Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valmis hoivaamaan iäkkäitä läheisiäsi? "Kyllähän monella vapautuu lastenhuone kun lapset aikuistuu*

Vierailija
10.04.2026 |

Kenet otat? Anopin, äidin, appiukon, isän? 

Kommentit (925)

Vierailija
421/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä lastenhuoneita on yksi, mutta apua tarvitsevia vanhuksia tulee kummankin vanhemman puolelta kaksi, ja heidän joukossaan on ainakin yksi liikuntakyvytön 24/7 autettava ja yksi muistisairas, niin majoitetaanko koko vanhusporukka samaan huoneeseen, ja mahtuuko sinne lastenhuoneeseen edes neljä sänkyä, joiden joukossa saattaa olla tilaa vieviä sairaalasänyjä? Onko vuokranantajalle ok, että asuntoa remontoidaan, jotta pyörätuoli ja muut apuvälineet mahtuvat sinne? Kuka maksaa remontit? Jäävätkö molemmat vanhemmat siis töistä pois hoitamaan vanhuksia? Mitä tehdään, jos itsekin ikääntyvien työikäisten kroppa ja kunto ei kestä liikuntakyvyttömän vanhuksen nostelua, joka ei pysty yhtään auttamaan itse siirtelytilanteissa? Mitä jos ei jaksa tai pysty nostamaan? Jos muistisairaita on useampi, niin mikä taho vastaa, että nämä eivät vahingoita toisiaan tai auttajiaan? 

Vierailija
422/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen? 

Aika outo elämä sulla on, jos lasten ja vanhempiesi hoidon väliin ei jää useampaa kymmentä vuotta

Sitten minäkin olen kai outo kun väliin jäi -2 vuotta.

Meillä on ollut lapsia vv 1981-2020, silloin kuopus täytti 18.

Omat vanhemmat kuolleet 1994/2000.

Appiukko demetoitui jo vuonna 2008 ja kuoli 2011.

Anoppi dementoitui 2018 ja siitä lähtien jouduimme muutaman kerran päivässä käymään hänen luonaan tarkistamassa omista töistämme/menoistamme huolimatta. Emme asu lähellä. Hoitokotiin pääsi vasta 2025.

Tuota tuossa varmaan tarkoitettiinkin, että hyvin harvinaista on se että on itse tehty vanhempana , itse tekee lapset vanhempana ja vanhemmat dementoituu nuorena. 

Eli en minäkään pitäisi mitenkään kovin suurena huolena. 

Ei ole hyvin harvinaista. Nykyään lapset tehdään yhä myöhemmin. 

Mutta silti. Jos sut on tehty kolmekymppisenä, sä teet lapset kolmekymppisenä, vanhempasi hoitokunnon ja lasten hoitotarpeen väliin jää väkisin kauan ellei ne vanhemmat dementoidu 60-vuotiaina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina ehdotetaan vanhuksen omistusasunnon myymistä. Sen ihmeen kun näkisi, että 70-luvulla rakennettu öljylämmitystalo menisi mihinkään hintaan kaupaksi. Jos joku maksaa kymppitonnin, niin ei sillä pitkäksi aikaa hoitoa saa.

No ei saakaan. Yksi kuukausi ympärivuorokautista paveluasumista maksaa n. 5000e/kk.

Vierailija
424/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksin kaksiossa. Ei ole lapsia eikä vapautuvaa lastenhuonetta. Onneksi äitini 73v on täysin terve ja omatoiminen, ei tarvitse mitään apuja keneltäkään. Kun/jos apua alkaa tarvita, voisin hoitaa kaupassakäyntejä, ruoanlaittoa, siivoamista yms., mutta hoitajaksi en rupeaisi, eli hygienia- ja terveysasiat saisi kyllä ihan kotihoitajat tms. hoitaa. 

Vierailija
425/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä aina ehdotetaan vanhuksen omistusasunnon myymistä. Sen ihmeen kun näkisi, että 70-luvulla rakennettu öljylämmitystalo menisi mihinkään hintaan kaupaksi. Jos joku maksaa kymppitonnin, niin ei sillä pitkäksi aikaa hoitoa saa.

No ei saakaan. Yksi kuukausi ympärivuorokautista paveluasumista maksaa n. 5000e/kk.

Eihän vanhus itse maksa siitä kuin sen, mitä eläkkeestä irtoaa. Ja pääomatulot otetaan myös huomioon. Mutta omaisuuteen ei kosketa.

Vierailija
426/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän aivopieru tuo oli? Ei se HUONE riitä mihinkään. Pitäisi olla myös esteetön wc ja tietenkin joku myös hoitamassa sitä vanhusta. 

Vanhuksen pitäisi pärjätä yksikseen sillä välin kun lapsensa ovat töissä, harrastuksissa, kaupassa, ystävien luona jne. Miten se onnistuu, jos vanhus ei esimerkiksi pääse vessaan omin avuin, pysty syömään itse tai yrittää lähteä ulos?

Ainakin kerrostaloasunnon on pitkään pitänyt rakentaa esteettömiksi. Eteisessä, kylpyhuoneessa ,vessassa pitää olla pyörätuolin kääntymisen verran tilaa. 

Meidän kerrostaloasunto on rakennettu 1980-luvulla. Vaikka kylppäri on iso, se ei ole esteetön eikä sinne mahdu pyörätuolilla. Tuota aiemmin rakennetuissa taloissa vessat on niin pieniä, että sinne ei mahdu edes rollaattorin kanssa peruuttamalla.

Jos valtio/kaupungit ei hoida sukulaista, niin etkö ole valmis tekemään muutoksia omaan elämääsi sen takia? 

Olen itse pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, joten mitä muutoksia kuvittelet minun pystyvän tekemään? 

No yhdistämään sen vanhuksen pienen takuueläkkeen siihen ja sitten on jo paremmat olot. Isompi asunto on suhteessa halvempi. 

Jos toinen on työkyvyttömyyseläkkeellä niin miten kuvittelet sairaan - työhön kykenemättömän - hoitavan vanhaa raihnaista ihmistä, ihmistä joka ei tule enää itsenäisesti toimeen.

Toinen näistä ei voi tehdä töitä.

Toinen ei voi elää itsenäisesti.

Vähän kuin sinä pyytäisit sokeaa taluttamaan sokeaa.

Vierailija
427/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tämä huolehtiminenhan kaatuisi pääosin naisten niskaan. Onko niin että nainen ei ole koskaan ansainnut elämänvaihetta jolloin elää vain itselleen? 

Aika outo elämä sulla on, jos lasten ja vanhempiesi hoidon väliin ei jää useampaa kymmentä vuotta

Anoppi dementoitui 2018 ja siitä lähtien jouduimme muutaman kerran päivässä käymään hänen luonaan tarkistamassa omista töistämme/menoistamme huolimatta. Emme asu lähellä. Hoitokotiin pääsi vasta 2025.

Tuota tuossa varmaan tarkoitettiinkin, että hyvin harvinaista on se että on itse tehty vanhempana , itse tekee lapset vanhempana ja vanhemmat dementoituu nuorena. 

Jos lapset tehdään myöhään, on ehtinyt nauttia hoivavapaasta ajasta hyvin kauan. 

Vierailija
428/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadaan vuoroviikkojärjestelyihin uusi aspekti. Vanhukset saa vaihtaa kotia viikon välein, kun hoitovastuu jaetaan sisarusten kesken. Vuoroviikkovanhuus.

Vierailija
429/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti. Jos sut on tehty kolmekymppisenä, sä teet lapset kolmekymppisenä, vanhempasi hoitokunnon ja lasten hoitotarpeen väliin jää väkisin kauan ellei ne vanhemmat dementoidu 60-vuotiaina. 

Matematiikkaa: kun synnyt, vanhemmat 30v. Kun omat lapsesi syntyvät, vanhempasi 60v. Kun omat lapsesi 20v, vanhempasi 80v ja enemmän tai vähemmän hoidon ja peräänkatsomisen tarpeessa.

Vierailija
430/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossahan ajateltaisiin ettei teinit enää tarvi vanhempiaan. Useinhan esim harrastuskuskauksiin menee tuolloin paljon aikaa. 

Esimerkiksi meillä appiukko on 80 v ja hyvin tarvitseva, meidän nuorin lapsi on 15 v. 

Vierailija
431/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saadaan vuoroviikkojärjestelyihin uusi aspekti. Vanhukset saa vaihtaa kotia viikon välein, kun hoitovastuu jaetaan sisarusten kesken. Vuoroviikkovanhuus.

Vuosittain ennen vaihdettiin.

Vierailija
432/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan 5-kymppisiä ja meidän nuorin lapsi on 6v. Kaksi isompaakin vasta alakoulussa. Ei ole vapautumassa huoneita. Omat vanhempani ovat 75- ja 76-vuotiaita. Toisella uusi puoliso. 

Vierailija
433/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosittain ennen vaihdettiin.

Ihan oli vaihto muutaman viikon väleinkin niin kuin mun suvussa 50-luvun alussa. Isomummu kiersi pitäjää yhden lapsen luota toisen luo. Lapsiahan oli usein monta niin johan se vanhus olisi kupsahtanut ennen kuin osa lapsista olisi ehtinyt hoitaa ollenkaan jos vaihtoväli kovin pitkä olisi ollut. 

Vierailija
434/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä bensan hinnoilla ei ole kyllä varaakaan rampata suvun vanhusten luona. Toiset kyllä antaa välillä bensarahaa kun heidän asioillaan rampataan, toiset ei ollenkaan, pihejä kun ovat. 

Vierailija
435/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin tuo useampi sukupolvi samassa asunnossa. Joissain kehitysmaissa ehkä.

Kyllä se on kuulunut ihan 80 luvulle saakka.

Höpö höpö. Itse olen syntynyt 60-luvulla enkä tiedä ketään tämmöistä.

Vierailija
436/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä bensan hinnoilla ei ole kyllä varaakaan rampata suvun vanhusten luona. Toiset kyllä antaa välillä bensarahaa kun heidän asioillaan rampataan, toiset ei ollenkaan, pihejä kun ovat. 

"Kyllä teidän kuuluukin maksaa. Tehän tämän kaiken kuitenkin peritte!", sanoi isä silmäillen 71 valmistuneen tiilitalonsa ikkunasta pilalle hakattua 5 ha metsäpalstaansa ja hevonhierakkaa kasvavaa peltoplänttiään.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söpöä kun mammat vastailee ikään kuin pääsisivät valitsemaan tämän. Eiköhän se velvollisuus kirjata lopulta lakiin. 

Mun isäni ehtii kuolla ennenkuin tuollainen lakimuutos tulisi. 

Mutta JOS tulisi tuollainen laki,  niin pitäisi muuttaa monia muitakin lakeja.  Mm vanhusten itsemääräämisoikeus.  Lisäksi pitäisi hyväksyä se,  että vanhus voidaan lukita yhteen huoneeseen omaistensa ollessa töissä ja lääkitä vanhus yöksi niin  tainnoksiin,  että nukkuu yöt. Myös hyväksyä moni muukin asia,  jolla vanhuksen ihmisarvo laskee.  Hoivakodeissa erilaisiin rajoitustoimiin edellytetään lääkärin lupaa,  mutta kotioloissa omaiset saisivat pääättää,  milloin vanhus on tarpeellista köyttää sänkyyn kiinni tai pukea vaikka pakkopaitaan.  

Eihän se tuollaista ole. Vanhuksella on oikeudet vaikka asutaan yhdessä. Useimmat pystyy liikkumaan rollaattorilla ja käyttää vaippoja. Työaikana käy kotihoitaja vilkaisemassa, kuinka vanhus voi. 

Niin on talon väelläkin oikeudet - omaan elämään.

Sitäpaitsi jos vanhus pärjää lapsensa työpäivän ajan  (työmatkoihin kuluva aika mukaanlukien) yksin ja kotihoito käy vain vilkaisemassa,   niin silloinhan vanhus pärjää omassa kodissaankin kotihoidon avulla.  Jos sitten asuu jossain puilla lämmitettävässä omakotitalossa,  vanhus voi muuttaa jonnekin kerrostaloon yksiöön vuokralle.  Pienituloinen vanhus voi saada hyvinvointialueelta palvelusetelin,  jolla ostaa siivouksen yksityiseltä. Yksiön siivouksessa ei ammattilaiselta mene tuntia kauempaa. 

Vierailija
438/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidan oman äitini asioita. Veljeni hoitaa vielä enemmän, kun vanhassa omakotitalossa on työtä sisällä ja ulkona. Äiti alkaa olla muistisairas eikä hän kykene muuta kuin lämmittämään ruuan mikrossa ja käymään itse vessassa. Lääkkeet antaa automaatti, ranteessa on turvaranneke ja kotihoito käy illalla katsomassa, kun illat on hänelle vaikeaa aikaa.

Veli ja minä ollaan nyt jaksamisen äärirajoilla. Ikää meillä on yli 60 vuotta. Äiti tarvitsisi apua paljon enemmän mitä me kyetään antamaan. Ihminen se minäkin olen enkä taivu mahdottomuuksiin.

Äitisi saa aina vähemmän apua, mitä enemmän teette kunnan puolesta.

Vierailija
439/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa etelän maissa tuo on tapa että isovahemmat asuvat samassa talossa jos on tilaa. Vaan ei suomessa. Meneppäs ehdottamaan sille rikkaammalle ja suuremmassa talossa asuvalle tai asuville sisaruksille että teillähän on useampi huone vapaana kun lapset on muuttaneet pois että miten olisi jos isovanhemmat muuttaisi teille? Tuo tarkoittaisi täyttä sotaa, välit poikki ym. Päinvastoin vastuut yritetään sysätä juuri niille köyhemmille sisaruksille kaikesta hoivasta mitä ihmeellisimmillä selityksillä. Ei meillä ole aikaa, me tarvitsemmme tyhjiä huoneita ym mutta sinähän joudat..... Myöhemmin taas kiinnostus lisääntyy 100% kun alkaa vääntö perinnöstä.

Tv. keskisuomi. Välit rikki.

Vierailija
440/925 |
11.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa etelän maissa tuo on tapa että isovahemmat asuvat samassa talossa jos on tilaa. Vaan ei suomessa. Meneppäs ehdottamaan sille rikkaammalle ja suuremmassa talossa asuvalle tai asuville sisaruksille että teillähän on useampi huone vapaana kun lapset on muuttaneet pois että miten olisi jos isovanhemmat muuttaisi teille? Tuo tarkoittaisi täyttä sotaa, välit poikki ym. Päinvastoin vastuut yritetään sysätä juuri niille köyhemmille sisaruksille kaikesta hoivasta mitä ihmeellisimmillä selityksillä. Ei meillä ole aikaa, me tarvitsemmme tyhjiä huoneita ym mutta sinähän joudat..... Myöhemmin taas kiinnostus lisääntyy 100% kun alkaa vääntö perinnöstä.

Tv. keskisuomi. Välit rikki.

Niissä maissa on perheverotus.

Suomessa ei yhden ihmisen palkka edes kolmihenkisen perheen elättämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä