Nauhoitin neurologian päivystyksen tapahtumat
Tässä on julkisen terveydenhuollon alennustila: (pitkä teksti, pahoittelen)
Olin jokin aika sitten HYKS:n neurologian päivystyksessä puutumis- ja huimausoireiden takia. Mitään vakavaa ei monimutkaisissa tutkimuksissa havaittu, paitsi että kuumetta oli 37,7 - lääkäri sanoi, että se johtuu vain tästä jännityksestä, ja koska tulehdusarvot ovat normaalit, niin ei ole mitään tulehdusta. Nuori kohtelias mieslääkäri päästi minut kotiin ja ilmoitti, että pitää ottaa yhteyttä, jos oireita tulee lisää tai uudelleen.
No, sitten kävi niin, että saman viikon lopulla alkoi huimata ihan hirveästi, tuntui etten saanut oikein puhuttua, enkä edes nähtyä, ja päätä alkoi särkeä ihan hirveästi. Olo oli todella outo. Mies soitti neurologian yksikköön ja kysyi, mitä tässä tulisi nyt tehdä. Siellä he papereistaan näkivät, että olen juuri ollut osastolla, ja sanoivat, että pitää tulla uudestaan.
Mies vei mut sinne odotussaliin ja lähti töihin. Odottelin varmaan 1,5 tuntia. Sitten nuori naislääkäri tuli odotussaliin ja kutsui mua nimeltä. Hän alkoi selittää asiaansa siinä keskellä odotussalia, johon sanoin, että aiotaanko tämä keskustelu käydä täällä odotussalissa. "Kyllä", oli naisen kommentti pitkin nenänvarttaan. Sanoin, että haluan puhua yksityisemmin.
Menimme sitten kahden vastaanottohuoneen väliseen pieneen "käytävään", molemmista huoneista kuului keskustelut ja varmaan meidän keskustelut kuuluivat sinne. Lääkäri sanoi, että hän ei ymmärrä, miten olet hakeutunut tänne,koska mikään oireistasi ei viittaa mihinkään vakavaan. Sanoin, että eikö hän edes suostuisi kuuntelemaan, mitä oireita minulla on. Kerroin ne hänelle, ja hän sanoi, että tuollaiset huimaukset ja säryt eivät ole edes mahdollisia, että kuvittelet koko tilanteen.
Tässä vaiheessa mulla järki vähän leikkasi, pistin käteni laukkuun ja laukkuni suojissa avasin iPhoneni ja pistin siitä äänityksen päälle. Annoin naisen paasata ihan rauhassa. Sieltä tuli mm. tekstiä, miten hän ei jaksa enää jankata minun kanssani yhtään, että minä voisin pikkuhiljaa lähteä KÄPYTTELEMÄÄN pois, että täällä on odotussalissa väkeä, eikä hänellä ole aikaa hoitaa tapauksia, jotka ovat tulleet tänne turhaan. Kysyin moneen kertaan, että miten hän voi tehdä diagnoosin kahden potilashuoneen välikössä, ja hän sanoi, että kaikki tarvittava on tehty ja hän lähtee nyt itse kävelemään, jos tätä asiaa pitää vielä jauhaa. Ääni yltyi huudoksi. Loppukommentti oli, että nyt pihalle täältä ja ulos koko rakennuksesta, että mene alueesi päivystykseen jos koet sen tarpeelliseksi.
Tässä vaiheessa multa pääsi jo itku, ja lääkäri sanoi, että hänellä ei ole aikaa jäädä tähän, tiedät varmaan missä on ulko-ovi. Sitten hän lähti pois ja jätti oven auki, minä jouduin lähtemään ulos.
Soitin miehelleni joka tuli hakemaan kesken työpäivän, hän soitti Mehiläisen päivystykseen, jonne menimme. Siellä tehtiin taas lisää verikokeita ja tutkimuksia, ja havaittiin, että CRP on noussut yli 300!!! - siellä neurolla se oli ollut alle 10. Kuumetta oli 38,2, mutta en oikein ollut tuntenut kuumetta, sillä huimaus ja päänsärky veivät voiton kuumeoireista. Mulla diagnosoitiin akuutti ja paha myyräkuume, jonka johdosta munuaiset olivat alkaneet käydä jo vajaateholla! Jouduin sairaalaan. Kaikki ällistelivät neurologian päivystyksen käyttäytymistä, mutta enpä kertonut heille, että mulla on nauhoite.
Nyt olen parantunut, mutta olen ihan raivoissani. Mies myös. Neurolla olisi pitänyt ottaa mut vakaavasti, ja ihan takuulla teen tästä potilasasiamiehelle valituksen. Ja lähetänpä nauhoitteen tämän lääkärin esimiehelle.
En olisi uskonut, että julkinen terveydenhuolto on vajonnut näin alas!
Kommentit (72)
Joo... Minä ja ystäväni kummatkin ollaan menty päivystykseen kipujen takia ja kummatkin saatiin "teillä on vika vaan päässä, ei teillä mitään oikeita kipuja ole". Ystävällä löydettiin syöpä, minulla sappikivet.
VALITTAKAA. Minä tein sen virheen etten valittanut. Mut leikattiin viikko sen jälkeen kun sappikivet löydettiin, ystävän syöpä on nyt parantumaton.
Vierailija wrote:
Saa nauhoittaa oikeusasiamiehen päätös
Ei saa nauhoittaa ilman lupaa jos siihen tulee vaikka tahattomasti toisten yksityisiä keskusteluja joita tyypillisesti esimerkiksi kahvilassa tai vaikka sairaalassa saattaa kantautua kuuloetäisyydelle. Se on salakuuntelua silloin jos äänittää, eikä hyödytä väittää vastaan on oikeuden päätöskin olemassa. Se oikeusasiamiehen päätös tarkoittaa tilannetta jossa ei ole muita.
On pakko sanoa tuon luettuani, että en ole yllättynyt. Hyvä että on tallenne, vie asia eteenpäin. Nämä tällaiset "tohtorit" ovat hengenvaarallisia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei saa nauhoittaa ilman lupaa jos siihen tulee vaikka tahattomasti toisten yksityisiä keskusteluja joita tyypillisesti esimerkiksi kahvilassa tai vaikka sairaalassa saattaa kantautua kuuloetäisyydelle. Se on salakuuntelua silloin jos äänittää, eikä hyödytä väittää vastaan on oikeuden päätöskin olemassa. Se oikeusasiamiehen päätös tarkoittaa tilannetta jossa ei ole muita.
AIvan varmasti saa nauhoittaa. Ja nauhoitetaan. Oikeudessa on myös vastakkaisia päätösiä, jossa tallenne on hyväsytty tuomarin harkinnan perusteella todisteeksi.
Toivottavasti itselläsi ei ole oma lehmä ojassa. Minä nimittäin tallennan tilanteet nykyisin. Aina. Myös terveydenhuollon puhelut. Sittenhän kaikki voivat olla vain tyytyväisiä, jos toimitaan ja käyttäydytään asiallisesti, eikä tallenteita tarvitse käyttää. Sittehän ei ole mitään hätää eikä huolta, eikös vaan?
Ikävä kokemus, mutta ilman toisen osapuolen suostumusta ei kyllä saa mitään nauhoitella. Syyllistyt itse rikokseen tuossa, jos salaa nauhoitat. Asioita voi hoitaa muillakin tavoilla.
Vierailija wrote:
Ikävä kokemus, mutta ilman toisen osapuolen suostumusta ei kyllä saa mitään nauhoitella. Syyllistyt itse rikokseen tuossa, jos salaa nauhoitat. Asioita voi hoitaa muillakin tavoilla.
EI pidä paikkaansa. Nauhoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nauhoittaminen ilman asianosaisen tietoa on poliisiasi, eikä todella sinun hyväksesi.
Potilas saa tallentaa hoitotilanteen mutta siitä on kerrottava etukäteen.
Omat asioinnit saa nauhoittaa, eikä niistä tarvitse ilmoittaa kenellekään.
Itsellä kokemusta KYS neurologialla asioimisesta. Ja voin sanoa, että ko paikan neurologit on j ä r k y t t ä v i ä. Kohtelevat potilaita törkeästi. Et saa apua vaivaasi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kokemusta KYS neurologialla asioimisesta. Ja voin sanoa, että ko paikan neurologit on j ä r k y t t ä v i ä. Kohtelevat potilaita törkeästi. Et saa apua vaivaasi.
Sama kokemus. Olen joutunut migreenin takia käymään, niin vidduilua olen joutunut kuulemaan.
Erittäin tyypillinen nuori naislääkäri. Ne ovat saatanasta seuraavia. Vaadi päitä vadille.
Vierailija kirjoitti:
Ei syyllisty. Oma potilaskäynti on täysin luvallista nauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meilahden neurologeja kamalampia saa etsiä.
Näitä tapauksia ei tietysti pitäisi olla yhtään, mutta ehkä olisi hyvä kuitenkin muistaa ja ymmärtää, että normaaleja hyviä päivystys/polikäyntejä on yhtä tällaista kohden satojatuhansia. Loppuun väsyneillä päivystäjillä voi noinkin käydä ja tosiasia on, että esim. päivystyksissä tosiaan käy erittäin paljon tyhjää valittavia hypokondrikkoja.
En ota tässä mihinkään muuhun kantaa, mutta keskusteluiden nauhoittaminen ilman vastapuolen tietoa/lupaa on laitonta. Nauhoituksen julkistaminen kolmannelle/kolmansille osapuolille?
Toki, jos ilmoittaa nauhoittavansa, niin muuttuuhan se käyttäytyminen ja puhumisen sävy siinä. Eli ...
Tuollainen salanauhoittaminen lienee laitonta.
Potilaita on myös monenlaisia. Asiallisia ja todellakin vähemmän asiallisia. Ehkä olisi kaikille osapuolille parasta, että kaikki keskustelut nauhoitettaisiin. Ehkä myös potilaiden laittomat uhkailut, nimittelyt, rauhoittavien lääkkeiden vaatimukset, itse keksimät diagnoosit jne jne vähenisivät.
Terv. Se ammatillisesti täysin osaamaton paska h****a-hoitaja, ja joka pitäisi tappaa
Hän käski mennä oman alueen päivystykseen, ja se olikin sinulle oikea paikka. Myyräkuume ei ole neurologisen polin tutkittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on julkisen terveydenhuollon alennustila: (pitkä teksti, pahoittelen)
Olin jokin aika sitten HYKS:n neurologian päivystyksessä puutumis- ja huimausoireiden takia. Mitään vakavaa ei monimutkaisissa tutkimuksissa havaittu, paitsi että kuumetta oli 37,7 - lääkäri sanoi, että se johtuu vain tästä jännityksestä, ja koska tulehdusarvot ovat normaalit, niin ei ole mitään tulehdusta. Nuori kohtelias mieslääkäri päästi minut kotiin ja ilmoitti, että pitää ottaa yhteyttä, jos oireita tulee lisää tai uudelleen.
No, sitten kävi niin, että saman viikon lopulla alkoi huimata ihan hirveästi, tuntui etten saanut oikein puhuttua, enkä edes nähtyä, ja päätä alkoi särkeä ihan hirveästi. Olo oli todella outo. Mies soitti neurologian yksikköön ja kysyi, mitä tässä tulisi nyt tehdä. Siellä he papereistaan näkivät, että olen juuri ollut osastolla, ja sanoivat, että pitää t
Niinpä, miksi myyräkuumetta olisi pitänyt neurologisella tutkia ja viedä aikaa joltain toiselta, jonka oireet viittaavat neurologiseen ongelmaan?
Aloitus on kymmenen vuotta vanha mutta alamäki terveydenhuollossa vaan jatkuu. Touhu on täysin ala-arvoista. Lääkäriin ei pääse tai jo varattuja aikoja perutaan koko ajan. Mulla on käynyt nyt kaksi kertaa suuhygienistin kanssa että jo varattu aika perutaan. Vuosi sitten oli aika josta ei tullut ilmoitusta edes vaan menin paikan päälle ja ilmoitettiin että aika on peruttu mutta oli unohdettu ilmoittaa minulle ja nyt viime torstaina ilmoitus tuli samana aamuna. Laitoin palautetta Varhalle. Vi...... mitä touhua.