Kysymys kristityille: miten suhtaudutte esiaviolliseen seksiin?
Oletteko itse päätyneet pidättäytymään esiaviollisesta seksistä vai tehneet toisin?
Ja millä perusteilla sovitatte toimintalinjanne yhteen vakaumuksenne kanssa?
Kiinnostaa aidosti erilaiset näkökulmat, tarkoitus ei ole provosoida.
Olen itse kristitty ja tämä aihe on ollut viime aikoina omassa puntaroinnissa.
Siten kiinnostaa, miten muut näkevät tämän.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapakristitty. Perustan kyllä näkemykseni myös/pääasiassa muuhun kuin uskontoon. Aion odottaa avioliittoon. Tosin miesehdokkaita ei ole näkynyt, eikä usko tulevaisuuteenkaan sen osalta ole kovin korkealla, joten esiaviollisesta seksistä pidättäytyminen on ollut tähän asti helppoa. Enemmän hiertää se, ettei vaan kiinnosta ketään tai kelpaa kellekään.
"Tapakristitty". Tarkoitatko tuolla itseäsi ja mitähän se sinulle merkitsee.
Oletko ajatellut että Jumalalla olisi sinulle aivan oma aktiivinen tehtäväsi ja kutsumuksesi Jumalan suunnitelmana sinun elämäksi. Seurakuntatyössä, evankelionnissa, lähetystyössä joko lähettäjänä tai peräti itse lähtijänä jne.
"Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös tämä kaikki teille annetaan."
Niin siis tarkoitin itseäni, että kuulun kirkkoon mutten aktiivisesti siellä käy ja silloinkin kun käyn niin useimmiten hautajaisissa, konsertissa tai muuten turistina. Arvostan kristillistä perinnettä, arvoja ja historiaa Suomessa, mutta henkilökohtainen usko on vielä puutteellista.
Kai sinä uuvatti ymmärrät, että tuo on sanoisit että olet balettitanssija kun maksat hädin tuskin järjestön jäsenmaksua ja käyt varsinaisen järjestön jouluesityksessä ihastelemassa kerran vuodessa.
Voit sanoa, että olet "kristinuskon fani ja kannatusjäsen", et kristitty. Ollaksesi kristitty sinun tulee seurata jeesusta ja hänen opetuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen seksiä harjoittanut kunkin seurustelukumppanin kanssa vaikka olen kristitty. On ollut hienoja kokemuksia, jokainen vielä melko erilainen partneri.
N 39
Iloista antajaa Herra rakastaa.
Syntinen se joka ei kiimaista auta.
Onhan se hyvä kerätä kokemuksia ettei myöhemmin pety.
Voin auttaa kaikkia kiimaisia kuohitsemalla heidät. Siinä ratkeaa monta ongelmaa kerralla: lähtee himot ja vähenevät rikoksetkin. Ihan pysyvästi.
Lääkärit ovat hieman sivistyneempiä, heillä on kemikaaleja millä vain hillitä himoja jos alkeellinen apinamieli ei siihen itse kykene. Minun puoskarikaupassani on vähän alkeellisemmat menetelmät, käytännössä vaan hirtän pallit kuolioon ja asia on sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että monet tämän aihepiirin säännöistä ovat alunperin olleet olemassa siksi, että hallitsematon lisääntyminen ja huono huolenpito "irrallisista" jälkeläisistä on ollut tietysti hyvin ei-toivottu asia. Se on sitä tietysti myös edelleen, ja siitä on syytä pidättäytyä ja ehkäistä tällaiset raskaudet, se kun nykyisin on täysin mahdollista. En kuitenkaan osaa nähdä, että itse seksissä sinänsä olisi mitään absoluuttisen pahaa. Oleellista on se, mihin sielu ja sydän on kiinnittynyt. Mikä tahansa riippuvuus ja liiallinen kiinnittyminen vie ihmistä väärään suuntaan. Sielun tulisi ennen kaikkea keskittyä muihin kuin tämän maailman asioihin.
Hyvin muotoiltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että monet tämän aihepiirin säännöistä ovat alunperin olleet olemassa siksi, että hallitsematon lisääntyminen ja huono huolenpito "irrallisista" jälkeläisistä on ollut tietysti hyvin ei-toivottu asia. Se on sitä tietysti myös edelleen, ja siitä on syytä pidättäytyä ja ehkäistä tällaiset raskaudet, se kun nykyisin on täysin mahdollista. En kuitenkaan osaa nähdä, että itse seksissä sinänsä olisi mitään absoluuttisen pahaa. Oleellista on se, mihin sielu ja sydän on kiinnittynyt. Mikä tahansa riippuvuus ja liiallinen kiinnittyminen vie ihmistä väärään suuntaan. Sielun tulisi ennen kaikkea keskittyä muihin kuin tämän maailman asioihin.
Sanoohan Raamattu myös: Henki on altis mutta liha on heikko. Eli on ihan ollut tiedossa ja tunnettu tämä totuus jo ammoisina aikoina.
Siis ihmisen henki on altis tavoittelemaan korkeampia, hengellisiä asioita, mutta kehon halut ja vietit vetävät maallisiin, ruumiilliseen tyydytykseen.
Raamatussa sanotaan, että lihallisten kiusausten vuoksi jokaisella miehellä olkoon vaimo ja naisella oma mies. Mutta entäs kun sellaisia ei voi ostaa (S)tokmannilta eikä K-Raudasta, eikä sopivaa, halukasta kumppania löydy mistään?! Raamatussa puhutaan henkilöistä, jotka on määrätty elämään yksin, selibaatissa, mutta ne eivvät viittaa lainkaan mahdollisuuteen, ettei nirmaali, terve ihminen pääsisi naimisiin! Yhteiskunta ja ihmiskunta on todella jotenkin rikki.
Raamatun aikoihin tuskin tunnettiin nykyisen kaltaisia rakkausavioliittoja, vaan vamhemmat valitsivat taustaltaan sopivan puolison lapselleen, usein jo ennen kuin olivat naimaiässä. Lapsi sittemn tottui ajattelemaan tiettyä henkilö hänelle varattuna puolisona. Aina nämä naimakaupat eivät toteutuneet, kun jompikumpi vastusti liittoa omista syistään.
Nykyihminen on Jumalaa lukuunottamatta yksin valintojensa kanssa, eikä Jumala aina tuo kumppania tarjolle niin selkeästi, että sen ymmärtäisi. Oma-aloitteisuutta tarvitaan (kuten Raamatussakin on kuvattu), mutta silti voi puoliso jäädä löytymättä tai sattuu petturi.
Kristinusko on rikki kun lupailee naisia miesten r aiskailtaviksi tuolla tavoin vastoin heidän omaa tahtoaan. Myöskään lapsia ei saa myydä kenenkään r aiskattaviksi. Luulisi että ei tule sulle yllätyksenä - kukaan ei lupaa että sinun puolisosi olisi itseäsi viehättävä tyyppi vaan se voi olla myös se kaikista kamalin nainen jonka voit kuvitella.
Aivan uusi näkemys tämä tämmöinen "kristinusko" jossa naisia lupaillaa miesten rs*ltvaksi. Jos amerikkalaista saarnahapatusta haluaa kuunnella niin You tube on täynnä sitä
"mikä on Jumalan desing ja ajatus avioliitolle" ja "mikä on miehen rooli avioliitossa" ja "mikä on vaimon rooli avioliitossa" jne.
Paavalin ohjeistus siitä että kullakin olkoon oma puolisonsa ja se ettei miehen ruumis ole hänen omassa vallaassaan eikä vaimon omassa vallassaan ja samaan aikaan on voimassa "alistukaan toinen toisillenne" ja "pitäkää toista parempana kuin itseänne" ja "miehet antakaa itsenne alttiiksi vaimon edestä" ja "miehet, eläkää taidollisesti vaimonne kanssa." Kaikki kuuluvat samaan pakettiin. Ketään ei pakoteta mihinkään eikä seksiin. Mutta samalla herätetään ajatusta ettei sovi pihdata, vaan etsiä vastauksia jos seksi ei huvita tai onnistu.
Seksillä tuskin oli kovin suurta ja näyttävää roolia alussa. Ihmiset sitä ovat suurennelleet. Nykyään ihminen tuntuu olevan kävelevä ja hengittävä seksuaalisuuden ilmentymä, johon ei muuta mahdukkaan kuin jonkin sortin seksuaalisuus joka leimaa ihmiset päästä varpaisiin ja sisuskaluja myöten (= lue rivien välistä sateenkaarihössötys). Pitäisi osata keskittyä siihen muuhun mitä ihminen on ja rakentaa parisuhde siihen. Joku on todennut että on äärimmäisen harvinaista että pariskunta olisi fyysisesti yhteensopimaton. Joten seksin testailu ennen avioliittoa ei ole tarpeellista. Toisen tuntemiseen ja seksitaitojen oppimiseen voi mennä pitempikin aika. Siinäkö sitten koeajetaan useampi vuosi? Ja kolmen vuoden päästä todetaan että v*tks meni?
Ja yhden mummon elämäntarina You tubesta totesi että se ihminen, jonka kanssa menit naimisiin, ei ole se sama ihminen jonka kanssa olet naimisissa vuosikymmenten päästä. Ihminen muuttuu, elämä muovaa ja muokkaa koko ajan. Se elämä sen toisen kanssa johon on sitoutunut, elää jatkuvassa muutoksessa. Tarkoituksena onkin kommunikoida koko ajan, oppia yhdessä koko ajan lisää elämästä. Seksi siinä yhtenä "sektorin suikaleena" kaiken ohessa.
Mutta samalla herätetään ajatusta ettei sovi pihdata, vaan etsiä vastauksia jos seksi ei huvita tai onnistu.
Seksi siinä yhtenä "sektorin suikaleena" kaiken ohessa.
Ai herätetäänkö? Missä raamatussa mainitään tämä mystinen "seksi"? Ettei vain olisi PAHOLAINEN suputtanut korvaasi VALHEITA. Laitapa nenä takaisin raamattuun ja koita siivota mielesi paholaisen puheista, irstauksista, perversioista. Naisista pysyt mahdollisimman kaukana niin kauan kun paholainen elää sisälläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntiä hän se on. Olen itsekin siihen sortunut mutta olen katunut ja tehnyt parannuksen.
Esiaviolliseen seksiin sorruit sitten. Miten katsoit saada sen synnin tekemättömäksi ?
Iankaikkisuuteen nähden ihminen on uusi luomus otettuaan parannuksessa vastaan Jeesuksessa tarjotun sovituksen. Mutta eihän sitä syntiä tekemättömäksi saa vaan on sillä vaikutuksensa ihmisen maallisessa elämässä, niinkuin sai Daavidkin kokea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin muotoiltu.
Niin joo että jos on emotionaalisesti detached pettämis- ja haureuskumppanistaan niin se olisi ihan ok :'D Aikamoisia helvetinkuoppia itsellenne kaivelette, näin se mieli murtuu himon edessä. Surkimukset.
En harrastanut ennen avioliittoa. Seksistä voi aina seurata lapsia, vaikka käyttäisi ehkäisyä. Seksi kannattaa jättää avioliittoon, jotta on tehnyt parhaansa, että lapset saavat syntyä sitoutuneeseen parisuhteeseen ja ydinperheeseen. Tämän on lasten oikeus. Abortti ei ole vaihtoehto. Toki kaikkea voi sattua, vaikka olisikin naimisissa, esim puoliso voi jättää, mutta yksilön velvollisuus on itse tehdä parhaansa ja noudattaa Jumalan tahtoa parhaansa mukaan. Naimisissa, kaksi lasta
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty, aina ollut uskossa, mutta enemmän nyt vasta viime vuosina. Luen raamattua viikottain ja rukoilen päivittäin monta kertaa. Elän avoliitossa ja meillä on lapsi. Avoliitto on kestänyt nyt 11 vuotta ja lapsikin on 6. En ole koskaan pettänyt ketään enkä ollut kenenkään kanssa, joka pettäisi puolisoaan kanssani. Minun mielestä sitä aviorikoksella tarkoitetaan, ei sitä että ei ole naimisissa ja saa lapsen.
Nykyäänkin elämme aikaa jolloin monet tekevät sitä mikä heidän omasta mielestään on oikein vaikka se poikkeaisi Jumalan Sanasta. Mutta on mahdollista että sellaisella on kirouksellinen vaikutuksensa seuraaviin polviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh.
Jeesus syntyi kun Maria ja Joosef olivat kihloissa. Joka oli vähän kuin sen ajan avoliitto.Kantsii KD:n muistaa sekin, että Jeesuksen perhe oli polyamorinen sateenkaariperhe, jossa oli kaksi isää ja yksi äiti. Ja se, että Joosef oli Marian isän veli.
Älä höpise harhojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kristitty, aina ollut uskossa, mutta enemmän nyt vasta viime vuosina. Luen raamattua viikottain ja rukoilen päivittäin monta kertaa. Elän avoliitossa ja meillä on lapsi. Avoliitto on kestänyt nyt 11 vuotta ja lapsikin on 6. En ole koskaan pettänyt ketään enkä ollut kenenkään kanssa, joka pettäisi puolisoaan kanssani. Minun mielestä sitä aviorikoksella tarkoitetaan, ei sitä että ei ole naimisissa ja saa lapsen.
Nykyäänkin elämme aikaa jolloin monet tekevät sitä mikä heidän omasta mielestään on oikein vaikka se poikkeaisi Jumalan Sanasta. Mutta on mahdollista että sellaisella on kirouksellinen vaikutuksensa seuraaviin polviin.
Totta kai on, lapset maksavat isiensä synneistä kolmanteen polveen asti. Genetiikan mutta myös opitun mallin kautta.
Fiksu lapsi irtisanoutuu vanhemmistaan heti kun kykenee ja rakentaa itse oman moraalioppinsa opetuksista, ei ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa minua hämmentää se, että kysytään mielipidettä aiheesta ja jos kerrot, ettet suhtaudu esiaviolliseen seksiin 100 % kielteisesti, niin sitä pidetään pahana. Sallikaa erilaiset mielipiteet. Jos omaan vakaumukseenne ei esiaviollinen seksi kuulu, niin voitte itse elää sen mukaisella tavalla, mutta ilman muiden tuomitsemista.
Jos täällä esittäytyy kristittynä ja samaan aikaan sallii itselleen synnissä elämisen, niin varmaan saakin kommenttia joka kyseenalaistaan tuollainen elämäntavan. Kristitty on sanatarkasti Jeesuksen seuraaja, eikä voi olla kokosydäminen Jeesuksen seuraaja, jos ei ota vakavasti Hänen seuraamistaan.
On vain kahdenlaisia ihmisiä, ne jotka ovat Jumalan lapsia ja ne, jotka eivät sitä ole. Välimuotoa ei ole.
Näytätkö minulle yhdenkin kristityn, joka ei ikinä tee mitään syntiä ja voi heittää ensimmäisen kiven? Niinpä. Muistuu mieleeni eräs kertomus Jeesukseen ja syntiseen naiseen liittyen.
Joo. Päivi Räsänen.
Ei hän varmaan synnitön ole edes omien sanojensa mukaan, mutta aivan varmasti olisi ensimmäisenä heittämässä kiviä ja laittamassa rov ioita tulille.
Olet aikamoinen selvänäkijä. Tiedät jotakin "varmasti" päinvastaiseksi kuin mitä Päivi Räsänen on itse sanonut.
Oletko syntynyt uudesti ylhäältä? Jos olet, et joudu pohtimaan tällaista, Pyhä Henki kyllä opettaa asian selkeästi. Jos et ole, kerro Jumalalle, että tahdot kääntyä pois kaikesta, mikä ei ole hänen täydellinen tahtonsa ja alkaa noudattaa hänen tahtoaan kaikessa. Pyydä myös, että Jeesuksen veri puhdistaa sydämesi, ajatuksesi, sielusi ja henkesi kaikista ajatuksista ja tunteista, mitkä eivät ole Jumalasta. Sitten Isä lähettää Pyhän Henkensä avuksesi. Siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Oletko syntynyt uudesti ylhäältä? Jos olet, et joudu pohtimaan tällaista, Pyhä Henki kyllä opettaa asian selkeästi. Jos et ole, kerro Jumalalle, että tahdot kääntyä pois kaikesta, mikä ei ole hänen täydellinen tahtonsa ja alkaa noudattaa hänen tahtoaan kaikessa. Pyydä myös, että Jeesuksen veri puhdistaa sydämesi, ajatuksesi, sielusi ja henkesi kaikista ajatuksista ja tunteista, mitkä eivät ole Jumalasta. Sitten Isä lähettää Pyhän Henkensä avuksesi. Siunausta!
Kiitos mutta pallillisten siunaukset sisältävät aina ongelmallisia komponentteja, rukoilen mieluummin äiti jumalaa.
Iloista antajaa Herra rakastaa.
Syntinen se joka ei kiimaista auta.
Onhan se hyvä kerätä kokemuksia ettei myöhemmin pety.