Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*
Kommentit (1458)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaahan voisi kokeilla lastenhoidossa. Ajetaan päiväkoteja alas ja äidit tai isät jää kotiin lastensa eskarivaiheeseen asti. Tulisi huima säästö! :)
Näinhän fiksut vanhemmat jo tekevät.
En nyt sanoisi, että toimeentulotuella on kiva elää. Se on kuitenkin niin pieni, että lapsetkin elävät köyhyydessä.
Toimeentulotuella? Miksi kukaan tekisi lapsia, jos joutyisi toimeentulotuelle heitä hoitaessaan?
Sekä päiväkodit että vanhusten hoivalaitokset ovat niin kauheita paikkoja nykyään, että kukaan selväjärkinen ei laita perheenjäseniään niihin.Jostainhan sitä rahaa pitää saada, Kelaltakaan ei saa lapsen hoidosta rahaa kuin muutaman vuoden. Vai miten ne vanhemmat tulee toimeen, kun töissä ei käydä?
Sitäpä olisi pitänyt miettiä pikkasen aiemmin. Jos ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lasta, sitä ei tehdä.
Tai sitten tekee kuten normaalit ihmiset tekevät eli lapsi laitetaan hoitoon ja mennään töihin.
On epänormaalia haluta töihin ennemmin kuin hoitaa lapsensa. Päiväkodit ovat ihan kauheita paikkoja, kukaan ei oikeasti halua lapsiaan niihin.
Oletko koskaan opiskellut mitään? Ollut töissä? Ollut hyväpalkkaisessa töissä?
Olen, olen ja olen; minulla tohtoritutkinto, olin palkkatyössä urani ensimmäiset 5 vuotta ja sen jäljeen olen toiminut yrittäjänä. Olin 10 vuotta kotona lasten kanssa, eli kunnes nuorempi aloitti koulussa ekalla. Olisko jotain muuta vielä mitä haluaisit kysyä?
Miten saatoit jättää ekaluokkalaisen ja mennä töihin? Eihän sen ikäinen lapsi mitenkään pärjää iltapäiväkerhossa. Väsyy jo koulussa ja hirveä meteli naapurien ja muiden kakaroiden joukossa. Lapsiparka. Lukiosta kun kuopus valmistuu, voi äiti alkaa katsella töitä.
Olipas vuodatus. Minäkin olin kotona kunnesa lapsi lähti kouluun ja aloitin puolikkaalla viikolla. Kuten moni muukin tekee. Ei siksi etteikö lapsi pärjäisi vaan siksi ettei jänen tarvitse pärjätä.
-ohis
oikeistolle: kannattaa vaatia ensisijaisesti sellaista minkä pystyy toteuttamaan kans.
muuten on pelkkää kiusaamista koko homma.
sitten, kai, samalla kun henkilö on kokopäiväisenä omaishoitajana: menkää töihin!
Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??
Mahdoton yhtälö.
1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.
Osaatko laskea?? Sillä 1500e pitäisi kompensoida myös minun tulonmenetykseni - 3000e eli sen pitäisi riittää 2 hengen kaikkiin menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla tiukkaa luopua omasta lähes 3000e nettopalkasta ja ruokkia yksi suu lisää anopin 1500e nettoeläkkeellä... Asumiskulut ei muutu, ruokiin menee + 1/3 enemmän, lisäksi lääkkeet, dementiaravintojuomat, vaipat, sähkön- ja vedenkulutuksen lisäys, lääkärikäynnit, labrat, kuljetukset yms yms. Koska lepäisimme itse??
Mahdoton yhtälö.
1500€ luulisi ruokkivan vanhuksen. Lapsilisä on satasen etkä sä siitäkään valita lapsillesi.
Osaatko laskea?? Sillä 1500e pitäisi kompensoida myös minun tulonmenetykseni - 3000e eli sen pitäisi riittää 2 hengen kaikkiin menoihin.
Eiköhän tuossa ollut pointtina se että lapsiltasikaan et korvausta saa.
Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi.
Todellisuudessa muistisairaat usein aggressiivisia, eivät pärjää hetkeäkään yksin. Kuseskelevat nurkkiin, karkailevat pakkaseen. Ei siinä työssäkäynti onnistu vaan jonkun on valvottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voidaan lainmuutoksella pakottaa valitsemaan, hoitavatko vanhuksen kotona vai maksavatko sen välin mikä eläkkeen käytön jälkeen jää maksamatta yksityisestä hoivakotipaikasta. Se on eläkkeestä riippuen n. 3000 e /kk. Jos vanhuksella on asunto, jonka voi myydä, sillä voi kattaa muutaman vuoden hoidon. Koko perintö palaa siinä, tottakai.
He joiden vanhemmat asuu vuokralla ja joilla ei ole sisaruksia, ovat pulassa.
Miten se tapahtuu jos sekä lapsella että hoidettavalla on itsemääräämidoikeus?
Se tapahtuu lainmuutoksilla. Tietyillä diagnooseilla itsemääräämisoikeuden menettää ja aikuiselle lapselle tulee vanhenevan vanhempansa elatus- ja hoitovelvollisuus. Jos ei hoida itse, yksityinen sektori hoitaa ja ylijäävät kulut tarvittaessa ulosmitataan aikuiselta lapselta.
Kyllähän tästä velvoittavuudesta vihjailtiin jo tämän hallituskauden alussa. Kun hyvinvointivaltio romahtaa, voimme joutua tilanteeseen, jossa poliitikkojen enemmistö innostuu tästä.
Ei tule onnistumaan. Osa aikuisista lapsista voi olla juoppoja tms., joilla ei ole rahaa eikä voi päästää vanhuksen luo. Karmea kohtalo vanhuksella, jos on pakko asua sekopää juopon kanssa. Tiedän tällaisia tapauksia, ja mitään ei voitu, kun dementikko ei enää osannut ilmaista itseään ja ulkopuolisten sanaa ei uskottu.
Sinulla on huono logiikka. Tietenkin tuollainen lakimuutos onnistuisi, jos sellaista halutaan tehdä. Otetaanpa vanhempien elatusvelvollisuus mietintään esimerkkisi valossa (ja siitäpä näet miten huonolla logiikalla yritit kumota tuon jota lainasit). Osa vanhemmista voi olla juoppoja tms... Karmea kohtalo lapsella, jos on pakko asua sekopää juopon kanssa. Tiedän tällaisia tapauksia, ja mitään ei voitu, kun lapsi ei osannut ilmasta itseään eikä ulkopuolisten sanaan uskottu.
Tuollaiset tapaukset, joissa on joku yksittäinen tai joitain yksittäisiä huonoja elatusvelvollisia ei millään lailla estäisi jonkun lakimuutoksen tuloa. Heitä varten on sitten sosiaalitoimi ja huoli-ilmoitukset, joiden turvin ainakin osa kaltoinkohdelluista saa uuden kodin ja hoivaajan.
Lukija
Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi.
Minun tätini oli äitinsä omaishoitaja ja todellakin oli kannattavaa hänelle juurikin about noilla tuloilla. Siirtyi kehitysvammaisten hoitajasta äitinsä hoitajaksi. Kuusi hoidettavaa vaihtui yhdeksi.
En mielelläni. Mutta jos tilanne tulee joskus olemaan se että hoivaa ei saa niin en minä vanhempiani heitteille jättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa muistisairaat usein aggressiivisia, eivät pärjää hetkeäkään yksin. Kuseskelevat nurkkiin, karkailevat pakkaseen. Ei siinä työssäkäynti onnistu vaan jonkun on valvottava.
Kuitenin työssäkäynti onnistuu, jos on lapsia, jotka kuseskelevat housihinsa (ja toisinaan nurkkiinkin) ja karkailevatkin (myös pakkaseen).
Ihan sama asia. Vanhemmat ei lapsiaankaan valvo 24/7/365. Ei niitä vanhuksakaan valvottaisi, vaikka toki marttyyrihuoltaja nin haluaa uskotellakin. Ei niitä laitoksissakaan valvota 24/7/365. Aina tulee hetkiä, kun on yksin ja jotain voi tapahtua.
Koitatte keksiä hirveästi tekosyitä sille, että saisitte itsellenne perusteltua miksei teidän tarvitse, "en voi järjestää" -tekosyyn nojalla. Sanokaa van rehellisesti, että en halua. Ei sitä varten tarvitse keksiä huonoja tekosyitä jollekin vauvapalstalle miksi ei muka voisi onnistua, kun ne tekosyyt eivät perustu edes faktoihin, vaan ilmiselvästi mutuiluun. EI kukaan kenenkään niskoille vanhempia sysää, jos se hoivaaja sanoo ettei halua. Sitten järjestyy toinen hoitopaikka.
Jos jotain elatuspakkoa tulisi, niin kaikki lähtisivät kyllä pois sitten Suomesta. siinäpähän dementikot hoitaisivat toisiaan sitten. ei tule olemaan mitään sellaista, johan sen sanoi mikä Niemelän pomokin. Käydäänkö muissa Pohjoismaissa samanlaista keskustelua ? Pekka M36
Nyt on kyllä niin korkeaa matematiikkaa, että minulla menee yli hilseen. Omaishoidontuki on muutaman satasen ja sitä voi saada, jos kunnalla on määrärahoja jäljellä. Jos ei ole, sitä ei saa. Tuki voi myös laskea. Mistä kyseinen henkilö saa 1500 euron palkan, mistä 1500 euroa mikä jää vajaaksi ja mistä ja mitä muita tukia siihen lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
No ei ihan, noin 600€ se tuki on. Silloin toki saa niitäuita tukia. Aika moni voisi jäädä kotiin ja moni jäisi ihan mielelläänkin. Sellaiset, joita joka aamu ärsyttää lähteä siihen paskapalkkaiseen duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset voidaan lainmuutoksella pakottaa valitsemaan, hoitavatko vanhuksen kotona vai maksavatko sen välin mikä eläkkeen käytön jälkeen jää maksamatta yksityisestä hoivakotipaikasta. Se on eläkkeestä riippuen n. 3000 e /kk. Jos vanhuksella on asunto, jonka voi myydä, sillä voi kattaa muutaman vuoden hoidon. Koko perintö palaa siinä, tottakai.
Pakotetaanko tietyt ihmiset, kunta tai valtio ostamaan vanhuksen asunto, kun sitä ei muuten saa kaupaksi edes yhden euron hinnalla? Minä voin myydä äidin omakotitalon miljoonalla eurolla ja hommata sillä rahalla äidille hoitopaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat rahani ovat minua, miestäni ja lapsiani varten jos meidän kahden lisäksi jotakuta elättäisin.
Mahdoton yhtälö.
Niin, huonolla palkalla se tietysti on aika hurjaa, mutta nää on valintoja.
3000e netto EI ole huono palkka Suomessa, 8. desiilissä bruttona.
Kuitenkin 80% suomalaisusta tienaa vähemmän
Kyllä se on huono palkka vaikka hionompiakin palkkoja on.
Suomalaisten palkat on huonoja joo.
Tämähän se ongelma onkin kaiken takana. Monella ei ole varaa hoitaa lapsiaankaan, saati vanhempiaan. Surullista.
se vanhempi tuo mukanaan eläkkeensä ja hoitorahansa ja ehkä myös omaishoidontuen ja jos hän asuu vaikka vuokralla lapsensa kotona, niin voi saada asumistukeakin
Vanhuksen eläkettä saa käyttää vain hänen kuluihinsa, ei subventoimaan kotiin jääneen lapsensa tulonmenetystä.
Siinä muuten menee omakin tuleva eläke pieneksi, jos hoitaa sekä vanhempansa että appivanhempansa ja on vuosikausia työelämän ulkopuolella. Eikä sen jälkeen yleensä enää kelpaa työmarkkinoille.
Se kotiin jäävä lapsi voi saada tuloja vanhuksen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdoton yhtälö.
Mutta jos jäät kotiin omaishoitajaksi, toki saat palkan. Et 3000, mutta sen 1500 minkä jäät vajaaksi ja sitten tulee kyseeseen muutkin tuet. Että ei tuo nyt kyllä mikään ihan kauhea easti sullekaan olisi.No ei ihan, noin 600€ se tuki on. Silloin toki saa niitäuita tukia. Aika moni voisi jäädä kotiin ja moni jäisi ihan mielelläänkin. Sellaiset, joita joka aamu ärsyttää lähteä siihen paskapalkkaiseen duuniin.
Vaativa on tonnin ja erittäin vaativa 1500-1900€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tapahtuu jos sekä lapsella että hoidettavalla on itsemääräämidoikeus?
Se tapahtuu lainmuutoksilla. Tietyillä diagnooseilla itsemääräämisoikeuden menettää ja aikuiselle lapselle tulee vanhenevan vanhempansa elatus- ja hoitovelvollisuus. Jos ei hoida itse, yksityinen sektori hoitaa ja ylijäävät kulut tarvittaessa ulosmitataan aikuiselta lapselta.
Kyllähän tästä velvoittavuudesta vihjailtiin jo tämän hallituskauden alussa. Kun hyvinvointivaltio romahtaa, voimme joutua tilanteeseen, jossa poliitikkojen enemmistö innostuu tästä.
Nykyisessä työllisyystilanteessa eli työttömyydessä on aika mahdotonta periä niitä hoitokustannuksia lapsilta. Siitä työttömyyskorvauksesta tai toimeentulotuestako ne peritään?
Täysin mahdoton ajatus kaikin puolin. Suuri osa ihmisistä pystyy paikallaan elättämään juuri ja juuri perheensä.
Sitten pitäisi kai myydä omaisuuttaan, talot ja autot, jos sellaiset omistaa. Ongelmaksi muodostuu se, ettei kukaan osta niitä, kun kellään ei ole ylimääräistä rahaa.
Hullunmyllyksi menee. Ainoa vaihtoehto on vain perustaa lisää erilaisia hoitoyksiköitä ja lisätä virkoja. Ajan mittaan se kannattaa. Työpaikat tuottaa verotuloja valtiolle takaisin. Hoito paikkojen ei tarvitse olla viimeisen päälle puleerattuja ja määräysten alaisia ja siksi niin helvetin kalliita paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaahan voisi kokeilla lastenhoidossa. Ajetaan päiväkoteja alas ja äidit tai isät jää kotiin lastensa eskarivaiheeseen asti. Tulisi huima säästö! :)
Näinhän fiksut vanhemmat jo tekevät.
En nyt sanoisi, että toimeentulotuella on kiva elää. Se on kuitenkin niin pieni, että lapsetkin elävät köyhyydessä.
Toimeentulotuella? Miksi kukaan tekisi lapsia, jos joutyisi toimeentulotuelle heitä hoitaessaan?
Sekä päiväkodit että vanhusten hoivalaitokset ovat niin kauheita paikkoja nykyään, että kukaan selväjärkinen ei laita perheenjäseniään niihin.Jostainhan sitä rahaa pitää saada, Kelaltakaan ei saa lapsen hoidosta rahaa kuin muutaman vuoden. Vai miten ne vanhemmat tulee toimeen, kun töissä ei käydä?
Sitäpä olisi pitänyt miettiä pikkasen aiemmin. Jos ei ole varaa hoitaa ja kasvattaa lasta, sitä ei tehdä.
Tai sitten tekee kuten normaalit ihmiset tekevät eli lapsi laitetaan hoitoon ja mennään töihin.
On epänormaalia haluta töihin ennemmin kuin hoitaa lapsensa. Päiväkodit ovat ihan kauheita paikkoja, kukaan ei oikeasti halua lapsiaan niihin.
Oletko koskaan opiskellut mitään? Ollut töissä? Ollut hyväpalkkaisessa töissä?
Olen, olen ja olen; minulla tohtoritutkinto, olin palkkatyössä urani ensimmäiset 5 vuotta ja sen jäljeen olen toiminut yrittäjänä. Olin 10 vuotta kotona lasten kanssa, eli kunnes nuorempi aloitti koulussa ekalla. Olisko jotain muuta vielä mitä haluaisit kysyä?
Miten saatoit jättää ekaluokkalaisen ja mennä töihin? Eihän sen ikäinen lapsi mitenkään pärjää iltapäiväkerhossa. Väsyy jo koulussa ja hirveä meteli naapurien ja muiden kakaroiden joukossa. Lapsiparka. Lukiosta kun kuopus valmistuu, voi äiti alkaa katsella töitä.
Olipas vuodatus. Minäkin olin kotona kunnesa lapsi lähti kouluun ja aloitin puolikkaalla viikolla. Kuten moni muukin tekee. Ei siksi etteikö lapsi pärjäisi vaan siksi ettei jänen tarvitse pärjätä.
-ohis
Tuo onnistuu vain jos mies on hyvätuloinen, on saatu iso perintö tai rahaa on säästetty nelikymppiseksi asti ennen kuin lapsia aletaan yrittää. Pienipalkkaisille täysi mahdottomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat rahani ovat minua, miestäni ja lapsiani varten jos meidän kahden lisäksi jotakuta elättäisin.
Mahdoton yhtälö.
Niin, huonolla palkalla se tietysti on aika hurjaa, mutta nää on valintoja.
3000e netto EI ole huono palkka Suomessa, 8. desiilissä bruttona.
Kuitenkin 80% suomalaisusta tienaa vähemmän
Kyllä se on huono palkka vaikka hionompiakin palkkoja on.
Suomalaisten palkat on huonoja joo.
Tämähän se ongelma onkin kaiken takana. Monella ei ole varaa hoitaa lapsiaankaan, saati vanhempiaan. Surullista.
se vanhempi tuo mukanaan eläkkeensä ja hoitorahansa ja ehkä myös omaishoidontuen ja jos hän asuu vaikka vuokralla lapsensa kotona, niin voi saada asumistukeakin
Vanhuksen eläkettä saa käyttää vain hänen kuluihinsa, ei subventoimaan kotiin jääneen lapsensa tulonmenetystä.
Siinä muuten menee omakin tuleva eläke pieneksi, jos hoitaa sekä vanhempansa että appivanhempansa ja on vuosikausia työelämän ulkopuolella. Eikä sen jälkeen yleensä enää kelpaa työmarkkinoille.
Se kotiin jäävä lapsi voi saada tuloja vanhuksen hoidosta.
Laitapa nyt näkyviin ne tulot, mitä sinä saat?
Ennen on ollut noin. Ihan hyvin voidaan jälleen määrätä lasten vastuulle.