Iäkkäiden vanhempieni jutut alkavat rasittaa. En jaksa enää käydä siellä.
Vanhempani ovat eläneet 70-luvulta asti samassa kurjassa pikkukunnassa, josta itse muutin pois jo alaikäisenä. Olin ahdistunut ja masentunut. Ei ystäviä, ei harrastuksia, vain vanhempieni seura. Koulukaveritkin asuivat kovin kaukana. Muuton jälkeen opiskelupaikkakunnalle aloin saada ikäisiäni ystäviä. Masennus alkoi helpottaa ja pääsin rakentamaan oman elämäni.
Vanhempani ovat nyt iäkkäitä, mutta heidän luona käyminen laukaisee yhä edelleen ikäviä muistoja. Puolisonikin sanoo, että talo ja pikkukylä huokuvat ankeutta. Kukaan meidän perheestä ei haluaisi käydä siellä, mutta vanhempani toivovat kyläilyjä. Säälistä olen käynyt.
Tänä viikonloppuna en ajanut 300 km yksikseni. Istahdin autoon perjantaina ja sain ekaa kertaa elämässäni paniikkikohtauksen. Aidosti luulin, että se oli sydänkohtaus tai jotain vastaavaa. En lähtenyt ajamaan, soitin äidille ja valehtelin että tuli noro. Eivät vanhempani ole minulle mitää pahaa ole tehneet, mutta tuo kohtaus sai ajattelemaan, etten voi jatkaa itseni kiusaamista vain velvollisuudentunnosta.
En tiedä, mitä pitäisi tehdä. Vanhempani eivät ymmärrä vastavuoroisen keskusten päälle, vaan kertovat yhä uudestaan mitä naapurustossa on tapahtunut (ei mitään), ja seuraavaksi ihmetellään naakkoja pihalla. Masentaa ja ahdistaa edelleen tuo kyläpahanen niin paljon, että itkettää.
Kommentit (2596)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ihan mun paikka! missä tämä kylä on? Itä-Suomesta en kovin välitä, kaikki muut käy.
Tykkään kun kaikki päivät on samanlaisia, elämä menee rutiinilla läpi. Voisin vaikka syödä joka päivä samaa ruokaa ja kulkea samoissa vaatteissa. En pidä yllätyksistä. Eilen piti ostaa uudet lenkkarit - ostin ihan samanlaiset kuin mitä vanhat entuudestaan. Pikkasen katsoi toinen asiakas kun en sovittanut, mitä niitä sama malli, sama väri, sama koko.
En pidä yllätyksistä. Tuo olisi ihan mun paikka!
Toi nyt on isompien ihmisten vakikäytöstä. Juuri tuosta syytä isojen kokojen vaatekauppa on epätoivoista touhua. Vaikka isokokoisia ihmisiä on paljon, ne ei shoppaile huvikseen koska tietävät että isossa koossa on vaikea löytää sopivaa vaatetta. Sitten kun löydetään hyvä niin ostetaan samanlaisia monta, mahdollisesti eri väreissä. Toki hirveän ymmärrettävää toimintaa, mutta tästä syystä niitä isoja kokoja ei kannata edes pitää liikkeessä. Jos on 150-kiloinen ja liikkuu rollaattorilla, niin ihan varmasti se ostaa uudet kengät vasta kun tarvii ja ostaa juuri samanlaiset kuin edelliset jos ne on toimineet. Tuo ei ole mikään persoonallisuuden piirre vaan ison ylipainon tuottama sivutuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne raskaita vanhukset ja niiden horinat, oikeesti. Rakkaudesta sitä jaksaa, mutta rakkautta elämään on myös se, ettei houkuta itseään hoitamiseen, vaan muistaa myös elää. Huomaan lähipiirissä että +- 70 on sellainen tietty vedenjakaja henkisesti ja viimeistään 80 myös fyysisesti. Elämä on rajallista.
Ja voit olla varma, että ihan samalla tavalla sinä olet raskasta seuraa 70+ tai viimeistään 80+. Ei uudet sukupolvet tuossa asiassa valitettavasti poikkea edeltäjistään.
Vanhat on aina vanhoja uusien sukupolvien mielestä. Se on elämän laki.
Eri juttu sitten se, miten se nuorempi ihminen osaa asiaan suhtautua.
Vanhuksia on kovin monenlaisia. Onneksi.
No totta kai on, johan sen sanoo järkikin, MUTTA täällä annetaan ymmärtää, että KAIKKI suurten ikäluokkien ihmiset on kamalia vanhuksia ja olleet aikoinaan myös kamalia vanhempia lapsilleen. Ja jos joku uskaltaa kertoa, että hänellä oli hyvät vanhemmat, heti on joku ivaamaamassa, että jos SINULLA oli hyvät niin älä kuvittele, että kaikilla on. No ei kukaan niin kuvittelekaan, mutta tässä ketjussa hyväksytään vain yksi totuus ja se on se, että kaikki suurta ikäluokaa edustavat on paskoja vanhempia ja ihmisiä :D Kommentti teilataan täysin, jos uskallat olla sitä mieltä, että vanhuksissa on hyviä ja mukaviakin.
Ja edelleen, en ole itse boomeri. Uskokaa tai älkää, mutta suurin osa ihmisistä ei ole sitä mieltä, että jokin tietty sukupolvi on ihmishirviöitä.
Onneksi vain vauvapalsta elää omaa kieroutunutta elämää ja oikea ja normaali elämä on muualla.
Mutta joo, ihanaa sunnuntaipäivää kaikille ja vaikka lämpötilat ei tänään nouse kovin korkealle niin aurinko kuitenkin paistaa, joten vietetään ihana päivä ulkona lintujen laulua kuunnellen ja vaikka kirjaa lukien. Ei tuhlata ainutkertaista elämään turhuuteen. Nautitaan elämästä.
Me lähdetään nyt koiran kanssa lenkille.
Ei kyllä anneta ymmärtää yhtään mitään siitä, että kaikki olisivat. Haetaan lähinnä vertaistukea siihen omaan tilanteeseen.
Vertaistukea? Haukkumalla kaikki mummot ja maaseudun asukkaat ?
Mitäs vertaistukea se sellainen on?
Mitkä kaikki mummot täällä on haukuttu? Ihmiset puhuvat omasta vaikeasta vanhemmastaan. Koetko itse olevasi sellainen? Miksi?
Ihan tuntemattomat palstamummot on haukuttu, pilkattu, nimitelty.
Jahah tänään on uhriutumisilta. Virkistävää vaihtelua aamuiseen luulevat olevansa jotain amati miehiä -kauteen. 😁
Vierailija kirjoitti:
Kohta ovat mullan alla niin ei tarvitse täälläkään itkeä vanhempien tyhmiä juttuja...
Voin sanoa, että sitten kun niitä tyhmiä ei trvitse kuunnella, niin ikävä tulee varpisti.
Juu, kitiboomerin muistoketju Vauvalla täyttyy varmaan tuhansista osanottoviesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne raskaita vanhukset ja niiden horinat, oikeesti. Rakkaudesta sitä jaksaa, mutta rakkautta elämään on myös se, ettei houkuta itseään hoitamiseen, vaan muistaa myös elää. Huomaan lähipiirissä että +- 70 on sellainen tietty vedenjakaja henkisesti ja viimeistään 80 myös fyysisesti. Elämä on rajallista.
Ja voit olla varma, että ihan samalla tavalla sinä olet raskasta seuraa 70+ tai viimeistään 80+. Ei uudet sukupolvet tuossa asiassa valitettavasti poikkea edeltäjistään.
Vanhat on aina vanhoja uusien sukupolvien mielestä. Se on elämän laki.
Eri juttu sitten se, miten se nuorempi ihminen osaa asiaan suhtautua.
Vanhuksia on kovin monenlaisia. Onneksi.
No totta kai on, johan sen sanoo järkikin, MUTTA täällä annetaan ymmärtää, että KAIKKI suurten ikäluokkien ihmiset on kamalia vanhuksia ja olleet aikoinaan myös kamalia vanhempia lapsilleen. Ja jos joku uskaltaa kertoa, että hänellä oli hyvät vanhemmat, heti on joku ivaamaamassa, että jos SINULLA oli hyvät niin älä kuvittele, että kaikilla on. No ei kukaan niin kuvittelekaan, mutta tässä ketjussa hyväksytään vain yksi totuus ja se on se, että kaikki suurta ikäluokaa edustavat on paskoja vanhempia ja ihmisiä :D Kommentti teilataan täysin, jos uskallat olla sitä mieltä, että vanhuksissa on hyviä ja mukaviakin.
Ja edelleen, en ole itse boomeri. Uskokaa tai älkää, mutta suurin osa ihmisistä ei ole sitä mieltä, että jokin tietty sukupolvi on ihmishirviöitä.
Onneksi vain vauvapalsta elää omaa kieroutunutta elämää ja oikea ja normaali elämä on muualla.
Mutta joo, ihanaa sunnuntaipäivää kaikille ja vaikka lämpötilat ei tänään nouse kovin korkealle niin aurinko kuitenkin paistaa, joten vietetään ihana päivä ulkona lintujen laulua kuunnellen ja vaikka kirjaa lukien. Ei tuhlata ainutkertaista elämään turhuuteen. Nautitaan elämästä.
Me lähdetään nyt koiran kanssa lenkille.
Ei kyllä anneta ymmärtää yhtään mitään siitä, että kaikki olisivat. Haetaan lähinnä vertaistukea siihen omaan tilanteeseen.
Vertaistukea? Haukkumalla kaikki mummot ja maaseudun asukkaat ?
Mitäs vertaistukea se sellainen on?
Mitkä kaikki mummot täällä on haukuttu? Ihmiset puhuvat omasta vaikeasta vanhemmastaan. Koetko itse olevasi sellainen? Miksi?
Ihan tuntemattomat palstamummot on haukuttu, pilkattu, nimitelty.
Nyt taitaa olla voimat vähissä. Huomenna sitten uudella raivolla jatkamaan sielujen murskausta.
Jotenkin arvasin että ennen yölääkkeidrn ottoa keskustelu virkistyy kun ip-lääkkeiden vaikutus vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin arvasin että ennen yölääkkeidrn ottoa keskustelu virkistyy kun ip-lääkkeiden vaikutus vähenee.
Me boomerit keksittiin nelikymppisenä uusi vitsi. Se oli sellainen että jos joku sanoi jotain mistä ei tykätty niin sanottiin että sillä on lääkkeet ottamatta. Sitä me on nyt reilut nelkytvuotta joka päivä hoettu ja aina naurattaa. Ollaan rutiinien ystäviä nääs, samat jutut samat lenkkarit. Ei olla mitään pinnallisia tyhjäpäitä nääs.
Mulla on Mavala-kynsilakka ja lumene-huulipunaa. Hellä mietonen shampoo ja lemon juice glyserin käsivoide. Pitää olla huoliteltu mummu.
Jonkun ajan kuluttua sinun lapsesi saattavat ajatella sinusta samoin.Kunnioita vanhempiasi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Mavala-kynsilakka ja lumene-huulipunaa. Hellä mietonen shampoo ja lemon juice glyserin käsivoide. Pitää olla huoliteltu mummu.
Sunlight on hyvä suihkusaippua jos ei satu olemaan kotitekoista siansuolista ja lipeästä. Ihravoide on paras kasvovoide, sitä saa postimyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä pinnallisia tyhjäpäitä. Syvälliset ihmiset ei shampoota käytä eikä liikoja peseydy. Mutta joillain se elämä pyörii noissa tyhjänpäiväisyyksissä kun ei ole oikeaa sisältöä tai arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunlight on hyvä suihkusaippua jos ei satu olemaan kotitekoista siansuolista ja lipeästä. Ihravoide on paras kasvovoide, sitä saa postimyynnistä.
Naudan Tali-voide. Olen samaa mieltä.
Aloittajalta kysyisin, että haluaisitko omien lastesi käyvän sinua tapaamassa - sitten kun olet vanha? Ymmärsin, etteivät vanhempasi mitään huonoja vanhempia ole olleet ja kohdelleet kaltoin? Varmasti ovat mielestäsi tylsiä, mutta riittääkö se siihen, ettet pidä yhteyttä? Toki ymmärrän silloin, jos sieltä ei tule muuta kuin kritiikkiä ja väheksyntää.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalta kysyisin, että haluaisitko omien lastesi käyvän sinua tapaamassa - sitten kun olet vanha? Ymmärsin, etteivät vanhempasi mitään huonoja vanhempia ole olleet ja kohdelleet kaltoin? Varmasti ovat mielestäsi tylsiä, mutta riittääkö se siihen, ettet pidä yhteyttä? Toki ymmärrän silloin, jos sieltä ei tule muuta kuin kritiikkiä ja väheksyntää.
Voihan ne vanhemmatkin käydä tapaamassa lapsiaan. Ei 7-kymppiset vielä niin vanhoja ole etteikö pystyisi matkustamaan. Joka kaupungista löytyy hotelli, jonne voi majoittua.
Tästä ketjusta taitaa löytyä prismalyllerö-avausten kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan ne vanhemmatkin käydä tapaamassa lapsiaan. Ei 7-kymppiset vielä niin vanhoja ole etteikö pystyisi matkustamaan. Joka kaupungista löytyy hotelli, jonne voi majoittua.
Nämä kommentit toistuvat aina parin päivän välein, heidän toimesta jotka eivät ole jaksaneet tätä pitkää ketjua aloitusta enempää lukea. Joten tässä tiivis kertaus:
Kyllä, AP:n vanhemmat olivat huonoja ja kaltoinkohtelevia vanhempia AP:n nuoruudessa, eli jo ennen näitä nykyisiä tylsiä juttujaan.
Ei, AP:n vanhemmat eivät halua sieltä ankean syrjäkylän mörskästään yhtään minnekään lähteä.
En jaksa itsekään vierailla kasikymppisen tätini luona enää. Olen itse 50. Jutut ovat muuttuneet niin kovasti vuosien varrella. Kahvin keittämiseen menee tunti, pitäisi siinä sitten keksiä jutunjuurta se tunti eikä minuahuvita jaaritella talon pyykkituvan sotkemisesta tai naapurin lapsesta jolle täti on alkanut ostelemaan kaikenlaista ( omituista tuokin ).
Tädin puoliso on niin pois pelistä jo että istuu nurkassa nojatuolissa mutta ei tunne kerään enää eikä osallistu jutteluun mitenkään. Kotona vielä asuvat silti, täti vielä sinnittelee kodin ja miehen hoidon kanssa.
Vanhempani ovat jo kuolleet yli 10 v sitten ja tämä täti on nyt oikeastaan ainoa elossa oleva sukulainen. Olen yrittänyt jaksaa siellä käydä kerran vuoteen mutta en enää vaan jaksa. Kaikella kunnioituksella.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa itsekään vierailla kasikymppisen tätini luona enää. Olen itse 50. Jutut ovat muuttuneet niin kovasti vuosien varrella. Kahvin keittämiseen menee tunti, pitäisi siinä sitten keksiä jutunjuurta se tunti eikä minuahuvita jaaritella talon pyykkituvan sotkemisesta tai naapurin lapsesta jolle täti on alkanut ostelemaan kaikenlaista ( omituista tuokin ).
Tädin puoliso on niin pois pelistä jo että istuu nurkassa nojatuolissa mutta ei tunne kerään enää eikä osallistu jutteluun mitenkään. Kotona vielä asuvat silti, täti vielä sinnittelee kodin ja miehen hoidon kanssa.
Vanhempani ovat jo kuolleet yli 10 v sitten ja tämä täti on nyt oikeastaan ainoa elossa oleva sukulainen. Olen yrittänyt jaksaa siellä käydä kerran vuoteen mutta en enää vaan jaksa. Kaikella kunnioituksella.
Vähissä on viiskymppisen jaksaminen. Kerran vuoteen? Vaikka periikin tätinsä.
On henkilöitä jotka vapaaehtoisesti eri ystäväpalvelujen kautta käy vanhysten kanssa seurustelemassa.
Voiko joka paikassa valita mitä "kiinnostaa jutella"? Äitini sanoisi että kerran vuoteen tunnin on vaikka aidanvitsaksena. (Aidanvitsas: vanhoissa puuaidoissa sidoksena olevat pajusta väännetyt lenkit)
Vierailija kirjoitti:
Voiko joka paikassa valita mitä "kiinnostaa jutella"? Äitini sanoisi että kerran vuoteen tunnin on vaikka aidanvitsaksena. (Aidanvitsas: vanhoissa puuaidoissa sidoksena olevat pajusta väännetyt lenkit)
Kyllä mulla on ainakin kaikkien kavereiden kanssa joitain yhteisiä aiheita, ja valitsen jutella näistä aihepiireistä. Koska keskustelun idea on olla vastavuoroista ja siitä on ajatuksena saada virikkeitä. Minulla on tosi paljon kiinnostuksen kohteita ja en ole vielä tavannut ihmistä joka haluaisi keskustella niistä kaikista. Ajatuksenakin se, että höpöttäisi vain ummet ja lammet läheisille ilman että heitä kiinnostaa on kamala.
Ja sitten on vielä nämä ihmiset, joita ei kiinnosta yhtään mitään. Vaikea ylläpitää keskustelua kun mikään ei kiinnosta.
Ihan myös ohjeistetaan, että juhliin mennessään voi miettiä kaksi tai kolme keskustelunalkua, jotta vältytään hiljaisuudesta jos muut ovat sosiaalisesti taitamattomia.
Yritin etsiä omia kommenttejani täällä, mutta olen tuollaisen aloituksen täällä tehnyt ja vastaavan kokemuksen tässäkin ketjussa jakanut, mutten löydä ensimmäistäkään kommenttiani enää.