierailija kirjoitti:
Poliisi mukana ja silti meni pieleen. Ei huomattu että oli lapsiperhe eikä mistään asunnosta löytyvien asiakirjoista huomattu että väärä nimi ja osoite. Saattoi olla sama sukunimi, siinä kaikki. Virkavirhe poliisiltakin ei vain viokranantajalta
Mistäs sen tietää jos se oikean kämpän häädettävä oli perheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne tuossa tapauksessa ole saatu takaisin, parissa tunnissa vielä ole ehtineet kaatopaikalle. Mutta korvauksia joka tapauksessa.
Luetun ymmärtäminen? Tavarat menivät murskaimeen.
Tämä ei käy järkeen. Siis mitenkään lajittelematta kaikki laitetaan murskaimeen. Ei saisi olla mahdollista.
Ja inhimillistä olisi, että tavarat laitettaisiin vaikka siirtolavalle, josta voisi vielä hakea omia tavaroitaan.
Jotain rotia näihin häätöihin heti.
Sehän tässä, että tämä on täysin epäinhimillistä, vaikka olisi kohdistunut oikeaan asuntoon.
Miksi oikeaan asuntoon kohdistuneessa häädössä tavarat pitäisi säilyttää? Häädettävällä on ollut aikaa tyhjentää asunto, mutta ei ole sitä jatkasanut hoitaa. Oma valinta, että muut hoitaa romut roskiin
Ohis. Mitä itse olen häätöjä nähnyt niin tavarat tyhjennetään asunnosta. Ne ovat silti sen häädetyn omaisuutta. En ole ikinä nähnyt tai kuullut aiemmin, että se omaisuus vietäisiin kokonaan pois jäteautolla samantien vaan ne on joko kannettu ihan vaan ulos tai siirtolavalle, johon ne on jätetty määräajaksi. Jos ei vieläkään ole häädettyä ihmistä tavarat kiinnostaneet, niin sitten ne on vasta viety pois. Tosin varkaat ovat kyllä jo vieneet kaiken rahanarvoisen heti tilaisuuden tullen.
Muutamassa vuodessa on tapahtunut inhimillisten arvojen täydellinen hävittäminen. Köyhtynyttä Lähimmäistä ei pidetä ihmisenä puhumattakaan, että rakastettaisi. Vain rahalla ja sen haltijalla on ihmisarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ovat menneet kaikki valokuvat ja muut tärkeät asiat murskaksi.
Kenellä on valokuvia vieläkin vain paperisina?? 😂
Monellakin lapsuuskuvia ja sukulaisten kuvia. Ja jos ne oli koneilla ja kovalevyillä, niin nekin murskattiin tai häätäjät ottivat ne itselleen. Et tainnut miettiä ihan loppuun asti. Ei kaikki käytä maksullisia pilvipalveluita.
Pilvipalvelut eivät ole luotettavia. Itsellä on hävinnyt sieltä tiedostoja.
Todennäköisyys sille, että näin tapahtuu juuri samana aikana kuin joku tyhjentää vahingossa asuntosi on...?
Minä huomasin, että tiedostoja puuttui vasta vuosien jälkeen. Kuka nyt kaikkia tiedostoja päivittäin käy läpi? Pilvessä olevia tiedostoja skannaillaa aktiivisesti haittaohjelmien sekä laittoman sisällön vuoksi ja joskus algoritmit poistaa sieltä vääriä tiedostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minä olisin tuollainen häätelijä, niin en kyllä mitenkään voisi heittää kuranttia tavaraa murskaimeen, vaan pakkaisin nätisti kuorma-autoon, veisin varastoon ja myisin ne tavarat pois. Siksipä en olekaan häätelijä, ei tavaraa varmaan saa säästää.
Tuskinpa niillä mitään kuranttia tavaraa on ollut. Ei sellaista olisi murskattu.
Ihmisiä häädetään kahdesta syystä: vuokrat maksamatta tai aiheutetaan tavatonta häiriötä.
Minä olen yhden vuokralaisen joutunut häätämään. Hänellä jäi todella hyvää ja arvokasta tavaraa, jonka sain luvan hävittää. Myin ne pois ja sain tappiot sillä kuitattua. En ymmärrä miksi vuokralainen ei myynyt niitä ja maksanut vuokriaan niillä.
On monia syitä, miksi joku ei kykene hoitamaan asioitaan. Niistä syistä mikä tahansa voi osua kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Rahanarvoinen omaisuus tulee varastoida, samoin valokuvat ja henkilökohtaiset dokumentit. Samoin vuokra-asuntoyhtiö ei itse toimita mitään häätöjä, vaan se on aina viranomaistyötä. Tämän uutisen perusteella syntyy kuva jopa siitä, että oikeudellisiin kysymyksiin ei oltaisi kiinnitetty lainkaan huomiota.
Laita linkki lakiin, jonka mukaan rahanarvoinen omaisuus, valokuvat ja henkilökohtaiset pitäisi säästää! SELLAISTA LAKIA EI OLE! AINA häädöissä on tuhottu kaikki, IHAN KAIKKI!
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää. Mitä jos asunnossa olisi ollut lemmikkejä. Mihin ne olisi joutuneet?
Kultakala vessasta alas ja musti ja mirri eläinlääkärille lopetettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuhansien eruojen arvoisia soittimia. Oisko nekin heitetty vaan murskaimeen?
Eiköhän nuo sentään irtaimiston nähdessään jotain ajattele. Esimerkiksi: "Hei, tämä kämppä on tosi siisti ja kaikki tavara on hyvällä maulla valittua ja ilmeisen arvokasta. Tällaiset ihmiset eivät päädy häädetyksi. Hei jätkät, tarkistakaas se osoite. Taidetaan olla väärässä luukussa."
No selvästi eivät ajattele, kun tässä tuo tyhjennys tehtiin asuntoon, jonka asukkaat eivät olleet joutuneet häädetyiksi.
Niille oli annettu väärä osoite. Pointtini on, että jos kämppä ei olisi ollut sellaisessa kuosissa, mitä nuo tyhjentävät ovat tottuneet odottamaan, niillä olisi soinut kello päässä että hei, miksi me tällaista paikkaa ollaan tyhjentämässä, tarkistetaas?
Meinaan kukaan EI heitä noin vain murskaimeen mitään arvokkaan oloista tavaraa. Kaikki tavara kämpässä on siis ollut sellaista, että sitä olisi voinut odottaa häätökämpässä näkevänsäkin.
Vai luuletko aidosti, että jos ne olisi lompsineet kämppään jossa on siistiä ja kristallikruunu joka huoneessa, Jugend-ruokailuryhmä ja Alcantara-sohvat ja persialainen matto lattialla, ne olisi vaan tyynesti vieneet kaiken pois ja murskanneet? Ei olisi mikään kello soinut päässä, että miksi näitä ei ole myyty?
Itse kyllä ihmettelen tuota huoltoyhtiötä. Meillä ainakin ollaan tuttavia kaikkien huoltomiesten kanssa, jos ne tulisivat avaamaan oveamme käskystä ja meinattaisiin ruveta kantamaan tavaraa pihalle, aivan varmasti puuttuisivat että tässä on nyt joku väärinkäsitys. En ole ikinä (aikuisiällä, opiskeluaikana ehkä) asunutkaan niin, että en tuntisi huoltomiehiä naamasta, alvariinsahan ne pihoilla pyörii ja tämän tuosta käyvät jotain katsomassa.
"...jos kämppä ei olisi ollut sellaisessa kuosissa, mitä nuo tyhjentävät ovat tottuneet odottamaan..."
Miksi luulet, että ne olisi tottuneet odottamaan jotain erityistä "kuosia" häätökämpiltä?
Just tossa pari viestiä ylempänä joku kirjoittaa oman vuokralaisensa häädöstä, jossa häädettävältä oli jäänyt arvokasta tavaraa. Ei ole niin, että kaikki häätökämpät ovat sekä köyhiä että epäsiistejä. Tyhjentäjät varmasti näkevät ihan kaikenlaista laidasta laitaan eikä enää ilmekään värähdä. Ei ole mitään syytä olettaa, että tämän jutun perheellä ei olisi ollut mitään arvokasta kotonaan, tai että heidän kämppänsä olisi ollut jotenkin huonossa kuosissa.
Ja mitä tuohon huoltomiesjuttuun tulee: huoltomiehelle kerrottaisiin, että sinä olet saanut häädön. Miksi hän alkaisi vastustella sitä ja sanoisi, että kyseessä on väärinkäsitys? Mistä hän muka tietäisi, ettei sinua ole häädetty? Ihan vain sillä perusteella, että hän tuntee sinut? Varmasti niistä taloista, joissa hän työskentelee, on monia muitakin häädetty, jotka hän on tuntenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuota tuhoamista. Vain jos kyseessä vainaja, jolle ei ainutta sukulaista ole löytynyt .
Ja taas yksi, joka ei ole vaivautunut lukemaan koko juttua, kauhea kiire vain kommentoimaan.
Luin mutta vaikka olisi ollut oikea asunto ( se jäi kommentissani tarkentamatta) tuhotaanko köyhien omaisuus noin surutta.
Kymmenkertaisesti kamalampaa kun väörä asunto.
Sius kysymykseni: tihotaanko aina häädettävien omaisuus?
Et voi tietää onko perhe köyhä vai senkö perusteella missä kukin asuu niin luulet tietäväsi?
Kai vain köyhä jättää vuokransa hoitamatta? Sehän se tavallisin häädön syy on.
Ettekö te hiton ameebat oikeasti edes osaa lukea?
Ajattelu vaikeaa. Joku on häädetty = on vuokrat maksamatta.
Häätäjät vain menivät väärään asuntoon.
Ajattele kovasti miksi joasain asunnossa on häätömääräys?
Vuokralainen on jäänyt työttömäksi. Avioero. Sairastunut. Syrjäytyminen alkanut jo lapsena osattomuuteen joutuneena. Siinä muutama perussyy, joista johtuen asiat voivat ketjuuntua niin, että elämänhallinta romahtaa. Missään vaiheessa apua saamaton saa vain viimeisen, ei kun toiseksi viimeisen iskun kristillisiin arvoihin perustavalta, kaikista huolta pitävältä etc.
Olen itse todistanut yhtä häätöä. Kuusikymppinen kantasuomalainen ukko, parta harmaantumassa. Häätäjä tuli pakettiauton ja peräkärryn kanssa vasta kuuden jälkeen lämpimänä toukokuun iltana, joten ei päässyt rappuun. Minä istuin parvekkeella kaksi kerrosta ylempänä ja kuulin, kun nuorehko häätäjä sanoi häädettävälle tylysti, ai täälläkö sä istut, päästä sisälle. Minä uteliaana tietysti siirryin sisälle metsän puolelle keittiön ikkunan ääreen ja katselin, miten häätäjä kantoi tavaroita peräkärryyn, välttämättä eivät kaikki astiat tainneet ehjinä seuraavaan paikkaan päästä. Häädettävä itse avusti huonekalujen kanssa, ja jossain vaiheessa kaksio oli tullut tyhjäksi ja paku peräkärryineen lähti kohti tuntematonta. Palasin parvekkeelle ja vähän ajan kuluttua näin, miten häädetty paineli autollaan pois meidän parkkipaikalta ja sanoin ääneen good riddance.
Nimittäin tämä mies oli ollut Naapuri Helvetistä koko sen reilun puolen vuoden ajan, joka se alimmassa kerroksessa asusti. Se alkoi suht viattomasti sillä, että heti lokakuussa muuton jälkeen se parkkeerasi jatkuvasti autonsa nurmikolle talon viereen, koska parkkipaikalke oli täysin kävelemätön 20 metriä. Yllättävää kyllä me kaikki muut autonomistajat pystyimme sen kävelemään. Pari valokuvaa isännöitsijälle ja isännöitsijä pisti hepun ruotuun ja onneksi auto alkoi näkyä sitten omassa ruudussaan, siihen aikaan vielä ilmainen parkkipaikka kuului asunnon vuokraan.
Sitten alkoi se muu pyöritys. Stereoiden huudattaminen joka mahdollinen kellonaika. Keskellä yötäkin soi Mamboleo niin kovaa kuin meillä kaksi kerrosta ylempänä olisi radio ollut täysillä, ääni särkyen. Ja jos ei radion musiikki jaksanut kiinnostaa, sillä oli jokin kosketinsoitin, jota se hakkasi (ei osannut soittaa) pitkin yötä. Kymmenet valitukset isännöitsijälle meiltä ja muilta eivät tehonneet tähän siperiankoivuun. Mutta yksi juttu sen sitten teki. Myöhemmin saatiin kuulla, että se ei ollut tehnyt itse sähkösopimusta, vaan meni edellisen asukkaan sähköllä. Energialaitos jossain vaiheessa huomasi sen, katkaisi sähköt asunnosta, ja jäpikkään piti vetää sähköt jatkojohdolla postiluukun läpi rappukäytävästä. Sitä oli ollut jo monta päivää, otin kuvan, lähetin isännöitsijälle, ja sitten alkoi tapahtua. Muutama viikko siinä meni, mutta toukokuun iltana ukko lähti tavaroineen jonnekin, pois meidän elämästä.
Tässä tarinassa on vielä pieni twisti. Sen saman vuoden syksyllä, siis 2017, oli kuntavaalit, ja kenenkäs naama se koreilikaan persujen listalla? Juu, tämä meidän entinen naapurihan se! Ei se saanut kuin alle kymmenen ääntä, tarkistin sen tulospalvelusta heti vaalien jälkeen. Nauruni oli kerrassaan räkäinen. 😆😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuhansien eruojen arvoisia soittimia. Oisko nekin heitetty vaan murskaimeen?
Eiköhän nuo sentään irtaimiston nähdessään jotain ajattele. Esimerkiksi: "Hei, tämä kämppä on tosi siisti ja kaikki tavara on hyvällä maulla valittua ja ilmeisen arvokasta. Tällaiset ihmiset eivät päädy häädetyksi. Hei jätkät, tarkistakaas se osoite. Taidetaan olla väärässä luukussa."
No selvästi eivät ajattele, kun tässä tuo tyhjennys tehtiin asuntoon, jonka asukkaat eivät olleet joutuneet häädetyiksi.
Niille oli annettu väärä osoite. Pointtini on, että jos kämppä ei olisi ollut sellaisessa kuosissa, mitä nuo tyhjentävät ovat tottuneet odottamaan, niillä olisi soinut kello päässä että hei, miksi me tällaista paikkaa ollaan tyhjentämässä, tarkistetaas?
Meinaan kukaan EI heitä noin vain murskaimeen mitään arvokkaan oloista tavaraa. Kaikki tavara kämpässä on siis ollut sellaista, että sitä olisi voinut odottaa häätökämpässä näkevänsäkin.
Vai luuletko aidosti, että jos ne olisi lompsineet kämppään jossa on siistiä ja kristallikruunu joka huoneessa, Jugend-ruokailuryhmä ja Alcantara-sohvat ja persialainen matto lattialla, ne olisi vaan tyynesti vieneet kaiken pois ja murskanneet? Ei olisi mikään kello soinut päässä, että miksi näitä ei ole myyty?
Itse kyllä ihmettelen tuota huoltoyhtiötä. Meillä ainakin ollaan tuttavia kaikkien huoltomiesten kanssa, jos ne tulisivat avaamaan oveamme käskystä ja meinattaisiin ruveta kantamaan tavaraa pihalle, aivan varmasti puuttuisivat että tässä on nyt joku väärinkäsitys. En ole ikinä (aikuisiällä, opiskeluaikana ehkä) asunutkaan niin, että en tuntisi huoltomiehiä naamasta, alvariinsahan ne pihoilla pyörii ja tämän tuosta käyvät jotain katsomassa.
"...jos kämppä ei olisi ollut sellaisessa kuosissa, mitä nuo tyhjentävät ovat tottuneet odottamaan..."
Miksi luulet, että ne olisi tottuneet odottamaan jotain erityistä "kuosia" häätökämpiltä?
Just tossa pari viestiä ylempänä joku kirjoittaa oman vuokralaisensa häädöstä, jossa häädettävältä oli jäänyt arvokasta tavaraa. Ei ole niin, että kaikki häätökämpät ovat sekä köyhiä että epäsiistejä. Tyhjentäjät varmasti näkevät ihan kaikenlaista laidasta laitaan eikä enää ilmekään värähdä. Ei ole mitään syytä olettaa, että tämän jutun perheellä ei olisi ollut mitään arvokasta kotonaan, tai että heidän kämppänsä olisi ollut jotenkin huonossa kuosissa.
Ja mitä tuohon huoltomiesjuttuun tulee: huoltomiehelle kerrottaisiin, että sinä olet saanut häädön. Miksi hän alkaisi vastustella sitä ja sanoisi, että kyseessä on väärinkäsitys? Mistä hän muka tietäisi, ettei sinua ole häädetty? Ihan vain sillä perusteella, että hän tuntee sinut? Varmasti niistä taloista, joissa hän työskentelee, on monia muitakin häädetty, jotka hän on tuntenut.
Eihän häätö johdu aina maksamattomista vuokrista. Vuokralainenhan voi olla ns. "mulkku häirikkö" joka on saanut siksi häädön. Ei se kämppää tyhjäävä porukka sitä syytä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahanarvoinen omaisuus tulee varastoida, samoin valokuvat ja henkilökohtaiset dokumentit. Samoin vuokra-asuntoyhtiö ei itse toimita mitään häätöjä, vaan se on aina viranomaistyötä. Tämän uutisen perusteella syntyy kuva jopa siitä, että oikeudellisiin kysymyksiin ei oltaisi kiinnitetty lainkaan huomiota.
Laita linkki lakiin, jonka mukaan rahanarvoinen omaisuus, valokuvat ja henkilökohtaiset pitäisi säästää! SELLAISTA LAKIA EI OLE! AINA häädöissä on tuhottu kaikki, IHAN KAIKKI!
Aivan niin, kaikki tuhotaan, koska häädön jälkeen ei ole mitään laillista velvollisuutta säilyttää tavaraa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se huoltomies tietää, että omistusasunnosta on pikkuisen vaikea ihmistä häätää. Se tietää, (irtaimistosta ja autosta), että rahan puutetta ei ole, joten emme ole jättäneet velvoitteita hoitamatta. Ja koska se tietää meidän koirankin, ja kulkee rapussa muihinkin asuntoihin, tietää ettei koirakaan hauku ja mekasta.
Ylipäänsä jos tässä taloyhtiössä alettaisiin jotakuta häätää ja paikalle sattuisin, puuttuisin asiaan itse. Koska melua ei kuulu mistään ja mies sattuu olemaan taloyhtiön hallituksessa joten tietäisin jos joku ei ole maksujaan maksanut. Yksi dementti itse asiassa ei ole muistanut maksaa vastikkeitaan ja asia sovittiin diskreetisti rouvan tyttären kanssa.
Me normaalit ihmiset kun hoidamme asiat niin ettei häädön kaltaisiin ikävyyksiin jouduta.
tyhjennys firman nimi esiin. tiedämme välttää heidän palvelua. ei mitään maalais järkeä kyllä asutun asunnon huomaa MITES TIETO TURVA MIHIN KUORMA KIPATTIIN ONKO PASSIT JA PANKKI PAPERIT KAATOPAIKALLA???? väärä talo ja väärä asunto??? mitenkähän oikeus määrittää perheen koko omaisuuden?? VOIMIA PERHEELLE JA PALKATKAA KUNNON TUOMARI EIKÄ MITÄÄN PAIKALLISTA HYVÄÄ VELJEÄ.
Vierailija kirjoitti:
Ei helkkari mitä touhua.
Aivan äskettäin ulosottaja valitti julkisuudessa, että ulosottoja ja häätöjä niin paljon, ettei millään keretä kaikkia tekemään. Halvimmat kannattaisi jättää silleensä. Nyt ministeri Matias äkkiä parituhatta kesätyöseteliä lisää nuorille. Ei tarvitse palkata oikeasti töihin oikealla palkalla ketään. Kesän aikana ehtii jo paljon. Reippaat lukiolaiset kantamaan lasten leluja, astioita, vaatteita jne. kevyempää tavaraa roska-autoihin. Jää sitten ronskimmalle porukalle enemmän aikaa painavimmille kamoille. Asunnottomien tilastokäyrät kohoavat korkeuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo PL 15 alkaen.
Tuolla on lisää tietoa asiasta: https://laki24.fi/haadettavan-omaisuus/
Vois olla aikamoinen shokki kotiin palatessa. Voimia perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ovat menneet kaikki valokuvat ja muut tärkeät asiat murskaksi.
Kenellä on valokuvia vieläkin vain paperisina?? 😂
Varmaan ne valokuvat ennen digiaikaa? Esim. 1940 luvulta. Tai 1970 -luvulta. Tai jopa 1990 -luvulta?
Poliisi mukana ja silti meni pieleen. Ei huomattu että oli lapsiperhe eikä mistään asunnosta löytyvien asiakirjoista huomattu että väärä nimi ja osoite. Saattoi olla sama sukunimi, siinä kaikki. Virkavirhe poliisiltakin ei vain viokranantajalta