Ristiriitainen rauta: Mitä tehdä, kun on toistuva anemia, mutta mikään rautavalmiste ei sovi?
Alan kohta olla ihan kypsä tämän asian kanssa puljaamiseen. Itselläni on ollut matala hemoglobiini sekä äärimmäisen matala varastorauta kohta jo yli 20 vuotta. Se aina hetkellisesti korjaantuu rautakuurilla, mutta sitten romahtaa taas alas. On kokeiltu lääkärit, erilaiset valmisteet, ruokavaliot, hormonaalisia ehkäisyjä, kaikenmoista vuosien varrella, mutta kun mikään ei oikein sovi eikä pidemmän päälle toimi.
Viime vuosina on kanssa ilmaantunut semmoinen ilmiö, että vatsaoireiden lisäksi nivelet kipeytyvät, saan todella voimakkaan uupumuksen, aivosumun ja jonkun infektion myös lähestulkoon joka kerta, kun olen rautakuurilla. Olo helpottuu vasta, kun raudan ottamisen lopettaa. On kokeiltu bisglysinaatit, sukrosomiaaliset, laktoferriinit, fumaraatit, ruokakaupan sekä apteekin raudat. Mitä suurempi annos rautaa valmisteessa on, sitä varmemmin se aiheuttaa oireita. Parhaiten on sopinut rautasulfaatti, mutta kun sitä ei pienen annoksen tablettina löydy mistään, rauta-arvojen ylläpitoon ilman oireita.
En tiedä, mitä tehdä, tai kokeilla seuraavaksi. Onko mahdollista, että ehkä tämä matala rauta vain on oman kehon ominaisuus, joka pitäisi tässä vaiheessa vaan hyväksyä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä syy. Ja ala käyttämään rautapitoisia ruokia. Maksamakkaraa, pinaattia,punaista lihaa sitrushedelmien kera, jne. Vai oletko vegaani?
Nuo nostaa munulla hemoglobiinia. Ei tarvi popsia mahan pilaavia pillereitä.
Syytä on kyllä yritetty selvittää ja tutkimuksia tehty, mutta kun ei ole löytynyt. Ja olen kokeillut ruokavaliolla kanssa hoitaa, verilettuja, lihaa yms. Se oma varastorauta aina joksikin aikaa nousee yli viitearvojen, mutta siitä menee jonkun aikaa, niin se on taas jotain tyyliin 5-7. Ap
Mulla on kanssa pitkä historia raudanpuuteanemian kanssa. Nyt taas hiljattain se todettu ja kolmas rautalisä kokeilussa. Jos saan arvot normaaleiksi, tod.näk. syön rautalisää ylläpitoannoksella loppuelämäni, koska en halua päätyä enää tähän tilanteeseen, jossa oon toimintakyvytön. Kestäisiköhän sun elimistö kanssa pienempää annosta harvemmin otettuna? Jos jotenkin ensin saat arvot normaaleiksi. Oletko kysynyt infuusiosta? Mulle se kerran annettiin, ja sillä arvot hujahtivat kertaheitolla erinomaisiin lukemiin ilman mitään oireita. Tällä kertaa en sitä saanut, kun kuulemma Hb 100 on liian korkea (ferritiini mulla 5).
Yksityisellä puolellahan varmasti saa, mutta en ole uskaltanut, koska nämä uudet oireet, kuten voimakkaat nivelsäryt ja täysin lamaannuttava uupumus sekä aivosumu, joita on tullut ihan jo rautakuurista viime vuosina on olleet sen verran pelottavia oireita. Ne kuitenkin menee ohi muutaman päivän jälkeen siitä, kun raudan ottamisen on lopettanut, mutta jos ottaa infuusion, niin entä jos käy noin ja olenkin sitten kuukausikaupalla toimintakyvyttömässä kunnossa? Joku juttu tuossa raudassa suurina annoksina on, että laittaa oman kehon ihan tilttiin. Jotkut väittää, että tuo on ihan tavallista ja sen jälkeen tulee parempi olo, mutta itselleni ei ole niin käynyt. Ap
Kuinka matalanhemoglobiini sinulla on ja onko siitä oireita? Jos voit hyvin niin kannattaako pelkkää labra-arvoa hoitaa jos kerran hoito aiheuttaa oireita? Hormonikierukka varmaan on käytössä, tai jokin tapa hillitä kuukautisia jos sinulla sellaiset on.
Onko kaikki vitamiinitasot tutkittu? Itse tutkitutin yksityisellä. Siellä paljastuneita puutteita seurataan nyt vuosikontrollin verikokeissa julkisella.
Käykö rautasuihke.Suuhun 15 suihkausta vrk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä syy. Ja ala käyttämään rautapitoisia ruokia. Maksamakkaraa, pinaattia,punaista lihaa sitrushedelmien kera, jne. Vai oletko vegaani?
Syytä on kyllä yritetty selvittää ja tutkimuksia tehty, mutta kun ei ole löytynyt. Ja olen kokeillut ruokavaliolla kanssa hoitaa, verilettuja, lihaa yms. Se oma varastorauta aina joksikin aikaa nousee yli viitearvojen, mutta siitä menee jonkun aikaa, niin se on taas jotain tyyliin 5-7. Ap
Vaikka ruoat pysyvät ruokavaliossasi? Mitään kertakuurejahan ne eit ole, vaan säännölliseen käyttöön.
Sori ei pysty, en yksinkertaisesti pysty ilman yökötystä syömään niitä ruokia jatkuvasti, joilla sain hemoglobiinia ylös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kanssa pitkä historia raudanpuuteanemian kanssa. Nyt taas hiljattain se todettu ja kolmas rautalisä kokeilussa. Jos saan arvot normaaleiksi, tod.näk. syön rautalisää ylläpitoannoksella loppuelämäni, koska en halua päätyä enää tähän tilanteeseen, jossa oon toimintakyvytön. Kestäisiköhän sun elimistö kanssa pienempää annosta harvemmin otettuna? Jos jotenkin ensin saat arvot normaaleiksi. Oletko kysynyt infuusiosta? Mulle se kerran annettiin, ja sillä arvot hujahtivat kertaheitolla erinomaisiin lukemiin ilman mitään oireita. Tällä kertaa en sitä saanut, kun kuulemma Hb 100 on liian korkea (ferritiini mulla 5).
Yksityisellä puolellahan varmasti saa, mutta en ole uskaltanut, koska nämä uudet oireet, kuten voimakkaat nivelsäryt ja täysin lamaannuttava uupumus sekä aivosumu, joita on tullut ihan jo rautakuurista viime vuosina on olleet sen verran pelottavia oireita. Ne kuitenkin menee ohi muutaman päivän jälkeen siitä, kun raudan ottamisen on lopettanut, mutta jos ottaa infuusion, niin entä jos käy noin ja olenkin sitten kuukausikaupalla toimintakyvyttömässä kunnossa? Joku juttu tuossa raudassa suurina annoksina on, että laittaa oman kehon ihan tilttiin. Jotkut väittää, että tuo on ihan tavallista ja sen jälkeen tulee parempi olo, mutta itselleni ei ole niin käynyt. Ap
Tuo on kyllä tietysti huoli, että elimistösi reagoi rautaan noin. Tässä kun olen omaa tilannettani selvitellyt ja rauta-asioista lukenut, tuli vastaan juttu hemokromatoosista. "Perinnöllinen raudankertymäsairaus, jonka oireet kehittyvät hitaasti ja ovat alkuvaiheessa usein epämääräisiä. Tyypillisimpiä oireita ovat voimakas väsymys, nivelkivut (erityisesti sorminivelet), harmahtavan pronssinen ihonväri, vatsakivut, sydämen rytmihäiriöt sekä seksuaalitoimintojen heikkeneminen." Mutta onhan tuollaiset kaikki sulta varmaan jo tutkittu, kun näin kauan olet kärsinyt?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka matalanhemoglobiini sinulla on ja onko siitä oireita? Jos voit hyvin niin kannattaako pelkkää labra-arvoa hoitaa jos kerran hoito aiheuttaa oireita? Hormonikierukka varmaan on käytössä, tai jokin tapa hillitä kuukautisia jos sinulla sellaiset on.
Hemoglobiini on seilannut tällä ajanjaksolla viitearvojen alapuolella, keskitasolla ja välillä se on jopa ollut oikein hyvä. Varastorauta sen sijaan ei tahdo melkein millään nousta ja jos saan sen esim yli 30, niin menee ehkä vuosi niin se on taas jotain 9.
Mietin juuri tuota järkevyyttä tässä, että riittääkö se jos hemoglobiini on hyvä eikä oireita ole? Entä jos tämä on oman kehoni ominaisuus, että varastorauta on matala? Hormonaalisista ehkäisyistä mikään ei ole tällä hetkellä enää käytössä. Mietin, että joku vuotoja hillitsevä lääke olisi seuraavaksi ehkä kokeilun arvoinen. Ap
Onko Ap mikään parantanut oloasi? Milloin voit parhaiten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä tietysti huoli, että elimistösi reagoi rautaan noin. Tässä kun olen omaa tilannettani selvitellyt ja rauta-asioista lukenut, tuli vastaan juttu hemokromatoosista. "Perinnöllinen raudankertymäsairaus, jonka oireet kehittyvät hitaasti ja ovat alkuvaiheessa usein epämääräisiä. Tyypillisimpiä oireita ovat voimakas väsymys, nivelkivut (erityisesti sorminivelet), harmahtavan pronssinen ihonväri, vatsakivut, sydämen rytmihäiriöt sekä seksuaalitoimintojen heikkeneminen." Mutta onhan tuollaiset kaikki sulta varmaan jo tutkittu, kun näin kauan olet kärsinyt?
Tuo on omien googlailujen aikana myös tullut vastaan, mutta sehän se tässä juuri onkin, että miten on mahdollista, ettei se rauta tahdo millään kertyä kehon rautavarastoihin, mutta aiheuttaa tuommoisia oireita? Jos sitä olisi liikaa, niin eikö myös varastorauta nousisi? Monet ovat somessa ja blogeissa kirjoittaneet samanlaisista oireista rautainfuusion jälkeen. Ap
Reumalääkärille aika. Tulehdustilat vääristää verikoearvot, mm rautaarvoja.
Vierailija kirjoitti:
Muitakin syitä anemialle ja uupumukselle löytyy.
Haluatko laittaa jotain listaa, mitä muita asioita voisi tutkia?
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö tulehdustilat nimenomaan vääristä rauta-arvoja ylöspäin? Niveloireet katoaa ihan kokonaan, kun en ota rautaa. Niveloireista on kirjoittanut myös moni infuusion ottanut. Ap
Ootko Facebookin raudanpuuteryhmässä? Kannattaa liittyä.
Jos sulla syö menkat rautaa, niin Caprilon on ei-hormonaalinen valmiste, joka vähentää vuotoa. Jotkut on käyneet myös kohdun lämpöpallohoidossa.
Muita syitä matalalle raudalle ja raudan imeytymättömyydelle voi olla esim. Helicobakteeri ja puutteellinen haiman entsyymituotanto (labrakoe elastaasi). Molemmat olis hyvä testata. Helico-testejä taitaa saada ihan kaupasta. Bakteeripatogeenit vois olla myös hyvä tutkia. Googlaa GI MAP-testi. Moni saanut siitä avun ja selvyyden vatsa- ja rautaongelmiin.
Infuusiota suosittelen lämpimästi. Olen saanut niitä itse 5kpl (a 500mg). Mikäli vointi huononee infuusion jälkeen, kyseessä on todennäköisesti fosfaattitasojen liiallinen lasku. Se on tyypillinen sivuvaikutus esim. Ferinject-valmisteessa. Tällöin yhteys lääkärin ja fosfaatti-labraan. Hus:n erikoissairaanhoito suosittelee kontrolloimaan fosfaatin ennen ja jälkeen infuusion.
Mittausta myös d-, b12-tc2 ja folaatti, jos et ole jo tehnyt. Jos noista on vajetta, rauta ei imeydy normaalisti.
Syö maksalaatikkoa, pinaattikeittoa ja näkkileipää
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lihansyöntiä. T: lääkäri
Minä suosittelen verilättyjä.
T:Insinööri
Vierailija kirjoitti:
Ootko Facebookin raudanpuuteryhmässä? Kannattaa liittyä.
Jos sulla syö menkat rautaa, niin Caprilon on ei-hormonaalinen valmiste, joka vähentää vuotoa. Jotkut on käyneet myös kohdun lämpöpallohoidossa.
Muita syitä matalalle raudalle ja raudan imeytymättömyydelle voi olla esim. Helicobakteeri ja puutteellinen haiman entsyymituotanto (labrakoe elastaasi). Molemmat olis hyvä testata. Helico-testejä taitaa saada ihan kaupasta. Bakteeripatogeenit vois olla myös hyvä tutkia. Googlaa GI MAP-testi. Moni saanut siitä avun ja selvyyden vatsa- ja rautaongelmiin.
Infuusiota suosittelen lämpimästi. Olen saanut niitä itse 5kpl (a 500mg). Mikäli vointi huononee infuusion jälkeen, kyseessä on todennäköisesti fosfaattitasojen liiallinen lasku. Se on tyypillinen sivuvaikutus esim. Ferinject-valmisteessa. Tällöin yhteys lääkärin ja fosfaatti-labraan. Hus:n erikoissairaanhoito suosittelee kontrolloimaan fosfaatin ennen ja jälkeen infuusion.
Mittausta myös d-, b12-tc2 ja folaatti, jos et ole jo tehnyt. Jos noista on vajetta, rauta ei imeydy normaalisti.
Okei kiitos tästä. Vitamiini- sekä hivenainetasoja on kanssa vuosien varrella tutkittu ja olen raudan ohella syönyt juurikin d, b12 ja folaattivalmisteita. Helico-bakteeria ei julkisella puolella suostuttu tutkimaan, vaikka ehdotin sitä viimeksi lääkärille, kun määräsi rautakuurin. Katson tuon GI MAP-testin.
Millainen vointi sinulla on ollut infuusioiden jälkeen ja miksi niitä on tehty noin monta? Jos varastorauta nousee infuusion jälkeen, niin kuinka nopeasti se lähtee taas laskemaan alas? Ap
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos ap:lla olisi jokin systeemisairaus taustalla, oireet eivät varmaan ilmestyisi vain rautakuurilla ja katoaisi pian lopettamisen jälkeen? Eikö tuo viittaa siihen, että jokin ap:n elimistössä reagoi nimenomaan rautalisään? Ja kun ap:n vatsa menee noin huonoon kuntoon kuin ap kuvailee, voisi ehkä kuvitella, että juuri siinä on ongelman ydin?
Tämä nyt on ihan hakuammuntaa, mutta luin ap myös sellaisen jutun, että rauta voi vaikuttaa haitallisesti suoliston bakteerikantaan. Voisikohan olla apua, jos ottaisit rautakuurin yhteydessä laadukasta, vahvaa maitohappobakteeria... Ja oletko muuten kokeillut myös nestemäiset rautavalmisteet? Pahoittelen, jos kysymys ärsyttää, kerroithan kokeilleesi kaiken mahdollisen. Tuli vain mieleen, kun ne ovat oman kokemuksen mukaan olleet yleensä lempeämpiä kuin tabletit, ja rautaa niissä tulee yleensä pienempi kerta-annos.
Nimenomaan suonensisäisesti pitää saada rautaa, minulla sama juttu ja olen kolmesti käynyt rautainfuusiossa (muistaakseni Ferinject, se taitaa olla markkinoiden paras valmiste).
Vaikka ruoat pysyvät ruokavaliossasi? Mitään kertakuurejahan ne eit ole, vaan säännölliseen käyttöön.