Ristiriitainen rauta: Mitä tehdä, kun on toistuva anemia, mutta mikään rautavalmiste ei sovi?
Alan kohta olla ihan kypsä tämän asian kanssa puljaamiseen. Itselläni on ollut matala hemoglobiini sekä äärimmäisen matala varastorauta kohta jo yli 20 vuotta. Se aina hetkellisesti korjaantuu rautakuurilla, mutta sitten romahtaa taas alas. On kokeiltu lääkärit, erilaiset valmisteet, ruokavaliot, hormonaalisia ehkäisyjä, kaikenmoista vuosien varrella, mutta kun mikään ei oikein sovi eikä pidemmän päälle toimi.
Viime vuosina on kanssa ilmaantunut semmoinen ilmiö, että vatsaoireiden lisäksi nivelet kipeytyvät, saan todella voimakkaan uupumuksen, aivosumun ja jonkun infektion myös lähestulkoon joka kerta, kun olen rautakuurilla. Olo helpottuu vasta, kun raudan ottamisen lopettaa. On kokeiltu bisglysinaatit, sukrosomiaaliset, laktoferriinit, fumaraatit, ruokakaupan sekä apteekin raudat. Mitä suurempi annos rautaa valmisteessa on, sitä varmemmin se aiheuttaa oireita. Parhaiten on sopinut rautasulfaatti, mutta kun sitä ei pienen annoksen tablettina löydy mistään, rauta-arvojen ylläpitoon ilman oireita.
En tiedä, mitä tehdä, tai kokeilla seuraavaksi. Onko mahdollista, että ehkä tämä matala rauta vain on oman kehon ominaisuus, joka pitäisi tässä vaiheessa vaan hyväksyä?
Kommentit (86)
En lukenut sulle ehdotettuja asioita, mutta siskollani oli aikoinaan sama ongelma ja hänelle antioksidanttiklinikan lääkäri määräsi raudan lisäksi suuren määrän sinkkiä ja käsittääkseni se auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 50mg annoksia on turha syödä päivittäin, koska hormoni nimeltä hepsidiini kohoaa niin ettei rauta imeydy, tämä nousu on annosriippuvainen eli hepsidiinitaso kohoaa sitä suuremmaksi, mitä suuremman annoksen rautaa syö.
Hepsidiinitason mittauksen avulla voi myös päästä jäljille anemian syystä. Tuossa mainitussa hemakromatoosissa hepsidiinitaso on matala, jolloin rautaa imeytyy liikaa ja rautatasot ovat liian korkeat.
Anemian tapauksessa hepsidiinitaso voi olla korkea, joka voi johtua joko mistä tahansa tulehduksellisesta sairaudesta tai esimerkiksi munuaisen sairaudesta. Eli hepsidiini on toivottavasti aloittajalta myös aina mitattu?
Juuri näin. Hepsidiini blokkaa ne suuret rauta annokset, jolloin raudan ottaminen vain rasittaa elimistöä ja suolistoa ihan turhaan ottamalla isoja annoksia rautaa jatkuvasti.
Mutta mistä johtuu voimakas hepsidiinitaso? Tai voimakas hepsidiinin erittyminen rautaa ottaessa?
Esim lääkäri Esa Soppi syöttää potilailleen aika isoja annoksia tutkimusten jälkeen. Satoja mg 2x/pv. Lukekaa hänen sivuiltaan.
Tuo tie on kokeiltu kanssa aikoinaan lääkärin kirjoittamilla rautakuureilla ja mm mainitulla Obsidan valmisteella. Suolistohan meni siinä ihan päreiksi eikä saavutettu tulos ollut pysyvä. Ap
Eikö Obsidan ole vähän liian rankka kuuri kenelle tahansa? Onhan esim kelatoituja lempeämpäkin. Kun imeytyisi.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut sulle ehdotettuja asioita, mutta siskollani oli aikoinaan sama ongelma ja hänelle antioksidanttiklinikan lääkäri määräsi raudan lisäksi suuren määrän sinkkiä ja käsittääkseni se auttoi.
Tätä voisi kokeilla. Kiitos! Muistatko mitä rautavalmistetta siskosi käytti sinkin kanssa?
Voi myös olla niin, että rautalisä nostaa vain hemppaa, ei ferritiiniä. Itselläni hb nousi aivan liian korkeaksi pelkästään 25 mg:n rautalisällä vaikka ferritiini oli yhä välillä 7-15. Epäilyksenä onkin nyt Polysytemia vera ja enää en syö mitään lisärautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reumalääkärille aika. Tulehdustilat vääristää verikoearvot, mm rautaarvoja.
Toisaalta, jos ap:lla olisi jokin systeemisairaus taustalla, oireet eivät varmaan ilmestyisi vain rautakuurilla ja katoaisi pian lopettamisen jälkeen? Eikö tuo viittaa siihen, että jokin ap:n elimistössä reagoi nimenomaan rautalisään? Ja kun ap:n vatsa menee noin huonoon kuntoon kuin ap kuvailee, voisi ehkä kuvitella, että juuri siinä on ongelman ydin?
Tämä nyt on ihan hakuammuntaa, mutta luin ap myös sellaisen jutun, että rauta voi vaikuttaa haitallisesti suoliston bakteerikantaan. Voisikohan olla apua, jos ottaisit rautakuurin yhteydessä laadukasta, vahvaa maitohappobakteeria... Ja oletko muuten kokeillut myös nestemäiset rautavalmisteet? Pahoittelen, jos kysymys ärsyttää, kerroithan kokeilleesi kaiken mahdollisen. Tuli vain mieleen, kun ne ovat oman kokemuksen mukaan olleet yleensä lempeämpiä kuin tabletit, ja rautaa niissä tulee yleensä pienempi kerta-annos.
Olen testaillut kanssa maitohappobakteereja, eri kantoja niistä, inositolia, yms. Rautaa olen käyttänyt myös nesteinä sekä tippoina. Tässä alkaa nyt kyllä usko olla koetuksella. Ap
Varmasti :( Todella vaikea tilanne. Olisikohan mahdollista kokeilla infuusiota pienenä annoksena, jotta näkisi, miten elimistö reagoi... Olen nähnyt mainittavan vain 500mg ja 1000mg annokset, mutta luulisi, että nämä tapauskohtaisesti arvioidaan.
Kysyit toisessa kommentissa olotilasta infuusion jälkeen ja kuinka nopeasti ferritiini laskee. Kerroin tuolla aiemmin saaneeni infuusion kerran, Ferinject 1000mg. Lähtötilanne oli Hb reilut 100 ja ferritiini 5. Kontrolliverikokeet otettiin kahdeksan kuukautta myöhemmin, jolloin Hb oli lähes 140 ja ferritiini 80 tuntumassa. Puoli vuotta myöhemmin Hb oli 130 ja ferritiini parikymmentä eli nopeasti se mielestäni reilun vuoden sisällä infuusiosta putosi. Mulla oli tuolloin todella rajoittunut ruokavalio kroonisten suolistovaivojen takia ja lääkäri pohti myös jonkinlaisen imeytymishäiriön mahdollisuutta. Lisäksi hyvin runsaat kuukautiset. Infuusion jälkeen olisi tosiaan pitänyt olla jokin rautalisä jatkuvassa käytössä, mutta ennen infuusiota olin lähes vuoden yrittänyt korjata tilannetta erilaisia valmisteita kokeillen, ja olin aivan loppu siihen, miten huonossa kunnossa vatsa oli, kun se oli sitä jo muutenkin. En halunnut silloin pistää enää yhtäkään rautatablettia suuhuni.
Olotilan osalta infuusiosta itsestään ei tosiaan tullut mulle mitään haittavaikutuksia. Sitä edeltävistä oireista, kuten kokonaisvaltaisesta uupumuksesta sekä täydellisestä hapen "loppumisesta" rasituksessa pääsin eroon. Pystyi jotenkin "rauhallisemmin olemaan itsessään", kun ei tarvinnut koko ajan ponnistella ja pinnistellä kyetäkseen suoriutumaan elämästä. Mulla tuntuu olevan tällainen "huono tapa", että totun raudanpuutteiseen oloon ja pusken vain eteenpäin, mutta kyllä sen eron sitten huomasi, kun kerrankin sai arvot kuntoon. Ajattelu kirkastui ja terävöityi, kun ei enää tarvinnut kuluttaa energiaa siihen, että ylipäänsä jaksoi olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, jos ap:lla olisi jokin systeemisairaus taustalla, oireet eivät varmaan ilmestyisi vain rautakuurilla ja katoaisi pian lopettamisen jälkeen? Eikö tuo viittaa siihen, että jokin ap:n elimistössä reagoi nimenomaan rautalisään? Ja kun ap:n vatsa menee noin huonoon kuntoon kuin ap kuvailee, voisi ehkä kuvitella, että juuri siinä on ongelman ydin?
Tämä nyt on ihan hakuammuntaa, mutta luin ap myös sellaisen jutun, että rauta voi vaikuttaa haitallisesti suoliston bakteerikantaan. Voisikohan olla apua, jos ottaisit rautakuurin yhteydessä laadukasta, vahvaa maitohappobakteeria... Ja oletko muuten kokeillut myös nestemäiset rautavalmisteet? Pahoittelen, jos kysymys ärsyttää, kerroithan kokeilleesi kaiken mahdollisen. Tuli vain mieleen, kun ne ovat oman kokemuksen mukaan olleet yleensä lempeämpiä kuin tabletit, ja rautaa niissä tulee yleensä pienempi kerta-annos.
Olen testaillut kanssa maitohappobakteereja, eri kantoja niistä, inositolia, yms. Rautaa olen käyttänyt myös nesteinä sekä tippoina. Tässä alkaa nyt kyllä usko olla koetuksella. Ap
Varmasti :( Todella vaikea tilanne. Olisikohan mahdollista kokeilla infuusiota pienenä annoksena, jotta näkisi, miten elimistö reagoi... Olen nähnyt mainittavan vain 500mg ja 1000mg annokset, mutta luulisi, että nämä tapauskohtaisesti arvioidaan.
Kysyit toisessa kommentissa olotilasta infuusion jälkeen ja kuinka nopeasti ferritiini laskee. Kerroin tuolla aiemmin saaneeni infuusion kerran, Ferinject 1000mg. Lähtötilanne oli Hb reilut 100 ja ferritiini 5. Kontrolliverikokeet otettiin kahdeksan kuukautta myöhemmin, jolloin Hb oli lähes 140 ja ferritiini 80 tuntumassa. Puoli vuotta myöhemmin Hb oli 130 ja ferritiini parikymmentä eli nopeasti se mielestäni reilun vuoden sisällä infuusiosta putosi. Mulla oli tuolloin todella rajoittunut ruokavalio kroonisten suolistovaivojen takia ja lääkäri pohti myös jonkinlaisen imeytymishäiriön mahdollisuutta. Lisäksi hyvin runsaat kuukautiset. Infuusion jälkeen olisi tosiaan pitänyt olla jokin rautalisä jatkuvassa käytössä, mutta ennen infuusiota olin lähes vuoden yrittänyt korjata tilannetta erilaisia valmisteita kokeillen, ja olin aivan loppu siihen, miten huonossa kunnossa vatsa oli, kun se oli sitä jo muutenkin. En halunnut silloin pistää enää yhtäkään rautatablettia suuhuni.
Olotilan osalta infuusiosta itsestään ei tosiaan tullut mulle mitään haittavaikutuksia. Sitä edeltävistä oireista, kuten kokonaisvaltaisesta uupumuksesta sekä täydellisestä hapen "loppumisesta" rasituksessa pääsin eroon. Pystyi jotenkin "rauhallisemmin olemaan itsessään", kun ei tarvinnut koko ajan ponnistella ja pinnistellä kyetäkseen suoriutumaan elämästä. Mulla tuntuu olevan tällainen "huono tapa", että totun raudanpuutteiseen oloon ja pusken vain eteenpäin, mutta kyllä sen eron sitten huomasi, kun kerrankin sai arvot kuntoon. Ajattelu kirkastui ja terävöityi, kun ei enää tarvinnut kuluttaa energiaa siihen, että ylipäänsä jaksoi olla olemassa.
Okei, kiitos tästä. Oletko kokeillut runsaisiin kuukautisiin ketjussa mainittua caprilonia? Kokemukset siitä ja vaikutus hemoglobiiniin ja rautaan kiinnostaisi.
Epäilen tosiaan, että nämä rautakuurit eivät omalla kohdallakaan ole olleet hyväksi suolistolle. Ja nyt pitää tehdä kokonaan uusi suunnitelma, miten tätä asiaa lähestyn. Itselläni on ollut jo pitkään semmoinen epäilys, että ongelman juurisyy voisi olla ketjussa mainitussa hepsidiinissä. Ap
Olen käynyt infuusiossa jotain 6 tai 7 kertaa ja ihan julkisella. Mulle se aiheuttaa kuumeen ja särkyä, mutta se menee ohi Panadolilla. En ole koskaan kokenut mitään ihmeparantumista tai energian äkillistä lisääntymistä tiputuksen jälkeen. Eniten huomaan siitä, että levottomat jalat ja kalpea ja aneeminen ulkonäkö paranee.
Vedä maksamakkaraa ruisleivän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, kiitos tästä. Oletko kokeillut runsaisiin kuukautisiin ketjussa mainittua caprilonia? Kokemukset siitä ja vaikutus hemoglobiiniin ja rautaan kiinnostaisi.
Epäilen tosiaan, että nämä rautakuurit eivät omalla kohdallakaan ole olleet hyväksi suolistolle. Ja nyt pitää tehdä kokonaan uusi suunnitelma, miten tätä asiaa lähestyn. Itselläni on ollut jo pitkään semmoinen epäilys, että ongelman juurisyy voisi olla ketjussa mainitussa hepsidiinissä. Ap
Mulla ei koskaan lääkärit puuttuneet runsaisiin kuukautisiin enkä itsekään tajunnut niihin apua pyytää. Tuosta edellisestä koettelemuksesta on melkein kymmenen vuotta ja sen jälkeen mulla on luojan kiitos kuukautiset niukentuneet todella paljon. Kun tämänhetkinen raudanpuuteanemia tuli ilmi, lueskelin täällä paljon ketjuja, ja tuo Caprilon tuli kyllä vastaan esim. näissä, nimenomaan raudanpuutteeseen ja anemiaan liittyen:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6130766/raudanpuutteesta-ja-runsaista-k…
https://www.vauva.fi/keskustelu/3351080/anemia-rautalisa-kuukautiset
Ja tässä yleisiä kokemuksia Caprilonista:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2973769/kokemuksia-kenellakaan-caprilon…
Tuosta hepsidiinistä kannattaa ehdottomasti kysyä lääkäriltä. Testataankohan tuota miten usein julkisella... En ollut itse siitä kuullutkaan ennen viimeaikaisia googlettelujani. Synlabissa sen näköjään voi ainakin testata, mutta aika tyyris, 192,40€...
Syö lihaa ja eläinrasvaa. Eläinperäinen rauta imeytyy parhaiten ja kun jätät kasvit pois ruokavaliosta ei kasvien antiravinteet haittaa imeytymistä.
Niveloireet voi viitata vaihdevuosiin. Mulla auttoi ferritiinin alhaisuuteen hormoonikierukka Mirena, joka lopetti vuodot melkein kokonaan muutamassa kuukaudessa. Söin aktiivisesti rautaa bisglysinaattimuodossa 8 v, 100-300 mg per pv, tosin sain yhden lapsen tuossa ajassa myös.
Ap, eikö syynä voisi olla runsaat kuukautiset?
Miksi muuten ihmisille sitten määrätään hevoskuureja rautaa, jos elimistö ei niitä kuitenkaan pysty käyttämään ja se vain rasittaa maksaa?
Itselläni on ferritiini 9 runsaiden menkkojen takia. Olen monen kokeilun jälkeen löytänyt yhden rautatuotteen, jota vatsani kestää ja se on Ferroforte 50 mg.
15 ml sisältää 50 mg. Olen kuukauden päästä menossa kokeisiin, sitten nähdään kuinka paljon on noussut rauta 6 kk käytön jälkeen.
Ainesosat: Mustaherukkamehu, Peltokorteuute, Nokkosuute, Koivunlehtiuute, Iisoppiuute, Siirappi, Heinäratamouute, Sitruunamelissauute, Hunaja, Askorbiinihappo, Rautabisglysinaatti, Syanokobalamiini, Natriumriboflaviini-5’-fosfaatti, Pyridoksiinihydrokloridi, Tiamiinihydrokloridi, Pteroyylimonoglutamiinihappo, Sakeuttamis- ja hyytelöimisaineet glyseroli ja karboksimetyyliselluloosa, Säilöntäaineet kaliumsorbaatti ja natriumbentsoaatti
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ihmisille sitten määrätään hevoskuureja rautaa, jos elimistö ei niitä kuitenkaan pysty käyttämään ja se vain rasittaa maksaa?
Itselläni on ferritiini 9 runsaiden menkkojen takia. Olen monen kokeilun jälkeen löytänyt yhden rautatuotteen, jota vatsani kestää ja se on Ferroforte 50 mg.
15 ml sisältää 50 mg. Olen kuukauden päästä menossa kokeisiin, sitten nähdään kuinka paljon on noussut rauta 6 kk käytön jälkeen.
Ainesosat: Mustaherukkamehu, Peltokorteuute, Nokkosuute, Koivunlehtiuute, Iisoppiuute, Siirappi, Heinäratamouute, Sitruunamelissauute, Hunaja, Askorbiinihappo, Rautabisglysinaatti, Syanokobalamiini, Natriumriboflaviini-5’-fosfaatti, Pyridoksiinihydrokloridi, Tiamiinihydrokloridi, Pteroyylimonoglutamiinihappo, Sakeuttamis- ja hyytelöimisaineet glyseroli ja karboksimetyyliselluloosa, Säilöntäaineet kaliumsorbaatti ja natriumbentsoaatti
Korjaus: piti sanomani: rasittaa vain suolistoa.
Vierailija kirjoitti:
Niveloireet voi viitata vaihdevuosiin. Mulla auttoi ferritiinin alhaisuuteen hormoonikierukka Mirena, joka lopetti vuodot melkein kokonaan muutamassa kuukaudessa. Söin aktiivisesti rautaa bisglysinaattimuodossa 8 v, 100-300 mg per pv, tosin sain yhden lapsen tuossa ajassa myös.
Kyllä, mutta kun tämä on mennyt jo vuosia siten, että raudan ottamisen yhteydessä kipeytyy nivelet. Kun raudan lopettaa, niin kivut katoaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
No tuosta on hyvin ristiriitaisia tutkimuksia, mikä on paras annos ja paras tapa ottaa rautaa. Hepsidiini tosiaan blokkaa sitä.
Kyllä se on lääkärin tehtävä ratkaista ongelmasi, täältä ei erityispätevyyttä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on lääkärin tehtävä ratkaista ongelmasi, täältä ei erityispätevyyttä löydy.
Arvaapa vaan, onko vuosien varrella ravattu lääkärissä tämän asian kanssa? Apu ei ainakaan sitä kautta ole löytynyt. Ajattelin, että olisiko täällä jollain jotain ajatuksia ja kokemuksia, joita en itse eikä lääkärit tähän mennessä olisi tulleet ajatelleeksi. Ap
Oletko kokeillut rautasuihketta? Esim. Nordic Health vahva rautasuihke, on saanut ainakin hyvät arvostelut. Itse aion kokeilla sitä.
Tuo tie on kokeiltu kanssa aikoinaan lääkärin kirjoittamilla rautakuureilla ja mm mainitulla Obsidan valmisteella. Suolistohan meni siinä ihan päreiksi eikä saavutettu tulos ollut pysyvä. Ap