Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (1458)

Vierailija
1201/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??

Mahdoton yhtälö.

1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi. 

Omat lapset ja vanhus on täysin eri asioita. Vanhemmalla on lapsen elatusvelvollisuus, mutta vanhusta ei tarvitse elättää.

Ihan sama asia se on. Lapsenkin voit antaa järjestelmän hoitoon, jos et halua tai kykene häntä kasvattamaan. 

Lapsi kertoo siitä ihmisille seuraavat 75 vuotta ainakin. Vanhus kärsii hiljaa.

Vierailija
1202/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs se itsemääräämisoikeus ohitetaan jos lapset pakotettaisiin hoitamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voidaan lainmuutoksella pakottaa valitsemaan, hoitavatko vanhuksen kotona vai maksavatko sen välin mikä eläkkeen käytön jälkeen jää maksamatta yksityisestä hoivakotipaikasta. Se on eläkkeestä riippuen n. 3000 e /kk. Jos vanhuksella on asunto, jonka voi myydä, sillä voi kattaa muutaman vuoden hoidon. Koko perintö palaa siinä, tottakai.

He joiden vanhemmat asuu vuokralla ja joilla ei ole sisaruksia, ovat pulassa. 

Vierailija
1204/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kuinkahan moni näistä,  joiden mielestä kotihoito voi hoitaa muistisairasta omaisen työpäivän ajan ja omainen illat,  yöt ja viikonloput,  on itse elänyt edes kahta viikkoa niin,  että koko viikon aikana nukkuu enintään 15 tuntia? Voin kertoa, että ei mene edes yhtä viikkoa,  kun keskittymiskyky on aika olematon ja seuraavan viikon lopulla päätä särkee jäätävästi,  verenpaineet on tapissa  ja töissä ei meinaa tajuta,  mikä tämän palaverin aihe oikein olikaan ja miksi ylipäätään olen tässä palaverissa.  Been there, done that. 

Lapsen saaneet voivat kuvitella. Käytännössä elät vuosikausia, kuin vastasyntyneen kanssa, joka valvottaa öisin. 

Vastasyntyneen kanssa on sikäli helpompaa, että hän ei paina kuin muutaman kilon, vanhus yleensä vähintään 50kg, monet reilusti yli 100 kg. Vauva ei myöskään liiku levottomasti koko ajan etsien kotiaan ja lapsiaan.

Anoppivauva heräsi aamuyöllä, hiipi keittiöön ja oli sytyttävinaan tulen hellaan. Sen sijaan sytytti sen halkolaatikkoon. 

Kumpikaan lapsistani ei moisia puuhannut pienenä(kään).

Tiedän vastaavan tapauksen. Kun elää 90 vuotiaana mielessään lapsuuttaan/nuoruuttaan, niin se keittiön tiskipöydän roskis muuttuu hellaksi ja tulihan sinne pitää sytyttää. Muuten ei 30 vuotta sitten kuollut puoliso saa aamupuuroa ennen töihin lähtöä. Tässä tapauksessa talo paloi, mutta naapuritaloihin ei ehtinyt levitä.

Vierailija
1205/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset voidaan lainmuutoksella pakottaa valitsemaan, hoitavatko vanhuksen kotona vai maksavatko sen välin mikä eläkkeen käytön jälkeen jää maksamatta yksityisestä hoivakotipaikasta. Se on eläkkeestä riippuen n. 3000 e /kk. Jos vanhuksella on asunto, jonka voi myydä, sillä voi kattaa muutaman vuoden hoidon. Koko perintö palaa siinä, tottakai.

Miten se tapahtuu jos sekä lapsella että hoidettavalla on itsemääräämidoikeus?

Vierailija
1206/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaahan voisi kokeilla lastenhoidossa. Ajetaan päiväkoteja alas ja äidit tai isät jää kotiin lastensa eskarivaiheeseen asti. Tulisi huima säästö! :)

Näinhän fiksut vanhemmat jo tekevät. 

En nyt sanoisi, että toimeentulotuella on kiva elää. Se on kuitenkin niin pieni, että lapsetkin elävät köyhyydessä.

Toimeentulotuella? Miksi kukaan tekisi lapsia, jos joutyisi toimeentulotuelle heitä hoitaessaan? 

Sekä päiväkodit että vanhusten hoivalaitokset ovat niin kauheita paikkoja nykyään, että kukaan selväjärkinen ei laita perheenjäseniään niihin. 

Jostainhan sitä rahaa pitää saada, Kelaltakaan ei saa lapsen hoidosta rahaa kuin muutaman vuoden. Vai miten ne vanhemmat tulee toimeen, kun töissä ei käydä?

Sitäpä olisi pitänyt miettiä pikkasen aiemmin. Jos ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lasta, sitä ei tehdä. 

Tai sitten tekee kuten normaalit ihmiset tekevät eli lapsi laitetaan hoitoon ja mennään töihin.

On epänormaalia haluta töihin ennemmin kuin hoitaa lapsensa. Päiväkodit ovat ihan kauheita paikkoja, kukaan ei oikeasti halua lapsiaan niihin. 

Oletko koskaan opiskellut mitään? Ollut töissä? Ollut hyväpalkkaisessa töissä? 

Olen, olen ja olen; minulla tohtoritutkinto, olin palkkatyössä urani ensimmäiset 5 vuotta ja sen jäljeen olen toiminut yrittäjänä. Olin 10 vuotta kotona lasten kanssa, eli kunnes nuorempi aloitti koulussa ekalla. Olisko jotain muuta vielä mitä haluaisit kysyä? 

Miten saatoit jättää ekaluokkalaisen ja mennä töihin? Eihän sen ikäinen lapsi mitenkään pärjää iltapäiväkerhossa. Väsyy jo koulussa ja hirveä meteli naapurien ja muiden kakaroiden  joukossa. Lapsiparka. Lukiosta kun kuopus valmistuu, voi äiti alkaa katsella töitä. 

Vierailija
1207/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä älytön keskustelu. Mulla on suvussa yksi perhe jotka asuu yhdessä niin että lapsi hoitaa vanhempansa. Mutta he ovat tosi hyvissä väleissä. En pystyisi hoitamaan esimerkiksi äitiäni koska hän on ihan mahdottoman vaativa ja tuomitseva ihminen jolle mikään ei riitä. Lisäksi käyttää alkoholia välillä reippaasti ja kännissä haukkuu ihmisiä puhelimessa. 

Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen? 

Tietenkin saa.  Sitten kun ne omat ja appivanhemmat on hoidettu ja kuolleet, ja itse tullut siinä jo niin vanhaksi, että tarvitsee itse sitä hoitamista.

Sitten voi muuttaa jonkun lapsensa luo ja alkaa viimeinkin elää omaa itsekästä elämäänsä, vaatia ja nalkuttaa kaikesta.  

Lukematta neljättä sivua pidemmälle, en ymmärrä 23 alanuolta, tämä on naisen elämän sarkastinen kuvaus. Muutoksena se, että kun muuttaa jonkun lapsensa luo, joutuu lapsenlasten hoitajaksi, eli sitä omaa elämää ei saa koskaan! Ensin hoidat omat lapset, miehen ja kodin, seuraavaksi hoidatkin omat ja appivanhempasi, viimeiseksi lapsenlapset ja sitten saakin jo kuolema korjata, on meillä kurja kohtalo. Parempi tehdä sukupuolenkorjaus ajoissa;)

Vierailija
1208/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat rahani ovat minua, miestäni ja lapsiani varten jos meidän kahden lisäksi jotakuta elättäisin.

Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??

Mahdoton yhtälö.

Niin, huonolla palkalla se tietysti on aika hurjaa, mutta nää on valintoja. 

3000e netto EI ole huono palkka Suomessa, 8. desiilissä bruttona.

Kuitenkin 80% suomalaisusta tienaa vähemmän

Kyllä se on huono palkka vaikka hionompiakin palkkoja on. 

Suomalaisten palkat on huonoja joo. 

Tämähän se ongelma onkin kaiken takana. Monella ei ole varaa hoitaa lapsiaankaan, saati vanhempiaan. Surullista. 

se vanhempi tuo mukanaan eläkkeensä ja hoitorahansa ja ehkä myös omaishoidontuen ja jos hän asuu vaikka vuokralla lapsensa kotona, niin voi saada asumistukeakin

Vierailija
1209/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten tekee kuten normaalit ihmiset tekevät eli lapsi laitetaan hoitoon ja mennään töihin.

On epänormaalia haluta töihin ennemmin kuin hoitaa lapsensa. Päiväkodit ovat ihan kauheita paikkoja, kukaan ei oikeasti halua lapsiaan niihi

Kuinka monella on oikeasti mahdollisuus valita kotiäitiys Suomessa? Yhden ihmisen palkalla ei Suomessa eletä vaan toisen palkka tarvitaan jo pelkästään  asumismenoihin. 

t neljän täyspäisen päiväkotilapsen työssäkäynyt äiti

Miksi olette vetäneet taloutenne niin tiukille, että toisen palkka menee pelkästään asumiseen!?!? Teillä on aivan järkyttävän kovat asumismenot tai pieni palkka.

Teillä, jotka asutte perityllä tilalla tai osakkeissa, ja saatte isoa palkkaa, ei varmaankaan ole käsitystä siitä, miten suurin osa suomalaista elää. Joutuu maksamaan lainaa tai vuokraa ihan tavallisen pienistä asunnoista. Työttömyys, pätkätyöt pienipalkkaiset alat. Siinä on kuule talous tiukilla. Valintojahan on tietenkin tehty, kun lapsia hankittu, eikä tienata yhdeksää tonnia/kk. Silti se saattaa  Hankkenin ekonomikin yhtenä päivänä huomata olevansa työtön ja yli-ikäinen kaksvitosten seassa. Ei silloinkaan samassa veneessä ilman perintöjä, vähällä koulutuksella elävien kanssa. Joku semmoinen sanonta on, että mitä korkeammalta putoaa, sitä kovemmin sattuu.

Vierailija
1210/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä älytön keskustelu. Mulla on suvussa yksi perhe jotka asuu yhdessä niin että lapsi hoitaa vanhempansa. Mutta he ovat tosi hyvissä väleissä. En pystyisi hoitamaan esimerkiksi äitiäni koska hän on ihan mahdottoman vaativa ja tuomitseva ihminen jolle mikään ei riitä. Lisäksi käyttää alkoholia välillä reippaasti ja kännissä haukkuu ihmisiä puhelimessa. 

Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen? 

Tietenkin saa.  Sitten kun ne omat ja appivanhemmat on hoidettu ja kuolleet, ja itse tullut siinä jo niin vanhaksi, että tarvitsee itse sitä hoitamista.

Sitten voi muuttaa jonkun lapsensa luo ja alkaa viimeinkin elää omaa itsekästä elämäänsä, vaatia ja nalkuttaa kaikesta.  

Lukematta neljättä sivua pidemmälle, en ymmärrä 23 alanuolta, tämä on naisen elämän sarkastinen kuvaus. Muutoksena se, että kun muuttaa jonkun lapsensa luo, joutuu lapsenlasten hoitajaksi, eli sitä omaa elämää ei saa koskaan! Ensin hoidat omat lapset, miehen ja kodin, seuraavaksi hoidatkin omat ja appivanhempasi, viimeiseksi lapsenlapset ja sitten saakin jo kuolema korjata, on meillä kurja kohtalo. Parempi tehdä sukupuolenkorjaus ajoissa;)

Miksi se on naisen elämää mutta ei miehen? Mikä voima on se joka pakottaa naisen hyysäämään elämänsä muita mutta mies pystyy tuon voiman ohittamaan?

Vierailija
1211/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tapahtuu lainmuutoksilla. Tietyillä diagnooseilla itsemääräämisoikeuden menettää ja aikuiselle lapselle tulee vanhenevan vanhempansa elatus- ja hoitovelvollisuus. Jos ei hoida itse, yksityinen sektori hoitaa ja ylijäävät kulut tarvittaessa ulosmitataan aikuiselta lapselta.

Kyllähän tästä velvoittavuudesta vihjailtiin jo tämän hallituskauden alussa. Kun hyvinvointivaltio romahtaa, voimme joutua tilanteeseen, jossa poliitikkojen enemmistö innostuu tästä.

Vierailija
1212/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat rahani ovat minua, miestäni ja lapsiani varten jos meidän kahden lisäksi jotakuta elättäisin.

Mahdoton yhtälö.

Niin, huonolla palkalla se tietysti on aika hurjaa, mutta nää on valintoja. 

3000e netto EI ole huono palkka Suomessa, 8. desiilissä bruttona.

Kuitenkin 80% suomalaisusta tienaa vähemmän

Kyllä se on huono palkka vaikka hionompiakin palkkoja on. 

Suomalaisten palkat on huonoja joo. 

Tämähän se ongelma onkin kaiken takana. Monella ei ole varaa hoitaa lapsiaankaan, saati vanhempiaan. Surullista. 

se vanhempi tuo mukanaan eläkkeensä ja hoitorahansa ja ehkä myös omaishoidontuen ja jos hän asuu vaikka vuokralla lapsensa kotona, niin voi saada asumistukeakin

Vanhuksen eläkettä saa käyttää vain hänen kuluihinsa, ei subventoimaan kotiin jääneen lapsensa tulonmenetystä.

Siinä muuten menee omakin tuleva eläke pieneksi, jos hoitaa sekä vanhempansa että appivanhempansa ja on vuosikausia työelämän ulkopuolella. Eikä sen jälkeen yleensä enää kelpaa työmarkkinoille.

Vierailija
1213/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tapahtuu lainmuutoksilla. Tietyillä diagnooseilla itsemääräämisoikeuden menettää ja aikuiselle lapselle tulee vanhenevan vanhempansa elatus- ja hoitovelvollisuus. Jos ei hoida itse, yksityinen sektori hoitaa ja ylijäävät kulut tarvittaessa ulosmitataan aikuiselta lapselta.

Kyllähän tästä velvoittavuudesta vihjailtiin jo tämän hallituskauden alussa. Kun hyvinvointivaltio romahtaa, voimme joutua tilanteeseen, jossa poliitikkojen enemmistö innostuu tästä.

Lapsella diagnoosi ja hän menettää itsemääräämisoikeutensa? Ja tälläinen ihminen laitetaan sitten vielä hoitamaan muita?

Aloituksesta saa kyllä kieltämättä sen kuvan että aloittajalla ainakin pitäisi olla diagnoosi.

Vierailija
1214/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin voi tapahtua. Onhan suomessa ollut noin ennenkin. 

Vierailija
1215/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella diagnoosi ja hän menettää itsemääräämisoikeutensa? Ja tälläinen ihminen laitetaan sitten vielä hoitamaan muita?

Aloituksesta saa kyllä kieltämättä sen kuvan että aloittajalla ainakin pitäisi olla diagnoosi.

Siis tehdään lainmuutos jonka mukaan vanhus menettää itsemääräämisoikeutensa tietyllä diagnoosilla (esim. keskivaikea muistisairaus, parkinson jne).

Mikä tässä on monimutkaista?

Vierailija
1216/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tehdään lainmuutos jonka mukaan vanhus menettää itsemääräämisoikeutensa tietyllä diagnoosilla (esim. keskivaikea muistisairaus, parkinson jne).

Mikä tässä on monimutkaista?

Lapsella jonka pakotetaan hoitamaan vahusta ei itsemääräämisoikeutta diagnoosin perusteella ole?

Vierailija
1217/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  so ta  tulee tänne, menee siihen niin valtavasti rahaa, että omaiset hoitaa vanhukset. 

Vierailija
1218/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut pitkään kotiäiti, ja erityislapsen äitinä se on ollut pakkokin. Olen myös toiminut varhaiskasvatuksessa. Lasten hoitaminen tuntuu luonnolliselta, mutta vanhusten hoito on aina tuntunut vieraammalta minusta. Luulen, että joillain voi olla toisinkin päin. En kyllä usko, että pystyisin hoitamaan vanhuksia kotonani.

Minä yritin. Yritin vaihtaa ripulivaippaa ja pestä sänkyä ja lähes liikuntakyvytöntä isääni. Oksensin ja itkin. Isä, se entinen vahva ja oman arvonsa tuntenut mies itki. Yritin saada syömään, yritin kääntää toiselle kyljelle, ettei taas tulisi makuuhaavoja. Se oli kauheaa. Onneksi jo mullan alla ja kärsimykset ovat ohi. Joillakin tuntuu olevan vanhuksen hoitamisesta käsitys, että kuunnellaan yhdessä vanhaa musiikkia, luetaan lehtiä ja kirjoja. Voi, kun se olisi sellaista. Tyttärenä sitä olisin toivonut.

Vierailija
1219/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule onnistumaan. Osa aikuisista lapsista voi olla juoppoja tms., joilla ei ole rahaa eikä voi päästää vanhuksen luo. Karmea kohtalo vanhuksella, jos on pakko asua sekopää juopon kanssa. Tiedän tällaisia tapauksia, ja mitään ei voitu, kun dementikko ei enää osannut ilmaista itseään ja ulkopuolisten sanaa ei uskottu. 

Vierailija
1220/1458 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos  so ta  tulee tänne, menee siihen niin valtavasti rahaa, että omaiset hoitaa vanhukset. 

Sen jäljeen kenelläkään ei ole aikaa hoitaa vanhuksia. Vanhukset jää ilman hoitoa jos eivät kykene huolehtimaan itsedtään.