Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras synnytys-ikä on 17-22 vuotta

Vierailija
10.04.2026 |

Joo joo, tämähän on iki-aikainen kiistan aihe. Paras hedelmällisyysaika on melkoisen lyhyt. Olen 42, vanhin lapseni on 24, valmistuu syksyllä maisteriksi. Minä olen 15 vuotta ollut yksinhuoltaja 2 lapselle, suorittanut tänä aikana lukion loppuun, saanut ktm-paprut ulot ja oma yritys ollut toiminnass 12 vuotta. Ei lapset ole este hyvälle elämälle, mies oli, onneksi lähti hyvän sään aikana lätkimään.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ikäiseni opiskelukaveri teknillisessä yliopistossa. Hänellä oli 4 lasta, minulla edelleen kaikki tekemättä. En ymmärrä, miten kykeni lukemaan tentteihin. Oltiin vähän yli kolmekymppisiä. 

Opiskeluaikoinani kuulin yksinhuoltajasta, opiskelija hänkin, jolla oli viisi lasta ja joka kirjoitti väitöskirjaa.

Vierailija
42/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele, naisen paras synnytysikä on 25 - 30 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 17v ei oikein ole valmis äidiksi. Joku voi olla , mutta hyvin harva.

Itse olen saanut 23-, 26- ja 35- vuotiaana lapseni. Nyt olen 56 v ja lapset aikuisia. Ja pari ihanaa lapsenlastakin. Mukavasti on aina mennyt. Elämä on ihanaa .

Vierailija
44/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on totta mutta siinä jää se kuuluisa nuoruus elämättä, jonka takia monen mielestä täällä ollaan, eli matkailut ja seikkailut ja biletykset ovat sitten ne, joiden perään itketään koko loppuelämä.

Toki osalla on sellainen luonne, ettei niin noita kaipaa ja on siinä mielessä onnellisessa asemassa.

Aloitus EI ole totta.

Vierailija
45/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaan 17-28v. Ei ollut ainakaan vaikeuksia hankkia. Eka yrityksellä vaimo raskaaksi kummallakin kerralla. Tai ei kait se yrittämistä ollut, kun vaimo vaan sanoi, että nyt pane heti.

Paras ikä on 25 - 30 vuotta.

Vierailija
46/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla paras? Biologisesti? Ehkä juu ja jokunen vuosisata sitten varmaan muutenkin, kun elettiin aikoja, jolloin elämä keskittyi enemmän selviytymiseen ja sen varmistamiseen, että talveksi on riittävästi ruokaa varastossa. Eikä naisilla ollut yhteiskunnassa oikein muitakaan vaihtoehtoisia urapolkuja, kuin olla vaimo ja äiti.

Nykypäivänä yhteiskunnallinen tilanne on niin toisenlainen, että 17-22 vuotiaalle se vanhemmuus voi olla todella vaikeaa, koska se ei vaan enää ole siinä iässä "normaali" elämänvaihe. Nyt painopiste on siirtynyt enemmän sinne kolmenkympin tienoille. Nuorempi saattaa jäädä lapsen myötä paitsi sellaisista asioista, jotka tänäpäivänä ns. kuuluvat nuoren aikuisen elämään. Isoimpana se koulutuksen hankkiminen ja uran aloittaminen, jotka liittyvät vahvasti siihen nykypäivän "selviytymiseen".

Ei sillä, etteikö nuorena lasten saaminen voisi edelleen olla ihan hyväkin asia. Olin itsekin 23 enkä kadu sitä ollenkaan ja siinä samassa sain opiskeltua ja startattua urani, mutta olisi se ollut helpompaa, jos olisi lastenhankinnan kanssa odottanut muutaman vuoden. 

Vierailija
47/44 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teiniraskaus on aina riskiraskaus. Ei hoppu hyväksi näissä asioissa.

Itseasiassa ei ole. Riskiraskaus on +30.

Riskiraskaudet ovat yleisempiä sekä teiniraskauksissa että 35+ raskauksissa, mutta kaikki näiden ikäryhmien raskaudet eivät ole riskiraskauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi