Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Painan jo yli 100 kg

Vierailija
11.04.2026 |

Olen koittanut laihduttaa jo melkein 10 vuoden ajan, mutta olen päätynyt sinä aikana 77-kiloisesta yli 100-kiloiseksi. Nutriletit ja vesi/nestepaasto on ainoat keinot joilla olen pystynyt laihtumaan kunnolla, mutta tulos ei koskaan ollut pysyvä. Olen tietysti yrittänyt myös muuta: Annosten pienentämistä, vähäkaloristen kasvisten lisäämistä, syömisen lopettamista klo 18, herkkujen vähentämistä/lopettamista, kuituihin ja proteiiniin panostamista, liikunnan lisäämistä ym. Kaikki yritykset laihduttaa/laihtua hitaasti ja järkevästi on kuitenkin kaatunut siihen, että nälän tunne on ollut liian kova ja olen päätynyt syömään entistäkin enemmän.

Mikä avuksi? Elän pitkälti opintotuen varassa, joten lainasta huolimatta rahat ei riitä mihinkään kalliisiin laihdutuslääkkeisiin tai viimeisen päälle optimoituihin superterveellisiin laihdutusruokiin. 

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/5431070/lihavat-ja-laihduttajat-tiedatt…

Luepas tuolta niin tiedätte miksi laihduttaminen on vaikeaa ja laihduttamisen jälkeen hoikkana pysyminen vielä VALTAVASTI vaikeampaa.

Vierailija
102/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa ja ruokakulut laskevat, kun syöt ravitsevaa ruokaa niin, ettei tarvitse napostella koko ajan.

Vähähiilidyraattinen ruokavalio ei ole edullinen mutta kieltämättä toimiva. Lisää hankaluutta tuo se, kun muu perhe syö normaalisti eli pitää ostaa ja tehdä kahdenlaista ruokaa. Ja ei, se ei vaan toimi käytännössä että teet vaan hiilarit siihen vhh-ruoan oheen muulle perheelle, testattu on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kuuntelin sijoituskästin bodcastjakson missä unilääkäri Henri Tuomilehto kertoi kuinka laihduttaminen on mahdotonta jos ei nuku tarpeeksi. Unenpuutteessa insuliinitasot nousee ja keho on jatkuvassa stressitilassa, milloin ensinnäkin herkkuja tekee enemmän mieli mutta keho myös pitää kiinni rasvavarastoista. Eli ihan ensimmäisenä pitäisin huolta että nukun tarpeeksi. Muutenkin rentoutuminen ja stressin välttäminen on tärkeää. Vasta sen jälkeen on realistista tehdä ruokavalioon isompia muutoksia ihan pysyvästi.

EI sitä voi läheskään aina itse päättä, nukkuuko tarpeeksi. Itse olen herännyt jo 10+ vuotta lähes joka yö kolmen-neljän aikaan, kuukaudessa ehkä pari normaalia yli 6 yhtämittaisen unen yötä, aina ei sitäkään.

Vierailija
104/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista + 100kg on kiva puristella;) M52

Vierailija
105/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs pituus?

Lääkityksiä? Kippari?

Pidin itseäni nuorempana alipainoisena pitkään. Sitä kun aloin syömään normaalisti niin kiloja tuli muistaakseni 10 8 viikossa. En edes tiennyt että nii nopea lihominen on mahdollista 

Jos sain lahdutettua 2 kiloa niin 3 tuli takaisin.

Meni tosi pitkään että kroppa alkoi toimimaan. Vuosi pari piti vaan hyväksyä, että nyt pitää syödä normaalisti eikä laihduttaa. Sitä ne ylimääräiset alkoi sillä samalla ruokavaliolla sitä ns ylimääräistä luovuttamaan ihan itse.

Näin syömishäiriöitä näkökulmasta sanoisin että ole nyt vaan laihduttamatta jonkun aikaa.

Jos sun kroppa on sekaisin niin se ei parane liian vähällä ruualla.

Mä lihoin 10 kiloa alle kuukaudessa. Kilppari lihotti. Oli aivan kamalaa. Yhtäkkiä vain puff.

Vierailija
106/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen painanut koko aikuisiän 60kg/171cm. En ole koskaan lihonut tästä.

Mieheni on toisenlainen. Hän painaa 110kg ja hänellä kertyy kilot taas sitten helposti.

Hän yrittää laihduttaa, mutta olen tässä vuosien saatossa huomannut, että toden totta laihdutus ei ole kaikille helppoa. Ihmiset ovat todella erilaisia.

Mieheni on perso makealle. Hän on kuin alkoholisti sille. Jos saa yhden palan suklaata, on syötävä koko levy ja sitten kierre on valmis monelle päivälle. Juhlissa jos maistaa palan kakkua, ottaa sitä tosi ison palan seuraavaksi.

Makean nälkä kuuluu jokaiseen päivään ja juo paljon Pepsi Maxia, Fanta Zeroa tms. 

Mulla ei vastaavaa ole. En oikeastaan edes tykkää makeasta. Joskus on kiva syödä esim korvapuusti, mutta oikeasti tuntuu, että kun syön yhden pullan, niin ei tee mieli pullaa viikkoon. Sama suklaassa. Voin ottaa yhden palan suklaata tai jäätelöä vähän, ei tee edes mieli enempää. Limsaa en juo koskaan.

Annoskoot ovat miehelläni suuria. Syö paljon ja vähän kerralla, vaikka mielestäni ehdottomasti pitäisi syödä useammin, mutta vähän. 

Lisäksi jos syön vaikka hampurilaisaterian ja saan itseni ähkyyn, niin olen muutaman päivän "ähky" ja mulla ei edes tule sen kummempi nälkä ja automaattisesti syön jotenkin vähemmän muutaman päivän ajan. Kaikilla ihmisillä ei kuulemma näin ole tai tule sellaista tunnetta.

Vierailija
107/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen painanut koko aikuisiän 60kg/171cm. En ole koskaan lihonut tästä.

Mieheni on toisenlainen. Hän painaa 110kg ja hänellä kertyy kilot taas sitten helposti.

Hän yrittää laihduttaa, mutta olen tässä vuosien saatossa huomannut, että toden totta laihdutus ei ole kaikille helppoa. Ihmiset ovat todella erilaisia.

Mieheni on perso makealle. Hän on kuin alkoholisti sille. Jos saa yhden palan suklaata, on syötävä koko levy ja sitten kierre on valmis monelle päivälle. Juhlissa jos maistaa palan kakkua, ottaa sitä tosi ison palan seuraavaksi.

Makean nälkä kuuluu jokaiseen päivään ja juo paljon Pepsi Maxia, Fanta Zeroa tms. 

Mulla ei vastaavaa ole. En oikeastaan edes tykkää makeasta. Joskus on kiva syödä esim korvapuusti, mutta oikeasti tuntuu, että kun syön yhden pullan, niin ei tee mieli pullaa viikkoon. Sama suklaassa. Voin ottaa yhden palan suklaata tai jäätelöä vähän, ei tee edes mieli enempää. Limsaa en juo koskaan.

Annoskoot ovat miehelläni suuria. Syö paljon ja vähän kerralla, vaikka mielestäni ehdottomasti pitäisi syödä useammin, mutta vähän. 

Lisäksi jos syön vaikka hampurilaisaterian ja saan itseni ähkyyn, niin olen muutaman päivän "ähky" ja mulla ei edes tule sen kummempi nälkä ja automaattisesti syön jotenkin vähemmän muutaman päivän ajan. Kaikilla ihmisillä ei kuulemma näin ole tai tule sellaista tunnetta.

Jatkan tuohon, että mieheni kertoo, että joskus hänelle tulee aivan armoton makean nälkä. Niin nälkä, että ei kertakaikkiaan pysty ajatella mitään muuta kuin sitä makeaa. Sinnittelee ehkä tunnin, edelleen miettii sitä suklaata ja saattaa kärvistellä toisen tunnin, että keskittyminen herpaantuu, kun se joku suklaa on vain kertakaikkiaan mielessä.

Mulla ei oikeastaan koskaan ole himo noin vahvana, tai jos on, niin ei se kestä niin kauaa. Harvoin tulee sellaisia mielitekoja, että on kertakaikkiaan pakko saada jotain. Ehkä kerran parissa kuussa? Silloin yleensä haluan sen pannukakun tai pullan. Sekin menisi ohi, jos odottelisi.

Vierailija
108/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozembik tai Munjaro kehiin

Liian kallista köyhille

Maksaa n 100e kuussa. Noilla lääkkeillä tulee syötyä niin paljon vähemmän, että jää reilusti yli lääkkeen hinnan verran tilille.

Vierailija
109/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kuuntelin sijoituskästin bodcastjakson missä unilääkäri Henri Tuomilehto kertoi kuinka laihduttaminen on mahdotonta jos ei nuku tarpeeksi. Unenpuutteessa insuliinitasot nousee ja keho on jatkuvassa stressitilassa, milloin ensinnäkin herkkuja tekee enemmän mieli mutta keho myös pitää kiinni rasvavarastoista. Eli ihan ensimmäisenä pitäisin huolta että nukun tarpeeksi. Muutenkin rentoutuminen ja stressin välttäminen on tärkeää. Vasta sen jälkeen on realistista tehdä ruokavalioon isompia muutoksia ihan pysyvästi.

Harvempi myös syö nukkuessaan.

Vierailija
110/113 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö mitenkään saisi riivittyä kokoon sen 115e kk laihdutuslääkkeeseen? Se on ainoa keino, sori. 

Millainen typerys kuvittelee, että esim. pienin mahdollinen annos Ozempicia riittää kaikille? Useimpien sairaalloisten lihavien täytyy maksaa laihdutuslääkkeestään n. 300 €/kk, jos haluaa kunnollisia tuloksia. Reilu satku kuussa ei hyödytä välttämättä lainkaan, sori.

Sairaalloinen lihava vaihtaa ruokakulut laihdutuslääkkeeseen. Sairalloisen ylipainon ylläpitäminen on kallista.

Vierailija
111/113 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah hah haa!!! 🤣

Eikö aapee tiennyt, että kriittisen painoindeksin ylittämisen jälkeen kroppa menee sekaisin eikä paluuta enää ole, ainakaan helppoa paluuta.

Vierailija
112/113 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautaan pääsee nopeammin lihavana. Rip jo näin etukäteen.

Vierailija
113/113 |
11.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen on sun ihannepaino.