Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (402)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus yliopistosta. Tosiaan tuli noita viestejä palautuspäivää edellisenä iltana klo 22, että laitetaankos tehtävä kasaan :D
Voithan tehdä oman osuutesi ja sanoa ryhmässä, että olet valmis ja mennä nukkumaan.
Et ilmeisesti ole ollut kovinkaan paljon aikuisten sivistyslaitoksessa, jos luulet että kaikki ryhmätyöt vaan onnistuvat tuolla mentaliteetilla.
Eli valvot kiusaamassa muita ryhmächatissa vai teetkö heidänkin osuudet?
Mitä ihmeen ryhmächattiä kuvittelet olevan, kun kirjoitin alkupostauksessa että kommunikaatio on lähes olematon? Mene nukkumaan please. Ap.
Mikset tee ryhmächattia?
E n ymmärrä.
Mitä et ymmärrä?
Mitä tarkoittaa kysymys. Mitä tarkoittaa "Mikset tee ryhmächättiä". Eikö esim. Whatsapp-ryhmä sellainen muka ole?
Okei, taidat olla sitten vähän hidaskin.
Ja vanha, kun en ymmärrä nuorisokieltäsi!
Niin, olisi helpompi viestiä mitä aluksi väitit, että teillä ei ole.
Taidat itse olla hidas, koska ajattelet sellaisen Telegram- tai Whasapp-ryhmän olemassaolo on sama asia kuin että osana niitä olevat ihmiset vaivautuvat vastaamaan viesteihin.
Aluksi sanoit, että teillä ei ole sitä. Ja se vastaaminenkin riippuu vähän siitä millä tavalla viestit sinne. En minäkään vastaisi jos joku lähettäisi jotain vaatimuksia tai itkupotkuraivareita sinne. Mitä kirjoitit siihen ryhmään?
En ole missään vaiheessa sanonut, että meillä ei olisi ryhmää. Sanoin että kommunikaatio on olematon = ihmiset ovat osa Whatsapp-ryhmää mutta eivät juurikaan koskaan vastaile siellä. Chättiryhmä on, mutta ei ryhmächättiä nimeksikään. Sinulla on näköjään vaikea erottaa nämä kaksi täysin selkeää asiaa.
Ota opettajaan yhteyttä. Mulla oli kerran tuollainen tilanne ja kun olin ollut ekalta tunnilta pois oli muu ryhmä jo tehnyt työtä paljon ja halusi jättää minut ryhmästä ulos. Ope järjesti minut toiseen ryhmään ja sain työn tehtyä siinä. Niistä ryhmäläisistä ei vaan kukaan ollut tarpeeksi rohkea sanoakseen, että työ on jo tehty kun olivat samasta tiedekunnasta ja minä olin eri tiedekunnasta eli nää oli tehneet tehtävän kun olivat samalla luokalla ja heillä oli ollut aika sopia työstä keskenään. Meidät oli ripoteltu kurssilla siten huonosti ryhmiin jossa enemmistönä oli nää muut ja meidän tiedekunnasta ei saatu olla samassa ryhmässä. En tiedä mikä teillä on tilanne, mutta ota opettajaan yhteyttä ja kysy mitä tehdä, kerrot että ryhmässä kukaan ei vastaile mitään että teetkö vain oman osuutesi ja jos kukaan ei deadlinenkaan mennessä vastaa niin lähetä taas viesti opelle ettei mitään ole tapahtunut mutta oot tehnyt oman osuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Palautusaikaan mennessähän se tulee olla tehtynä. Viimeisin sitten jättää palautukseen, jos menee puolille öin oman osuuden valmiiksi saaminen. Parityössä kannattaa jo ennen yhdessä tekemistä aloittaessa kertoa omista aikatauluista.
Joskus näissä haasteena on olluy kirjallisen työn muotoilu ja silloin itse olen sanonut, etten keskiyöllä palauttaa ehdi ja milloin ehdin, jos kukaan muu ei sitä vastuuta ota. Aktiivisena kannattaa toimia sopien aikatauluja. Opinnot eivät kuitenkaan kestä ikuisuuksia. Itselläni ihan hyviä kokemuksia suurin osa.
Ai ai, kuullostaa nyt vaarallisesti siltä, että yrität asettaa muille niitä omia deadlineja ja omia sääntöjä ja pykäliä, joiden mukaan heidän tulisi toimia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Jos tehtävänä on tehdä diaesitys, jako tehdään esim näin: Anna kirjoittaa taustatiedot, Pekka kirjoittaa tutkimustulokset ja Kaisa kirjoittaa johtopäätökset. Gragiikka kaikilla sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tästä ketjustakin löytyy noita viime tipan puolustelijoita. Oikeasti se on ihan tahallista toimintaa ja sen pyrkimys ryhmätöissä on selkeästi se, että ei tarvisikaan tehdä mitään, että sattuispa että joku muu tekis sen oman osuudenkin.
Tuskinpa vain. Eiköhän kyse ole siitä, että opiskeluajan voi ottaa rennomminkin kuin puurtamalla. Itse sanon opiskelijoille. Nauttikaa kun vielä pystytte. Työelämä odottaa ja siellä ei enää juhlita.
Toisekseen, jos työn on oltava valmis tiettynä päivänä, niin se riittää kun se on valmis silloin. Ei laskuakaan tarvitse maksaa ennen eräpäivää.
Joo tottakai on aikaa tehdä siihen tiettyyn päivään, mutta kuitenkin olisi hyvien tapojenkin mukaista ettei nyt sentään isompaa ryhmätyötä roikota viimeiseen iltaan vaan osoittaa sen jotenkin, että aikoo tehdä osuutensa.
Sanoisin näin, että jos tekee erheen kerran, niin se on inhimillistä. Jos sama toistuu yhä uudelleen, niin se on tyhmyyttä.
Ei kai ryhmätöitä enää teetetä? Mitä järkeä, kun kaikki saa tekoälyllä parissa sekunnissa. Ei niissä saada aidosti mitattua enää mitään osaamista.
Mulla oli tätä samaa ammattikorkean puolella. Miksi et tee niitä ryhmätöitä yksin? Kukaan ei ainakaan meillä estänyt tekemästä näin. Itse tein kaikki ryhmätyöt yksin, koska ei jaksanut näitä vapaamatkustajia.
Näin jälkeenpäin, en tiedä teinkö oikein, sillä ryhmätöskentelyn osaaminen on tärkeätä työelämässä. Olen huomannut että työelämässäkin pyrin tekemään itse, joskus jopa esimiehen ohi.
Esimies toki vanha pieru Kalevi joka vain hidastaa ja on yleisesti pelkkä rasite organiasaatiossa, mies lapsi +60v, kuseksii pitkin lattioita ja kotonakin varmaan ihan vain naisensa hyysättävä, mutta tässä nyt nämä minun ajatukset aiheeseen... keep up the good work, alone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen.
MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten tästä ketjustakin löytyy noita viime tipan puolustelijoita. Oikeasti se on ihan tahallista toimintaa ja sen pyrkimys ryhmätöissä on selkeästi se, että ei tarvisikaan tehdä mitään, että sattuispa että joku muu tekis sen oman osuudenkin.
Tuskinpa vain. Eiköhän kyse ole siitä, että opiskeluajan voi ottaa rennomminkin kuin puurtamalla. Itse sanon opiskelijoille. Nauttikaa kun vielä pystytte. Työelämä odottaa ja siellä ei enää juhlita.
Toisekseen, jos työn on oltava valmis tiettynä päivänä, niin se riittää kun se on valmis silloin. Ei laskuakaan tarvitse maksaa ennen eräpäivää.
Miten tuo auttaa sitten harjoittelemaan työelämätaitoja, joiden piti olla ryhmätöiden pointti? Jos opiskelijat on yliopistossa oppineet mallin, että viikot voi pitää hauskaa ja väsätä kaikki hommat valmiiksi deadlinea edeltävänä iltana, niin miten ne sitten työelämässä osaa yhtäkkiä aloittaa projektit ajoissa eikä vasta viimeisenä iltana?
Tätä minäkin ihmettelen, koska jos haluan johtotason hommiin niin huolettaa, että eikai se ole tuommoista, että ei tehdä hommia vaan just viime tipassa tehdään kaikki äkkiä ja se joka kehoittaa aloittamaan hyvissä ajoin onkin se "pahis". Että jos haluaa johtaa niin saa tottua siihen ajatukseen, että ei tykätä kun joutuu ns. patistamaan muita tekemään. Olenkohan itsekin ollut nuorena tuollainen ja tää on nyt karmaa mulle :D.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tätä samaa ammattikorkean puolella. Miksi et tee niitä ryhmätöitä yksin? Kukaan ei ainakaan meillä estänyt tekemästä näin. Itse tein kaikki ryhmätyöt yksin, koska ei jaksanut näitä vapaamatkustajia.
Näin jälkeenpäin, en tiedä teinkö oikein, sillä ryhmätöskentelyn osaaminen on tärkeätä työelämässä. Olen huomannut että työelämässäkin pyrin tekemään itse, joskus jopa esimiehen ohi.
Esimies toki vanha pieru Kalevi joka vain hidastaa ja on yleisesti pelkkä rasite organiasaatiossa, mies lapsi +60v, kuseksii pitkin lattioita ja kotonakin varmaan ihan vain naisensa hyysättävä, mutta tässä nyt nämä minun ajatukset aiheeseen... keep up the good work, alone.
Onneksi en ole työkaverisi.
Vierailija kirjoitti:
MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään.
Jos sinulla ei ole aikaa opiskeluun, niin miksi lähdit kouluun?
Mua ryhmätyöt motivoi tekemään hommat reippaasti ajoissa, jopa etuajassa, en kehtaa muiden nähden lusmuilla. Mutta itsenäisiä hommia en osaa koskaan tehdä ajoissa. Aina siirrän viimeiseen iltaan. Sitten pitää valvoa koko yö ja aamulla mennä samoilla silmin zombiena esittämään työ. Aina vannon itselleni, että ens kerralla en toimi noin, mutta toimin sitten kuitenkin. Onkohan adhd? Vinkkejä muuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohan meidän on jotain teettää.
Että käsitä että ei tämä ole helppoa meille professoreillekaan yrittää teitä opettaa. Yhtä helv.. ettiä itse asiassa.
Itse jouduttiin nuorena opettelemaan paljon ankaremmin. Ei ollut internettiä tai tekoälyä.
Suurin osa professorien kursseista on olleet ainakin omassa yliopistossa todella hyviä. Kyse ei nyt ole professorien laadusta vaan ihan siitä miten ryhmätyöt menee ja arvioinnit. Esim kuten itselleni kävi, että tein suurimman osan työstä ja proffa antoi mulle huonomman arvosanan kuin sille joka teki vähemmän ja oli paljon poissa. Niin eihän tuollainen ole oikeudenmukaista. Mutta olisin jotunut sitten snitsaamaan ja kertomaan profalle, että hei oikeasti minä tein sen työn ja annoit lusmulle paremman arvosanan. En tiedä mistä proffa oli päätellyt että minä olisin tehnyt vähemmän, täytyi olla jokin naamakerroin juttu.
Itse en kyllä yleensä teetä ryhmätöitä. Joskus sanon että saa tehdä ryhmässä jos haluaa, mutta ei ole pakko.
Mutta arviointi on mahdotonta, annan aina kaikille saman.
Vihasin itsekin nuorena ryhmätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo auttaa sitten harjoittelemaan työelämätaitoja, joiden piti olla ryhmätöiden pointti? Jos opiskelijat on yliopistossa oppineet mallin, että viikot voi pitää hauskaa ja väsätä kaikki hommat valmiiksi deadlinea edeltävänä iltana, niin miten ne sitten työelämässä osaa yhtäkkiä aloittaa projektit ajoissa eikä vasta viimeisenä iltana?
Tätä minäkin ihmettelen, koska jos haluan johtotason hommiin niin huolettaa, että eikai se ole tuommoista, että ei tehdä hommia vaan just viime tipassa tehdään kaikki äkkiä ja se joka kehoittaa aloittamaan hyvissä ajoin onkin se "pahis". Että jos haluaa johtaa niin saa tottua siihen ajatukseen, että ei tykätä kun joutuu ns. patistamaan muita tekemään. Olenkohan itsekin ollut nuorena tuollainen ja tää on nyt karmaa mulle :D.
Aika naiivi ajatusmalli sinulla. Tottakai työelämässäkin on niitä, jotka tekevät asiat viime tipassa ja jopa sen viime tipan jälkeenkin. Myös patistelu ja muistuttelu on jokäpäiväinen osa johtajan työnkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aikaa OPISKELUUN. Minulla ei ole aikaa JUORUAMISEEN silloin, kun pitåisi OPISKELLA. Miksi et osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että juoruaminen=opiskelu? Entä miksi tuhlaat sovittua opiskeluaikaa juoruamisen etkä opiskele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä työelämätaitoja koulusta opi. Ryhmätöiden pointti on käsittääkseni opetella toimimaan ryhmässä toisten ihmisten kanssa. Työelämätaidot opitaan vasta töitä tekemällä. Kukaan joka tulee suoraan koulusta on aivan ummikko työelämään. Kukaan työnantaja ei päästä suoraan koulusta tullutta tekemään töitä yksin ellei ole aivan tolkuton typerys. Kyllä uusia työntekijöitä seurataan ja vahditaan kuinka työt etenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen.
Olet ehkä oikeassa, mutta en tiennyt sitä, eivätkä ole tienneet kukaan ryhmieni jäsenistäkään tai osanneet sitä soveltaa.
Se että tekee työn eräpäivään mennessä riittää. Eikö vain?
Jos jättää tekemisen viime tinkaan, niin siihen liittyy myös vastuun ottaminen mikäli epäonnistuu ja tästä opikseen ottaminen. Nyt kärsin rangaistuksen ja ensi kerralla teen työn niin, että ehdin tekemään sen valmiiksi vaadittuun päivään mennessä.