Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään.
Jos sinulla ei ole aikaa opiskeluun, niin miksi lähdit kouluun?
Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.
Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen.
Olet ehkä oikeassa, mutta en tiennyt sitä, eivätkä ole tienneet kukaan ryhmieni jäsenistäkään tai osanneet sitä soveltaa.
Mitä helvettiä? Miten voi olla yliopistossa, jos ei tiedä edes alkeita esitysgrafiikasta? Meillä nuo asiat käytiin läpi jo yläasteella.
Kylläpä on suppeat ryhmätyöt teillä, jos ne ehtii tehdä edellisenä iltana. Muotoilualalla on niin suuret ryhmätyöprojektit, että ne on pakko aloittaa ajoissa, tehdä joka päivä, ja silti meinaa aika loppua kesken. Ei mitenkään ehtisi edellisenä iltana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.Tuon takia harjoitellaan.
Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö".
Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?
Ihmiset kyllä hidastavat tehokkuutta. Ainakin jos väärässä ryhmässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään.
Minulla on aikaa OPISKELUUN. Minulla ei ole aikaa JUORUAMISEEN silloin, kun pitåisi OPISKELLA. Miksi et osaa lukea?
Toistan: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
No okei, ei se sitten toimi. Muutenkin valehtelet jatkuvasti tässä ketjussa, voin vaan kuvitella mitä painajaista on olla sun kanssa samassa ryhmässä. Onneksi mun alalla ihmiset on järkevämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.
Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
No sitten he voivat sopia ihan oman tapaamisen, jossa jauhavat paskaa. Ryhmätyöaikana tehdään ryhmätyötä. Se opettaa huomioimaan muutkin kuin oman navan. Kaikilla ei ole yhtä paljon luppoaikaa kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Ne ryhmätyöt eivät ole turhia, koska oikeassa työelämässä sitten vastaisuudessa pitää pystyä toimimaan yhdessä ihan kaikenlaisten tyyppien kanssa.
Hyvää treeniä siihen.
Sellainen työ olisi kyllä kiva, että joutuisi mahdollisimman vähän toimimaan muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tästä ketjustakin löytyy noita viime tipan puolustelijoita. Oikeasti se on ihan tahallista toimintaa ja sen pyrkimys ryhmätöissä on selkeästi se, että ei tarvisikaan tehdä mitään, että sattuispa että joku muu tekis sen oman osuudenkin.
Tuskinpa vain. Eiköhän kyse ole siitä, että opiskeluajan voi ottaa rennomminkin kuin puurtamalla. Itse sanon opiskelijoille. Nauttikaa kun vielä pystytte. Työelämä odottaa ja siellä ei enää juhlita.
Toisekseen, jos työn on oltava valmis tiettynä päivänä, niin se riittää kun se on valmis silloin. Ei laskuakaan tarvitse maksaa ennen eräpäivää.
Miten tuo auttaa sitten harjoittelemaan työelämätaitoja, joiden piti olla ryhmätöiden pointti? Jos opiskelijat on yliopistossa oppineet mallin, että viikot voi pitää hauskaa ja väsätä kaikki hommat valmiiksi deadlinea edeltävänä iltana, niin miten ne sitten työelämässä osaa yhtäkkiä aloittaa projektit ajoissa eikä vasta viimeisenä iltana?
Tätä minäkin ihmettelen, koska jos haluan johtotason hommiin niin huolettaa, että eikai se ole tuommoista, että ei tehdä hommia vaan just viime tipassa tehdään kaikki äkkiä ja se joka kehoittaa aloittamaan hyvissä ajoin onkin se "pahis". Että jos haluaa johtaa niin saa tottua siihen ajatukseen, että ei tykätä kun joutuu ns. patistamaan muita tekemään. Olenkohan itsekin ollut nuorena tuollainen ja tää on nyt karmaa mulle :D.
Aika naiivi ajatusmalli sinulla. Tottakai työelämässäkin on niitä, jotka tekevät asiat viime tipassa ja jopa sen viime tipan jälkeenkin. Myös patistelu ja muistuttelu on jokäpäiväinen osa johtajan työnkuvaa.
Ehkä olen naivisti kuvitellut tosiaan, että ihmiset tekee töitä enkä ole tiennyt, että takana on jatkuvasti patisteleva esihenkilö. No nyt en ihmettele miksi olen välillä joutunut töissä tekemään asioita joita ei ole koskaan tehty tai ei ole tehty vuosiin kun olen tekevä tyyppi. Ja muut on päässet helpomalla kun ei vaan ole tehnyt huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.Tuon takia harjoitellaan.
Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö".
Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?
Tervetuloa työelämään. Et voi valita työkavereitasi tai asiakkaitasi ellet ole yksityisyrittäjä jolla on rahaa valkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aikaa OPISKELUUN. Minulla ei ole aikaa JUORUAMISEEN silloin, kun pitåisi OPISKELLA. Miksi et osaa lukea?
Toistan: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
Toistan: Nuoret voivat sopia erillisen tapaamisjan paskanjauhannalle. On kusipäistä tuhlata muiden aikaa siihen, että itseä ei kiinnosta v'ttukaan se itse opiskelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että juoruaminen=opiskelu? Entä miksi tuhlaat sovittua opiskeluaikaa juoruamisen etkä opiskele?
Toistan taas: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa työelämään. Et voi valita työkavereitasi tai asiakkaitasi ellet ole yksityisyrittäjä jolla on rahaa valkata.
Aika kakkaa on.
Varsinkin jos ei ole ketään tukiverkostoja, jotka tekevät elämästä vähän siedettävämpää. Yksin voi olla todella rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopisto-opiskelijat eivät ole pikkuvauvoja. Kyllä 20v ikäisen ja vanhemman pitää ymmärtää, että opiskeluun varattu aika on tarkoitettu opiskeluun. Paskanjauhannan voi hoitaa sitten omalla ajalla niiden kanssa, joilla siihen on aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö olet ihan tyytyväinen saadessasi ryhmätöistä alimman mahdollisen arvosanan, koska "tärkeintä on työprosessi"? Ja kerrot saman opettajallesikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tehtävänä on tehdä diaesitys, jako tehdään esim näin: Anna kirjoittaa taustatiedot, Pekka kirjoittaa tutkimustulokset ja Kaisa kirjoittaa johtopäätökset. Gragiikka kaikilla sama.
Niin. Ap ei selkeästi osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ryhmätöissä haittaa nuorten jutut vaikka olenkin vanhempi. Itseasiassa suloisia ovat mielestäni nuoret. Mutta siitä en pidä jos lusmuillaan ja mennään siivellä kun on biletetty ja syy tekemättömyyteen on esim. kun on mennyt ilta pitkäksi. Mutta ei siihen oikein voi muuten suhtautua kuin armollisesti pääsääntöisesti kun on itsekin ollut parikymppisenä samanlainen. Mutta en ole koskaan ollut viime tippaan jättäjä vaan aina tehnyt varsinkin isompia töitä eteenpäin alusta asti se on hyvä taktiikka, koska silloin jos jotakin yllättävää tapahtuu saat työn palautettua ajoissa kun sulla ei ole viimeisenä iltana koko työtä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että juoruaminen=opiskelu? Entä miksi tuhlaat sovittua opiskeluaikaa juoruamisen etkä opiskele?
Toistan taas: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
Mistä lähtien 40-50-vuotiaat ovat olleet nuoria opiskelijoita? Sen ikäisiä olivat minun ryhmässäni eukot, jotka opiskelun sijaan jaarittelivat lapsistaan jne. kun piti tehdä ryhmätyötä.
N27
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.
No harjoittelen ryhmänjohtamista ja herkkua ei tule olemaan kun osa ihmisistä jättää työt ihan viime tippaan! Eikä voi aloittaa hyvissä ajoin vaikka olisi lempeä ja armollinen, että ei tarvitse saada heti valmiiksi kunhan aloittaa ja tekee vähän jotakin joka päivä niin tätäkö se johtajan rooli tulee olemaan. Että teenkin itse työt ja ryhmän vapaamatkustajat yrittää jyrätä minun yli.
Miksi sinun pitäisi saada määrätä milloin muut tekevät oman osuutensa?
Ne ryhmätyöt eivät ole turhia, koska oikeassa työelämässä sitten vastaisuudessa pitää pystyä toimimaan yhdessä ihan kaikenlaisten tyyppien kanssa.
Hyvää treeniä siihen.