Opiskelija ei saanut kesätöitä, ja Kela teki päätöksen: Keskeytä opintosi
Kommentit (120)
Turhaa nipottelua ja täydellinen uusavuton luuseri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töitä aina tekevälle löytyy. Ennen hyvinä aikoina piti opinnot rahoittaa kokonaan itse.
Millonkohan avaat silmäsi ja katsot maailmaa ja tajuat, että töitä ei vain ole tarpeeksi tälle määrälle työttömiä ja nyt sitten opiskelijoillekin.
Ei nykynuoria edes kiinosta töihin meno.. vaan pitäisi saada ilmaiseksi ja heti... Merkkilaukut, matkapuhelimet, ulkomaanmatkat ja ravintolaillalliset... mistään ei haluta maksaa itse.. eikä nähdä vaivaa.. Tekemättömiä töitä maailmansivu täynnä.. marjastusta, vanhusten auttamista... Eivät vain kelpaa.
Vanhusten auttamiselle on jo olemassa sellainen kuin kotihoito, siellä työskentelee lähihoitajat.
Myöskin henkilökohtaiset avustajat ja hoiva-avustajat voivat työskennellä vanhusten parissa.
Vanhuksilla on auttajia tässä maassa jos ei pysty pärjäämään yksin.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että perheestä löytyisi sen verran auttamishalua että pärjää tutkinnon loppuun asti eli reilu puoli vuotta.
Aina löytyy näitä nuoria jotka väittää ettei vanhemmat auta tai ettei heitä edes ole kun on kyse rahasta. Vanhemmat varmasti syöttävät nuorilleen tuota agendaa että ruinaa vaan kyllä Kela maksaa vaikka olisivat itse kuinka hyvätuloisia.
Kuuntelin kerran radiosta jotain keskusteluohjelmaa johon sai soittaa nuorten opintotuesta yms ja 1 isä kyseli mitä tukia saisi nuori jos muuttaisi omilleen kun nyt ei saa vanhempien tulojen takia mitään. Vastaus oli jotakin satasia ja isä innostui "tuohan kuulostaa jo paljon paremmalta!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kannattaa pakottaa opiskelija keskeyttämään opintonsa ja jäämään työttömäksi.
Ei osata laskea niin pitkälle, että valmistuttuaan tuo opiskelija työllistyy, saa hyvää liksaa ja maksaa hyvin veroja. - Ainakin enemmän kuin työttömäksi lamautettuna.
Näin toimii Suomi, joka ei osaa suunnitella tulevaisuutta, vaan elää hetkessä. Opiskelija pakotetaan keskeyttämään opintonsa nyt, jotta sillä hetkellä säästyy ne muutamat tukikuukausirahat, vähät siitä, että ne opiskelijan valmistuttua saattaisivat tulevaisuudessa maksaa itsensä takaisin.
Hesarin jutussa ei kerrota kuinka kauan tätä opiskelijaa on jo tuettu toimeentuella. Oisko niin, että tuesta huolimatta valmistuminen on venynyt?
Itse kannatan sitä että jos valmistuminen on viivästynyt (ja syynä esim sairastuminen), tuetaan määräaikaisesti toimeentuella valmiiksi, mutta niin että opinnot oikeasti etenevät mahdollismman nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kukaan ei enää voi olla niin tyhmä että äänestäisi kokoomusta tai perussuomalaisia.
Jos suomi, suomalainen kulttuuri ja suomalaisuus ovat tärkeitä, perskokkelit heitetään niskapersotteella kadulle vuoden päästä.
Vihervasemmiston mukaan suomalaisuutta ja suomalaista kulttuuria ei edes ole olemassa.
Eikö oikeasti kokoomuspersujen ja vihervassareiden välissä ole mitään välimuotoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohti luokkayhteiskuntaa mennään vauhdilla, kun painostetaan lopettamaan loppusuoralla olevat opinnot koska ei saanut työpaikkaa mistään?
Vain varakkaiden lapsilla mahdollisuus valmistua.
Mistä tiedät, että kyseessä ei ollut varakkaiden lapsi?
Varakkaan perheen lapsella on varmaankin omaisuutta edes sen verran ettei tarvitse toimeentulotukea hakea.
Kyllä ne hakee ja kehottavat lapsiaan esiintymään orpona, köyhänä, sairaana ja antamaan haastattelun iltapäivälehteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä opiskelija voi tehdä opintosuunnitelman kesän ajalle ja esittää sen Kelalle. Toimisiko se? Jos opintotukikuukaudet.on käytetty, niin vaikea tätä on ratkaista jollei pysty esittämään, mikä aika opintoihin vielä menee.
Kaikissa oppilaitoksissa ei ole mahdollista tehdä opintoja kesän aikana. Niitä ei vain ole tarjolla ja jos olisi mahdollisuus opiskella esimerkiksi avoimen korkeakoulun puolella, niin opintojen pitäisi silloinkin olla omaan tutkintoon sopivia eli ei välttämättä löydy. Juttu ei kerro onko kyseessä edes korkeakouluopiskelija.
Jutussa nimenomaan mainitaan hänen olevan yliopisto-opiskelija.
Ok. En sitä tuosta muutamasta rivistä nähnyt, mitkä näkyvät maksutta. No mutta, yliopiston puolellakaan ei ole välttämättä mahdollisuutta suorittaa kesällä riittävästi tutkintoon liittyviä opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että perheestä löytyisi sen verran auttamishalua että pärjää tutkinnon loppuun asti eli reilu puoli vuotta.
Aina löytyy näitä nuoria jotka väittää ettei vanhemmat auta tai ettei heitä edes ole kun on kyse rahasta. Vanhemmat varmasti syöttävät nuorilleen tuota agendaa että ruinaa vaan kyllä Kela maksaa vaikka olisivat itse kuinka hyvätuloisia.
Kuuntelin kerran radiosta jotain keskusteluohjelmaa johon sai soittaa nuorten opintotuesta yms ja 1 isä kyseli mitä tukia saisi nuori jos muuttaisi omilleen kun nyt ei saa vanhempien tulojen takia mitään. Vastaus oli jotakin satasia ja isä innostui "tuohan kuulostaa jo paljon paremmalta!"
Jep, pihit vanhemmat ovat tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan alkaa kerää marjoja,myydä käteisellä ja olla hys hys.
Niitä marjoja on vaan vähän huonosti näin keväällä ja alkukesästä.
Korvasienetkään ei käy kai kaupaksi?
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mun opiskelijanuoreni teki vielä tässä vaiheessa vuotta opintolainahakemuksen, jotta pärjää kesän. On hänellä kesätyöpaikka, mutta siitä tulee ensimmäinen tili vasta heinäkuussa sen jälkeen, kun on pitänyt maksaa kesä- ja heinäkuun vuokrat ja ostaa ruokaakin tilipäivään asti.
Ja miksi sinä vatipäinen idioottivajakki tulet kertomaan tässä opintolainasta? Etkö osaa tai kykene lukemaan juttua? Siinä sanotaan, että henkilö ei saa opintotukea, niin silloin ei voi saada mitään opintolainaakaan.
En päässyt lukemaan juttua kun maksumuurin takana. Hakiko opiskelija ne kaikki opintolainat? Vai oliko niin ettei halunnut ottaa lainaa vaan yhteiskunnan tuella pitäisi saada opinnot tehdä?
Miten toi on voinut opiskella toimeentulotuella jo vuoden? Saanut isompaa asumistukeakin ilmeisesti. Häh, eikö ton pitäisi saada opintotukea joka paljon pienenmpi kuin toimeentulotuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan alkaa kerää marjoja,myydä käteisellä ja olla hys hys.
Mitäs marjoja voi keväällä kerätä?
Karpaloita.
Opintolainaa saa vain, jos on oikeutettu opintotukeen. Jos on kuluttanut kaikki opintotukikuukaudet, niin ei saa myöskään lainaa. Työttömyystuelle ei pääse, jos on opiskelija, koska pitäisi saada sitä opintotukea. Jäljelle jää vain toimeentulotuki.
Itse opiskelin yhden tutkinnon loppuun osa-aikatöillä, kun olin käyttänyt kaikki tukikuukauteni ensin toiseen, keskeytettyyn tutkintoon ja vaihdoin alaa. Jos en olisi saanut töitä, niin olisi jäänyt tutkinto tekemättä. Tämä oli 2010-luvun lopussa, eli ei niin kauan sitten, ja nyt niitä tukikuukausia on vielä lyhennetty ja töitäkin on hankalampi saada. Ei käy kateeksi.
Ihan sama tämä on aina ollut, opiskelija joko työskentelee kesällä, opiskelee kesällä tai ottaa opintolainan jolla pärjää kesän yli. Miksi tämänopiskelija ei esim tee opintoja kesällä? Niitä opintoja voi tehdä verkossa myös muiden yliopistojen verkkokursseja ja hyväksilukea ne omaan tutkintoon. Taasko siellä langan päässä sellainen koka osaa olla vaan käsi ojossa yhtään itse kesää suunnittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä töitä aina tekevälle löytyy. Ennen hyvinä aikoina piti opinnot rahoittaa kokonaan itse.
Millä vuosituhannella elät? Jos töitä löytyy tekevälle niin miksi Suomessa on katastrofaalinen työttömyystilanne?
Vierailija kirjoitti:
Kohti luokkayhteiskuntaa mennään vauhdilla, kun painostetaan lopettamaan loppusuoralla olevat opinnot koska ei saanut työpaikkaa mistään?
Vain varakkaiden lapsilla mahdollisuus valmistua.
Tämähän on ollut jo pitkään kokoomuksen tavoittettena. Julkisesta terveydenhuollossa ei enää saa oikein hoitoa. Jos hoitoa tarvitsee on mentävä yksityiselle. Jos korkeakoulusta haluaa valmistua on oltava rahoitus omasta takaa, köyhät älkööt vaivautuko. Perskoulu on tarkoituksella paskottu, pian on markkina valmiina yksityiskouluille.
No tuo oli kai nostanut toimeentulotukea jo vuoden päivät kun opintotukikuukaudet käytetty vai oliko tää sama tapaus.
Aika pitkään kestää opinnot kyllä. Muutkin joutuu siitä lainasta säästämään sille varalle ettei töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainaa saa vain, jos on oikeutettu opintotukeen. Jos on kuluttanut kaikki opintotukikuukaudet, niin ei saa myöskään lainaa. Työttömyystuelle ei pääse, jos on opiskelija, koska pitäisi saada sitä opintotukea. Jäljelle jää vain toimeentulotuki.
Itse opiskelin yhden tutkinnon loppuun osa-aikatöillä, kun olin käyttänyt kaikki tukikuukauteni ensin toiseen, keskeytettyyn tutkintoon ja vaihdoin alaa. Jos en olisi saanut töitä, niin olisi jäänyt tutkinto tekemättä. Tämä oli 2010-luvun lopussa, eli ei niin kauan sitten, ja nyt niitä tukikuukausia on vielä lyhennetty ja töitäkin on hankalampi saada. Ei käy kateeksi.
Kaikki tukikuukaudet keskeytettyyn tutkintoon?
Jutussa nimenomaan mainitaan hänen olevan yliopisto-opiskelija.