Opiskelija ei saanut kesätöitä, ja Kela teki päätöksen: Keskeytä opintosi
Kommentit (120)
Kohti luokkayhteiskuntaa mennään vauhdilla, kun painostetaan lopettamaan loppusuoralla olevat opinnot koska ei saanut työpaikkaa mistään?
Vain varakkaiden lapsilla mahdollisuus valmistua.
Näinhän se on. Mun opiskelijanuoreni teki vielä tässä vaiheessa vuotta opintolainahakemuksen, jotta pärjää kesän. On hänellä kesätyöpaikka, mutta siitä tulee ensimmäinen tili vasta heinäkuussa sen jälkeen, kun on pitänyt maksaa kesä- ja heinäkuun vuokrat ja ostaa ruokaakin tilipäivään asti.
Muita vaihtoehtojako ei ole ellei saa kesätyöpaikkaa mistään?
Oletan, että kukaan ei enää voi olla niin tyhmä että äänestäisi kokoomusta tai perussuomalaisia.
Jos suomi, suomalainen kulttuuri ja suomalaisuus ovat tärkeitä, perskokkelit heitetään niskapersotteella kadulle vuoden päästä.
Kyllä töitä aina tekevälle löytyy. Ennen hyvinä aikoina piti opinnot rahoittaa kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että kukaan ei enää voi olla niin tyhmä että äänestäisi kokoomusta tai perussuomalaisia.
Jos suomi, suomalainen kulttuuri ja suomalaisuus ovat tärkeitä, perskokkelit heitetään niskapersotteella kadulle vuoden päästä.
Takuuvarmasti äänestän PS ja olen erittäin tyytyväinen heidän aikaansaamiin muutoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kohti luokkayhteiskuntaa mennään vauhdilla, kun painostetaan lopettamaan loppusuoralla olevat opinnot koska ei saanut työpaikkaa mistään?
Saa tuo opiskelija edelleen toimeentulotukea mutta sitä leikataan, eikö se ole ollut aina muutenkin niin että opintotuella ja opintolainalla rahoitetaan opiskelu ?
Kesätöitä ei saa , niitä pitää etsiä ja uhrautua , eikä kotoa kukaan hae.
Menny touhut niin veteläksi että ihan selkää särkee.
Luulisi, että perheestä löytyisi sen verran auttamishalua että pärjää tutkinnon loppuun asti eli reilu puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko elää toimeentulotuella! Ei opiskelijat ole ennenkään voineet todeta, että ei töitä, ei opintoja, anna minulle 1500 e/kk verottomana, koska minulla on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tuo opiskelija edelleen toimeentulotukea mutta sitä leikataan, eikö se ole ollut aina muutenkin niin että opintotuella ja opintolainalla rahoitetaan opiskelu ?
Ei saa toimeentulotukea, jos ei ole nostanut ensisijaisia etuuksia. Eli juuri sitä opintolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko elää toimeentulotuella! Ei opiskelijat ole ennenkään voineet todeta, että ei töitä, ei opintoja, anna minulle 1500 e/kk verottomana, koska minulla on siihen oikeus.
Vaan miten?
Kannattaa vaan alkaa kerää marjoja,myydä käteisellä ja olla hys hys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa toimeentulotukea, jos ei ole nostanut ensisijaisia etuuksia. Eli juuri sitä opintolainaa.
Kyseisellä opiskelijallahan ei enää ole opintotukikuukausia käytettävänä.
En pääse lukemaan jutusta kuin alun, mutta siinä näyttää lukevan, että hän olisi saanut toimeentulotukea jo vuoden ja kesän hakemus oli nyt hylätty. Millä perustella saanut toimeentulotukea, jos kerran on opiskelija? Opintotukikuukaudet jo käytetty vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseisellä opiskelijallahan ei enää ole opintotukikuukausia käytettävänä.
No sepä se selvinnyt aiemmin, kun tuo HS:n juttu on maksumuurin takana.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että perheestä löytyisi sen verran auttamishalua että pärjää tutkinnon loppuun asti eli reilu puoli vuotta.
Jep. Kyllä me ainakin on autettu opiskelemassa olevia nuoriamme. Tietty kaikki eivät tee niin, mutta itse ajattelen, että olisi jotenkin hassua, että auttaminen loppuisi saman tien, kun muuttaa omilleen ja lähtee opiskelemaan. Itsekin sain nuorena apuja omilta vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan alkaa kerää marjoja,myydä käteisellä ja olla hys hys.
Mitäs marjoja voi keväällä kerätä?
Niin tosiaan, miten hän on edes aiemmin saanut toimeentulotukea. Harmi, kun ei pääse lukemaan koko juttua, jos ei ole tilaaja. Jos on jo tosiaan käyttänyt opintokuukaudet, niin eihän tuossa päätöksessä sitten mitään ihmeellistä ole.
Ei, Kela ilmoitti, että jos haluat toimeentulotukea, niin keskeytä. Meillä kun viimesijaista tukea saa vasta siinä vaiheessa, kun on viimesijaisen tuen tarve ja opiskelijalla se tarkoittaa sitä, että keskeytä opinnot, jos et opiskele, mutta haluat rahaa.