Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ristiriitainen rauta: Mitä tehdä, kun on toistuva anemia, mutta mikään rautavalmiste ei sovi?

Vierailija
13.04.2026 |

Alan kohta olla ihan kypsä tämän asian kanssa puljaamiseen. Itselläni on ollut matala hemoglobiini sekä äärimmäisen matala varastorauta kohta jo yli 20 vuotta. Se aina hetkellisesti korjaantuu rautakuurilla, mutta sitten romahtaa taas alas. On kokeiltu lääkärit, erilaiset valmisteet, ruokavaliot, hormonaalisia ehkäisyjä, kaikenmoista vuosien varrella, mutta kun mikään ei oikein sovi eikä pidemmän päälle toimi. 

Viime vuosina on kanssa ilmaantunut semmoinen ilmiö, että vatsaoireiden lisäksi nivelet kipeytyvät, saan todella voimakkaan uupumuksen, aivosumun ja jonkun infektion myös lähestulkoon joka kerta, kun olen rautakuurilla. Olo helpottuu vasta, kun raudan ottamisen lopettaa. On kokeiltu bisglysinaatit, sukrosomiaaliset, laktoferriinit, fumaraatit, ruokakaupan sekä apteekin raudat. Mitä suurempi annos rautaa valmisteessa on, sitä varmemmin se aiheuttaa oireita. Parhaiten on sopinut rautasulfaatti, mutta kun sitä ei pienen annoksen tablettina löydy mistään, rauta-arvojen ylläpitoon ilman oireita. 

En tiedä, mitä tehdä, tai kokeilla seuraavaksi. Onko mahdollista, että ehkä tämä matala rauta vain on oman kehon ominaisuus, joka pitäisi tässä vaiheessa vaan hyväksyä?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemian syy pitää selvittää. Mihin veri häviää; menkat, suolistosairaus, mikä?

Vierailija
2/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia myös yleinen anemian syy, kun rauta ei imeydy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muitakin syitä anemialle ja uupumukselle löytyy.

Vierailija
4/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia myös yleinen anemian syy, kun rauta ei imeydy.

On tutkittu, ei ole keliakiaa ja suolistonukkakin oli täysin kunnossa ja normaalia. Ap

Vierailija
5/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on luotu syömään lihaa.

Vierailija
6/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lihansyöntiä. T: lääkäri

Vierailija
7/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on luotu syömään lihaa.

No kun on ollut matala varastorauta lihan syömisestä huolimatta. Ap

Vierailija
8/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä syy. Ja ala käyttämään rautapitoisia ruokia. Maksamakkaraa, pinaattia,punaista lihaa sitrushedelmien kera, jne. Vai oletko vegaani?

Nuo nostaa munulla hemoglobiinia. Ei tarvi popsia mahan pilaavia pillereitä.

Vierailija
9/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

100mg rautatabletit ovatkin ihan fuulaa, koska noin iso annos estää raudan imeytymisen useiksi vuorokausiksi. Puolitan 100mg pillerit.

Vierailija
10/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä syy. Ja ala käyttämään rautapitoisia ruokia. Maksamakkaraa, pinaattia,punaista lihaa sitrushedelmien kera, jne. Vai oletko vegaani?

Syytä on kyllä yritetty selvittää ja tutkimuksia tehty, mutta kun ei ole löytynyt. Ja olen kokeillut ruokavaliolla kanssa hoitaa, verilettuja, lihaa yms. Se oma varastorauta aina joksikin aikaa nousee yli viitearvojen, mutta siitä menee jonkun aikaa, niin se on taas jotain tyyliin 5-7. Ap

Vierailija
11/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obsidan.

Vierailija
12/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä infuusio? 

Vierailija
13/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100mg rautatabletit ovatkin ihan fuulaa, koska noin iso annos estää raudan imeytymisen useiksi vuorokausiksi. Puolitan 100mg pillerit.

Depottabletteja ei saa puolittaa, sufaattia saa vain siinä muodossa. Tuo olisi helppo ratkaisu muuten. Ap

Vierailija
14/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Obsidan.

Jaiks, Obsidan tuhosi suoliston, olin kalpea kuin haamu ja laihduin, kun ruoka tuli vaan vesiripulina läpi. Ap

Vierailija
15/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytä on kyllä yritetty selvittää ja tutkimuksia tehty, mutta kun ei ole löytynyt. Ja olen kokeillut ruokavaliolla kanssa hoitaa, verilettuja, lihaa yms. Se oma varastorauta aina joksikin aikaa nousee yli viitearvojen, mutta siitä menee jonkun aikaa, niin se on taas jotain tyyliin 5-7. Ap

Näin käy minullakin jos lopetan. Syötävä jatkuvasti. Minulla myös B9 eli foolihappo alle viitearvojen. Puoli vuotta sitä purkista päivittäin niin myös hemoglobiini nousi. Nyt syön sitä harvakseltaan, eli pari pilleriä viikossa.

Vierailija
16/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut kaksi kertaa rautatiputukseen sekä suolisto- ja vatsatähystykseen. Mitään yksiselitteistä syytä raudanpuutteelle ei ole voitu määritellä. Hb on laskenut alle 70 vähin erin hiipuen eikä nouse kunnolla rautavalmisteilla. Suoliston pinnassa voi olla pieniä haavoja tai sitten rauta ei imeydy kunnolla (tai kumpikin näistä vaikuttaa). Ruokavalioni on monipuolinen. Menkkoja ei enää ole eikä verta valu sen enempää peräpäästä kuin nenästä. Nuorempana ei ollut tällaisia ongelmia ja hb oli vähintään 130. Olen ollut huono tajuamaan voinnin heikkenemistä ja esimerkiksi hengästyminen on selittynyt astmalla.

Vierailija
17/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Heikkilän ohjeilla ruokavalio, paljon lihaa lautaselle. 

Vierailija
18/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut kaksi kertaa rautatiputukseen sekä suolisto- ja vatsatähystykseen. Mitään yksiselitteistä syytä raudanpuutteelle ei ole voitu määritellä. Hb on laskenut alle 70 vähin erin hiipuen eikä nouse kunnolla rautavalmisteilla. Suoliston pinnassa voi olla pieniä haavoja tai sitten rauta ei imeydy kunnolla (tai kumpikin näistä vaikuttaa). Ruokavalioni on monipuolinen. Menkkoja ei enää ole eikä verta valu sen enempää peräpäästä kuin nenästä. Nuorempana ei ollut tällaisia ongelmia ja hb oli vähintään 130. Olen ollut huono tajuamaan voinnin heikkenemistä ja esimerkiksi hengästyminen on selittynyt astmalla.

Suoliston pinnassa voi olla pieniä haavoja tai sitten rauta ei imeydy kunnolla (tai kumpikin näistä vaikuttaa).

Vaikka suolistossa ei ennen rautakuuria olisi mitään vialla, niin sen jälkeen ainakin on. Kokeilin syksyllä rautafumaraattia pidemmän aikaa ja suolisto on yhä siitä koitoksesta toipilaana. Ei tämmöinen voi olla suolistolle terveellistä eikä hyväksi. Siksi pidän nyt taukoa näistä valmisteista ja mietin, mitä seuraavaksi. Ap

Vierailija
19/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nokkoset alkavat nousta, kokeile syödä niitä. Syö koko kesä ja joka päivä. Mittauta sitten rauta-arvot syksyllä. Jos näyttää hyvältä kerää talveksi joko pakastaen tai kuivaten ja käytä myös talvella. Itse sain nuorena rauta-arvot kuntoon nokkosilla. 

Vierailija
20/52 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kanssa pitkä historia raudanpuuteanemian kanssa. Nyt taas hiljattain se todettu ja kolmas rautalisä kokeilussa. Jos saan arvot normaaleiksi, tod.näk. syön rautalisää ylläpitoannoksella loppuelämäni, koska en halua päätyä enää tähän tilanteeseen, jossa oon toimintakyvytön. Kestäisiköhän sun elimistö kanssa pienempää annosta harvemmin otettuna? Jos jotenkin ensin saat arvot normaaleiksi. Oletko kysynyt infuusiosta? Mulle se kerran annettiin, ja sillä arvot hujahtivat kertaheitolla erinomaisiin lukemiin ilman mitään oireita. Tällä kertaa en sitä saanut, kun kuulemma Hb 100 on liian korkea (ferritiini mulla 5).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi