Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?

Vierailija
08.04.2026 |

Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.

Kommentit (667)

Vierailija
661/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei summan- vaan summamutikka.  Kun ei tiedä niin höläyttää edes jotain.

Vierailija
662/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuormasta ei syödä tarkoittaa mm. sitä että ei aleta heilastella työkaverin kanssa.  Silti sitäkin sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin muinoin tapailemalleni naiselle, joka vaihtoi miestä kuin paitaa ja silti valitti, ettei kukaan suostu sitoutumaan "Sitä saa mitä tilaa".

Ei ymmärtänyt.

Vierailija
664/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perälauta kiinni!"

Tarkoittaa hävikin vähentämistä. Jos hevoskärryllä kuljettaa jotain ja perälauta on auki niin puolet kuljetettavasta putoaa matkan varrelle.

Sama pätee vertauskuvallisesti moneen muuhun asiaan. Ei voi menestyä jos vaikka yritystoiminnassa kuluttaa tarpeettomasti rahaa liian paljon koko ajan. Täytyy välttää hävikkiä ja olla huolellinen.

Faijalla, joka oli maalta kotoisin, oli sanonta, että joku oli vaikeaa kuin "paskan ajo ilman perälautaa". Varmaankin tällainen suoritus on vaatinut aikamoista huolellisuutta agraariyhteiskunnassa.

Vierailija
665/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaihtamalla parane.

No vaihtamallahan ne asiat nimenomaan paranee.

Tarkoittaa ehkä myös sitä, että jollekin ei kelpaa lopulta mikään, vaikka kuinka vaihtaisi muka parempaan. Kyllästyy pian ja ei kun vaihdanki taas.

Vierailija
666/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kullinluikaus

Se on tossa kullinkuikauksen päässä. Sinne on vaan kullinluikaus.

Eli tosi lyhyt matka?

Kullinluikaus on sen pituinen matka, jonka tehotippa mieheltäsi lentää, kun veivaat sen matkaan. Tuskin kovin pitkä siis.

Näin minäkin tuon ajattelin, kun tänne kirjoitin. Ja olen aina ajatellut.

Joku neropatti päätti vetää kuovit mukaan 

https://kotus.fi/kullin-aani/

Siinäpä sinulle faktaa, osannetko ymmärtää tekstin?

Oletpa sinä ilkeä ja ylimielinen ihminen. Ylenkatsot muita. Muistathan, että ylpeys käy lankeemuksen edellä?

No, sehän vain vastasi tuolle ylimieliselle ja tietämättömälle vastaan väittäjälle  samalla mitalla takaisin.

Tähän sopii erittäin hyvin sanonta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
667/666 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vain tiedä, mitä se tarkoittaa. Ja miten niin ei pysyisi? Onko ajatus, että sellaisen vanhanajan kaivon veden korkeus on vakio (pohjaveden korkeus?), eikä se siitä nouse, vaikka kaivoon kantaisi vettä, eli ylimäärä poistuu. Mutta miksi kukaan edes kantaisi vettä kaivoon?Ja mitä sanonnalla yritetään sanoa?

Fysiologisesti tuo sanonta on totta. Mutta kuten sanontoja yleensä, sitä käytetään vertauskuvana. Eli esim. jos jotain ihmistä aina vain autetaan jossain asiassa, hyöty jää lyhytaikaiseksi. Pitäisi opetella auttamaan itse itseään ts. oppia tekemään joku työ ihan itse. Samoin voit antaa rahapulassa olevalla ihmiselle rahaa aina kun hän pyytää, mutta hän ei ikinä opi sillä tavoin rahankäyttöä. En nyt osaa tätä enempää rautalangasta vääntää, ymmärtää kuka ymmärtää. Ja jotkuthan eivät vaan ymmärrä kielikuvia.