Te, jotka olette saanet painoa pois niin mitkä ovat olleet kolme tärkeintä oivallusta
Ja ovatko ne toimineet :).
Paljonko on pudonnut ja missä ajassa?
Kommentit (319)
1. Huonoa ruokavaliota ei voi juosta karkuun
2. Paras laihdutusstrategia on se, jota pystyt toteuttamaan siitä lipsumatta
3. Päivä on liian pieni aika muutosten huomaamiseen
Rybelsus, Rybelsus ja Rybelsus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapamuutos. Kukaan ei jaksa "kuuria" pitää loputtomiin. Elämäntapamuutoksella paino putoaa hitaasti mutta varmasti. Lähde pienistä asioista liikkeelle, ensimmäisenä ateriarytmi.
Veren maku suussa liikkuminen vie liikunnasta ilon, liiku mieleiselläsi tavalla; kävele, pyöräile, tms. Muista hyötyliikunta: lumityöt, puutarhatyöt.
Totaalikieltäytyminen eli "lakot" eivät toimi: jos tekee mieli makeaa, kokeile karkkien sijaan marjoja tai hedelmiä.
Jätä karkit, limsat, sipsit ja muut herkut kauppaan. Helpompi vastustaa, kun niitä ei ole kotona valmiiksi.
Juo janoon vettä. Nuku riittävästi. Vältä stressiä.
T: -10kg ja jatkuu.
Vielä: Näin kevään ja kesän tullen on monenlaisia juhlia. Juhlat ovat juhlia ja arki arkea, ei juhlissa juotu pari kuppia kahvia ja täytekakkupala pompsauta painoasi takaisin lähtölukemiin. Harva niissä mättää herkkuja kaksin käsin.
Ole armollinen itsellesi, ei iloisen asian juhlimista tarvitse "korvata" millään rääkkiliikunnalla tai nälällä.
Alkoholia kuitenkin vältä, siinä on yllättävän paljon kaloreita. Aina voit kuitenkin ylioppilaalle sen kuohuviinilasillisen nauttia.
Ai niin ja yhtä asiaa kannattaa myös välttää jo kukkaronkin puolesta: älä tilaa kotiin tuotuja aterioita (esim. pizzaa) vaan tee ruokasi itse. Tulee halvemmaksikin.
Napostelumielitekoihin on keittiön pöydällä kulhossa mini(luumu)tomaatteja. Tekevät karkin virkaa. Monesti ostan ison rasian jossa on kolmenvärisiä tomaatteja. Jos tuntuu kalliilta, niin enpä tiedä saako sen rasian hinnalla esim. levyn fazerin sinistä. Hinta on suhteellista. Kasviksista ja hedelmistä jotkut väittävät että ovat kalliita. Mutta jospa jätät ostamatta vaikka ne saunaoluttölkit..!
Mulla on pudonnut paino n. puolessa vuodessa 10kg. Ei mikään hillitön vauhti, mutta ihmiselle, joka on vuosia ja vuosia laihduttanut tuloksetta, tämä on merkittävää.
Mun ahaa-ilmiöt on olleet seuraavat:
1. Pätkäpaasto 18/6. Normaalitila on se, että ei syö tai sulata ruokaa. Mieliteot ei jatkuvasti pyöri ruoassa, pysyn kylläisenä. Syön hyvin, järkevästi ja monipuolisesti mutta en jatkuvasti.
2. Riittää, kun suurimman osan ajasta syö "hyvin". 80/20 periaatteella: Kun perusasiat on kunnossa, voi välillä löysätäkin.
3. Lihaskuntoharjoittelu tekee mun aineenvaihdunnalle jotain, mihin mikään määrä aerobista tai dieettiä ei pysty.
4. Ei se paino ole oleellista, vaan se, miten keho muuttuu, kiinteytyy ja voimistuu. Ja miten se toimii aiempaa paremmin, kaikilla sektoreilla unesta kuukautiskiertoon.
Täällä on kyllä valtava määrä väärää tietoa… Se mikä toimii itselle ei tarkota että vastakohta on humpuukia, laihduttamisessa on kuitenkin kyse vaan fysiikasta. Jos syöt miinuskaloreilla etkä laihdu, et oo miinuskaloreilla.
Mulle tärkein oli et menin terapiaan ja työstin mun henkiset ongelmat pois. Oli paskaa ja helvetin raskasta mutta -44 kg. Nyt melkein normaalipainonen, edelleen lasken kaloreita. Suunnittelen kalorilaskuriin ruuan ennen kun laitan lautaselle, sillee ei tuu ylensyötyä. Herkkuja kun huvittaa ja päivän kaloreihin mahtuu. Nyt tosin syön jo kulutuksen mukaan, enää ei ole fokus laihtumisessa vaan liikuntaharrastuksissa.
Satakiloa lähti hetkessä pois kun heitin akan pellolle.
M37
Vierailija kirjoitti:
Oli se onnistunut metodi mikä tahansa, yksi asia on varmaa, nimittäin se että näitä väärin laihdutettu tyyppejä mahtuu kolmetoista tusinaan.
Kai sitä laihtuu näillä millä vaan metodeilla, mitä täälläkin on neuvottu. Eri asia sitten on pystyykö sen saavutetun painon pitämään. Ja jos harrastaa lihastreeniä, niin eiköhän mittanauha ole vaakaa parempi vaihtoehto. Litra lihasta painaa enemmän kuin litra läskiä.
Uni, uni ja uni. Säännöllinen ja riittävä uni on kaiken perusta. Ilman sitä on todella vaikea pysyä suunnitelmissa ja tekee mieli napostella jne.
Stressihormonit, histamiinit, sydänkäyrässä näkyi erittäin matala HRV-luku(8-20), leposyke oli koholla yöisin ja päivisin, kun lähtötaso oli 50, niin rasitustilassa se oli 60-75 ja kohosi ihan kävellessä yli 110 mummo tehoisesti kävellessä. Eikä se laskenunt kovinkaan helposti alas. Jopa kylmävesihoidot ei auttaneet. Ensimmäisten 2kk aikana oli runsasta yöhikoilua ja heräilyä kesken unien. Olo oli todella kauhea. Syynä laihdutus.
Liikun nykyään enemmän kuin silloin. Kun laihdutin niin treenasin päivässä 2h rajua liikuntaa. Nykyään syön runsaasti 4000kcal päivässä ja liikun 4h päivässä, enkä pidä välipäiviä. Kävelen lepopäivänäkin. Eikä enää ole mitään ongelmia. Pitää vain syödä enemmän kuin kuluttaa niin kunto kasvaa kovaksi, mutta haittapuolena on pullea vartalo, joka on perimätekijöissä.
Se että kulutaa enemmän kuin syö on vaarallista, vaikka sillä laihtuukin. Kroppa voi mennä pahasti jumiin.
Salli mun nauraa🤣🤣🤣 Ei nyt pidä liioitella:)
Mun ystäväni on ultrajuoksija joka tekee 25km aamulenkin tai 50km fillarilenkin joka päivä, treenaa lihaskuntoa ja syö 4000 kcal vain huipputreenijaksolla ennen ultrajuoksua (eli esim 165km putkeen). Muuten arkisin ihan normaalit ruoka-annokset vaikka 200-250g lohta ja salaattia oliiviöljyn kanssa.
Noin paljon treenaavia Suomessa on kourallinen joista tuskin kukaan vauvapalstalla
Vierailija kirjoitti:
1. Syö vähemmän kuin kulutat.
2. Syö vähemmän kuin kulutat.
3. Syö vähemmän kuin kulutat.
Näitä neuvoja kun noudatat niin paino tippuu satavarmasti.
Ongelma on vain, että jos on insuliiniresistenssi, niin tuo ei toimi, jollei ruuan laatuun kiinnitetä huomiota.
Mielenkiintoinen ketju. Laihdutus on kyllä hankalaa, paino ei meinaa tippua millään. Pätkäpaastoan, ei syö karkkia, pullaa harvoin, olen vähentänyt leivän syöntiä kahteen palaan päivässä, en käytä alkoholia enkä mehuja ja kävelen vähintään puoli tuntia päivässä.
Sunnuntaina on anopin synttärit ja mies haluaa, että lähden mukaan. Hirvittää jo etukäteen anopin kanssa vääntö kahvipöydän tarjoiluista, kun kaikkea seitsemää sorttia pitäisi ottaa.
En ole ollut koskaan lihava mutta syö vain sillon kun nälkä ja mieti mitä laitat suuhusi
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut koskaan lihava mutta syö vain sillon kun nälkä ja mieti mitä laitat suuhusi
Jos söisin noin, en söisi koskaan, sillä mulla ei ole koskaan nälkä.
Toki siihenkin varmaan tottuisi, kuten tietyn vähemmistöryhmän hevonen, joka sitten lopuksi kuoli, juuri kun oli tottunut olemaan syömättä.
Ruoka-ajat (vain aamiainen, lounas ja päivällinen), ei välipaloja, lautasmalli (lautasella puolet kasviksia).
Todella helppoa on ollut, olen syönyt vain vähemmän kuin on ollut päivittäinen kaloritarve niin on paino tippunu kuin itsestään!
- Yksi kunnon ateria päivässä ja silloin lihaa, kanaa tms.
- Aamulla pari leipää ja illalla hedelmiä, siinä syömiset.
- 20 km juoksua plus kolme salipäivää viikossa.
En ole punninnut mutta 3 kuukaudessa maha on lähtenyt ja muutenkin rasvat alkaa olla vähissä. Nälkä ei ole ollut kertaakaan.
Itselleni suurin oivallus oli, ettei mun tarvitse olla 1200 kalorin kitudieetillä laihtuakseni. Aloitin 1750 kcal/päivä ja tuohon kalorimäärää mahtuu aivan valtavasti ruokaa. Oikeastaan dieetin aloitettua olen syönyt paljon enemmän ja parempaa ruokaa, kuin normaalisti. Samalla olen tasaisesti laihtunut. Alussa lähti melkein kilo viikossa. Ylipainoa oli dieetin alkaessa n. 25kg.
Suuri oivallus on ollut nimenomaan se, että täyttävää vähärasvaista ruokaa saa syödä oikeastaan niin paljon, kuin sielu sietää. Esimerkiksi kanakastike perunamuusilla. Voit vetää valtavan lautasellisen ja siinä vaiheessa, kun 500kcal tulee täyteen, olet jo ihan ähkynä.
Tärkeää on myös, että ruoka on maistuvaa. Ruoan makuun täytyy panostaa. Mausteita, tuoreita yrttejä, hyviä laadukkaita raaka-aineita. Älä osta sitä halvinta pastaa, vaan osta Rummoa. Älä osta halvinta tomaattimurskaa, vaan osta Muttia.
Tietty ei se halvin ole aina huonointa, mutta joissain ruoissa laatu korvaa määrän ja hyvänmakuinen ruoka ehkäisee sen, että myöhemmin tekee mieli ”herkutella” roskaruoalla. Kun arkiruoka maistuu hyvältä, niin ei edes tee mieli mättää sipsejä ja pitsaa.
Sit yks juttu on ollut kalorien laskeminen. Olin joskus täysin sitä vastaan, mutta nyt huomaan, että kalorien laskeminen on äärimmäisen helppoa fatsecret -sovelluksella (ilmainen) ja saan mielenrauhaa, kun tiedän, että paljonko oon saanut energiaa.
Ennen koin helposti huonoa omaatuntoa syötyäni itseni täyteen, mutta kaloreita seuratessa huomaakin, että ”kas, tätä ruokaa voikin syödä ihan kunnolla”. Ja kun syö kunnolla oikeeta ruokaa, niin ei sitten tule taas niitä herkkuahmimiskohtauksia ja napostelun tarvetta.
Samalla kans huomaa, miten vähän energiatiheät herkut pitävät nälkää ja miten hölmöä on vetää joku suklaapatukka, kun iso annos makaronilaatikkoa (tai vaikka nakkikastiketta ja muusia) on ihan yhtä tyydyttävää, eikä sit tarvii nähdä nälkää, mikäli haluaa pitää kalorit aisoissa. Turhaa ylimääräistä rasvaa tulee kans vältettyä nykyisin, koska oon tullut tietoiseksi siitä, että miten paljon se nostaa ruoan energiamäärää. En ole huomannut, että rasvan vähentäminen ois vaikuttanut kylläisyyteen, vaan päin vastoin saa syödä kunnolla, kun ruoka on vähäkalorista.
Tän koko homman starttaamisessa mua jeesas se, että mulla oli ravintovalmentajan laatima tarkka ravintosuunnitelma aluksi. Sen jälkeen kopioin suunnitelman makrot (kalorit, proteiini-, hiilari-, ja rasvamäärät) ja jatkoin siitä sit omin päin. Kaloreita on pitänyt toki vähän vähentää painon pudotessa, koska energiankulutus on nykyisin pienempää.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ketju. Laihdutus on kyllä hankalaa, paino ei meinaa tippua millään. Pätkäpaastoan, ei syö karkkia, pullaa harvoin, olen vähentänyt leivän syöntiä kahteen palaan päivässä, en käytä alkoholia enkä mehuja ja kävelen vähintään puoli tuntia päivässä.
Sunnuntaina on anopin synttärit ja mies haluaa, että lähden mukaan. Hirvittää jo etukäteen anopin kanssa vääntö kahvipöydän tarjoiluista, kun kaikkea seitsemää sorttia pitäisi ottaa.
Kokeile laskea kaloreita fatsecretilla. Pidä huolta, et protskut ~120-150g/päivä (jotta lihasmassa säilyy ja rasva palaa) Kalorivaje ei saa olla liian suuri. Aloita vaikka 2000kcal/päivä ja ala siitä sit laskemaan kaloreita alaspäin niin kauan, että paino alkaa tippumaan. Voi toki olla, että alkaa tippua jo 2000kcal/päivässä, jos on reilusti ylipainoa tai oot tosi aktiivinen muuten. Jos paino tippuu enemmän kuin kilon viikossa, niin nosta kalorimäärää.
Syön hyvän aamupalan/brunssin ja yhden lämpimän aterian. Ei iltasyömistä, eikä herkkuja.
Niinkö? Ei siltä näyt kun näitä dieettejä täällä lukee. Jos kommentoit edelliseen.