Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monilla aloilla väitöskirjaan tuhrataan vuosikausia kokoaikaista työtä?

Vierailija
19.07.2025 |

Yhtenä tekijänä varmaan aineistonkeruu, monella alalla tehdään hanttihommat itse. Onko muita syitä?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla aloillahan se on sitä. Uutta tutkimusta.

Vierailija
2/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sitä persun on ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnontieteellisillä aloilla jotkut oikein kehuskelevat miten tekivät itse labra-apulaisen työt. Lääketieteessä useammin keskitytään itse tutkimukseen.

Vierailija
4/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu

🧚🚩

Vierailija
5/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus varmaan on että saadaan jotain sellaista aikaan, mitä joku muu ei ole jo keksinyt.

Vierailija
6/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse väitöskirjaa tekemässä. Tärkeintä on saada mahdollisimman korkeatasoisia julkaisuja mahdollisimman nopeasti, johdantoon kirjoitan mahdollisimman vähän -ap

Vierailija
7/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus varmaan on että saadaan jotain sellaista aikaan, mitä joku muu ei ole jo keksinyt.

Suuri osa niistä väikkäreistä on kyllä ihan keskinkertaista tavaraa. Ei mitään maailmaa mullistavaa.

Vierailija
8/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan se ääneen: moni tekee väikkäriä, koska ei saanut työpaikkaa muualta. Pipetointipuuhasteluun on hyvä käyttää aikaa, apuraha on parempi kuin työttömyys.

Öö, mitä tekemistä pipetointipuuhastelulla on esim. kirjallisuustieteen väitöskirjan kirjoittamisen kanssa?

Vierailija
9/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse väitöskirjaa tekemässä. Tärkeintä on saada mahdollisimman korkeatasoisia julkaisuja mahdollisimman nopeasti, johdantoon kirjoitan mahdollisimman vähän -ap

Ehkä Siperia opettaa, Ap. Tule ihmeessä kertomaan miten etenee ja kuinka monta julkaisua sait esim. vuodessa.

Vierailija
10/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sanotaan se ääneen: moni tekee väikkäriä, koska ei saanut työpaikkaa muualta. Pipetointipuuhasteluun on hyvä käyttää aikaa, apuraha on parempi kuin työttömyys.

Öö, mitä tekemistä pipetointipuuhastelulla on esim. kirjallisuustieteen väitöskirjan kirjoittamisen kanssa?

No sillä alalla kirjoitetaan väikkäriä sopivan hitaasti; niin, että apurahaa riittää, muttei liian nopeasti, jottei olla ihan heti työttömiä.

Vierailija
11/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤪 pipetointi liittyy tietenkin luonnontieteellisiin aloihin! Ookko vähän pölö!🤭

Vierailija
12/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Siperia opettaa, Ap. Tule ihmeessä kertomaan miten etenee ja kuinka monta julkaisua sait esim. vuodessa.

Kokoaikainen työ, vapaa-ajalla tutkimusta. 1 julkaisu n. 12-18 kuukauden välein tähän mennessä. -ap

Vierailija
13/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ihmeen johdantoon🤣 Olet trolli, jos et edes yhteenvetoa tunnista.

Vierailija
14/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnontieteellisillä aloilla jotkut oikein kehuskelevat miten tekivät itse labra-apulaisen työt. Lääketieteessä useammin keskitytään itse tutkimukseen.

Lääketieteessä väitöskirjassa kyse ei ole oikeasta tutkimuksesta.Yleensä tehdään jonkun seniorin hankkeessa joku yksinkertainen osa-alue.Ei mitään omaa ajattelua vaativaa.Olen lääkäri,mutta en panostanut väitöskirjaan,koska en halunnut koskaan yliopistosairaalaan,jossa osaan virkoja tarvitaan LT (minun aikanani LKT).

Vierailija
15/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa niistä väikkäreistä on kyllä ihan keskinkertaista tavaraa. Ei mitään maailmaa mullistavaa.

No ei tieteellisiä julkaisuja, joita ainakin luonnontieteissä tarvitaan väikkäriin useita, edes saa julkaistua, jos niissä ei ole mitään uutta ja jos ne eivät ole kunnolla tehty. 

Vierailija
16/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päätoimista väikkärityötä on lähinnä tilanteessa, jossa ei ole saanut oikeaa työtä ja muutenkin heikko suorittaja.

Tämäkö on nykyinen asenne tieteentekijöitä kohtaan.

Vierailija
17/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöskirja tehdään yleensä alle 40 vee ja silloin ei välttämättä ole vielä vakiduunia. Vanhemmat jatko-opiskelijat ovat käytännössä kokopäivätyössä ja tekevät kirjan silti rivakasti.

Vierailija
18/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Nykyisin ei välttämättä kirjoiteta kirjaa, vaan artikkeleita.

Vierailija
19/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätoimista väikkärityötä on lähinnä tilanteessa, jossa ei ole saanut oikeaa työtä ja muutenkin heikko suorittaja.

Väitöskirjantekijä ei ole todellakaan mikään tieteentekijä vaan vasta hankkimassa pätevyyttä tiedetöihin. 20 peer review julkaisun jålkeenkin olet aloitteleva tieteentekijä.

Eikös asenne ole aina ollut näin? Missä kuplassa elät?

Vierailija
20/50 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitöskirjantekijä ei ole todellakaan mikään tieteentekijä vaan vasta hankkimassa pätevyyttä tiedetöihin. 20 peer review julkaisun jålkeenkin olet aloitteleva tieteentekijä.

Eikös asenne ole aina ollut näin? Missä kuplassa elät?

Nykyään voi neljällä artikkelilla suorittaa tohtorin tutkinnon. Toki nykyään pitää tehdä höpökurssejakin tutkimisen ja kirjoittamisen ohessa. Hyvällä tuurilla väittelyn jälkeen saa tenure track -professuurin, koska nykyiset määräajat sulkevat monet vanhemmat ja pätevämmät kollegat hakujen ulkopuolella. Jollain oppiaineella voi siis olla proffa, jolla on hyvin vähän kokemusta mistään. Jostain syystä on haluttu siirtyä tällaiseen järjestelmään.