Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta

Vierailija
19.04.2026 |

Ja ovatko ne toimineet :).

Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kieltänyt itseltäni herkkuja koska edellisillä laihdutuskerroilla kun kielsin herkut täysin niin ratkesin herkuttelemaan. Tällä kertaa sallin herkut, mutta kohtuudella.

Pienensin annoskokoni syödessä, ostin sitä varten pienempiä lautasia joille ei paljoa ruokaa mahdu, vanha lautaseni olivat tosi isoja niin niihin tuli aina mätettyä paljon ruokaa. Samalla vähensin leivän syömistä ja aloin laittamaan päälle vain pienenpienen nokareen voita.

Aloin pakottamaan itseni lenkille säässä kuin säässä, kävelin 6 päivänä viikossa, yhden päivän aina pyhitin levolle että keho saa palautua.

Noin 10 kiloa lähtenyt.

Vierailija
42/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisuus, säännöllisyys ja tarkkuus! Älä ala säätämään kaikenlaista tiktok fitness sapuskaa, vaan pysy tutuissa ruuissa. 

Syö niitä ruokia mitä olet ennenkin syönyt sellaisella ateriarytmillä kuin sinulle on luontaista. Mutta ota selvää ruokiesi energiapitoisuudesta. Sen jälkeen viilaat annoskoon sellaiseksi, että pysyt miinuskaloreilla vaikka sisällyttäisitkin annokseesi lisukkeeksi kasviksia ja proteiininlähteen. Esim. olet tehnyt ateriaksi makaronilaatikkoa. Otat itse sellaisen annoksen vaakan kautta, että voit lisätä siihen vaikkapa pikkutomaatteja ja läjän hapankaalia, niin ettei ateriakohtainen kalorimäärä ylity. Muista, että lasket sen ketsupinkin mukaan :)

Minulle tosi tärkeä keino on ollut myös lihaskuntotreeni 4xvko. Olen muuttanut kehonkoostumusta läskistä lihakseen, ja se on syynä siihen, että painonpudotus kiloissa on ollut hidasta. Mutta vyötäröltäni on lähtenyt 10cm ja navan kohdalta jopa 15cm. 

Itse olen keventänyt 10kg lievästä ylipainosta normaalipainon keskivaiheille n. vuodessa. Tarkoitukseni on vielä sulattaa rasvaa muutama kilo.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista samoja ruokia, sitä ei moni ajattele. Syö yksinkertasesti ja toista samaa. Toki katso että se ruoka on oikeasti ravintosisällöltään rikasta ruokaa. En missään nimessä sano, että pitäisi jotain perunavelliä syödä päivästä toiseen, vaan perus joku riisi, kanaa, vähän parsaa kylkee, raejuustoa, rahkoja, marjoja, hedelmiä jne. Toistaa yksinkertaista ja samaa ja mieluiten syö vielä samoihin aikoihin joka päivä. 

Komppaan tätä oivallusta. Terveellistä ja turvallista perusruokaa tasaisin väliajoin. Paljon kasviksia, vaikka sekaruokavaliota noudattaakin ja öljyä sekaan. Vatsaa voi vapaasti täyttää kasviksilla ja öljy pitää kylläisenä. 

Vierailija
44/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joskus viime vuosikymmenellä söin antibioottikuurin tulehdussairauteen, kahdessa kuukaudessa paino tippui kuin kiitämällä silmissä, koosta 42 kokoon 38 ja siirryin L/XL vaatteista kokoon S/M. 

Jos lihon poikkeuksellisella tavalla nopeasti, mietin, onko sairauksia, ruokavalio ja liikunta. Jos on jokin hoitamaton sairaus, voi aiheutua lihomista eikä laihdu, vaikka mitä temppuja tekisi. 

Vierailija
45/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ranskalainen tyyli eli pienemmät ateriakoot, monipuoliset ateriat laadukkaista ruoka-aineista..

2. Pätkäpaasto toimii, mutta vaihtelee kuukautiskierron mukaan. 14 - 18 tuntia on hyvä aikaväli paastota. 

3. Liikuntaa kohtuudella ja monipuolisesti. Muista voimalajit. 

Lähti hitaasti eli alle kilo kuukaudessa, mutta kun joka päivä punnitsee samaan aikaan ja samalla tavalla, niin eron huomaa. Joka kuun ylin ja alin paino edellisiä pienempi. 

Vierailija
46/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto! Ja riittävästi proteiinia ja rasvaa.

2-3 ateriaa, aikaikkuna klo 10-18, usein 11-17.

Kalorien laskenta lisäksi. Aikanaan laihdutin 1000kcla/pv. Mut tuo on henkilökohtaista, millä energiamäärällä paino putoaa.

Nykyään syön joka pv vähän suklaata, mut ei oo paino noussut vaan oon hoikka yhä. Ennen yritin olla ilman ja oli pahemmat haasteet painon kanssa.

Vierailija
47/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista samoja ruokia, sitä ei moni ajattele. Syö yksinkertasesti ja toista samaa. Toki katso että se ruoka on oikeasti ravintosisällöltään rikasta ruokaa. En missään nimessä sano, että pitäisi jotain perunavelliä syödä päivästä toiseen, vaan perus joku riisi, kanaa, vähän parsaa kylkee, raejuustoa, rahkoja, marjoja, hedelmiä jne. Toistaa yksinkertaista ja samaa ja mieluiten syö vielä samoihin aikoihin joka päivä. 

No eikä hitossa!? Tuohan torppaa innon hetkessä. Jokaisen suupalan pitää olla nautinto! 

Esim tämän viikon ruokiani

- harirakeitto (140kcal), minestrone (190kcal), bresaolasalaatti (250kcal), vitello tonnato (280kcal), panzanella 250kcal

- pihvi, kukkakaalia jugurttikastikkeessa (300kcal), salsiccia ja kasvispyttis (320kcal), lasagne (450kcal), 1/2 pizza (500 kcal), kanaa ja fetasalaattia (370kcal)

Tää on hauska tavallaan.. Mulla torppaisi innon hetkessä jos alkaisin säätämään jtkn erikoisuuksia joiden nimiäkään en ymmärrä; panzanella, vitello tonnato :D

Mulle ruoka on polttoainetta enkä halua uhrata sen säätämiseen yhtään aikaani. Joten mä pidän yksinkertaisena, koska makuhermonikaan eivät vaadi mitään ihmeellistä. Sinänsä hyvä, koska töissä on jämpti 20min aikaa ruokatauolle ja siinä ajassa ehdin just ja just lämmittämään evääni ja laittamaan sen lisukkeineen lautaselle sekä vetäsemään sen kitusiini. 

Vierailija
48/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 ateriaa päivässä niin annoskoot pysyvät järkevinä. Herkkuja vain kerran viikossa "isommin". Esim jäätelö. Päivittäin max 2 suklaapalaa päiväkahvilla. 

Ruokavalioni on aina ollut terveellinen ja monipuolinen. Lihoin suklaaövereillä ja pelkästään niistä luopuminen alkoi tiputtaa painoa. Aloin sitten syödä säännöllisesti myös välipalan niin päivällisen ja iltapalan annoskoot pienenivät ja paino alkoi pudota reippaammin.

Vierailija
49/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa, kalorivaje on ainoa mikä toimii

Tämä. Vaikka omalla kohdalla ne kalorit tulivat juomasta, mutta niin, lopetin sokerilitkut/energiajuomat yms. ja aloitin liikunnan. Nyt ollut reilu 7 vuotta normaalipainossa, pudotin yli 100 kg:sta.

Vierailija
50/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkäpaasto! Ja riittävästi proteiinia ja rasvaa.

2-3 ateriaa, aikaikkuna klo 10-18, usein 11-17.

Kalorien laskenta lisäksi. Aikanaan laihdutin 1000kcla/pv. Mut tuo on henkilökohtaista, millä energiamäärällä paino putoaa.

Nykyään syön joka pv vähän suklaata, mut ei oo paino noussut vaan oon hoikka yhä. Ennen yritin olla ilman ja oli pahemmat haasteet painon kanssa.

Unohtui:

Paino putosi syksyn alusta (80kg) hiihtolomaan mennessä 13kg ja siitä vielä keväällä n. 5kg eli yht. 6-7kk ja 18kg.

Tiukassa oli kilot, vaikka energiamäärä oli pieni. (Myöhemmin selvis syykin. Oli puutoksia vitamiineissa, esim. rauta, d ja b12.)

Vierailija
51/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut normaalipainoon (-17 kg 9 kk:ssa) näillä:

- Joka päivä kävelyä vähintään tunti.

- Syön aiempaa pienempiä annoksia.

- Määräsin itselleni muutamia rajoituksia: välipalana vain hedelmää, leipää maks neljä palaa päivässä, juustoa vain leivän päällä, maks yksi jugurtti päivässä.

Vierailija
52/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ihan tavallista, terveellistä ruokaa saa syödä loppujen lopuksi aika paljon. Nälkää ei tarvitse nähdä, eikä kalorivajeen tarvitse olla kovin suuri.

2. Salitreeni pari kolme kertaa viikossa tukee painonpudotusta. Ja sinne salille on pakotettava itsensä, vaikkei tippaakaan kiinnostaisi. Lisäksi pari lenkkiä per viikko.

3. Joskus, esim. kerran pari viikossa, saa myös herkutella. Herkkujen ehdoton kieltäminen on tuhoon tuomittu tie ja johtaa helposti siihen, että heittää hanskat tiskiin koko projektin suhteen.

Multa lähti 12 kiloa about puolessa vuodessa.

N44

Vierailija
53/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenaa lihaskuntoa. Kun läski muuttuu lihakseksi, vartalon malli muuttuu, vaikka paino ei edes laskisi. Lihas kuluttaa enemmän energiaa, eli jokaista suupalaa ei tarvitse enää vahtia. Ja hyvässä kunnossa terveellinen ruokavalio alkaa tuntua luonnolliselta.

Tarkoitus ei ole olla laiha vaan voimakas.

Läski ei muutu lihakseksi, vaikka kuinka treenaa.

Vierailija
54/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä ja laadukas uni.

Stressinhallinta.

Laadukas ruoka.

Vierailija
55/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla riittää arkiliikunta. Eli kävelyä pitää tulla vähintään tunti päivässä. Kävelen päivittäin töihin. Olen kokenut sen tosi hyväksi asiaksi. 

Vierailija
56/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Js haluat painaa 60 kg, syö kuin 60 kg painava. Jos haluat syödä kuin 80 kg painava, painat kohta 80 kg. 

Vierailija
57/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Hanki liikuntaharrastus joka oikeasti motivoi ja tuo iloa. Minulle melonta oli tällainen. Kun laihduin, aloin myös kiivetä. Nälkä kasvoi syödessä, ja halusin kehittyä yhä paremmaksi kiipeilijäksi, jolloin painon putoaminen vain kiihtyi kunnes löytyi tasapaino lihasmassan ja painon välille. Liikunta on erittäin hyvä keino pitää mieliala, uni ja normaali ruokahalu kunnossa.

2) Painoa on hyvä seurata, mutta oleellista on se, miten siihen asennoituu. Kilojen kertyminen takas johti systemaattisesti ruokavalion tarkasteluun uudestaan.

3) Pidä kiinni liikunnallisista ja terveellisiä elämäntapoja noudattavista ystävistä. Pahimpia kampittajiani olivat lievästi ylipainoiset ja alkoholiin menevät kaverit, jotka alkoivat jo kommentoida ikävästi kaikenlaista. Toki liikunnalliset ystäväni myös nauttivat joskus herkuista ja alkoholista, mutta heillä on asiaan, usko pois, paljon terveempi suhtautuminen. 

Painoa putosi vuodessa 15 kg, osa muuttui lihakseksi ja paino on pysynyt tosi hyvin kurissa. En edes mieti asiaa, kun keskityn kiipeilyyn ja melontaan ensisijaisesti. Syön melko huolettomasti normaalia ruokaa säännöllisesti, mutta välillä teen kurinpalautuksen. Reagoin jo 2kg nousuun. 

Vierailija
58/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet annoskoot ja liikunta. 6kk / 4kg

Vierailija
59/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö:

1. suurinpiirtein säännöllisin väliajoin

2. kohtuullinen annos

3. enimmäkseen oikeaa ruokaa. 

Vierailija
60/60 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus siitä, että mikään ei maistu yhtä hyvältä kuin hoikkuus. Se on totta.