Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!

Vierailija
19.04.2026 |

En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!

Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...

Kommentit (402)

Vierailija
181/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään. 

Jos sinulla ei ole aikaa opiskeluun, niin miksi lähdit kouluun?

Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.  

Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.

No sitten he voivat sopia ihan oman tapaamisen, jossa jauhavat paskaa. Ryhmätyöaikana tehdään ryhmätyötä. Se opettaa huomioimaan muutkin kuin oman navan. Kaikilla ei ole yhtä paljon luppoaikaa kuin sinulla. 

Kuka se on omaan napaansa tuijottaja? Sinä menet kouluun yli-ikäisenä ja työelämän kokeneena valittamaan mikseivät opiskelijat osaa sitä ja tätä sekä miksi he eivät käyttäydy kuin aikuiset.... Hyvänen aika sentään.

Vierailija
182/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?

Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.

Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen. 

Ja sitten kaikilla on myös ihan oma käsitys siitä mitä ollaan tekemässä, kun ei ole voinut ajoissa edes viestiä omista aikomuksistaan. Minun osuudessa on esimerkiksi ihan vaan muutama ranskalaista viivaa ja kuvaa, joista sitten suullisesti selostan tarkemmin esitelmässä tmv., ja sillä toisella tyypillä on sitten pari massiivista pötköä kirjoittamaansa tekstiä, jonka se sitten samanaikaisesti lukee suoraan jostain paperista, ikäänkuin koko luokka tarvitsisi tekstityksen hänen puhetta ymmärtääkseen.

Välillä myös ne osiot muotoutuu lennossa sitä mukaan, kun lukee kurssimateriaalia ja -kirjallisuutta. Aika kankeaa on silloin lopputulos, jos osiot lyödään täysin lukkoon etukäteen. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään. 

Miksi ajattelet, että juoruaminen=opiskelu? Entä miksi tuhlaat sovittua opiskeluaikaa juoruamisen etkä opiskele? 

Toistan taas: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.

Ei minulla ainakaan ole aikaa alkaa penikoita paapomaan. Opetelkoon paskajauhantataitojaan silloin, kun eivät ole minun kanssani sovitussa RYHMÄTYÖtapaamisessa. Heidän tulee ymmärtää, että maailma ei pyöri heidän napansa ympärillä. Ei työelämäkään toimi niin, että yksi jauhaa paskaa ja muut tekevät hänenkin hommansa. 

Vierailija
184/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikaa OPISKELUUN. Minulla ei ole aikaa JUORUAMISEEN silloin, kun pitåisi OPISKELLA. Miksi et osaa lukea? 

Toistan: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.

Yliopisto-opiskelijat eivät ole pikkuvauvoja. Kyllä 20v ikäisen ja vanhemman pitää ymmärtää, että opiskeluun varattu aika on tarkoitettu opiskeluun. Paskanjauhannan voi hoitaa sitten omalla ajalla niiden kanssa, joilla siihen on aikaa. 

Et ymmärrä. Ei opiskeluaika ole pelkkää ammatin opiskelua. Siinä opiskellaan myös elämää ja ihmisten kanssa olemista. Minkäikäinen sinä oikein olet?

Vierailija
185/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä."

Miksi tätä ei sitten kerrota suoraan tavoitteeksi ja anneta arvosanaa sen mukaan? Aika erikoista määritellä esim. että kurssin tavoite liittyy opiskeltavaan aiheeseen, jos näin ei ole. 

Vierailija
186/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.  

Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.

Kuka on väittänyt, ettei setämies voisi hoitaa paskanjauhannan ja asiapitoisuuden samanaikaisesti tai lomittain? Minulta se onnistuu loistavasti.

Vierailija
187/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajattelet, että juoruaminen=opiskelu? Entä miksi tuhlaat sovittua opiskeluaikaa juoruamisen etkä opiskele? 

Toistan taas: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.

Ei minulla ainakaan ole aikaa alkaa penikoita paapomaan. Opetelkoon paskajauhantataitojaan silloin, kun eivät ole minun kanssani sovitussa RYHMÄTYÖtapaamisessa. Heidän tulee ymmärtää, että maailma ei pyöri heidän napansa ympärillä. Ei työelämäkään toimi niin, että yksi jauhaa paskaa ja muut tekevät hänenkin hommansa. 

Miksi lähdit koul uun kun et halua etkä kykene sopeutumaan sinne? 

Vierailija
188/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aikaa OPISKELUUN. Minulla ei ole aikaa JUORUAMISEEN silloin, kun pitåisi OPISKELLA. Miksi et osaa lukea? 

Toistan: Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.

Toistan: Nuoret voivat sopia erillisen tapaamisjan paskanjauhannalle. On kusipäistä tuhlata muiden aikaa siihen, että itseä ei kiinnosta v'ttukaan se itse opiskelu. 

Vierailija
189/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten he voivat sopia ihan oman tapaamisen, jossa jauhavat paskaa. Ryhmätyöaikana tehdään ryhmätyötä. Se opettaa huomioimaan muutkin kuin oman navan. Kaikilla ei ole yhtä paljon luppoaikaa kuin sinulla. 

Kuka se on omaan napaansa tuijottaja? Sinä menet kouluun yli-ikäisenä ja työelämän kokeneena valittamaan mikseivät opiskelijat osaa sitä ja tätä sekä miksi he eivät käyttäydy kuin aikuiset.... Hyvänen aika sentään.

No kyllä ne ovat omaan napaansa tuijottelijoita, jotka tuhlaavat opiskeluun varattua aikaa paskanjauhantaan. Kyse ei ole lastentarhasta, vaan monimuotokoulutuksesta, joka on tarkoitettu nimenomaan työn ohella tehtäväksi. Ne paskajauhajat eivät ole mitään pikkulapsia, vaan yli 40-vuotiaita eukkoja. Että kukahan tässä on mennyt yli-ikäisenä kouluun?

N28, jota v'tiuttaa paskajauhanta yhteisellä opiskeluajalla

Vierailija
190/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.

Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen. 

Olet ehkä oikeassa, mutta en tiennyt sitä, eivätkä ole tienneet kukaan ryhmieni jäsenistäkään tai osanneet sitä soveltaa.

Miten tuo on mahdollista? Eihän teillä sitten toimi mikään. Ei ole raporttipohjia, ryhmächattia..

Vierailija
191/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden lusmuilijoiden kannattaisi muistaa, että joku toinen ryhmän jäsen voi olla tulevaisuudessa mahdollinen työnantaja tai ainakin haastattelija. Itselle on tullut pari kertaa haastatteluun entinen lusmuileva "opiskelukaveri". Samantasoista hakijoista, se lusmuilija ei tule valituksi tai tulee ylipäätänsä vähemmän todennäköisesti edes pyydettyä haastatteluun. Aika monella alalla on pienet piirit. 

Vierailija
192/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan jotain AMK-linjaa esimerkiksi, jossa ei olisi niin hitokseen ryhmätöitä ja verkostoitumista?
Helppohan se silloin olisi, jos voisi ystävien kanssa tehdä. Mutta tuntemattomien kanssa osaa olla vaikeaa.

Tuon takia harjoitellaan.

Mutta kun pointti on just se, että osa porukasta EI HARJOITTELE. Yksin on vähän paha harjoitella ryhmätöitä. Ja jos halutaan vedota harjoitteluun, niin siihenkin pitäisi tulla ohjeet opettajalta, eikä niin, että ohje on pelkkä "tehkää ryhmätyö". 

Ehkäpä harjoituksessa onkin kyse oppia tuntemaan ihmismieltä. Osa tekee, osa ei, on eritasoisia ja eri tavalla tekeviä ihmisiä. Ryhmätyön päämäärä ei ole itse työn valmistuminen vaan itse työprosessi. Mietin tällaista ammattikoulupohjalta. Olenko aivan hakoteillä?

Sinäkö olet ihan tyytyväinen saadessasi ryhmätöistä alimman mahdollisen arvosanan, koska "tärkeintä on työprosessi"? Ja kerrot saman opettajallesikin?

Kerropas minulle milloin työnantaja on katsonut numeroita? He katsovat onko kurssi tai koulutus suoritettu.

Vierailija
193/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom, pointti on paitsi tehdä se annettu tehtävä, niin myös oppia yhteistyöstä. Esim jos ajattelet esimies-/ johtotehtäviä, niin tuossa on mahdollisuus treenata! Miten organisoin työt, miten motivoin, miten asetan yhteisiä tavoitteita, miten seurataan etenemistä, miten annan palautetta.Tai vaikka vaan asiantuntijaksi, niin tuollaista se tulee olemaan työelämässäkin.

joo mutta näitä taitoja oppii vähemmälläkin. porukassa aina vapaamatkustajia, ja kyse arvosanoista!

opetan itse, huom. tottakai tämä on luennoitsijalle helpointa. muotiakin vielä.

Vierailija
194/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ryhmätöissä haittaa nuorten jutut vaikka olenkin vanhempi. Itseasiassa suloisia ovat mielestäni nuoret. Mutta siitä en pidä jos lusmuillaan ja mennään siivellä kun on biletetty ja syy tekemättömyyteen on esim. kun on mennyt ilta pitkäksi. Mutta ei siihen oikein voi muuten suhtautua kuin armollisesti pääsääntöisesti kun on itsekin ollut parikymppisenä samanlainen. Mutta en ole koskaan ollut viime tippaan jättäjä vaan aina tehnyt varsinkin isompia töitä eteenpäin alusta asti se on hyvä taktiikka, koska silloin jos jotakin yllättävää tapahtuu saat työn palautettua ajoissa kun sulla ei ole viimeisenä iltana koko työtä edessä. 

Sinä muistat millainen olit parikymppisenä. Se on hyvä se. Ei voi odottaa parikymppiseltä vastuullisen kolmekymppisen käytöstä.

Vierailija
195/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä ne ovat omaan napaansa tuijottelijoita, jotka tuhlaavat opiskeluun varattua aikaa paskanjauhantaan. Kyse ei ole lastentarhasta, vaan monimuotokoulutuksesta, joka on tarkoitettu nimenomaan työn ohella tehtäväksi. Ne paskajauhajat eivät ole mitään pikkulapsia, vaan yli 40-vuotiaita eukkoja. Että kukahan tässä on mennyt yli-ikäisenä kouluun?

Miksi sinä lähdet kouluun nuorien sekaan? Etkö muista millaista se oli vai mikä on ongelmana?

Vierailija
196/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelijat eivät ole pikkuvauvoja. Kyllä 20v ikäisen ja vanhemman pitää ymmärtää, että opiskeluun varattu aika on tarkoitettu opiskeluun. Paskanjauhannan voi hoitaa sitten omalla ajalla niiden kanssa, joilla siihen on aikaa. 

Et ymmärrä. Ei opiskeluaika ole pelkkää ammatin opiskelua. Siinä opiskellaan myös elämää ja ihmisten kanssa olemista. Minkäikäinen sinä oikein olet?

Idiootti! Nyt puhutaan erikseen sovitusta tapaamisesta, ei koko opiskeluajasta. Niillä kakaroilla on 22 tuntia vuorokaudessa aikaa opiskella elämää. Sen 2 tuntia voi hyvin käyttää ryhmätyöhön keskittymiseen. Sekin on ihmisten kanssa olemista, että osaa keskittyä siihen, mitä tehdään ja tekee oman osuutensa yhteisestä projekstista. Yleensä nämä taidot opitaan jo ala-asteella. 

Vierailija
197/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka on väittänyt, ettei setämies voisi hoitaa paskanjauhannan ja asiapitoisuuden samanaikaisesti tai lomittain? Minulta se onnistuu loistavasti.

Hienoa. Sinä osaat suhtautua oikein.

Vierailija
198/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tehtävänä on tehdä diaesitys, jako tehdään esim näin: Anna kirjoittaa taustatiedot, Pekka kirjoittaa tutkimustulokset ja Kaisa kirjoittaa johtopäätökset. Gragiikka kaikilla sama. 

Voi kuinka ihanaa olisi, jos kuten ideaalimaailmassasi kaikissa ryhmätyön aiheissa kaikki osuudet jakaantuisivat noin nätisti ja tasaisesti.

Vierailija
199/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi. Ongelma ei ole ainoastaan niillä, jotka menevät vähän myöhemmin opiskelemaan. Suoraan lukiosta tullut nuorikin voi kokea, että muut ryhmätyöläiset laiskottelevat. 

eri

Vierailija
200/402 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä lähdet kouluun nuorien sekaan? Etkö muista millaista se oli vai mikä on ongelmana?

En tosiaan näin 28v iässä muista, millaista on olla 40+50-vuotias nuori opiskelija. Ei ole ollut käytössä aikakonetta, jolla pääsisin 10-20 vuoden päähän katsomaan, millaista on opiskella keski-ikäisenä nuorena, joka ei osaa edes perusjuttuja elämässä.