Ristiriitainen rauta: Mitä tehdä, kun on toistuva anemia, mutta mikään rautavalmiste ei sovi?
Alan kohta olla ihan kypsä tämän asian kanssa puljaamiseen. Itselläni on ollut matala hemoglobiini sekä äärimmäisen matala varastorauta kohta jo yli 20 vuotta. Se aina hetkellisesti korjaantuu rautakuurilla, mutta sitten romahtaa taas alas. On kokeiltu lääkärit, erilaiset valmisteet, ruokavaliot, hormonaalisia ehkäisyjä, kaikenmoista vuosien varrella, mutta kun mikään ei oikein sovi eikä pidemmän päälle toimi.
Viime vuosina on kanssa ilmaantunut semmoinen ilmiö, että vatsaoireiden lisäksi nivelet kipeytyvät, saan todella voimakkaan uupumuksen, aivosumun ja jonkun infektion myös lähestulkoon joka kerta, kun olen rautakuurilla. Olo helpottuu vasta, kun raudan ottamisen lopettaa. On kokeiltu bisglysinaatit, sukrosomiaaliset, laktoferriinit, fumaraatit, ruokakaupan sekä apteekin raudat. Mitä suurempi annos rautaa valmisteessa on, sitä varmemmin se aiheuttaa oireita. Parhaiten on sopinut rautasulfaatti, mutta kun sitä ei pienen annoksen tablettina löydy mistään, rauta-arvojen ylläpitoon ilman oireita.
En tiedä, mitä tehdä, tai kokeilla seuraavaksi. Onko mahdollista, että ehkä tämä matala rauta vain on oman kehon ominaisuus, joka pitäisi tässä vaiheessa vaan hyväksyä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap mikään parantanut oloasi? Milloin voit parhaiten?
Parhaiten olen voinut, kun en ole käyttänyt mitään rautavalmisteita. Mutta, ja iso mutta, jossain vaiheessa sillä tiellä sitten alkaa taas väsymys, kalpeus, hengenahdistus liikkuessa, eli rautaa on pakko taas alkaa käyttää. Sitten alkaa suolisto- ja vatsavaivat. Tämä on tämmöinen sykli. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten olen voinut, kun en ole käyttänyt mitään rautavalmisteita. Mutta, ja iso mutta, jossain vaiheessa sillä tiellä sitten alkaa taas väsymys, kalpeus, hengenahdistus liikkuessa, eli rautaa on pakko taas alkaa käyttää. Sitten alkaa suolisto- ja vatsavaivat. Tämä on tämmöinen sykli. Ap
Voi kun osaisin auttaa, itsellä samantapaista. Rauta ei käy.
Olisiko varaa jossain vaiheessa käydä Tom Wideniuksella, Esa Sopilla tai Pohjoisessa Ilona Ritalalla lääkärissä. Itsellä haaveena vasta.
Tk lääkärin mielestä ferritiini 15-30 > ihminen on hyväkuntoinen. Ei kuuntele kun sanon, etten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun osaisin auttaa, itsellä samantapaista. Rauta ei käy.
Olisiko varaa jossain vaiheessa käydä Tom Wideniuksella, Esa Sopilla tai Pohjoisessa Ilona Ritalalla lääkärissä. Itsellä haaveena vasta.
Kävin kyllä vuosia sitten kalliilla yksityislääkärillä, joka kehotti olemaan varovainen näiden rautakuurien kanssa. Täytyy sanoa, että oikeassa hän oli. Nyt pitää vaan keksiä mitä seuraavaksi kokeilla. Voi kun rautasulfaattia saisikin jostain pienenä annoksena esim 15mg, jota pystyisin ottamaan säännöllisesti ja ilman vatsaoireita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Obsidan.
Jaiks, Obsidan tuhosi suoliston, olin kalpea kuin haamu ja laihduin, kun ruoka tuli vaan vesiripulina läpi. Ap
Pahoittelen huonoa neuvoa.
Suosittelen silti kokeilemaan tuota gluteenitonta ruokavaliota, vaikka ei ole todettu keliakiaa. Kärsin pitkän aikaa tietämättäni siitä, oireet loppuivat aika pian ruokavalion muutoksella. Myös suolitulehduksia ollut, ja tuota vesiripulia, tosin ei johtunut raudasta. Nykyään kokonaan viljaton ruokavalio, myös tattari teki ripulia.
Mitä syöt aamupalaksi? Kokeile syödä ruisleipää, jonka päälle laitat lihaleikkeleen ja persiljaa, juomaksi appelsiinimehua. Vai aiheuttaako nuokin ainekset yököttävää oloa?
Voisit vielä ehkä kokeilla Hema-Plex II -rautavalmistetta. Yksi parhaimmista rautavalmisteista ja hyvin siedetty. Itsekin käytän sitä aina välillä.
Verilättyjä, maksapihvejä ja naudan jauhelihaa punaisten ja vihreitten vihannesten kanssa ( paprikaa, tomaattia, parsakaalia, hapankaalia, puolukkaa) eli rautaa ja kuparia c-vitamiinin ja folaatin kanssa ja maitotuotteet eri aterioilla. Hapankaali pitämään suoliston bakteerikantaa kunnossa.
Loiset ulos. Oireet täsmää.
Väitetään, että jopa 90 prosentilla ihmisistä elää jonkinlaisia loisia kehossaan. Esimerkiksi Amerikassa 85–95 prosentilla aikuisista on loisia, eivätkä he tiedä sitä. Loisia on löydetty suolistosta 90 prosentissa tapauksista ruumiinavauksissa. Uskotaan, että kun loiset täyttävät 40 prosenttia kehosta, syöpä alkaa kehittyä.
Vierailija kirjoitti:
Loiset ulos. Oireet täsmää.
Väitetään, että jopa 90 prosentilla ihmisistä elää jonkinlaisia loisia kehossaan. Esimerkiksi Amerikassa 85–95 prosentilla aikuisista on loisia, eivätkä he tiedä sitä. Loisia on löydetty suolistosta 90 prosentissa tapauksista ruumiinavauksissa. Uskotaan, että kun loiset täyttävät 40 prosenttia kehosta, syöpä alkaa kehittyä.
Tuo on muuten tutkittu, ei ollut siitäkään kyse. Ap
Rautainfuusio on ainut toimiva keino. Kallis, mutta hintansa väärti.
Olen testaillut kanssa maitohappobakteereja, eri kantoja niistä, inositolia, yms. Rautaa olen käyttänyt myös nesteinä sekä tippoina. Tässä alkaa nyt kyllä usko olla koetuksella. Ap