23-vuotias Veeti saa edunvalvojaltaan 15 € käyttörahaa viikossa
15 euroa viikossa. Se on raha, jonka helsinkiläinen Veeti Knuutinen, 23, saa käyttövaratililleen viikoittain.
- Se tuntuu ahdistavalta, surulliselta ja epätasa-arvoiselta. Haluaisin elää ja tehdä asioita elämässä, kuten harrastaa musiikkia ja saada kuntosalilla personal trainerin. Kehoni tarvitsisi enemmän liikuntaa.
Kommentit (950)
Vierailija kirjoitti:
Kesä tulossa, ehkä Veeti haluaisi ostaa mansikoita ja jäätelöä. Tuolla 15 eurolla ei saa nykyään edes kahta litraa mansikoita. Kaikenlainen herkuttelu on häneltä kielletty, ettei vaan syö liikaa sokeria. Tilillä makuutetaan rahaa, joita todellisuudessa ei tulla koskaan käyttämään.
Millaista elämää sinä elät, jos kuvittelet että edes Veetin kaltaisen ihmisen elämässä ei voi tulla sellaisia yllättäviä menoja, että tonni menee hetkessä?
Vierailija kirjoitti:
Saa jotain 1700e kk tekemättä mitään?? Näyttäisi olevan ihan työhön kykenevä.
Kuka ottaisi töihin edes lievästi kehitysvammaisen? Et ole tainnut itse olla koskaan työelämässä, kun osaa kuvitella, kuinka raskas vahdittava ja perässävedettävä sellainen "työntekijä" on. Siinä toisen oikean työntekijän työaika menee, kun huoltaa vammaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä tulossa, ehkä Veeti haluaisi ostaa mansikoita ja jäätelöä. Tuolla 15 eurolla ei saa nykyään edes kahta litraa mansikoita. Kaikenlainen herkuttelu on häneltä kielletty, ettei vaan syö liikaa sokeria. Tilillä makuutetaan rahaa, joita todellisuudessa ei tulla koskaan käyttämään.
ostin viime viikolla lidista puoli litraa mansikoita hintaan 1,79
Varmaan samoja kotimaisia mitä kesälläkin myydään? Nehän on tosiaan ihan luvattoman halpoja. Tai jos haluaisi ostaa vaikka herneitä ja mansikoita niin on valittava toinen, molempia ei voi saada.
Vaikuttaa siltä, että tässä ketjussa moni kirjoittaja olisi onnellinen jos saisi 15 euroa viikkorahaa. Mitään vaatetta ei tietenkään saa itse ostaa saati edes valita, edunvalvoja hoitaa senkin.
Kyllä edunvalvonnassa oleva saa itse valita vaatteensa ja muutkin ostot. Annetaan vaan maksusitoumus siihen liikkeeseen, josta vaatteet ostaa. Saa myös itse valmistaa ruokansa, jos siihen kykenee. Ilmeisesti ei, koska jotain itsenäistymiskokeilua on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Monet pakotetaan ottamaan edunvalvoja. Esimerkkinä moni eläkeläinen, eikä tarvitse edes olla vanha. Vaikka olisi aina hoitanut raha-asiansa kunnolla niin voi silti joutua pakotettuna edunvalvontaan. Ja siitä ei muuten pääse sitten ikinä eroon.
Ei voi pakottaa. Tarvitaan lääkärintodistus siitä, että on kykenemätön hoitamaan itse raha-asioitaan. Sitä ei saa edes omasta pyynnöstä, jos vaikkapa mielenterveysongelmat eivät ole tarpeeksi vakavia, vaikka saavat aikaan impulsiivista käytöstä ja velkaantumista. Varma tieto, olen nähnyt DVV:n päätöksiä perusteluineen.
Ja jos vanhus on itse antanut valtakirjan tai edunvalvontavaltuutuksen, ei edunvalvontaa myönnetä.
Edunvalvonta on AINA määräaikainen. Tiettyjen vuosien (5?) välein selvitetään, vielä on tarvetta edunvalvontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tuollainen järjestely?
Mitä liikuntaan tulee, niin itse voi tehdä paljon ja ihan ilmaisesti.
Liikuntaa voi harrastaa paljon ja ilmaiseksi, mutta jos pitäisi vaikka kuntosalia itselle mielekkäänä, niin kyllä se pitää silloin mahdollistaa jos rahatilanne kaikkien muiden kulujen jälkeen sallii sen. Ja jos ei ole luottoa että se raha tulisi käytettyä järkevästi henkilön omaan käyttöön siirtämisen kautta, niin kyllä salikortin ja tarvittaessa myös pt:n laskut saa kulkemaan myös edunvalvojan kautta.
Joo. Valitettavasti edunvalvoja ei kuitenkaan pysty maagisesti taikomaan valvottavan yilille enempää rahaa kuin siellä on. Eli jos Veetille jää pakollisten vuokrien ja ruokien yms ja ulosoton maksujen jälkeen 15€, niin ei se edunvalvoja voi antaa sataa euroa - koska sitä ei ole.
Veeti ehkä on joutunutkinnedunvalvontaan juuri siksi etteibile tajunnut, ettei raha lisäänny pelkästään siksi että jotain olisi KIVA tai edes välttämätön tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ottakaapa huviksenne selvää, pääseekö edunvalvonnasta koskaan. Tai no pääsee, kun kuolee.
Tiedän, että pääsee. Tunnen muutaman sellaisen. Tunnen myös sellaisia, joille ei hakemuksesta huolimatta ole edunvalvontaa myönnetty vaan ehdotettu kevyempiä toimenpiteitä kuten välitystiliä. Se voisi Veetin kohdalla olla toimiva. Mutta jos rahaa ei vaan ole, niin sitten sitä ei ole enempää käytettäväksi kuin on edunvalvonnassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista elämää sinä elät, jos kuvittelet että edes Veetin kaltaisen ihmisen elämässä ei voi tulla sellaisia yllättäviä menoja, että tonni menee hetkessä?
Ei ole tainnut viime aikoina käydä ostamassa silmälaseja...
Vierailija kirjoitti:
Aika moni työssäkäyväkin jättää mansikat ostamatta, kun rahaa ei ole. Veeti ei näe nälkää, kun ruoka passataan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin niitä tilillä olevia rahoja säästetään? Kenties sille firmalle jonka asunnossa ko. henkilö asuu? Siis tämän henkilön kuoltua firma saa tietysti ne säästyneet rahat. Eihän silloin tietenkään kannata juuri mitään viikkorahojakaan antaa.
Perintö menee Suomen lakien mukaan.
Niin, eli sille asumisyksikölle, vai mikä se nyt on. Ja edunvalvojathan saa ekstraliksaa siitä, miten paljon onnistuvat saamaan asiakkaan rahoja säästöön. Se onnistuu antamalla mahdollisimman pientä viikkorahaa.
Miettikää nyt itse, mitä tänä päivänä saa 15 eurolla?
Sä voit varmaan pistää Veetille vähän extraa?
Mistä sitä lisärahaa annetaan, kun sitä ei ole? Otetaan vähän lainaa, että Veeti saa hetken ostella kaikkea kivaa ja treenata pt:n kanssa? Olisi aika surkea edunvalvoja, jos noin toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä raivostuttaa Ylen tapa tehdä klikkiotsikoita vammaisen kustannuksella. 2.1.2026 julkaistussa instapostauksessa Veeti ihan itse kertoo, että rahan hahmottaminen on hänelle vaikeaa, ja isoimmat haasteet on kiintymyssuhdetraumojen aiheuttamissa jutuissa. Etsii siis aikuisten perhekotia ensisijaisesti, tästä pidemmän aikaa ollut aktiivinen somessa, ja haluaa levittää tietoisuutta tästä vaihtoehdosta. Myös ilmeisesti haluaa kannustaa ihmisiä ryhtymään sijaisperheeksi aikuisille (vanhukset, vammaiset). Ihan järkevä pointti itseasiassa! Mutta Ylen toimittaja kääntänyt jostain syystä koko jutun siten, että "paha edunvalvonta", vaikka Veetin alkuperäinen idea olisi ollut paljon parempi. Eli "aikuisten sijaisperheet ovat monille tuntematon juttu, tarvetta olisi, kuten 23-vuotiaalle Veetille".
Ja kun Veetin instaa lukee, niin tulee kyllä ilmi, että hän itse hahmottaa omat haasteensa sosiaalisessa kanssakäymisessä. Mutta ei kai nuo haasteet ole ihme. Olisi mullakin, jos olisin pienestä pitäen laitokseen sijoitettu kehitysvammainen.
Dikotominen eli vastakkainasetteleva "hyvä vastaan paha" -rakenne on aika yleinen journalistinen keino, myös YLE:ssä, sillä se auttaa yksinkertaistamaan monimutkaisia ilmiöitä ja saa lukijoita alati kilpailtavasta huomiosta. Neutraali, asia- ja faktapitoinen uutisointi, jossa on kestävät perustelut ei ole enää tätä päivää. Ikävä kyllä, tuo metodi myös kaventaa todellisuuskuvaa, kärjistää yhteiskunnallista keskustelua ja aliarvioi kriittistä ja valveutunutta lukijakuntaa.
Ehkä saamme vielä joskus lukea ihan asiallisen ja anlyyttisen artikkelin aikuisten perhekotihoitoon liittyvistä hyvistä ja huonoista puolista. Idealla voi parhaissa tapauksissa työllistää itsensä, jos on kiinnostusta hoiva-alalle.
Rahan hahmottamisen lisäksi Veetillä on haasteita hallita seksuaalisia impulssejaan somessa. Facebookin deittipalstalla joku anonyymi kysyi “Kuka haluaa naida minua joka päivä” ja Veeti paikalla peukuttamassa.
Veeti ei taida ymmärtää, että hänellä ei ole varaa personal traineriin ja soittimiin ja keikoilla käymiseen. Juuri siksi hänelle on se edunvalvoja määrätty.
🇺🇦🇮🇱
Mistä te tiedätte niin tarkasti sen, kuinka paljon rahaa jää pakollisten menojen jälkeen? Koska ilmeisesti säästöön on laitettava mahdollisimman paljon, mutta ihan kaikkea ei kehdata laittaa, niin annetaan sitten "hyvää hyvyyttään" tuollainen minimaalinen viikkoraha. Aikuiselle miehelle 15 e viikossa.
Olisitteko te itse tyytyväisiä, jos saisitte pakollisten menojen jälkeen tuon viikkorahan? Loput laitettaisiin vastustelustanne huolimatta säästöön. Olisiko se ihan ok teidän mielestä?
Tuttu mies, hieman "onnellinen" eli pitkään vanhempiensa kanssa. Vanhemmat hoitivat raha-asiat. Kun tämä mies muutti omilleen, niin se oli taloudellinen katastrofi, kun hän ei tajunnut että tilille tulevat rahat eivät ole vain huvitteluun, vaan pitäisi maksaa vuokra, sähkö, puhelin.... kulutusluotot ja osamaksut tuluvat tutuiksi. "Tosi halpa vekotin, vain 30 € / kk." Näitä vekottimia hankki vielä monta erilaista, niin kyllähän siinä oli luottotiedot historiaa hyvin nopeasti, kun vanhemmillakaan ei riittänyt varat poikansa kulutustottumusten maksamiseen. Puhumattakaan muista vaikutuksista, esim lihoi kymmeniä kiloja hyvinkin nopeasti.
Nyt on edunvalvonnassa, ihan syystä. Itse ei näe tälle tarvetta, kaikki muut ymmärtävät, että välttämätöntä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa jotain 1700e kk tekemättä mitään?? Näyttäisi olevan ihan työhön kykenevä.
Kuka ottaisi töihin edes lievästi kehitysvammaisen? Et ole tainnut itse olla koskaan työelämässä, kun osaa kuvitella, kuinka raskas vahdittava ja perässävedettävä sellainen "työntekijä" on. Siinä toisen oikean työntekijän työaika menee, kun huoltaa vammaista.
Suomessa on kova työttömyys, joten siitä vaan perustamaan työpaikkoja kehitysvammaisten työolosuhdehuoltajille. Jaa, mutta se rahoitus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvontamaksu on vähintään 520€ vuodessa Veetin tuloilla. Julkinen edunvalvoja hakee tähän maksuun jopa toimeentulotukea, jos päämiehen omat varat ei siihen riitä.
DVV:n sivuilta:
Perusmaksu on 520 €. Perusmaksu on kuitenkin 330 €, jos päämiehen vuositulot ovat enintään 15 000 € ja varallisuus alle 21 157,56 €.
Veetin tulot on reilusti alle tuon 15 000,00 €.
Veetin vuositulot ylittävät tuon 15 000 €, koska tuloihin lasketaan tässä mukaan myös kaikki tuet (asumistuki, hoitotuki).
Jos edunvalvontapalkkion kaava tehdään noin niin silloinhan Veetin tuloista, kun vähennetään pakolliset kuukausimenot, jäljelle jää ehkä 10 e tai ei sitäkään, jos käyttöön perustuvat kulut esim. puhelimen käyttö nousevat jokin kuukausi enemmän. Hänellä on myös sähköpyörä, joka vaatii vuosihuolto. Hän elää periaatteessa kädestä suuhun joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä te tiedätte niin tarkasti sen, kuinka paljon rahaa jää pakollisten menojen jälkeen? Koska ilmeisesti säästöön on laitettava mahdollisimman paljon, mutta ihan kaikkea ei kehdata laittaa, niin annetaan sitten "hyvää hyvyyttään" tuollainen minimaalinen viikkoraha. Aikuiselle miehelle 15 e viikossa.
Olisitteko te itse tyytyväisiä, jos saisitte pakollisten menojen jälkeen tuon viikkorahan? Loput laitettaisiin vastustelustanne huolimatta säästöön. Olisiko se ihan ok teidän mielestä?
Jutussa kerrottiin, että tilillä on rahaa tällä hetkellä yhteensä vähän alle tuhat euroa. Rahaa ei siis ole jäänyt säästöön tuon enempää, vaikka Veeti on jo yli vuoden saanut tuota 15 euron viikkorahaa. Säästössä oleva summa ei ole mitenkään kohtuuton, vaan järkevä puskuri siltä varalta, että tarvitsee esim. uudet silmälasit.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiset miehet tienaa elantonsa itse. Veetillä on edunvalvoja juuri siksi, ettei hän kykene olemaan aikuinen mies ja vastaamaan itsestään.
Aika monella työttömällä aikuisella miehellä EI ole karkkirahaa edes 15 e viikossa, vaan kaikki menee välttämättömään. Kas kun harva aikuinen saa vastikkeetonta rahaa yksin itselleen yhtä paljon kuin Veeti.
Vierailija kirjoitti:
Sokeripitoiset ruuat ja juomat eivät ole hyväksi ADHD-potilaalle, sillä ne voivat pahentaa oireita ja vaikeuttaa keskittymistä. Sokerin on havaittu liittyvän levottomuuden ja tarkkaamattomuuden lisääntymiseen monilla ADHD-oireisilla. Tilillä on hyvä olla sen verran rahaa, että maksaa omat hautajaiskulunsa, kun aika koittaa. Monet, jotka ovat tottuneet siihen, että yhteiskunta maksaa kaiken koko elinkaaren ajan, eivät vain ymmärrä tätä!
Vierailija kirjoitti:
". Ja edunvalvojathan saa ekstraliksaa siitä, miten paljon onnistuvat saamaan asiakkaan rahoja säästöön."
Eivät saa. Yleiset edunvalvojat ovat kuukausipalkalla olevia valtion virassa, jotka eivät saa mitään provikkaa, vaikka olisivat miljonäärien edunvalvojia.
En minä olisi tyytyväinen, jos minulla olisi välttämättömien asumis-, ruoka-, ym. menojen jälkeen vain 60€/kk. Mutta pakko siihen olisi tyytyä, jos enempään ei olisi varaa. Silmälaseja saa osamaksulla, edunvalvonnassa olevakin. Sitä tarina ei kerro, mitä laskuja tilillä olevasta tonnista pitää vielä maksaa ennen kuin tulee seuraavan kerran rahaa.
Perillisille ne rahat menevät eikä millekään firmalle. Jos ei ole edes toissijaisia, niin sitten valtiolle. Tonnilla tuskin saa kovin kummoisia hautajaisia.