Yliopiston ryhmätyöt -- en kestä enää!!
En oikeasti ymmärrä miten te tosissaan opiskelevat jaksatte näitä. Olen yliopistossa ollut kymmenissä ryhmätöissä, ja joka kerta ollut aivan hirveää. Oppilaista suurimman osan kohdalla todella laihaksi jää oma panostus tai kommunikaatio täysin olematon, niin ettei he juurikaan mitenkään reagoi jonkun 'ryhmänjohtajan ' kysymyksiin tai kehotuksiin, oli se sitten minä tai joku muu, ja ainakin 90% oppilaista jättävät vaivaisen työpanoksensa deadlinea edeltävän illan pikkutunneille asti. Humble brag: Itse aloitan usein jo ensimmäisenä iltana!
Olen ollut ainakin kahdessa ryhmätyössä, joissa yli puolet oppilaista ei ole tehneet yhtään mitään, ja nelosen tai viitosen saadakseni olen joutunut tekemään usean ihmisen työt heidän puolesta! Toki ilmoitin kerran opettajalla tällaisesta henkilöstä, ja silloin se ykskaks yllättäen kyllä alkoi pitää yhteyttä ryhmään! Olen reilusti muita vanhempi, ehkä saan syyttää itseäni etten opiskellut siinä iässä missä muutkin...
Kommentit (402)
Paskanjauhajat ovat usein sosiaalisia ja he tuntevat paljon ihmisiä. Ei työnantajaa kiinnosta mitä numeroita koulusta on saatu vaan miten työntekijä tulee toimeen muiden kanssa ja mitä hän oikeasti osaa.
Millä perusteilla sinä väität, että he tulevat paremmin toimeen muiden kanssa? Asiahan on päinvastoin, jos muut kokevat, että heidän kanssaan on sietämätöntä tehdä ryhmätyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään.
Jos sinulla ei ole aikaa opiskeluun, niin miksi lähdit kouluun?
Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.
Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
No sitten he voivat sopia ihan oman tapaamisen, jossa jauhavat paskaa. Ryhmätyöaikana tehdään ryhmätyötä. Se opettaa huomioimaan muutkin kuin oman navan. Kaikilla ei ole yhtä paljon luppoaikaa kuin sinulla.
Kuka se on omaan napaansa tuijottaja? Sinä menet kouluun yli-ikäisenä ja työelämän kokeneena valittamaan mikseivät opiskelijat osaa sitä ja tätä sekä miksi he eivät käyttäydy kuin aikuiset.... Hyvänen aika sentään.
Älä viitsi. Ongelma ei ole ainoastaan niillä, jotka menevät vähän myöhemmin opiskelemaan. Suoraan lukiosta tullut nuorikin voi kokea, että muut ryhmätyöläiset laiskottelevat.
eri
Mitä tarkoitat laiskottelemisella? Sitäkö että palaverissa puhuu muustakin kuin käsillä olevasta aiheesta? Petyt kyllä työelämässä...
Ymmärräthän, että vastaukseni oli tarkoitettu aikuiselle työssäkäyvälle ihmiselle, joka odottaa nuorilta samoja taitoja mitä hänellä itsellään on?
Onhan se laiskottelua, jos on sovittu, että 16-18 tehdään ryhmätyötä, mutta koko aika meneekin siihen, että opiskeluhaluinen joutuu kuuntelemaan toisten paskanjauihantaa eikä työ etene ollenkaan.
Luulen, että nämä paskanjauhajat saavat helpommin työpaikan kuin se opiskeluhaluinen. Työpaikat saa helpommin kun tuntee ihmisiä ja on sosiaalinen. Paskanjauhajat ovat usein sosiaalisia ja he tuntevat paljon ihmisiä. Ei työnantajaa kiinnosta mitä numeroita koulusta on saatu vaan miten työntekijä tulee toimeen muiden kanssa ja mitä hän oikeasti osaa. Moni huonoilla numeroilla valmistunut oppii työtä tekemällä paremmin kuin koulussa-
Kukaan ei halua palkata ihmistä, joka ei tee hommiaan, vaan jauhaaa paskaa, kun pitäisi esimerkiksi tehdä myyntiraportti valmiiksi. Se, että osaa keskittyä opiskeluun silloin kun on opiskelun aika, ei tarkoita, että olisi epäsosiaalinen eikä osaisi myös jauhaa paskaa. Fiksu ihminen vain ymmärtää sen, milloin on paskanjauhannalle sopiva hetki ja milloin pitää keskittyä tekemään jotain muuta. Työnantajaa kiinnostaa se, mihin sinä työaikasi käytät. Jos työaika menee muuhun kuin työntekoon, olet hyvin äkkiä entinen työntekijä.
Ei v i t t t t t t u kommentti moderoitu !
Taitaa olla kyse amiksesta. Amk ssakin on paremmat tekniset valmiudet.
Onpas kummia kokemuksia. Mulla on ollut vaan hyviä mutta ehkä meillä aikuisopiskelijoilla onkin toisin? Olen myös valinnut ryhmätovereikseni heitä, joiden numerotavoite on 4-5. Jos tavoitteena on vaan läpimeno, on selvää ettei sellainen ole halukas laittamaan tikkua ristiin.
Omissa ryhmätöissäni ei ole ollut ketään johtajaa vaan kaikki ovat saaneet ehdottaa omia vastuualueitaan ja jokainen saanut valita mieleisensä. Kaikki tehtävät on tulleet viikkoa ennen määräaikaa valmiiksi.
Yleisesti ottaen ryhmätöistä numerot ovat tulleet todella pienellä vaivalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua v'tuttaa, kun sovitaan ryhmätyötapaaminen ja 2 tuntia menee pelkkään paskanjauhantaan. Ei minulla työssäkäyvänä aikuisena ole aikaa istua tuntiakausia juoruamassa ilman, että työ etenee mihinkään.
Missä sinun lukutaitosi on? Nyt puhuttiin siitä, että sovittuna ryhmätyöaikana jauhtaan paskaa. Se ei ole opiskelua.
Ota huomioon se, että he ovat nuoria opiskelijoita. He opiskelevat ammattinsa lisäksi myös elämää. Siihen kuuluu paskanjauhaminen. Sinun tulee asettua heidän asemaansa eikä niin, että sinä vaadit heiltä taitoja jotka he tulevat saamaan vasta myöhemmin.
No sitten he voivat sopia ihan oman tapaamisen, jossa jauhavat paskaa. Ryhmätyöaikana tehdään ryhmätyötä. Se opettaa huomioimaan muutkin kuin oman navan. Kaikilla ei ole yhtä paljon luppoaikaa kuin sinulla.
Kuka se on omaan napaansa tuijottaja? Sinä menet kouluun yli-ikäisenä ja työelämän kokeneena valittamaan mikseivät opiskelijat osaa sitä ja tätä sekä miksi he eivät käyttäydy kuin aikuiset.... Hyvänen aika sentään.
Älä viitsi. Ongelma ei ole ainoastaan niillä, jotka menevät vähän myöhemmin opiskelemaan. Suoraan lukiosta tullut nuorikin voi kokea, että muut ryhmätyöläiset laiskottelevat.
eri
Mitä tarkoitat laiskottelemisella? Sitäkö että palaverissa puhuu muustakin kuin käsillä olevasta aiheesta? Petyt kyllä työelämässä...
Ymmärräthän, että vastaukseni oli tarkoitettu aikuiselle työssäkäyvälle ihmiselle, joka odottaa nuorilta samoja taitoja mitä hänellä itsellään on?
Puhun ketjun aiheesta, eli siitä, että ihmiset eivät ota toisia huomioon ryhmätöissä (jättävät hommat tekemättä, eivät pysty sitoutumaan aikatauluihin, kuvittelevat, että muut tekevät hommat heidän puolestaan jne.) Miksi kuvittelet että puhun jostain muusta?
Sinun aiempi vastauksesi oli ihan turha, koska kyse ei todellakaan ole vain siitä, että työssäkäyvä aikuinen odottaa jotain nuoremmiltaan. Kuten sanoin, jo 19-vuotiaana yliopistoon mennyt voi (ja saakin) olettaa, että ryhmätyökumppanit tekevät osansa.
Varmasti näin. Minä puhuin siitä, että paskanjauhaminen on osa opiskelua. Ei töissä ole sen kummempaa. Ei sielläkään puhuta pelkästään meneillään olevasta työstä. Johan siinä menisi mielenterveys.
Vähästäpä sinulla menee mielenterveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Jos tehtävänä on tehdä diaesitys, jako tehdään esim näin: Anna kirjoittaa taustatiedot, Pekka kirjoittaa tutkimustulokset ja Kaisa kirjoittaa johtopäätökset. Gragiikka kaikilla sama.
Voi kuinka ihanaa olisi, jos kuten ideaalimaailmassasi kaikissa ryhmätyön aiheissa kaikki osuudet jakaantuisivat noin nätisti ja tasaisesti.
Arvaa mitä, pikkuinen? Sen ryhmätyön idea on juurikin se, että opettelette tehtävän jakamista tasapuolisesti. Eihän se ole kuin sinusta ja ryhmäläisistäsi kiinni, miten te jaon suoritatte. Kun ei sitä yhtä lausetta kuitenkaan voi koko ryhmä samaan aikaan kirjoittaa niin jonkinlainen työnjako on pakko tehdä.
Käyhän se noinkin, mutta Pekka on lukenut ehkä 3 opettajan käyttämistä kurssikirjoista ja lisäartikkeleita ja jopa käyttänyt omia aivojaan, ja Anna ehkä vaan hädin tuskin vilkaissut opettajan diat, niin onhan se selvää, että tuolla jäykällä ja mielikuvituksettomalla työjaolla siinä osiossa, jonka Anna tekee, puhutaan ihan erilaista kieltä, ja se tulee olemaan auttamatta kuin eri esitelmästä.
Varmasti näin. Minä puhuin siitä, että paskanjauhaminen on osa opiskelua. Ei töissä ole sen kummempaa. Ei sielläkään puhuta pelkästään meneillään olevasta työstä. Johan siinä menisi mielenterveys.
Täytyypä muistaa seuraavassa leikkauksessa, että ei pidä keskittyä työhön, vaan suurimman osan ajasta voi käyttää paskanjauhantaan.
t. kirurgi
Olen myös valinnut ryhmätovereikseni heitä, joiden numerotavoite on 4-5.
Eli kun menet kurssille, josta et tunne ketään, kailotat siellä suureen ääneen "ilmoittautukaa minulle, jos tavoitteesi on 4-5"?
Vierailija kirjoitti:
Paskanjauhajat ovat usein sosiaalisia ja he tuntevat paljon ihmisiä. Ei työnantajaa kiinnosta mitä numeroita koulusta on saatu vaan miten työntekijä tulee toimeen muiden kanssa ja mitä hän oikeasti osaa.
Millä perusteilla sinä väität, että he tulevat paremmin toimeen muiden kanssa? Asiahan on päinvastoin, jos muut kokevat, että heidän kanssaan on sietämätöntä tehdä ryhmätyötä.
Meillä on ilmeisesti eri käsitys sanasta paskanjauhaja. Minä tarkoitan ihmistä joka on ulospäinsuuntautunut ja puhelias. Hän ei puhu aina asiaa, mutta pystyy tarvittaessa siihenkin. Hän puhuu enemmän paskaa kuin kuivaa asiaa. Sellainen joka tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa lähes missä vain.
Vierailija kirjoitti:
Täytyypä muistaa seuraavassa leikkauksessa, että ei pidä keskittyä työhön, vaan suurimman osan ajasta voi käyttää paskanjauhantaan.
t. kirurgi
Niin, tuskin sinäkään koko työaikaasi leikkaat? Puhutko koskaan mistään muusta kuin työstäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Puhun ketjun aiheesta, eli siitä, että ihmiset eivät ota toisia huomioon ryhmätöissä (jättävät hommat tekemättä, eivät pysty sitoutumaan aikatauluihin, kuvittelevat, että muut tekevät hommat heidän puolestaan jne.) Miksi kuvittelet että puhun jostain muusta?
Sinun aiempi vastauksesi oli ihan turha, koska kyse ei todellakaan ole vain siitä, että työssäkäyvä aikuinen odottaa jotain nuoremmiltaan. Kuten sanoin, jo 19-vuotiaana yliopistoon mennyt voi (ja saakin) olettaa, että ryhmätyökumppanit tekevät osansa.
Sinä et tiedä työelämästä mitään. Kun on sovittu palaveriaika, silloin keskitytään palaveriin eikä sekoilla. Sama juttu ryhmätöissä. Jos on sovittu, että tehdään ryhmätyötä, tehdään sitä ryhmätyötä. Paskanjauhanta sitten omalla ajalla niiden kesken, joita sellainen kiinnostaa. Kenenkään mielenterveys ei mene, jos keskittyy 2 tuntia tekmään ryhmätyötä ilman ylimääriästä säätöä.
"Sen ryhmätyön idea on juurikin se, että opettelette tehtävän jakamista tasapuolisesti."
Rautalangasta sinulle vielä kerran: Kaikki eivät halua opetella sitä, koska on kivempaa antaa muiden nähdä kaikki vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kirurgi
Niin, tuskin sinäkään koko työaikaasi leikkaat? Puhutko koskaan mistään muusta kuin työstäsi?
MIksi et osaa erottaa koko opiskeluaikaa sovitusta palaverista, joka kestää vain rajatun ajan? Leikkauksessa on sama idea. Kun ollaan leikkausajalla, keskitytään leikkaamiseen eikä härvätä muuta. Se muu hoidetaan sitten sovitun leikkausajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pysty jakamaan tehtäviä? Jokainen tekee oman osansa?
Ryhmätöitä on hyvin erilaisia. Kaikki eivät voi alkaa tehdä erikseen diojen grafiikkaa ja muotoilu, jne., sellaisestahan seuraisi täysi kaaos!. Et taida olla oikein kartalla näistä jutuista. Ap.
Miksi ne pitäisi tehdä erikseen? Powerpoint-esityksessä on yhtenevä muotoilu kaikissa dioissa. Tekstit voi hyvin kirjoittaa jokainen erikseen.
Olet ehkä oikeassa, mutta en tiennyt sitä, eivätkä ole tienneet kukaan ryhmieni jäsenistäkään tai osanneet sitä soveltaa.
Miten tuo on mahdollista? Eihän teillä sitten toimi mikään. Ei ole raporttipohjia, ryhmächattia..
Joku, ehkä minä, on aina jälkikäteen editoinut fontit, sivut ja erityisesti "pallot ja timantit" ts.. samoiksi. En osaa vastata kysymykseesi miksei kukaan opiskeluvuosien varrelta kymmenistä ryhmäkavereistani ole älynnyt, että se olisi kätevämpi tehdä etukäteen, tiedän vaan ettei kukaan meistä tätä ole älynnyt. Google slideseja osaan muutoin käyttää aika sujuvasti. Ap.
Kyllähän nyt koululla täytyy olla microsoft paketti eikä jätetä joidenkin google slideien varaan?! Taitaa olla pelkkä provo.
Vai oletat sinä pöllö etten Powerpointia olisi käyttänyt? Mitä vikaa muka on Slideissa, muuta kuin jos (?) ei siinä saa noita juttuja etukäteen määrättyä? Siirryin käyttämään Slidesaja Powerpointin sijaan syystä, että minulla on Docs ja sen ja Slidesin välillä oli vaivattomampaa siirrellä juttuja kuin microsoftia käyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös valinnut ryhmätovereikseni heitä, joiden numerotavoite on 4-5.
Eli kun menet kurssille, josta et tunne ketään, kailotat siellä suureen ääneen "ilmoittautukaa minulle, jos tavoitteesi on 4-5"?
Kyllä. Mikä tuossa on ihmeellistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ilmeisesti eri käsitys sanasta paskanjauhaja. Minä tarkoitan ihmistä joka on ulospäinsuuntautunut ja puhelias. Hän ei puhu aina asiaa, mutta pystyy tarvittaessa siihenkin. Hän puhuu enemmän paskaa kuin kuivaa asiaa. Sellainen joka tulee toimeen lähes kaikkien ihmisten kanssa lähes missä vain.
Ja miksi kuvittelet, että ihminen ei voi olla tuollainen, jos hän haluaa ryhmätyötapaamisessa keskittyä työn edistämiseen paskanjauhannan sijaan? Eihän se työ tule ikinä valmiiksi, jos kaikki tapaamiset käytetään ihan muuhun kuin työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kirurgi
Tottakai minä leikkaan koko sen ajan, joka leikkaukselle on varattu. Moenesti jopa pidempäänkin, koska leikkauksissa tapahtuu paljon yllättäviä asioita. Erityisesti silloin, jos käyttää leikkausajan paskanjauhantaan eikä keskity tekemään työtä. Siinä leikitään kirjaimellisesti ihmisten hengillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Vähästäpä sinulla menee mielenterveys.
Kolmekymmentä vuotta työelämässä. Sen kokemuksen persusteella voin perustellusti kertoa noin. Työpaikalla on työkavereita ja asiakkaita. Kyllä heidän kanssaa puhutaan monesta asiasta. Ellei puhuttaisi olisimme robotteja. Pelkästään työstä puhuminen ei ole suositeltavaa. Se ei auta työssä jaksamisessa.
Ite olin opiskeluaikana puhelias ja ulospäinsuuntautunut. Ei ole töitä poikinut. Jostain syystä tyypit välttelee mua.