Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta

Vierailija
19.04.2026 |

Ja ovatko ne toimineet :).

Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?

Kommentit (816)

Vierailija
801/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tätä jo käsitelty keskustelussa, mutta joillekin painonpudotus on oikeasti mahdotonta. Silloin tää ihmisten jankkaama "kuluta vaan enemmän kuin käytät" on sama kuin menis köyhälle kertomaan että on helppoa olla rikas, ansaitse vaan enemmän rahaa. Mulla on sukuvikana kilpirauhasongelmia ja insuliiniresistanssia. Pahimmillaan mun aineenvaihdunta oli hidastunut niin pahasti, että yli 1000 kaloria päivässä sai lihomaan. Laihtumiseen vaadittiin niin vähän kaloreita, että se vaikutti negatiivisesti mun töihin ja päätyi usein ahmimiseen. Mikä mulla auttoi:

1. Veriarvojen tsekkaus. Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sain lääkityksen. Raudat, vitamiinipuutteet jne. myös vaikuttaa.

2. Vitamiinien lisäksi lähdin tutkimaan luontaistuotteita, ja hoksasin että berberiini aina puolisen tuntia ennen aterioita vähentää mun verensokeritasojen hyppelyitä ja makeanhimoa.

Menetin 8kg puolessa vuodessa syömällä perus kotiruokaa ja kävelemällä normaalisti. Viime kuussa kilpirauhanen meni taas vajaatoiminnalle, lihoin 3kg kuukaudessa samalla rutiinilla 🤷‍. Lääkeannosta nostettiin, painonnousu loppui heti ja lähti hitaasti taas laskuun. Toki riippuu ihan kehosta että mikä toimii parhaiten, mä vaan koen että on tärkeetä muistaa että aina se lihavuus ei oikeasti ole oma vika.

Vierailija
802/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin pudottaja -kisaan perustuvan tutkimuksen päätulokset tekoälyn mukaan:

1. Biologinen vastaisku (Säästöliekki)

Tunnetuin tutkimus aiheesta julkaistiin vuonna 2016 (koskien USA:n 8. tuotantokautta). Tutkijat seurasivat kilpailijoita kuusi vuotta ohjelman jälkeen ja havaitsivat, että lähes kaikkien aineenvaihdunta oli hidastunut pysyvästi.

Lepoaineenvaihdunnan romahdus: Kilpailijoiden kehot polttivat satoja kaloreita vähemmän päivässä kuin heidän kokoisensa ihmisen kuuluisi.

Hormonaalinen nälkä: Kylläisyys- ja nälkähormonit (kuten leptiini) muuttuivat siten, että kilpailijat tunsivat itsensä jatkuvasti nälkäisiksi, vaikka he olisivat syöneet normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tehokkaimmiksi asioiksi nämä huomiot:

1. Pitää syödä niin, ettei tunne nälkää - toisaalta pitää oppia tunnistamaan milloin on kyse oikeasta nälästä ja milloin kehon rytmistä (itsellä esim. on nälkä aina klo 4 maissa aamulla ja seuraavan kerran 10 aamulla, klo 16 iltapäivällä - klo 22 maissa illalla, eli tunnistan että nälkä tulee aina ja joka tapauksessa noin 6 tunnin välein, ja se menee itsestää ohi). Jokainen voi kehittää tähän omat tapansa. Itse iltaisin myös paastoan, mutta yleensä ei ole ollenkaan nälkä. Syön riittävästi klo 17 mennessä ja loppupäivänä en syö.

2. Syön oikeaa ruokaa, ei vain ateriankorvikkeita, proteiinilisiä jne. Niitäkin voi syödä, mutta oikea ruoka pitää paremmin kylläisenä. Syön vapaasti mitä huvittaa, vaikka tiedän että pelkästään laihtumisen näkökulmasta minun kannattaisi karpata. Mutta en jaksa karpata loppuelämää, joten syön ihan mieleni mukaan perunaa, leipää, välillä karkkia, leivon jotain makeaa, syön pari keksiä. Lähes joka päivä syön jotain hyvää. Koitan syödä mahd. paljon juureksia, marjoja, kaikkea perusterveellistä.

3. Ajattelen asian niin, että syön loppuelämäni tällä tavalla, koitan kehittää tavoista sen mukaisia. En koita maksimoida laihtumista, vaan itselle luontevien uusien elämäntapojen opettelua. Samalla laihtuu kun huonot tavat vaihtuu vähän parempiin. Ja teen tämän vähitellen, en kaikkea kerralla. Enkä tavoittele täydellisyyttä.

Vierailija
804/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvä, että jos 90-kiloinen laihtuu 70-kiloiseksi, niin myös hänen perusaineenvaihduntansa taso laskee pysyvästi. Kahdenkymmenen kilon myötä lähtee aina myös lihaksia. Ja jos kaksikymmentä kiloa kevyempi ihminen esimerkiksi kävelee 10 m, kuluu myös kaloreita vähemmän.

Jos joku kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaisi sen, että ihminen pysyy hengissä vähemmillä kaloreilla, niin evoluutio olisi ottanut siitä kopin jo miljoona vuotta sitten. Nälänhädistä olisivat selvinnneet hengissä ne, joilla kilpirauhanen käy vajaalla.

Vierailija
805/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itseni pitänyt 45v samassa painossa ja juoksukunnossa Urho Kekkosen konstilla. Päivävaatteet valmiina vaakan vieressä,joten joka aamu tyhjällä vatsalla punnitus. Sitten kun normaalin parin kilon vaihtelun yli menee, hiilareita vähemmäksi. Puhdasta runsasproteenista koti ruokaa,kuten neitseellisiä kananmunia,voita,kermaa,lihaa, kalaa mahdollisimman vähillä E-koodeilla,ei välipala puputuksia ja 14h.yöpaasto,mutta kotipulla kahvin kanssa ehdottomasti päivässä😛. Siihen voima-ja arki liikuntaa. Kyllä pysyy nuorekkaana rasvaprosentti tikissä ja aineenvaihdunta vilkkaana kun arvokkaan lihasmassan saa säilytettyä. Ikä ei sinällään hidasta tutkimusten mukaan aineenvaihduntaa vaan lihasmassan väheneminen ja muuttuminen läskiksi jos ihminen ei treenaa lihaksia sekä syö sopivan proteiinipainotteisesti. Ultraprosessoidut lisäaineistetut elintarvikkeet sekä hiilarit ihmiset lihottaa. Suvaitsematon hiilarihuuruinen kasvis/vege ruokavalio lihottaa  tehokkaasti ja muuttaa lihasta läskiksi saaden lihaskatoa aikaiseksi.

Vierailija
806/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan tutkittu juttu, että ihmiset joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, tarvitsevat vähemmän kaloreita. Kun lihakset (ihan sydäntasollakin, itsellä todettiin bradykardiaa) tai kognitiiviset toiminnot eivät pelitä normaalisti, energian käyttö kans vähenee huomattavasti. Jos hitaampi metabolismi olis ollut ratkaiseva tekijä nälänhädästä selviytymisessä, olisivat pitkät ihmiset jo varmaan kuolleet sukupuuttoon 😂

Vierailija
807/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ruokavalio ohjauksessa. Neuvoi jättää pois näkyvän rasvan, vehnäjauhon, sokerin. Sianlihan vaihdoin kanaan paitsi kinkkuleikettä leivän päällä suositteli koska monessa makkarassa on vehnäjauhoja. Ruisleipä mutta syön myös kauraleipää, karjalanpiirakoita ruiskuoressa, tottakai vehnäjauhoja jonkun verran leivissä on. Sokeri mulle helpoin jättää pois. Säännölliset ruokailuajat ja pienet annokset. Laihdutin 30 kg.

Vierailija
808/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta herkkuja kotiin tai säilytä niitä kaapissa tai muuten helposti saatavilla. Jos iskee makeanhimo, niin saatavilla ei ole herkkuja helposti ja joutuu tyytymään terveellisempään välipalaan, esim. omenaan tai appelsiiniin.

Lisäksi, ensimmäiset kaksi viikkoa ovat pahimmat ilman herkuttelua ja roskaruokaa. Kun siitä on selvinnyt, niin himo näihin harvenee ja tavallinen ruoka maistuu hyvin nälän tyydyttäjänä.

Vierailija
809/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni niillä, jotka eivät osaa syödä epäterveellistä ruokaa kohtuudella, ei kuulu syödä sitä ollenkaan, pl. juhlapäivät. Eli millään tekosyyllä ei osta roskaa, ainoastaan viralliset juhlapäivät käyvät. Vertaantuu siis siihen, että joillakin alttius alkoholismiin ja ratkaisuna he eivät voi juoda yhtään alkoholia tai karkaa käsistä.

Ensimmäiset viikot ja kuukaudet pahimpia tässä vieroituksessa, mutta sitten ei tunnu missään ellei ratkea syömään, jolloin pitää uudelleen vieroittaa itsensä.

Vierailija
810/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö aamulla ja päivällä kunnolla, kevyemmin päivällisellä ja iltasyönti pois, koska silloin elintoiminnot hidastuu ja kalorien poltto vähenee. Vähennä sokerin käyttöä ja vehnää, lisää kasviksia

Vierailija
811/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tätä jo käsitelty keskustelussa, mutta joillekin painonpudotus on oikeasti mahdotonta. Silloin tää ihmisten jankkaama "kuluta vaan enemmän kuin käytät" on sama kuin menis köyhälle kertomaan että on helppoa olla rikas, ansaitse vaan enemmän rahaa. Mulla on sukuvikana kilpirauhasongelmia ja insuliiniresistanssia. Pahimmillaan mun aineenvaihdunta oli hidastunut niin pahasti, että yli 1000 kaloria päivässä sai lihomaan. Laihtumiseen vaadittiin niin vähän kaloreita, että se vaikutti negatiivisesti mun töihin ja päätyi usein ahmimiseen. Mikä mulla auttoi:

1. Veriarvojen tsekkaus. Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sain lääkityksen. Raudat, vitamiinipuutteet jne. myös vaikuttaa.

2. Vitamiinien lisäksi lähdin tutkimaan luontaistuotteita, ja hoksasin että berberiini aina puolisen tuntia ennen aterioita vähentää mun verensokeritasojen hyppelyitä ja makeanhimoa.

Menetin 8kg puolessa vuodessa syömällä perus kotiruokaa ja kävelemällä normaalisti. Viime kuussa kilpirauhanen meni taas vajaatoiminnalle, lihoin 3kg kuukaudessa samalla rutiinilla 🤷‍. Lääkeannosta nostettiin, painonnousu loppui heti ja lähti hitaasti taas laskuun. Toki riippuu ihan kehosta että mikä toimii parhaiten, mä vaan koen että on tärkeetä muistaa että aina se lihavuus ei oikeasti ole oma vika.

Ei ole oma vika välttämättä, mutta sinunkin liikkumiset elämän varrella lienevät aika vähäiset? Perusliikuntaa kyllä, mutta todellista hikiliikuntaa ja urheilua olemattomasti?Jos olisit urheillut(juossut, pelannut jalkapalloa, pyöräillyt, hiihtänyt, uinut) lapsuuden ja nuoruuden et olisi koskaan ollut lihava. Varhaiselämän liikunnallisuudella on ratkaiseva merkitys lihavuuteen aikuisena. Sitten vaan alanuolittamaan...

Vierailija
812/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö aamulla ja päivällä kunnolla, kevyemmin päivällisellä ja iltasyönti pois, koska silloin elintoiminnot hidastuu ja kalorien poltto vähenee. Vähennä sokerin käyttöä ja vehnää, lisää kasviksia

Älä jaksa. 

Vierailija
813/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimii paremmin päinvastoin. Ei tule mässäiltyä aamusta alkaen ja illalla nukkumaan vatsa täys, niin nukkuu hyvin.

Vierailija
814/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oma vika välttämättä, mutta sinunkin liikkumiset elämän varrella lienevät aika vähäiset? Perusliikuntaa kyllä, mutta todellista hikiliikuntaa ja urheilua olemattomasti?Jos olisit urheillut(juossut, pelannut jalkapalloa, pyöräillyt, hiihtänyt, uinut) lapsuuden ja nuoruuden et olisi koskaan ollut lihava. Varhaiselämän liikunnallisuudella on ratkaiseva merkitys lihavuuteen aikuisena. Sitten vaan alanuolittamaan...

En ole tuo jolle vastasit. Aika lailla vedät mutkat suoriksi. Monikin koko lapsuutensa ja nuoruutensa jatkuvassa liikkeessä ollut lihoo aikuisena. Katsopa vaikka entisiä huippu-urheilijoita, en mainitse nimiä.

60-luvulla syntyneenä kaikki vapaa-aika meni ulkona ja liikkeessä. BMI oli alle 19. E-pillerit ja elämäntilanteen muutos 20+ iässä nosti painoa. 30+ ikään asti kuitenkin normaalipainon rajoissa. Lapsiperhearki aiheutti uupumisen ja lihomisen.

Ei se alle 20v ikäisenä harrastettu liikunta ja aktiivinen elämäntapa auta mitään enää siinä vaiheessa kun on lihonut. Se auttaa hieman, jos on lapsena ja nuorena kerännyt paljon lihasmassaa, mutta itse olin tyyliin kuivan kesän orava. 

Vierailija
815/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolle vastasit. Aika lailla vedät mutkat suoriksi. Monikin koko lapsuutensa ja nuoruutensa jatkuvassa liikkeessä ollut lihoo aikuisena. Katsopa vaikka entisiä huippu-urheilijoita, en mainitse nimiä.

60-luvulla syntyneenä kaikki vapaa-aika meni ulkona ja liikkeessä. BMI oli alle 19. E-pillerit ja elämäntilanteen muutos 20+ iässä nosti painoa. 30+ ikään asti kuitenkin normaalipainon rajoissa. Lapsiperhearki aiheutti uupumisen ja lihomisen.

Ei se alle 20v ikäisenä harrastettu liikunta ja aktiivinen elämäntapa auta mitään enää siinä vaiheessa kun on lihonut. Se auttaa hieman, jos on lapsena ja nuorena kerännyt paljon lihasmassaa, mutta itse olin tyyliin kuivan kesän orava. 

Kyllä se auttaa. Kun olet lapsuutesi ja nuoruutesi urheillut sinä todella "osaat urheilla". Tiedät miten treenata, venytellä, palautua, miten syödä oikein jne...Ne jotka eivät koskaan ole urheilleet ja aloittavat laihduttamaan, heiltä tämä tieto puuttuu. Myös keho muistaa nuoruuden urheilut ja osaa suhtautua aikuisena uudelleen aloitettuun liikuntaan oikein.

Vierailija
816/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimii paremmin päinvastoin. Ei tule mässäiltyä aamusta alkaen ja illalla nukkumaan vatsa täys, niin nukkuu hyvin.

Kuka nukkuu, kuka ei....minä en, ahdistaa.  Aamulla on hyvä tankata taas :)

Tosin etelän maissa syövät myöhempään päivällisen kuin täällä mutta vierestä seuranneena ehkä kuitenkin kevyemmin. Siestan aikaan syövät tukevasti. Melko hoikilta nuo ihmiset siellä näyttää, eivät ehkä sitten enään napostele illalla.

Vierailija
817/816 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen puolittanut nykyään ruoka-annokset. Tänään tein kaalilaatikkoa ja puolitin sen normiannoksen.  Söin puolet lounaalla ja puolet nyt päivälliseksi. Näin tippunut n.10kg /2kk. Ei tule tarvetta enään napostella mitään. Vettä vaan  loppuilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi