Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Painan jo yli 100 kg

Vierailija
11.04.2026 |

Olen koittanut laihduttaa jo melkein 10 vuoden ajan, mutta olen päätynyt sinä aikana 77-kiloisesta yli 100-kiloiseksi. Nutriletit ja vesi/nestepaasto on ainoat keinot joilla olen pystynyt laihtumaan kunnolla, mutta tulos ei koskaan ollut pysyvä. Olen tietysti yrittänyt myös muuta: Annosten pienentämistä, vähäkaloristen kasvisten lisäämistä, syömisen lopettamista klo 18, herkkujen vähentämistä/lopettamista, kuituihin ja proteiiniin panostamista, liikunnan lisäämistä ym. Kaikki yritykset laihduttaa/laihtua hitaasti ja järkevästi on kuitenkin kaatunut siihen, että nälän tunne on ollut liian kova ja olen päätynyt syömään entistäkin enemmän.

Mikä avuksi? Elän pitkälti opintotuen varassa, joten lainasta huolimatta rahat ei riitä mihinkään kalliisiin laihdutuslääkkeisiin tai viimeisen päälle optimoituihin superterveellisiin laihdutusruokiin. 

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta. 

Vierailija
62/113 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastu kunnolla se auttaa😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä jouduin aloittamaan ihan siitä, että painonnousu pysähtyi. Sitten olen hinannut sitä pari kiloa alas, saanut vähän takaisin, jne. Kuitenkin painoa on nyt viisi kiloa vähemmän, ja se on alkanut olla helpompi pitää. Kaikenlaiset nivelkivut ym ovat kadonneet, ja nälkä ei juurikaan vaivaa. Eihän painon tarvitse pudota kerralla, kunhan se ei nouse yli lähtötason. 

Vierailija
64/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
65/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mitään, minulla on tavoite 180kg, niin pääsen jonnekkin hoitolaitokseen. Tällä hetkellä 47kg ja asunnoton. Yövyn lähinnä roskiksissa ja bussipysäkeillä.

Mä voin ottaa sut yöksi, on ylimääräinen sänky. Nimimerkillä Olin kolme vuotta koditon.

Vierailija
66/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis kokeillut kaiken muun paitsi sen perinteisen; syö vähemmän. Mistään muustahan tuossa ei ole kyse kuin itsehillinnän puutteesta ja kyvyttömyydestä sietää nälän tunnetta edes hetken. Luulisi syövän niukasti jo siksi, että olet köyhä.

Vierailija
67/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekuri!

Muuta ohjetta ei tule!

Vierailija
68/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on siis kokeillut kaiken muun paitsi sen perinteisen; syö vähemmän. Mistään muustahan tuossa ei ole kyse kuin itsehillinnän puutteesta ja kyvyttömyydestä sietää nälän tunnetta edes hetken. Luulisi syövän niukasti jo siksi, että olet köyhä.

Siinä meillä taas varsinainen asiantuntija. Tiesitkö, että lihavuuteen liittyviä geenejä on löydetty jo yli 100 ja niitä löytyy luultavasti vielä paljon enemmänkin? Siitä ei pääse mihinkään, että ihmiset on erilaisia ja geenit vaikuttaa painonhallintaan monin tavoin. Ne joiden nälänhallinta toimii optimaalisesti kykenee syömään järkevästi ilman nälkää, osa muista tuntee tällaisella ruokavaliolla vain tilapäistä ja hallittavissa olevaa nälkää, mutta joitain ylivoimaisen valtava nälän tunne kalvaa jatkuvasti, ellei syö vähintään sen verran mitä kuluttaa. 

Vierailija
69/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö mitenkään saisi riivittyä kokoon sen 115e kk laihdutuslääkkeeseen? Se on ainoa keino, sori. 

Moni ei osaa ajatella että tuon summan säästää ruokakuluissa kun vähentää kaikkea lihavuutta lisäävää  ruokaa.

Vierailija
70/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö mitenkään saisi riivittyä kokoon sen 115e kk laihdutuslääkkeeseen? Se on ainoa keino, sori. 

Millainen typerys kuvittelee, että esim. pienin mahdollinen annos Ozempicia riittää kaikille? Useimpien sairaalloisten lihavien täytyy maksaa laihdutuslääkkeestään n. 300 €/kk, jos haluaa kunnollisia tuloksia. Reilu satku kuussa ei hyödytä välttämättä lainkaan, sori.

Vierailija
71/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäjänteisyyttä!!  Ei kuurit auta, pahentavat vaan tilannetta.     Kaikki tietävät terveellisen ruokavalion. Lisäksi annoskoot kohdilleen. Eikä jatkuvaa napostelua vaan selkeät ruokahetket: aamiainen, lounas, illallinen.  Unohda herkut  arjessa.  

Vierailija
72/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäjänteisyyttä!!  Ei kuurit auta, pahentavat vaan tilannetta.     Kaikki tietävät terveellisen ruokavalion. Lisäksi annoskoot kohdilleen. Eikä jatkuvaa napostelua vaan selkeät ruokahetket: aamiainen, lounas, illallinen.  Unohda herkut  arjessa.  

Kuvaamasi laihdutuskeino on monelle hidasta kidutusta. Ei kestä kauaa ennen kuin repsahtaa ja menetetyt grammat (kiloista ei voi puhua) tulee loninkertaisesti takaisin. 

Vierailija
73/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut liikaa ruokaa ja  olet syönyt liian hyvin. Lisäksi et liiku tarpeeksi. Kaiken summa.

Vierailija
74/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

195 cm punttisalilla käyvälle miehelle ihan ok paino.

Ei ole. Yllätyitkö?

Vierailija
75/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei rahat riitä? Opiskelijaravintolassa snnos n 3e ja siitä syö 2x kun ottaa mukaan.

Omalla opiskelijalla jäi kyllä rahaa tehdä oikeaa ruokaa itse, rakastaa mm jokirapupastaa ja lohta. Annoskoot normaalit. Hoikka on

Vierailija
76/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

195 cm punttisalilla käyvälle miehelle ihan ok paino.

Ei ole. Yllätyitkö?

Onpas. 195 cm pitkän ja 100 kg painavan ihmisen painoindeksi on 26,3. Se luokitellaan lieväksi ylipainoksi, MUTTA painoindeksiä ei ole tarkoitettu yksilö- vaan väestötason mittariksi. Siksi lihaksikas ihminen voi olla painoindeksiltään ylipainoinen, vaikka hänen kehonkoostumuksensa olisi erinomainen. Vastaavalla tavalla sängyssä makaava, liikkumaton ihminen voi olla epäterveellisen lihava, vaikka hänen painoindeksinsä olisi normaalipainon puolella.

Vierailija
77/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei rahat riitä? Opiskelijaravintolassa snnos n 3e ja siitä syö 2x kun ottaa mukaan.

Omalla opiskelijalla jäi kyllä rahaa tehdä oikeaa ruokaa itse, rakastaa mm jokirapupastaa ja lohta. Annoskoot normaalit. Hoikka on

Opiskelijaravintolasta ei saa ottaa ruokaa mukaan.

Vierailija
78/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijaravintolasta ei saa ottaa ruokaa mukaan.

Niinpä, eikä opiskelijalounaasta kyllä muutenkaan riitä kahteen kunnolliseen ateriaan. 3 pientä lihapullaa ja puolikas lasi maitoa ei riitä pääruuan proteiininlähteiksi, vaikka niiden kanssa söisi reilusti perunaa ja porkkanaraastetta ja yhden viipaleen leipää. 

Vierailija
79/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa ja ruokakulut laskevat, kun syöt ravitsevaa ruokaa niin, ettei tarvitse napostella koko ajan.

No joo, mutta ei sekään herkkua ole. Itse olen ollut nyt vähähiilarisella noin vuoden. Paino pudonnut 15 kg, mutta on tämäkin ainaista sietämistä. Koskaan ei ole kunnolla kylläinen olo ja ruokavalio aina samaa lihaa, kalaa, kanamunaa ja raejuustoa. Koko ajan tekis mieli vetää kunnon kuorrutemunkki kahvilla, mutta pitää yrittää sinnillä kitua.

Olen syönyt vuosikausia vhh mutten koskaan edes maistanut raejuustoa! Kananmunia 1-2 per viikko.

Mun vhh on maltillinen, pysyttelen 50-80g per päivä ja luonnollisesti kevyt.

Esim tänään on herkkupäivä:

- aamulla minihiilarileipä oivariinilla ja täysrasvaisella ohuella juustosiivulla 69kcal/5g hh

- lounas kukkakaalisosekeitto 115kcal/16g hh

- ip kahvilla 2 lettua ja itsetehtyä vähäsokerisempaa hilloa 215kcal/33g hh

- päivällinen kanapataa kasviksilla, oliiviöljyä 470kcal/20g hh

Pitääkin näköjään yrittää vielä syödä jotain, tuosta tulee vain 870kcal/ 74g hh

Vierailija
80/113 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on kidutusta , että syö  terveellistä ruokaa kolme kertaa päivässä ja jättää  muun ylimääräisen herkuttelun pois?  Itse en syö pullia, en karkkia tai suklaata, sokerisia juomia tai energiajuomia.   No kylässä kyllä, jos kahvipöydässä tarjotaan. En koe kidutukseksi:)