Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (269)
Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätyöt opetti itselle kyllä ensisijaisesti sen, että haluan työelämässä työskennellä täysin itsenäisesti, en yhtään kenenkään kanssa. Eli yrittäjäksi aloin.
Aloin tehdä tuota jo yliopistossa, eli jos oli mahdollista suorittaa kurssi kirjatenttinä niin tein niin mieluummin kuin kävin kurssia jonka suoritusvaatimuksiin kuului ryhmätyön tekeminen.
Yliopistolla yli 15 v sitten en juurikaan törmännyt tällaiseen (opintoala edellytti 80 % läsnäoloa luennoilla ja todella paljon oli ryhmätyöskentelyä). Toisen tutkinnon kohdalla noin 10 v sitten ja sen jälkeen suorittamieni avoimen yliopiston opintojen kohdalla tilanne on ap:n kuvaaman kaltainen.
Minä toimin näissä joka kerta samalla tavalla. Ryhmän kanssa sovitaan aloitustapaaminen mahdollisimman nopeasti. Ne, jotka eivät siihen ilmaannu tai mitenkään reagoi tapaamisen sopimiseen eivät osallistu ryhmätyöhön ollenkaan. Opettajalle ilmoitetaan muiden ryhmäläisten toimesta ulos jääneiden nimet. Samoin toimitaan, jos joku ei tee omaa osuuttaan sovittuun deadlineen mennessä. Vapaamatkustajia ei tarvitse katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.Tuon takia harjoitellaan.
Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö".
Voisit vaikka koittaa viestiä niille ryhmän jäsenille ja olla tekemättä koko työtä yksin kun muut eivät ilmeisesti tee tarpeeksi nopeasti mielestäsi.
Nyt kyllä vedät ihan hatusta kuvitelmiasi millainen minä olin ryhmätöissä.
Toinen ääripää voi toki olla, että tekee nopeasti alta pois, mutta tää on eri asia kuin se, että jättää viimetippaan kaikki työt jatkuvasti. Että alkaa tehdä vasta viimeisenä iltana joka kerta ja muut joutuu jännäämään, että saako se tehtyä omaa osuuttaan vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Pointti on se, että kuten ap sanoi osa ei reagoi mitenkään, joten heidän kanssaan ei pysty edes sopimaan mikä heidän osuutensa olisi, tai jos heille sen suoraan ilmoittaa, niin he eivät sitä kuitenkaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.Tuon takia harjoitellaan.
Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö".
Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?
Joo toki se on prosessi, mutta se on lähinnä prosessi, jossa petyt kun et oikeasti voi käyttää omaa ajattelua vaan menet vain linjausten mukaan ja miellytät. Kuvittelin, että pääsen käyttämään Yliopistossa vihdoin keräämääni kokemusaineistoa yms. niin ei. Kun jos on joku tietty linjaus päätetty niin eipä siinä todellisuudessa kaikkia näkökulmia haluta kuulla vaan pelkästään tiettyä narratiivia tukevaa linjaa. Siinä mielessä olen pettynyt, mutta en onneksi kuitenkaan pääaineeseeni. Mutta työllistymisen vuoksi pitää lukea muutakin kuin omaa pääainettaan. "Kertokaa näkökulmia", mutta vain niitä jotka tukee jo olemassa olevaa käsitystä.
Tervetuloa työelämään. Ellet ole yksityisyrittäjä jonka ei tarvitse välittää rahasta tai asiakkaista, niin sitten voit elää unelmaasi. Vanha sanontahan menee näin. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Voit varmasti käyttää jossain työssä rajatusti omaa ajatteluasi ja tehdä kehitystyötä, mutta silti niissä on linjaukset jotka tilaaja eli maksaja määrittää.
Jännä miten tästä ketjustakin löytyy noita viime tipan puolustelijoita. Oikeasti se on ihan tahallista toimintaa ja sen pyrkimys ryhmätöissä on selkeästi se, että ei tarvisikaan tehdä mitään, että sattuispa että joku muu tekis sen oman osuudenkin.
Yliopistoissa taitaa olla jo ne, jotka on eläneet peruskouluaikanakin Tiktok-aikaa. Eli ollaan totuttu siihen, että tunneilla selataan Tiktokkia eikä kuunnella eikä tehdä mitään jos ei ole ihan pakko. Opettajat joutuneet laskemaan opetusten vaatimuksia, että kaikki Tiktokkailijatkin pääsee läpi.
Pakkohan meidän on jotain teettää.
Että käsitä että ei tämä ole helppoa meille professoreillekaan yrittää teitä opettaa. Yhtä helv.. ettiä itse asiassa.
Itse jouduttiin nuorena opettelemaan paljon ankaremmin. Ei ollut internettiä tai tekoälyä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tästä ketjustakin löytyy noita viime tipan puolustelijoita. Oikeasti se on ihan tahallista toimintaa ja sen pyrkimys ryhmätöissä on selkeästi se, että ei tarvisikaan tehdä mitään, että sattuispa että joku muu tekis sen oman osuudenkin.
Tuskinpa vain. Eiköhän kyse ole siitä, että opiskeluajan voi ottaa rennomminkin kuin puurtamalla. Itse sanon opiskelijoille. Nauttikaa kun vielä pystytte. Työelämä odottaa ja siellä ei enää juhlita.
Toisekseen, jos työn on oltava valmis tiettynä päivänä, niin se riittää kun se on valmis silloin. Ei laskuakaan tarvitse maksaa ennen eräpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?
Joo toki se on prosessi, mutta se on lähinnä prosessi, jossa petyt kun et oikeasti voi käyttää omaa ajattelua vaan menet vain linjausten mukaan ja miellytät. Kuvittelin, että pääsen käyttämään Yliopistossa vihdoin keräämääni kokemusaineistoa yms. niin ei. Kun jos on joku tietty linjaus päätetty niin eipä siinä todellisuudessa kaikkia näkökulmia haluta kuulla vaan pelkästään tiettyä narratiivia tukevaa linjaa. Siinä mielessä olen pettynyt, mutta en onneksi kuitenkaan pääaineeseeni. Mutta työllistymisen vuoksi pitää lukea muutakin kuin omaa pääainettaan. "Kertokaa näkökulmia", mutta vain niitä jotka tukee jo olemassa olevaa käsitystä.
Tervetuloa työelämään. Ellet ole yksityisyrittäjä jonka ei tarvitse välittää rahasta tai asiakkaista, niin sitten voit elää unelmaasi. Vanha sanontahan menee näin. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Voit varmasti käyttää jossain työssä rajatusti omaa ajatteluasi ja tehdä kehitystyötä, mutta silti niissä on linjaukset jotka tilaaja eli maksaja määrittää.
Jep, tää kehitystyön puute ja Suomen jämähtäminen joissain asioissa on yksi syy miksi en itse enempää lapsia tee. Kun jotkut asiat on vieläkin samaa kuin 20 vuotta sitten niin turha edes yrittää mitään uudistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa vain. Eiköhän kyse ole siitä, että opiskeluajan voi ottaa rennomminkin kuin puurtamalla. Itse sanon opiskelijoille. Nauttikaa kun vielä pystytte. Työelämä odottaa ja siellä ei enää juhlita.
Toisekseen, jos työn on oltava valmis tiettynä päivänä, niin se riittää kun se on valmis silloin. Ei laskuakaan tarvitse maksaa ennen eräpäivää.
Joo tottakai on aikaa tehdä siihen tiettyyn päivään, mutta kuitenkin olisi hyvien tapojenkin mukaista ettei nyt sentään isompaa ryhmätyötä roikota viimeiseen iltaan vaan osoittaa sen jotenkin, että aikoo tehdä osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ihme kun nykyään löytyy useampi, joka tulee itsenäisissä töissä esityspäivänä luennolle paikalle vuolaasti anteeksipyydellen miten onkin koko homma tekemättä, kun oli univelkaa eikä jaksanut valvoa tai oli nukahtanut vahingossa tai oli eilen jäätävä päänsärky tai muuta. Hommaa on yleensä ollut aikaa tehdä kuukauden verran vähintään, niin kuulostaahan nuo selitykset vähän oudoilta.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D
Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.
Et ilmeisesti ole ollut kovinkaan paljon aikuisten sivistyslaitoksessa, jos luulet että kaikki ryhmätyöt vaan onnistuvat tuolla mentaliteetilla.
Eli valvot kiusaamassa muita ryhmächatissa vai teetkö heidänkin osuudet?
Mitä ihmeen ryhmächattiä kuvittelet olevan, kun kirjoitin alkupostauksessa että kommunikaatio on lähes olematon? Mene nukkumaan please. Ap.
Mikset tee ryhmächattia?
E n ymmärrä.
Mitä et ymmärrä?
Mitä tarkoittaa kysymys. Mitä tarkoittaa "Mikset tee ryhmächättiä". Eikö esim. Whatsapp-ryhmä sellainen muka ole?
Okei, taidat olla sitten vähän hidaskin.
Ja vanha, kun en ymmärrä nuorisokieltäsi!
Niin, olisi helpompi viestiä mitä aluksi väitit, että teillä ei ole.
Taidat itse olla hidas, koska ajattelet sellaisen Telegram- tai Whasapp-ryhmän olemassaolo on sama asia kuin että osana niitä olevat ihmiset vaivautuvat vastaamaan viesteihin.
Aluksi sanoit, että teillä ei ole sitä. Ja se vastaaminenkin riippuu vähän siitä millä tavalla viestit sinne. En minäkään vastaisi jos joku lähettäisi jotain vaatimuksia tai itkupotkuraivareita sinne. Mitä kirjoitit siihen ryhmään?
En ole missään vaiheessa sanonut, että meillä ei olisi ryhmää. Sanoin että kommunikaatio on olematon = ihmiset ovat osa Whatsapp-ryhmää mutta eivät juurikaan koskaan vastaile siellä. Chättiryhmä on, mutta ei ryhmächättiä nimeksikään. Sinulla on näköjään vaikea erottaa nämä kaksi täysin selkeää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan meidän on jotain teettää.
Että käsitä että ei tämä ole helppoa meille professoreillekaan yrittää teitä opettaa. Yhtä helv.. ettiä itse asiassa.
Itse jouduttiin nuorena opettelemaan paljon ankaremmin. Ei ollut internettiä tai tekoälyä.
Suurin osa professorien kursseista on olleet ainakin omassa yliopistossa todella hyviä. Kyse ei nyt ole professorien laadusta vaan ihan siitä miten ryhmätyöt menee ja arvioinnit. Esim kuten itselleni kävi, että tein suurimman osan työstä ja proffa antoi mulle huonomman arvosanan kuin sille joka teki vähemmän ja oli paljon poissa. Niin eihän tuollainen ole oikeudenmukaista. Mutta olisin jotunut sitten snitsaamaan ja kertomaan profalle, että hei oikeasti minä tein sen työn ja annoit lusmulle paremman arvosanan. En tiedä mistä proffa oli päätellyt että minä olisin tehnyt vähemmän, täytyi olla jokin naamakerroin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tottakai on aikaa tehdä siihen tiettyyn päivään, mutta kuitenkin olisi hyvien tapojenkin mukaista ettei nyt sentään isompaa ryhmätyötä roikota viimeiseen iltaan vaan osoittaa sen jotenkin, että aikoo tehdä osuutensa.
Niinpä. Erittäin epäkohteliasta muita kohtaan toimia ryhmätöissä noin. Se osoittaa ettei arvosta tippaakaan muita eikä muiden aikaa. Itsenäiset työt saa kyllä tehdä vaikka edellisenä yönä, mutta ryhmätöissä ei toimita noin.
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Kirjoitin viimeksi suosiolla koko työn yksin. Pääsi paljon helpommalla ja sai hyvän arvosanankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo auttaa sitten harjoittelemaan työelämätaitoja, joiden piti olla ryhmätöiden pointti? Jos opiskelijat on yliopistossa oppineet mallin, että viikot voi pitää hauskaa ja väsätä kaikki hommat valmiiksi deadlinea edeltävänä iltana, niin miten ne sitten työelämässä osaa yhtäkkiä aloittaa projektit ajoissa eikä vasta viimeisenä iltana?
Jep. Kun lähes joka kurssilla on nykyään ryhmätöitä, niin ei se ole oikein että joku teettää käytännössä koko tutkinnon muilla. Saattaa vielä saada hyvät arvosanat tekemättä oikeastaan mitään. Sitten niillä papereilla päästään töihin, kun kehaistaan miten oli niin reipas, että kävi koko ajan töissä samalla kun suoritti opinnot. Sitten ne, jotka oikeasti ne ryhmätyöt teki ei välttämättä pääsekään töihin, kun ei ole työkokemusta.