Tavarapaljous osa 2
Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?
Kommentit (2184)
Vierailija kirjoitti:
Pehmolelut........lapsi sen ikäinen, että leikkii vielä pehmoilla. Joillain niistä enemmän ja joillain vähemmän tai ei ollenkaan. Olemme keränneet vähälle käytölle jääneet ja turhat muovikasseihin ja oma ajatukseni oli, että laitamme ne kierrätykseen. Lapsi ei sitten kuitenkaan millään suostuisi luopumaan niistä. Ilman näitä kolmea täyttynyttä muovikassillista hänen huoneessaan on pehmoleluja mielin määrin. Ei ole tilaa (enkä haluaisi) säilyttääkään näitä turhia. Apua...
Minun kyllä täytyy sanoa, että jos lapsen pehmoleluissa on nyt se väännön aihe, niin jatka karsimista omien tavaroidesi parissa ja palaa asiaan muutaman vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmolelut........lapsi sen ikäinen, että leikkii vielä pehmoilla. Joillain niistä enemmän ja joillain vähemmän tai ei ollenkaan. Olemme keränneet vähälle käytölle jääneet ja turhat muovikasseihin ja oma ajatukseni oli, että laitamme ne kierrätykseen. Lapsi ei sitten kuitenkaan millään suostuisi luopumaan niistä. Ilman näitä kolmea täyttynyttä muovikassillista hänen huoneessaan on pehmoleluja mielin määrin. Ei ole tilaa (enkä haluaisi) säilyttääkään näitä turhia. Apua...
Minun kyllä täytyy sanoa, että jos lapsen pehmoleluissa on nyt se väännön aihe, niin jatka karsimista omien tavaroidesi parissa ja palaa asiaan muutaman vuoden päästä.
Näin se varmaan on!
Vierailija kirjoitti:
Minimalistinen sisustus ei ole enää trendikäs. Nostalgiset esineet ja mummolatyyli ovat nyt pinnalla. Kirjahyllyt ja värit ovat myös tulleet takaisin "muotiin".
En toisaalta ihmettele: maailmantilanne on epävakaa, ihmisillä ei ole ylimääräistä rahaa kustannusten nousun vuoksi ja moni joutuu pelkäämään työpaikkansa puolesta. Kodista on tullut taas turvasatama, jossa vietetään paljon aikaa ja josta halutaan tehdä kodikas ja kutsuva.
Kävin eilen kirpparilla ja parkkipaikka oli täynnä ennen kuin kirppari avasi ovensa. Itsekin olen alkanut muokkaamaan kodin sisustusta kirppislöydöillä. Samalla toki myyn turhia tavaroita pois.
Omalla kohdalla minimalistiseen sisustustyyliin pyrkiminen johtuu enemmänkin siitä, että se ylimääräinen tavara aiheuttaa levottomuutta. On paljon rauhallisempi olla kotona kun sitä visuaalista sälää ei ole ripoteltu joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomioikaa lasten tavaroita kierrättäessä, että jos heitätte pois lapselle tärkeitä tavaroita, niin siitä voi tulla isoja ongelmia myöhemmin. Olen kuunnellut muutamankin kerran melko katkeria tilityksiä kun äitinä on ollut tällainen superkierrättäjä. Pahimmillaan sen voi katsoa henkiseksi väkivallaksi. Osalle voi tulla aikuisiällä ongelmia tavaroiden hamstraamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minimalistinen sisustus ei ole enää trendikäs. Nostalgiset esineet ja mummolatyyli ovat nyt pinnalla. Kirjahyllyt ja värit ovat myös tulleet takaisin "muotiin".
En toisaalta ihmettele: maailmantilanne on epävakaa, ihmisillä ei ole ylimääräistä rahaa kustannusten nousun vuoksi ja moni joutuu pelkäämään työpaikkansa puolesta. Kodista on tullut taas turvasatama, jossa vietetään paljon aikaa ja josta halutaan tehdä kodikas ja kutsuva.
Kävin eilen kirpparilla ja parkkipaikka oli täynnä ennen kuin kirppari avasi ovensa. Itsekin olen alkanut muokkaamaan kodin sisustusta kirppislöydöillä. Samalla toki myyn turhia tavaroita pois.
Ja vuoden, parin kuluttua niitä kirppareilta ja kaupoista uutena ostettuja "nostalgisia" ja "mummolatyylisiä" tavaroita karsitaan, kun on seurattu trendiä eikä pysähdytty kuulostelemaan, mikä on oikeasti oman maun ja tarpeiden mukaista. Trendi vain korvautuu toisella. On myös paradoksaalista, että kerrostuneen ja ajan saatossa muotoutuneen näköistä sisustusta tavoitellaan ostamalla tarkoituksella tavaroita kirppareilta tai uutena vain tietyn estetiikan ajamana.
Minimalismi on vaikea toteuttaa kodikkaasti, mutta samoin tämä uusi runsaampi sisustustyyli on vaikea toteuttaa tasapainoisesti niin, että kokonaisuus on aito, kutsuva ja lämmin eikä levoton ja hajanainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vuoden, parin kuluttua niitä kirppareilta ja kaupoista uutena ostettuja "nostalgisia" ja "mummolatyylisiä" tavaroita karsitaan, kun on seurattu trendiä eikä pysähdytty kuulostelemaan, mikä on oikeasti oman maun ja tarpeiden mukaista. Trendi vain korvautuu toisella. On myös paradoksaalista, että kerrostuneen ja ajan saatossa muotoutuneen näköistä sisustusta tavoitellaan ostamalla tarkoituksella tavaroita kirppareilta tai uutena vain tietyn estetiikan ajamana.
Minimalismi on vaikea toteuttaa kodikkaasti, mutta samoin tämä uusi runsaampi sisustustyyli on vaikea toteuttaa tasapainoisesti niin, että kokonaisuus on aito, kutsuva ja lämmin eikä levoton ja hajanainen.
Tuohon "minimalismi on vaikea toteuttaa kodikkaasti": Tämä voi pitää paikkansa, jos tavoittelee myös minimalistista estetiikkaa eli jos haluaa myös kodin värien ja (niiden vähiten) tavaroiden designin olevan minimalistisia. Koska tässä ketjussa ollaan kuitenkin pääasiassa karsimassa tavaraa eikä välttämättä tavoittelemassa minimalistista estetiikkaa niin muuten, niin jos osaa käyttää värejä eikä välttämättä sisusta pelkästään skandinaavisen yksinkertaisilla huonekaluilla, niin minimalistisestakin kodista saa vaikka kuinka kodikkaan, esteettisesti jopa runsaan. Esim kaunis tapetti ei lisää tavaroiden määrää lainkaan, kuten ei myöskään kiinnostavasti muotoiltu tai värikäs sohva verrattuna esteettisesti minimalistiseen sohvaan, tai talonpoikaiskaappi verrattuna valkoiseen peruskaappiin.
Jokainen toki sisustaa kotinsa niin kuin haluaa, ja kodikkuudellekin on eri ihmisillä varmasti eri kriteerejä, mutta on siis muitakin vaihtoehtoja sisustaa kuin (sisustus)tavaroiden tuominen tilaan.
Ja vuoden, parin kuluttua niitä kirppareilta ja kaupoista uutena ostettuja "nostalgisia" ja "mummolatyylisiä" tavaroita karsitaan, kun on seurattu trendiä eikä pysähdytty kuulostelemaan, mikä on oikeasti oman maun ja tarpeiden mukaista.
Sori, mutta olen eri mieltä. Mielestäni on hienoa, että trendi menee kohti kestävämpää kuluttamista. Ei osteta uutta ja kiiltävää kaupasta, vaan arvostetaan kestäviä materiaaleja ja käsityötä. Kirjat ovat taas arvostettuja, lukeminen äänikirjojen sijaan. Halutaan nimenomaan kerroksellisuutta eikä "kerralla kaikki uusiksi". Maailma on jo täynnä tavaraa ja sitä tuotetaan tauotta lisää. Secondhand ostaminen on vaihtoehto uuden ostamiselle. Tavaroiden käyttöiän maksimointi kierrättämällä on pelkästään järkevää.
Haudutuspata poistunut taloudessamme kirpputorille odottamaan seuraavaa omistajaansa. Teini-ikäisperheessä sillä oli hyvä tehdä kerralla isoja ruoka-annoksia, joista osa pakastettiin. Enää ei ole teinejä eikä edes tarvetta arkkupakastimelle. Laitteessa itsessään ei ole mitään muuta vikaa kuin suuri koko. Tämän päivän kahden hengen ruokatalous tulee hoidettua paljon pienemmillä välineillä ja siitä huolimatta saa tehtyä välillä ruokaa pakastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se varmaan on!
annatko kaikessa periksi?
Vierailija kirjoitti:
Ja vuoden, parin kuluttua niitä kirppareilta ja kaupoista uutena ostettuja "nostalgisia" ja "mummolatyylisiä" tavaroita karsitaan, kun on seurattu trendiä eikä pysähdytty kuulostelemaan, mikä on oikeasti oman maun ja tarpeiden mukaista.
Sori, mutta olen eri mieltä. Mielestäni on hienoa, että trendi menee kohti kestävämpää kuluttamista. Ei osteta uutta ja kiiltävää kaupasta, vaan arvostetaan kestäviä materiaaleja ja käsityötä. Kirjat ovat taas arvostettuja, lukeminen äänikirjojen sijaan. Halutaan nimenomaan kerroksellisuutta eikä "kerralla kaikki uusiksi". Maailma on jo täynnä tavaraa ja sitä tuotetaan tauotta lisää. Secondhand ostaminen on vaihtoehto uuden ostamiselle. Tavaroiden käyttöiän maksimointi kierrättämällä on pelkästään järkevää.
oho! säästit jopa lainaukset! ekologista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaatteista luopumista on helpottanut paljon se, että kuvittelen kuinka seuraava käyttäjä pääsee elämään kivoja hetkiä ne vaatteet yllään. Pienimuistoisena hyvästinä oikein toivotan vaatteelle hyvää jatkokäyttöä ja uudelle käyttäjälleen hyviä hetkiä sekä muistoja uusissa seikkailuissa.
Oletpa herttainen !
Itse olen kiukkuinen ja katkera kun joku saa halvalla vaatteen josta maksoin moninkertaisesti enemmän. Oma syyni tietysti. Aina kirpaisee mutta jospa jatkossa oppisin paremmin tunnistamaan hutiostoksen mahdollisuuden !
Minulla sama ahdistus. Harmittaa vietävästi rahanmenetys.
Kannattaa pysähtyä tarkastelemaan omia ostotottumuksiaan. Nykyään voi teettää väri- ja tyylianalyysin vaikka ilmaisella tekoälysovellutuksella. Oma väritys ja vartalonmuoto kun eivät ihmisellä yleensä vaihdu. Kaapeissaan ei kannata pitää yhtään sellaista vaatetta, joka ei korosta parhaimpia piirteitä. Sitä voi nähdä sinällään kivan vaatteen ja tyytyä katsomaan sitä ajatellen, että se näyttää kivalta jonkun toisen yllä. Sen henkilön väritys ja vartalotyyppi sopivat yhteen sen kivan näköisen vaatteen kanssa.
Valitettavasti vartalon malli toisinaan vaihtuu, ja jos itse laittaisin pois kaiken, mikä ei korosta parhaita piirteitäni (mitä ne ovat?!), kaappiini ei jäisi varmaan yhtään vaatetta. Anteeksi inhorealismi, olet yleisesti ihan oikeassa, nämä muutostilanteet ovat vaan vaikeita, ja siksi hutiostoksia helposti tulee. T.nimim. "vaihdevuosi-ikäinen, jonka kroppa elää tällä hetkellä omaa elämäänsä"
Vartalon perusmuoto (tiimalasi, harteva, pylväs, päärynä, omena jne) pysyvät jo luuston vuoksi samana läpi iän. Jokaisella on ulkonäössään hyviä puolia, joita voi korostaa pukeutumisella. Siinä on se kehys, jolle puvustonsa pitäisi rakentaa. Tietenkin elämäntapa vaikuttaa paljon puvustoon. Liikunnallinen kaupunkilainen tarvii erilaisia vaatteita kuin liikkumaton maalainen jne. Lapsiperheellinen tarvii erilaisia vaatteita kuin rauhallista eläkeläiselämää viettävä.
ja läskit alanuolittaa XD jos olet muuttunut tiimalasista omenaksi olet LIHONUT HILLITTÖMÄSTI.
Trolli ei tajua mitään vartalotyypeistä. H- ja O muuttuvat lihoessaan keskivartalolihavemmiksi lihoessaan. X lihoi yleensä rinnoista, takapuolesta, reisistä ja käsivarsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Hamstraajista juttu https://yle.fi/a/74-20245689
Artikkelista: "Myös yleinen heikko taloustilanne on kasvattanut tavaran keräämistä, kun jotkut etsivät esimerkiksi roskiksista mahdollisesti myytäväksi kelpaavaa tavaraa."
En ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hamstraajista juttu https://yle.fi/a/74-20245689
Artikkelista: "Myös yleinen heikko taloustilanne on kasvattanut tavaran keräämistä, kun jotkut etsivät esimerkiksi roskiksista mahdollisesti myytäväksi kelpaavaa tavaraa."
En ihmettele.
Kun itse olin köyhimmillään aikuisikäisenä, minäkin hamstrasin myytävää, mutta laitoin heti myyntiin.
Tänä päivänä enemmänkin harrastan vaihdantataloutta ja esim nyt minulla on Ikean kassillinen sukkalankaa.
Tein niitä keväällä ystäväni venelaituriin myyntiin. Kaikki meni samantien.
Nyt teen uutta satsia. Oon päättänyt teen viikossa väh 2 paria ja toivottavasti saan langat loppuun kesään mennessä
Vierailija kirjoitti:
Tänään ja eilen lisäillyt myytävää Vintediin. Vähintään neljä tuotetta per päivä. Muutama hassu katselu ja tykkäys. Ennen on aina mennyt ainakin yksi kohde nopeasti kaupaksi. Ärsyttää ja harmittaa. Onkohan Vinted-huuma jo väistymässä?
Meillä on 3 tiliä, laitamme väh 35 jotain myyntiin per viikko, eli n 100 per viikko.
Yleensä menee nopesti kauppa 20-25 ja loput eivät käytännössä mene koskaan.
Meillä on lähes 2 kellarikoppia täynnä halpaa, jota ei edes laiteta vintediin ja sitten useita kymmeniä laatikoita jotka ovat menossa vintediin tai ovat siellä.
Kauppa käy, mutta helkkarin hidasta tämä on
Tänään huomasin yhden pussilakanani menneen rikki. Ei siinä muuten niitä kyllä riittää, mutta se on mun lemppari.
Aloin pohtia korjausvaihtoehtoja, koska en monestakaan syystä halua siitä luopua. Muistin että minulta saattaisi löytyä yksi korjaukseen sopiva kangaspala kauniilla pitsivirkkauksilla. Onneksi se oli vielä tallessa vaikka olin monesti ajatellut ettei minulla löydy sille käyttöä, pitäisikö vaan luopua.
Pussilakana saa jatkaa käytössä ja kaunis pitsi pääsee esille ja myös käyttöön. Nyt oli onni onnettomuudessa että olen joskus hyvinkin harkitseva karsija.
Vierailija kirjoitti:
Tänään huomasin yhden pussilakanani menneen rikki. Ei siinä muuten niitä kyllä riittää, mutta se on mun lemppari.
Aloin pohtia korjausvaihtoehtoja, koska en monestakaan syystä halua siitä luopua. Muistin että minulta saattaisi löytyä yksi korjaukseen sopiva kangaspala kauniilla pitsivirkkauksilla. Onneksi se oli vielä tallessa vaikka olin monesti ajatellut ettei minulla löydy sille käyttöä, pitäisikö vaan luopua.
Pussilakana saa jatkaa käytössä ja kaunis pitsi pääsee esille ja myös käyttöön. Nyt oli onni onnettomuudessa että olen joskus hyvinkin harkitseva karsija.
Oman kokemuksen mukaan pussilakana joka repeytynyt on entinen. Toki eri asia jos on jostain tietystä syystä tullut esim reikä.
Mulla on yli 20v vanhoja pussilakanoita mutta uudemmat ovat hajalla jo alle 10v käytön jälkeen. Ihan finalusonit ja marimekot hajoilee mutta ellokselta aikoinaan tilatut porskuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemuksen mukaan pussilakana joka repeytynyt on entinen. Toki eri asia jos on jostain tietystä syystä tullut esim reikä.
Mulla on yli 20v vanhoja pussilakanoita mutta uudemmat ovat hajalla jo alle 10v käytön jälkeen. Ihan finalusonit ja marimekot hajoilee mutta ellokselta aikoinaan tilatut porskuttaa.
Joo pelkona kyllä ettei välttämättä kestä, mutta täytyy kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kukaan ei tarvitse kolmea muovikassillista pehmoleluja ja varsinkin jos tila on muutenkin kortilla.
Laita lapsi listaamaan lelut ja ne jotka muistaa saa olla.