Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?

Vierailija
08.04.2026 |

Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.

Kommentit (667)

Vierailija
621/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?

Tulee sovittuun aikaan eikä viivy liian kauan

Ei, nimenomaan tuota se ei tarkoita! Vaan sitä että vieraita voi tulla milloin vain. Mutta vieraat sitten sopeutuvat talon rytmiin, jota ei ruveta vieraan takia muuttelemaan. 

Tuo liittyy aikaan, jolloin vierailuista ei sovittu etukäteen. Miten olisikaan sovittu, kun ei ollut puhelimia. Maalla 40-luvulla lapsuuttaan viettänyt äitini kertoi, että niin toimittiin: lähdettiin kylään milloin tahansa. Perillä vieraat saattoivat sitten vaikka osallistua talon töihin. Ei heitä erikseen viihdytetty eikä mitään keskeytetty siksi että tuli vieraita. Kaikki osasivat ne samat lypsämiset ja halonhakkuut ja perunasopan keittämiset.

Vierailija
622/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poikkeus vahvistaa säännön" on mieletön, ja perustuukin käännösvirheeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vain tiedä, mitä se tarkoittaa. Ja miten niin ei pysyisi? Onko ajatus, että sellaisen vanhanajan kaivon veden korkeus on vakio (pohjaveden korkeus?), eikä se siitä nouse, vaikka kaivoon kantaisi vettä, eli ylimäärä poistuu. Mutta miksi kukaan edes kantaisi vettä kaivoon?Ja mitä sanonnalla yritetään sanoa?

Niin kaivo toimii. Jos on kuivinut kaivo jossa ei ole vettä niin ei se siitä parane sillä, että sinne kaataa vettä. Se kannettu vesi vain imeytyy maahan ja katoaa. Kannettu vesi ei siis kaivossa pysy.

Mutta mitä sanonta tarkoittaa? Milloin sitä voi käyttää? Koska se on sanonta, sitä siis käytetään muista asioista kuin kaivoista.

Vierailija
624/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannettu vero ei kaivossa pysy ainakaan Suomessa...

Vierailija
625/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Häh? .D

Vierailija
626/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki salakieliset agraarisanonnat, joita keskustapuolue on käyttänyt vaalikampanjoinnissa, ovat silkkaa hepreaa. 

"Kuormasta ei syödä!" - Miksi kuormasta ei syödä? Mitä silloin tapahtuu?

"Perälauta kiinni!" - Se ei tarkoittanutkaan että turpa kiinni, vaikka niin ensin luulin. Varmaan on hyvä että perälauta on kiinni, mutta mitä tekemistä tällä on minkään kanssa?

Yleensä maailmassa jos on jotakin asiaa, niin pyritään siihen että viesti ymmärretään. En ole yhtään yllättynyt että poliitikkojen mielestä tämä ei koske heitä.  

Vierailija
627/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vain tiedä, mitä se tarkoittaa. Ja miten niin ei pysyisi? Onko ajatus, että sellaisen vanhanajan kaivon veden korkeus on vakio (pohjaveden korkeus?), eikä se siitä nouse, vaikka kaivoon kantaisi vettä, eli ylimäärä poistuu. Mutta miksi kukaan edes kantaisi vettä kaivoon?Ja mitä sanonnalla yritetään sanoa?

Niin kaivo toimii. Jos on kuivinut kaivo jossa ei ole vettä niin ei se siitä parane sillä, että sinne kaataa vettä. Se kannettu vesi vain imeytyy maahan ja katoaa. Kannettu vesi ei siis kaivossa pysy.

Mutta mitä sanonta tarkoittaa? Milloin sitä voi käyttää? Koska se on sanonta, sitä siis käytetään muista asioista kuin kaivoista.

Se tarkoittaa sitä ettei helpolla saatu apu yleensä auta kuin enintään pienen hetken. Kuten jos vaikka joku kaveri on aina rahattomana niin ei se mitään auta vaikka antaisit hänelle vähän rahaa. Kohta nekin on mennyttä ja kaveri taas kinuaa lisää. Jos raha olisi työllä itse ansaittua niin sitä arvostaisi ihan toisella tavalla.

Vierailija
628/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?

OIKEASTI tarkoittaa, että talo elää omaa juurevaa elämäänsä töineen, arkisine askareineen ja velvoitteineen, ja yllätysvieras (kutsumaton) tulee ja menee oman aikataulunsa mukaan. Kumpikaan ei sido toisiaan. Ei kuitenkaan tarkoita, että vieras olisi kutsumattomana epämieluisa.

Vierailija
629/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perälauta kiinni!"

Tarkoittaa hävikin vähentämistä. Jos hevoskärryllä kuljettaa jotain ja perälauta on auki niin puolet kuljetettavasta putoaa matkan varrelle.

Sama pätee vertauskuvallisesti moneen muuhun asiaan. Ei voi menestyä jos vaikka yritystoiminnassa kuluttaa tarpeettomasti rahaa liian paljon koko ajan. Täytyy välttää hävikkiä ja olla huolellinen.

Vierailija
630/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIKEASTI tarkoittaa, että talo elää omaa juurevaa elämäänsä töineen, arkisine askareineen ja velvoitteineen, ja yllätysvieras (kutsumaton) tulee ja menee oman aikataulunsa mukaan. Kumpikaan ei sido toisiaan. Ei kuitenkaan tarkoita, että vieras olisi kutsumattomana epämieluisa.

Ennen maatilalla on ollut paljon pakollisia töitä jotka pitää hoitaa. Ei peltotöitä tai lehmien lypsyä voi jättää myöhemmäksi sen takia, että talossa on vieras. Sillon talon väki tekee oman aikataulunsa mukaan omat työnsä ja vieras sopeutuu sen mukaan.

Vierailija
631/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuormasta ei syödä!" - Miksi kuormasta ei syödä? Mitä silloin tapahtuu?

Jos on vaikka lihakauppias niin pitää myydä asiakkaille sitä lihaa jotta saa itse toimeentulon siitä työstä. Jos lihakauppias syö vain itse aina parhaat palat tiskistä niin hyvin nopeasti tulee vararikko. Vaikka ne on yrittäjän omia lihoja niin pitää ymmärtää, ettei ne ole tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön vaan liiketoimintaan. Kuormasta ei saa syödä.

Vierailija
632/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Häh? .D

Pyy on lintu joka saalistajaa pelätessään käpertyy pieneksi ollakseen vaikeasti havaittavissa. Kuvainnollisesti maailmanloppua pelkäävä pyy käpertyisi erityisen pieneksi.

Vierailija
633/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.

"Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki."

Vierailija
634/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.

"Konstit on monet, sanoi akka kun kissalla pöytää pyyhki."

Pohjanmaalla nainen/vaimo on akka ja lapset kersoja. 

Vierailija
635/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tarkoittaa sitä ettei helpolla saatu apu yleensä auta kuin enintään pienen hetken. Kuten jos vaikka joku kaveri on aina rahattomana niin ei se mitään auta vaikka antaisit hänelle vähän rahaa. Kohta nekin on mennyttä ja kaveri taas kinuaa lisää. Jos raha olisi työllä itse ansaittua niin sitä arvostaisi ihan toisella tavalla.

Okei joo, eli apu ei auta, jos ja kun se ei paneudu ongelman itse juurisyyhyn. Tuo on jo ymmärrettävää.

Vierailija
636/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän toi tota tarkoita ollenkaan. Se tarkoittaa, että talolla on oma aikataulunsa, esim. ruoka- ja kahvitteluajat. Vierailla taas omansa. Ne saattavat kohdata, tai sitten ei.

Vierailija
637/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kullinluikaus

Se on tossa kullinkuikauksen päässä. Sinne on vaan kullinluikaus.

Eli tosi lyhyt matka?

Kullinluikaus on sen pituinen matka, jonka tehotippa mieheltäsi lentää, kun veivaat sen matkaan. Tuskin kovin pitkä siis.

Näin minäkin tuon ajattelin, kun tänne kirjoitin. Ja olen aina ajatellut.

Joku neropatti päätti vetää kuovit mukaan 

https://kotus.fi/kullin-aani/

Siinäpä sinulle faktaa, osannetko ymmärtää tekstin?

Oletpa sinä ilkeä ja ylimielinen ihminen. Ylenkatsot muita. Muistathan, että ylpeys käy lankeemuksen edellä?

Vierailija
638/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim sossun asiakkaille rahan syytäminen.

Vaikkapa kuinka monta tonnia niille antaisit joka ikinen kuukausi, ei se porukka koskaan nouse taloudellisesti jaloilleen vaan aina ovat vaatimassa lisää tukia, sen sijaan että tulisivat omavaraisiksi.

Vierailija
639/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vaihtamalla parane.

No vaihtamallahan ne asiat nimenomaan paranee.

Ei jos vaihtaa huonompaan

Vierailija
640/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen päivän haluaisin vaihtaa pois".

Mä olen sitä koulukuntaa, joka ei vaihtelis päiviään pois. Ehkä siksi, kun en ymmärrä mitä sitten tapahtuu. 

Olin kahvipöydässä kun työkaverit jutteli. Toinen oli juuri selättänyt rintasyövän ja toinen puhui kuolleesta lapsestaan. Itsehän en omia kurjuuksiani jakanut.. Nämä totes, että nuo päivät jos vaan pois vois vaihtaa. 

Niin mitä sitten.. Se lapsi ei olisi kuollut vai hänkö olisi vaan unohtanut lapsen kuoleman. Mihin se hävis. Syöpädiagnoosia ei olisi saanutkaan eli olisiko se vaan jäänyt tietämättä, kunnes pahentuneena tappanut.