Kysymys kristityille: miten suhtaudutte esiaviolliseen seksiin?
Oletteko itse päätyneet pidättäytymään esiaviollisesta seksistä vai tehneet toisin?
Ja millä perusteilla sovitatte toimintalinjanne yhteen vakaumuksenne kanssa?
Kiinnostaa aidosti erilaiset näkökulmat, tarkoitus ei ole provosoida.
Olen itse kristitty ja tämä aihe on ollut viime aikoina omassa puntaroinnissa.
Siten kiinnostaa, miten muut näkevät tämän.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö esiaviollinen ja muu avioliiton ulkopuolinen seksi kieltää lailla?
Eikö alkoholin kieltolaki antanut opetuksen?
Minusta asiaa ei pidä ajatella kirjaimellisten sääntöjen tai kieltojen kautta vaan sen kautta mihin sillä pyritään. Eli siihen että ihmiset harrastaisivat seksiä tavalla josta ei heille koidu vahinkoa.
Eikä minusta voi sanoa että olisi olemassa joku yksi ainoa tapa jolla tämä varmistetaan. Se riippuu niin siitä ihmisestä ja sen ihmisen mielestä että mikä vahingoittaa ja mikä ei.
Itse olen aina ollut sellainen että en halua seksiä kuin vain sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa tunnen oloni täysin turvalliseksi ja täysin rakastetuksi. En siis aseta rajaa siihen onko ollut joku "papin aamen" vaan siihen että voin luottaa siihen toiseen ihmiseen ja siihen että hän haluaa minulle vain hyvää.
Tuuria tai ei mutta tällä ajatuksella en ole koskaan joutunut kokemaan mitään ikävää tai itseäni vahingoittavaa.
Hauskoja nämä kommentit.
Usko on anteeksiantamis automaatti ja se parantaa pahanmielen. Teet väärin, saat anteeksi. Näin se menee ja hyvä niin.
Pyrkimys parempaan, teet virheitä, sama jatkuu.
Ihminen ei ole yksiavioinen kuten, jotkut eläimet.
Vierailija kirjoitti:
Itse pidättäydyn nykyään esiaviollisesta ja homostelusta. Ennen harrastin kumpaakin ilman kummempia tunnon tuskia.
No toivottavasti et edes runkkaa. Tämäkin lasketaan, ja Jeesus katsoo vihaisesti, jos laukeat muuten kuin vaimon vulvaan tai unessa. Toki jälkimmäisen jälkeen olet raamatun mukaan epäpuhdas 7 päivää :D
On tuo kyllä vekkuli uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Minusta asiaa ei pidä ajatella kirjaimellisten sääntöjen tai kieltojen kautta vaan sen kautta mihin sillä pyritään. Eli siihen että ihmiset harrastaisivat seksiä tavalla josta ei heille koidu vahinkoa.
Eikä minusta voi sanoa että olisi olemassa joku yksi ainoa tapa jolla tämä varmistetaan. Se riippuu niin siitä ihmisestä ja sen ihmisen mielestä että mikä vahingoittaa ja mikä ei.
Itse olen aina ollut sellainen että en halua seksiä kuin vain sellaisen ihmisen kanssa jonka kanssa tunnen oloni täysin turvalliseksi ja täysin rakastetuksi. En siis aseta rajaa siihen onko ollut joku "papin aamen" vaan siihen että voin luottaa siihen toiseen ihmiseen ja siihen että hän haluaa minulle vain hyvää.
Tuuria tai ei mutta tällä ajatuksella en ole koskaan joutunut kokemaan mitään ikävää tai itseäni vahingoittavaa.
Muuten hyvä mutta sperma on immunosupressantti eli altistuessasi sille olet aina altistunut myrkylle. Mies on kuin käärme joka hypnotisoi uhrinsa ja sitten iskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pidättäydyn nykyään esiaviollisesta ja homostelusta. Ennen harrastin kumpaakin ilman kummempia tunnon tuskia.
No toivottavasti et edes runkkaa. Tämäkin lasketaan, ja Jeesus katsoo vihaisesti, jos laukeat muuten kuin vaimon vulvaan tai unessa. Toki jälkimmäisen jälkeen olet raamatun mukaan epäpuhdas 7 päivää :D
Vekkuli seksiaddiktin mielestä. Ihmiselle, joka elä selibaatissa, tuo ei ole mitään. Lopulta ne unetkin loppuvat, kun mieli ja hormonit eivät yksinkertaisesti enää pyöri alhaisten touhujen ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Noh.
Jeesus syntyi kun Maria ja Joosef olivat kihloissa. Joka oli vähän kuin sen ajan avoliitto.
Joosef ei ollut Kristuksen isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan siunaus on vain avioliitossa.
Ei ainakaan Raamatun mukaan.
Raamatun mukaan nainen ei saa tulla taloon 7 päivään, jos on esim. kuukautiset. Sama juttu, jos poika saa siemensyöksyn. Ne on siinä samassa Mooseksen laissa, jossa vaikka hom ostelu ja esiaviollinen seksi kielletään.
Edes lest at ja muut lahk olaiset eivät noudata raamattua kirjaimellisesti. Muuten niiden teinit (ainakin pojat) olis ulkoruokinnassa 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vekkuli seksiaddiktin mielestä. Ihmiselle, joka elä selibaatissa, tuo ei ole mitään. Lopulta ne unetkin loppuvat, kun mieli ja hormonit eivät yksinkertaisesti enää pyöri alhaisten touhujen ympärillä.
Ei raamattu myöskään kannata selibaattia. Kirjoitustyylisi muuten viittaa siitoshulluun. Taidat olla hän? Ainakin tuossa ensimmäisellä sivulla hän totesi elävänsä selibaatissa normimantransa lisäksi.
Ei se järvi soutamalla kulu, äläkä pidä kynttilääsi vakan alla.
Vastauksia lukiessa haluan muistuttaa ettei kristitty valitettavasti enää tänä päivänä tarkoita Jeesuksen seuraajaa tai uskovaa, vaan sitä että nimi on kirkon kirjoissa. Se että nimi on seurakunnan jäsenluettelossa, ei tarkoita että nimi olisi elämän kirjassa ja me sen myötä saisimme Jumalan lapsen aseman. Se tulee yksin uskosta ja kuuliaisuudesta.
Me elämme vahvasti lopunaikoja ja elämä käy Jeesuksen seuraajille entistä haastavammaksi koska maailma elää synnissä entistä vahvemmin. Tänä aikana esiaviollinen seksi on normalisoitu niin että se on yleistä jopa kristittyjen keskuudessa.
Haluan kuitenkin muistuttaa että se minkä Jumala on synniksi asettanut, on huonoa ja vahingollista sinulle, sekä sielullesi että ruumiillesi. Se tuo mukanaan asioita joita me ei välttämättä omin silmin pystytä edes näkemään. Se että me pysytään Jumalan tahdossa on meille valo meidän polulla.
Joka päivä joudumme valita maailman ja Jumalan tahdon väliltä. Sitä tarkoittaa Jeesuksen sanat: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä, ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua". Se että me erottaudutaan maailman teistä ja kuljemme sitä polkua jonka meidän Taivaallinen Isämme on meille tasoittanut, tekee meistä Jumalan lapsia ja Jumalan lupaukset ja siunaukset jotka Raamatussa on Jumalan lapsille annettu, me saadaan vastaanottaa ne jo tässä elämässä. Se on niin paljon parempaa kuin mikään mitä tämä maailma tarjoaa.
Odotimme puolison kanssa avioliittoon.
Raamatussa on lueteltu syntejä, jotka sellaista harjoittavat eli elävät niissä, ne eivät peri taivasten valtakuntaa. Jumalan kanssa on oltava tosissaan.
Jeesus kohtasi naisen Sykarin kaivolla. "Viisi miestä sinulla on ollut ja se joka sinulla nyt on, ei ole sinun miehesi." Pitää siis olla oma mies. Oma puoliso avioliiton kautta. Jeesus oli häävieraana, joten silloinkin solmittiin avioliittoja ja pidettiin hääjuhlia ja sen jälkeen oltiin toisen puoliso.
Paavali toteaa korittolaiskirjeessä että menkää hyvät ihmiset naimisiin jos sexdrive on kova. Tänä päivänä puolisoa on vaikeampi löytää kuin silloin. Sitä Paavali ei tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan nainen ei saa tulla taloon 7 päivään, jos on esim. kuukautiset. Sama juttu, jos poika saa siemensyöksyn. Ne on siinä samassa Mooseksen laissa, jossa vaikka hom ostelu ja esiaviollinen seksi kielletään.
Edes lest at ja muut lahk olaiset eivät noudata raamattua kirjaimellisesti. Muuten niiden teinit (ainakin pojat) olis ulkoruokinnassa 24/7.
Pitäisi muuten kysyä Räsäseltä, että heittikö se lapset ulos pakkaseen, jos heillä oli kuukautiset. Jännä, miten valikoiden sitä kirjaa luetaan :)
Onhan se melkoista, että ihisapina pidättäytyy seksistä jonkin paimentolaisuskonnon riittien takia.
"Muuten hyvä mutta sperma on immunosupressantti eli altistuessasi sille olet aina altistunut myrkylle. "
Höpsistä. Vaikutus on täysin paikallinen ja hyvin lievä ja lisäksi hedelmöittymisen kannalta hyödyllinen.
"Paavali toteaa korittolaiskirjeessä että menkää hyvät ihmiset naimisiin jos sexdrive on kova. "
Tuokin voi johtaa ongelmiin kun ihmiset sitten menevät aika nopeasti naimisiin kun eivät enää jaksa odottaa.
Vanha testamentti on aivan ehdoton seksin suhteen!
Sitten kun on näitä orja- ja uhripykäliä niin tulee vaan jotain lätinää uudesta liitosta ja kuinka Mooseksen lait eivät enää sellaisenaan päde... Huoh.
Mutta kymmenen käskyä pätee tietysti! Ja se, että ho mot on kauhistus ja surmattava. Toki me ei surmata niitä, kauhistellaan vaan.
Melkoista mentaaliakrobatiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Raamatun mukaan nainen ei saa tulla taloon 7 päivään, jos on esim. kuukautiset. Sama juttu, jos poika saa siemensyöksyn."
Tämä liittyy vanhan testamentin rituaalilakiin jossa puhtautta siis vaadittiin temppelipalveluksia/uhri menoja varten. Jeesus oli viimeinen uhri ja syntien sovittaja. Sen vuoksi meidän ei tarvitse enää suorittaa seremonialakeja, vaan puhtauden keskiö on sydämen puhtaudessa ja motiiveissa kaiken ulkoisen sijaan.
Esiaviollinen seksi on syntiä, se ei liity seremonialakiin vaan on vahingollista ihmisille ja suhteille. Sielulle ja ruumiille.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö esiaviollinen ja muu avioliiton ulkopuolinen seksi kieltää lailla?
Kyse on Jumalan lain noudattamisesta. Usein ihmiset kummastelevat että ovatko ihmiset ihan tyhmiä että enemmän tulee Jumalaa kuin ihmisiä - ajattelusta. Jumalan rima on usein korkeammalla. Maallinen laki on mitä on ja se antaa myönnytyksiä.
Jumalan laki on niille, jotka ovat astuneet pimeydestä valoon ja ovat taivaan valtakunnan kansalaisia (Jeesuksen seuraajia). Uskovat ovat sitoutuneet noudattamaan taivaan valtakunnan lakeja.
Syntilista Raamatussa on osoitettu uskoville siellä seurakunnassa. Paavali varoittaa että uskovan ei tule enää tehdä myönnytyksiä syntien kanssa, se on vaarallista, koska uskovat on haastettu seuraamaan Jeesusta, kieltämään itsensä ja ottamaan joka päivä ristinsä eli uskova seuraa joka päivä Jeesusta ja torjuu syntielämän. Raamattu myös toteaa että sana ei ole niille, jotka ovat "ulkopuolella" eli uskon ulkopuolella eivätkä ole vielä Jeesuksen seuraajia. Ensin tullaan Jumalan lapsiksi ja sitten myös kilvoitellaan Jumalan lain mukaisen elämän puolesta.
Mitä tekemistä Jumalalla on seksissä?