Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiriitainen rauta: Mitä tehdä, kun on toistuva anemia, mutta mikään rautavalmiste ei sovi?

Vierailija
13.04.2026 |

Alan kohta olla ihan kypsä tämän asian kanssa puljaamiseen. Itselläni on ollut matala hemoglobiini sekä äärimmäisen matala varastorauta kohta jo yli 20 vuotta. Se aina hetkellisesti korjaantuu rautakuurilla, mutta sitten romahtaa taas alas. On kokeiltu lääkärit, erilaiset valmisteet, ruokavaliot, hormonaalisia ehkäisyjä, kaikenmoista vuosien varrella, mutta kun mikään ei oikein sovi eikä pidemmän päälle toimi. 

Viime vuosina on kanssa ilmaantunut semmoinen ilmiö, että vatsaoireiden lisäksi nivelet kipeytyvät, saan todella voimakkaan uupumuksen, aivosumun ja jonkun infektion myös lähestulkoon joka kerta, kun olen rautakuurilla. Olo helpottuu vasta, kun raudan ottamisen lopettaa. On kokeiltu bisglysinaatit, sukrosomiaaliset, laktoferriinit, fumaraatit, ruokakaupan sekä apteekin raudat. Mitä suurempi annos rautaa valmisteessa on, sitä varmemmin se aiheuttaa oireita. Parhaiten on sopinut rautasulfaatti, mutta kun sitä ei pienen annoksen tablettina löydy mistään, rauta-arvojen ylläpitoon ilman oireita. 

En tiedä, mitä tehdä, tai kokeilla seuraavaksi. Onko mahdollista, että ehkä tämä matala rauta vain on oman kehon ominaisuus, joka pitäisi tässä vaiheessa vaan hyväksyä?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta pahentaa elimistössä olevia tulehduksia, eli oireesi viittaavat siihen.

Esimerkiksi Iherbistä saa rautasulfaattia vaikka tippoina, jolloin annostuksen voi valita itse.
https://fi.iherb.com/pr/trace-ionic-iron-1-9-fl-oz-56-ml/47303?rcode=TA…

Vierailija
82/86 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulle laittoivat lähetteen gastrolle ja tutkittiin suolisto, piti ottaa kakka näyte, pissanäyte, tehtiin allergiatestit, labrakokeet mm keliakia, ferritiini, b imeytymishäiriö ymym.  Sitten todettiin b12 puutos eikä se imeydy, joten saan cohemin pistoksia 3kk välein ja 2krt vuodessa rautaa infuusiona. Lisäksi ainoa rauta valmiste joka sopii on iron 10 sumute, imeytyy suun limakalvoilta, maistuu granaattiomenalle. Labrassa käyn joka toinen tai kolmas kuukausi, joskus joka kk. Nykyään odottavat että myös hb laskee, mikä on outoa koska hb voi olla hyvä mutta ferrit tosi matala, jos kumpikin on romahtanut niin olokin on sen mukainen.. Meillä on suvussa, reuman kylkiäisenä ja b12 periytyy tytöille yleensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko suvussa muita??  Kokeile Iron 10 sumutetta, se on hyväksi todettu koska imeytyy suun limakalvoilta. Raudanpuutos on vakava sairaus, sydän on vaarassa, on rytmihäiriötäkin ym, hiukset lähtee, iho on kalpea, kramppaa, väsyttää, ei ole ruokahalua.  Ennenmuinoin raudanpuutosta sanottiin näivetystaudiksi, omiakin sukulaisia on siihen menehtynyt.  Mene nyt lääkäriin ja pyydä labroja, b12 imeytyminen, hb, ferritiini jne, ja pyydä päästä tutkimuksiin. 

Vierailija
84/86 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin näitä yöllä, silloin ei pystynyt kommentoimaan. Silloin ainakaan ei ollut vielä tullut tätä näkökulmaa: riittävä proteiiniravitsemus. Onko proteiinin saantisi varmasti riittävää, tässä tilanteessa jopa vähän yläkanttiin? Pidemmällä aikavälillä?

Itselleni tämä oli uusi asia, mutta minulle ravitsemusterapeutti otti tämän esiin ja uskon, että nimenomaan se oli ratkaiseva. Toki en voi ihan varma olla, koska samaan aikaan tehtiin muutakin. Mutta hormonikierukka oli jo asennettu (runsaat menkat), rautaa olin jo syönyt (SiderAL). Sitten kun aloin systemaattisesti siihen päälle huolehtia varmasti riittävästä proteiiniravitsemuksesta, homma alkoi kääntyä vihdoin oikeaan suuntaan ja siitä voiton puolelle. Kannustan ehdottomasti kokeilemaan! Ravitsemusterapeuttini oli melko nuori ja sanoi, että tätä ei vielä ihan tunnisteta / kaikki eivät usko / tms. Mutta minulla ainakin toimi!

Vierailija
85/86 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin näitä yöllä, silloin ei pystynyt kommentoimaan. Silloin ainakaan ei ollut vielä tullut tätä näkökulmaa: riittävä proteiiniravitsemus. Onko proteiinin saantisi varmasti riittävää, tässä tilanteessa jopa vähän yläkanttiin? Pidemmällä aikavälillä?

Itselleni tämä oli uusi asia, mutta minulle ravitsemusterapeutti otti tämän esiin ja uskon, että nimenomaan se oli ratkaiseva. Toki en voi ihan varma olla, koska samaan aikaan tehtiin muutakin. Mutta hormonikierukka oli jo asennettu (runsaat menkat), rautaa olin jo syönyt (SiderAL). Sitten kun aloin systemaattisesti siihen päälle huolehtia varmasti riittävästä proteiiniravitsemuksesta, homma alkoi kääntyä vihdoin oikeaan suuntaan ja siitä voiton puolelle. Kannustan ehdottomasti kokeilemaan! Ravitsemusterapeuttini oli melko nuori ja sanoi, että tätä ei vielä ihan tunnisteta / kaikki eivät usko / tms. Mutta minulla ainakin toimi!

Sanoiko ravitsemusterapeutti, kuinka paljon proteiinia tulisi syödä?

Vierailija
86/86 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohdin etsitkö ratkaisua väärästä paikasta. Oletko jo kokeillut kuparilisää? Kuparin puutos on usein kytköksissä raudanpuutokseen ja oirekuva on hieman samantyylinen. Tutkimusta löytyy enemmän englanniksi esim haulla copper deficiency ihan Pubmedistä. Jotakin pientä löytyy myös suomeksi mutta lähinnä markkinointitekstejä. Kupari vaikuttaa raudan imeytymisprosessiin monellakin tapaa. Minulla on ollut pitempään raudanpuute mikä ilmenee mitattaessa normaalina hbna mutta matalana ferritiininä ja hämäriä oireita kuten ajoittaista puutumista ja olen itse päätynyt siihen että kokeilen kuparilisää muutaman kuukauden ajan ja seuraan koheneeko olo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi