Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (1195)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä hyvinvointiyhteiskunta on jännä. Sodankäyneet loi tämän lapsilleen. Boomerit tuli ja nautti. Ja sitä mukaa, kun he eivät enää jotain yhteiskunnan palvelua tarvitse, se alasajetaan, ennen kuin seuraavat pääsevät siitä nauttimaan. Vanhustenhoito hyvä esimerkki. Boomerit lykkäsi omat vanhempansa hyväkuntoisina palvelutaloihin ja nyt odottavat hoitoa omassa kodissaan omilta lapsiltaan, joiden pitää olla töissä maksaakseen boomereiden eläkkeet, joiden tasoa ei ole saavuttanut yksikään sukupolvi ennen tai jälkeen boomereiden.
Eikä boomereiden tarvitse mitenkään hyvittää sitä, että saivat halutessaan jäädä aikaisemmin eläkkeelle. Jotkut jo 63-vuotiaana!
1990-luvun loppupuolella syntyneiden eläkeikä taas on 68.
Itse asiassa heidän keskimääräinen eläköitymisikänsä oli n. 62 v, niin moni jäi varhennetulle.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivujorinana kerron arjesta oman Mummoni kanssa, skrollaa ohi suosiolla jos mummojutut ei kiinnosta.
Oli kamala katsoa miten hädissääm Mummo oli kun soitin ambulanssin hänelle tuossa joku viikko sitten.
Paha astma pahenee aina näinä pölykausina ja näytti ja kuulosti jo hengitys niin kamalan tuskaiselta (olin Mummon kotona yökylässä).
Just oli ollut useampi niitä uutisia vanhusten kuolemista Attendolla ja se joku joka oli pudonnut paareilta.
Ihan hirveetä oli katsoa sitä orastavaa paniikkia ja yrittää tyynnytellä rakasta Mummoa vaikka itsekin jo vähän panikoin että miten tässä vielä käy, oli ihan sininen ja itkevä hauras vanhus siinä, eikä se tuttu, tarmokas ja aikaansaava rautamuori.
Ambulanssin hoitajat oli kuitenkin aivan ihania tyyppejä ja asiansa osaavia turvallisia ammattilaisia, nuori harkkarikin oli mukana ja osasi lohduttaa Mummoa tosi ammattimaisesti mutta lämpimän inhimillisesti.
Nyt vaakakupissa alkaa olla oman elämän eläminen ja nuoren aikuisen riennot, opinnot elämän vakiintuminen ja muu hauska.
Toisaalta Mummo on niin rakas että antaisin vaikka jalkani ettei hänen tarvitse pelätä ja kärsiä.
Asun nykyään osan viikosta landella Mummon kaksion sohvalla ja vaikka elämä tuntuu nyt aika hitaalta ja verkkaiselta ja hiljaiselta, ja terveys heittelehtii, tehdään Mummon voinnin mukaan kivojakin asioita.
Tänään istuttiin auringonlämmössä terassilla ja bongattiin ketunpesä pellolla, sitruunaperhosia ja sisilisko nähtiin ja ihmeteltiin naapurin kikkailevaa mopopoikaa. Iltapäivällä kokkasin meille ja istuttiin lämpimän saunan alalauteilla sen aikaa kun voimia riitti, Mummo terästäytyi maistelemaan suullisen jopa saunaoluesta!
Ennen Mummolasta lähtöäni katsottiin wanhoja valokuvia ja hätkähdin kun satavuotta sitten otetun kuvan papparaisella oli ihan samanlaiset silmät kuin itselläni.
Lähtiäisiksi silitin rauhallisesti torkkuvan Mummon pehmeän nukkaista poskea.
Tänään oli tosi hyvä päivä ja näiden hyvien hetkien vuoksi jaksaa mennä läpi ne huonotkin päivät, joita valitettavasti on jo enenevässä määrin.
Olen tosi kiitollinen näistä hetkistä, ja olen todella surullinen ajatuksesta että ennemmin tai myöhemmin tämäkin päätty.
Nimim. Mummon tyttö
Kuulostaa kauniilta Mun äiti viimeisinä viikkoinaan oli täysin vuodepotilas ja usein vain makasi sängyssä suu auki tuijottaen kattoa. Mä istuin hänen vieressään ja näytin kännykästäni hauskoja kissavideoita. Niille äiti jaksoi vielä viimeisenä päivänäänkin nauraa. Ei ollut enää pitkään aikaan tiennyt, kuka minä olen ja muutamaa kuukautta ennen kuolemaansa lakkasi tunnistamasta mun äänenikin. Olin hänelle vain joku nainen, jolla oli pieni televisio kädessään ja telkkarista tuli hassuja kissoja. Äiti kuoli aamuyöllä eli en ollut silloin paikalla, mutta vielä edellisenä iltana olin kissavideoiden kanssa.
Teit ihanan palveluksen äidillesi. Tosin ehkä olisi helpompaa ollut, jos olisit muuttanut sinne loppuaikoina, että ei olisi tarvinnut säntäillä. En tiedä, olisiko työsi onnistunut sieltä käsin.
Ei todellakaan olisi ollut helpompaa. En olisi pystynyt siellä tekemään edes tuntia päivässä töitä. Nyt pystyin sentään sen verran, että sain laskuni maksettua. Siinä vaiheessa, kun äidistä tuli vuodepotilas, tilanne olisikin voinut olla toinen. Mutta ensin isälle olisi pitänyt laittaa myllynkivi kaulaan ja heittää se tonne Lammaslampeen.
Mä olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja aikoinaan ollut töissä niin kotisairaanhoidossa kuin vsnhainkodissakin. Mä yritin aikoinaan isälle ehdottaa vaikka mitä, mikä olisi helpottanut heidän elämäänsä, mutta mikään mun ehdottamani ei ihan vaan periaatteesta kelvannut. Mun siskoni sai nukkua yönsä hyvin ja elää huoletonta ja vapaata elämää äidin viimeiset vuodet ja nyt onkin aika stressaantunut, kun joutuu huolehtimaan isästä. Hyväksyy kuitenkin sen, että kun mä huolehdin äidistä, hän huolehtii isästä. Mä tuen siskoani, vaikka hän ei aikoinaan tukenutkaan mua, ja usein siskolleni kerron, mitä nyt pitää tehdä. Ja kun siskoni sanoo isälle, että nyt pitää tehdä näin, se on isälle ihan ok. Jos minä sanoisin saman isälle, niin missään tapauksessa isälle se ei sopisi 😂
Ovat kaikki jo mullan alla. Ehkä itse tarvitsen apua jossakin vaiheessa. Yritän sinnitellä omin avuin mahdollisimman kauan. Jälkikasvu käy töissä, ei voi vaatia heille ottamaan asumaan, enkä haluaisikaan. Jotain pientä apua joskus pyydän.
Millä rahalla?
Damalla rahalla kun se laitoshoitokin maksetaan. Vanhuksen eläkkeellä.
Tai omalla rahalla.
Omat rahani ovat minua, miestäni ja lapsiani varten jos meidän kahden lisäksi jotakuta elättäisin.
Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??
Mahdoton yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla?
Tai omalla rahalla.
Omat rahani ovat minua, miestäni ja lapsiani varten jos meidän kahden lisäksi jotakuta elättäisin.
Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??
Mahdoton yhtälö.
Niin, huonolla palkalla se tietysti on aika hurjaa, mutta nää on valintoja.
Miksi olette vetäneet taloutenne niin tiukille, että toisen palkka menee pelkästään asumiseen!?!? Teillä on aivan järkyttävän kovat asumismenot tai pieni palkka.
Oli ihan normaali duunarivanhempien lapsiperheen talous 80-90-luvuilla. Mun palkkani meni lainan korkoihin, miehen palkasta maksettiin muu. Vuokra-asuntoon ei ollut varaa koska ne oli vielä kalliimpia.
Lainat alkoivat kuoleentumaan vasta vuonna 98. Ja kyllä, palkat oli suht pienet ja mieskin lomautettuna lama-aikaan - sitä ei voinut ennakoida silloin kun lapset syntyivät.
Suomeen ei syntyisi yhtään lapsia jos kaikki varautuisivat 15-20v päähän kauhuskenaarioihin varman päälle.
Mahdoton yhtälö.
3000e netto EI ole huono palkka Suomessa, 8. desiilissä bruttona.
Kuitenkin 80% suomalaisusta tienaa vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta mihinkään vaihtokauppaan. En pyytänyt syntyä maailmaan. Eli en hoida omia enkä muidenkaan vanhuksia. Oma elämä menisi hoivatessa, ei ei ja ei.
Asia selvä. Sulle itselle ei sitten myöskään tarvitse yhteiskunnan järjestää mitään sen kummempaa apua taikka hoivaa vanhetessasi. Ei kai kenenkään kuulu uhrata elämäänsä sun hoivaamiseen.
Omalla eläketulolla maksetaan esim. kunnallinen palvelutalohoitopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
Kyllä se on huono palkka vaikka hionompiakin palkkoja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
Suomalaisten palkat on huonoja joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
Suomalaisten palkat on huonoja joo.
Tämähän se ongelma onkin kaiken takana. Monella ei ole varaa hoitaa lapsiaankaan, saati vanhempiaan. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen kotihoitoon voi / kannata liikaa luottaa. Anopilla oli kotihoito 3 x vrk. Aamulla pikakäynti, päivällä käynti, ja iltakäynti usein jo 18 aikaan. Usein anoppi nukkui päivävaatteissa. Yksin oli ison ajan vuorokaudessa ja alkoikin sitten karkailla yöllä ulos kävelylle merenrantaan. Siinä sitten oven hälytys pirahtaa ja vartijat hakee pitkin kaupunkia. Muistisairaus aiheuttaa myös kovia harhoja. Monesti läksin paikalle katsomaan mikä oikein on tilanne, puhelimessa ei asiat aukene. Raskasta ja ikävää, kun hauras kiltti vanhus kyseessä.
Miksi et ottanut kotiisi?
Niinpä. Raskasta ja ikävää, mutta ei niin ikävää, että tekisi jotain asialle.
Toivottavasti saat pian omat ja hyvässä lykyssä puolisosi muistisairaat vanhemmat hoidettaviksesi. Neljän tuulen suuntaan kun juokset yöt ja sammuttelet palon alkuja ja työpaikalla teet pari kolmen työt, niin ei säälipisteitä heru. Pääasia, että Sinä! teet jotakin. Tiedoksesi, että yksikin muistisairas riittää!
suurin osa normaalijärkisistä ja -psyykeisistä ihmisistä osaa kyllä löytää ja etsiä apua vanhukselleen niihin hetkiin, kun itse ei voi olla hoitamassa tai katsomassa perään
eri
Millä rahalla?
Tai omalla rahalla.
ja johan tuonne tuotiin tietoa vanhuksen hoitotuestakin
Mahdoton yhtälö.
1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.
Siitä vanhuksen huoneesta pitää tehdä vuokrasopimus. Tonni kuussa on ihan kohtuullinen, siitä jää verojen jälkeen jotain omaan taskuunkin. Eihän sitä kenenkään nurkissa voi asua ilmaiseksi.
Tai omalla rahalla.