Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (833)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska on ennen tarkoittanut naulaa. Meilläkin oli nahan rei'ittämistä varten työkalu, jossa oli terävä metallipiikki. Sitä sanottiin nahkapaskaksi.
Jotkut tietämättömät taas alapeukuttaa.
On se kumma etteivät viitsi edes googlettaa ja tarkistaa asiaa.
-eri
Herkeä sönköttämästä, Kusenkeittäjä!
Sitäpaitsi wikipedia on paskaa.
Mitä tarkoittaa ’ ei kahta sanaa ’ ?
Vierailija kirjoitti:
asia on selvä kuin pläkki
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Vieras tulee, viipyy ja lähtee niin kuin sovittu on, mutta talon työt täytyy silti hoitaa, lehmät ruokkia ja lypsää, kasvimaa hoitaa ja kastella, pellot kyntää, äestää, kylvää ja sato korjata ja niin edelleen.
Toisin sanoen talon työt eivät pysähdy eivätkä ne jää odottamaan vain siksi, että talossa on vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.
Ääliö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Selvä pyy, sanoi statilainen varista!"
Vierailija kirjoitti:
"Nahkurin orsilla tavataan"
"Nahkurin orsilla tavataan!" -sanonta on tullut tunnetuksi Tuntematon sotilas-romaanista, jossa se sanottiin tiukassa paikassa voissapaistettujen höökiessä silmille. Sanoja tarkoitti, että taitaapa meillä mennä tässä henki joka sorkalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelu virkistää, sano mummo, kun kissalla pöytää pyyhki. Herra mun vereni, mikä kauhistuksen kananhäkki-sanonta, jossa muistisairas vanhus eläinrääkkää viatonta luojan luomaa luontokappaletta.
Konstit on monet, sanoi mummo.
Vaihtelu virkistää, sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki.
"Konstit on monet, sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki!"
"Vaihtelu virkistää, sanoi kissa kun mummolla pöytää pyyhki!"
"Sokeakin kana voi parhaiten nauraa, kun se kissalla pöytää pyyhkii ja itse siihen lankeaa!"
"Joka toiselle kuoppaa kaivaa saa kymmenen euroa tunti!"
"Teknik!, sanoi voissapaistettu kun saranan näki!"
"Salat!, sanoi voissapaistettu kun omenan näki!"
"Instrjument!, sanoi voissapaistettu kun rautakangen näki!"
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että puheena oleva asia on niin selvä, että siihen voi vastata yhdellä sanalla: Kyllä tai ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurikka kurkkii orren nokassa
??
Kurikka= nuija.
Kuoleman symboli.
Vrt. Toinen jalka haudassa.
Loppu häämöttää jo, kuin astalo orsien päällä.
Eihän tuossa astalosta puhuta, vaan kurikasta!
Vierailija kirjoitti:
Ei näe metsää puilta. Tarkoittaako tämä, että näkee vain jonkun tietyn yksityiskohdan? Eli esim. ne puut, mutta ei muita kasveja ja vaikka eläimiä siellä metsässä?
Tarkoittaa sitä, että ei ymmärrä kokonaisuutta esim. projektista, koska tuijottaa vain yksityiskohtaa / yksityiskohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Levis kuin Jokisen eväät". Kenen Jokisen?
Tai sattui Juhaa leukaan.
Ketä Juhaa ja mikä?
No Koistisen Juhaa tientenkin!
Kyseessä on klassinen, työturvallisuuteen liittyvä sketsi. Kas tässä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Levis kuin Jokisen eväät". Kenen Jokisen?
Tai sattui Juhaa leukaan.
Ketä Juhaa ja mikä?
Koistisen Juhaa sattui leukaan:
Vierailija kirjoitti:
"Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla".
En ymmärrä mikä se "pivo" on.
Tarkoittaa kouraa tai kourallista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Talo elää omaa arkeaan, vieras ei tuppaudu arjen keskelle, vaan tulee silloin kun on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai "ei ehdi kissaa sanoa" eli joku asia tapahtuu tai tehdään todella nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näe metsää puilta. Tarkoittaako tämä, että näkee vain jonkun tietyn yksityiskohdan? Eli esim. ne puut, mutta ei muita kasveja ja vaikka eläimiä siellä metsässä?
Tarkoittaa sitä, että ei ymmärrä kokonaisuutta esim. projektista, koska tuijottaa vain yksityiskohtaa / yksityiskohtia.
Hiukan samaa tarkoittaa "puhe lillukanvarsista" eli varsinaisen pääasian sijasta keskitytään täysin epäoleellisiin pikkujuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai "ei ehdi kissaa sanoa" eli joku asia tapahtuu tai tehdään todella nopeasti.
lähtee kuin hauki rannasta
Lapsena 70-luvulla seurasin tädin ruisleivän leipomista. Leipoi leivät tuvan pöydällä ja puhdisti pöydän jauhoista jäniksenkäpällä. Uuni puhdistettiin tietysti vasta lämmityksen jälkeen. Hiilet ja tuhkat työnnettiin pois, jonka jälkeen kostealla uuniluudalla poistettiin arinalle jäänyt hienojakoinen tuhka. Uuniluuta oli tehty havuista. Leiväthän paistettiin arinalla, ei pellillä ja siitä syystä arinan oli oltava puhdas tuhkasta.