Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi kuin tikku paskaan.
Sanonta johtuu siitä, kun ennen käytettiin ulostamisen jälkeen ns. "ryykitappia" tai tikkua pyyhkimiseen paperin sijaan. Ja kun oli "ryykätty" niin se tappi pudotettiin ulostukseen ja jäi siihen pystyyn.
Olikohan huusseissa aina laatikollinen ryykitappeja käytettävissä. Siinäkin yksi puhdetyö, ryykitappien vuolenta.
En päivääkään vaihtaisi pois. Itse kyllä vaihtaisin montakin päivää, että olisin osannut toimia niin, että en olisi joutunut kokemaan tapahtunutta ja siihen liittyvää tulevaisuutta.
Olen miettinyt ovatko eläneet mielestään täydellisen elämän vai miten voi olla, ettei yhtään päivää tai hetkeä haluaisi muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sen päivän haluaisin vaihtaa pois".
Mä olen sitä koulukuntaa, joka ei vaihtelis päiviään pois. Ehkä siksi, kun en ymmärrä mitä sitten tapahtuu.
Olin kahvipöydässä kun työkaverit jutteli. Toinen oli juuri selättänyt rintasyövän ja toinen puhui kuolleesta lapsestaan. Itsehän en omia kurjuuksiani jakanut.. Nämä totes, että nuo päivät jos vaan pois vois vaihtaa.
Niin mitä sitten.. Se lapsi ei olisi kuollut vai hänkö olisi vaan unohtanut lapsen kuoleman. Mihin se hävis. Syöpädiagnoosia ei olisi saanutkaan eli olisiko se vaan jäänyt tietämättä, kunnes pahentuneena tappanut.
Toivoo, ettei olisi tapahtunut ollenkaan.
Kiitos! Tietenkin se on noin! ;D Mä olen oikeasti niin höntti, etten ole päässyt tähän loppu tulemaan. Mä olen vuosikausia pyöritellyt vaihtoehtoja mielessä, enkä ole koskaan uskaltanut kelleen asiasta sanoa, etten vaan loukkaa herkässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan. Minusta tämä on jonkun mielenvikaisen autistin, kyynisen persoonallisuushäiriöisen narsistin merkki joka käyttää tätä sanontaa.
Jos joku 30 vuotta lakia lukenut lakimies juonittelee sulle säännöt joita et ymmärrä, kyse ei ole tyhmyydestä vaan suunnilleen ansan virittämisestä, juonittelusta, petoksesta, ym. rikollisesta toiminnasta, joka ei kumoudu sillä että sanoo vaan toista tyhmäksi!
Mikä lakimies? En ymmärrä, miten lakimies tähän liittyy.
Tyhmyydestä sakotetaan tarkoittaa, että jos tekee ajattelenuuttaan jonkin virheen eli toimii tyhmästi, siitä joutuu myöhemmin maksamaan tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vain tiedä, mitä se tarkoittaa. Ja miten niin ei pysyisi? Onko ajatus, että sellaisen vanhanajan kaivon veden korkeus on vakio (pohjaveden korkeus?), eikä se siitä nouse, vaikka kaivoon kantaisi vettä, eli ylimäärä poistuu. Mutta miksi kukaan edes kantaisi vettä kaivoon?Ja mitä sanonnalla yritetään sanoa?
Jos sinulla on kuivunut kaivo ja alat kantaa sinne vettä, se ei tosiaan pysy kaivossa, imeytyy pois. Siinä mielessä sanonta pitää paikkansa. Kyseessä on vanhan ajan kaivo, ja kyllähän ne kesähelteillä tahtoi kuivahtaa.
Siinä mielessä sanonta on oikein hyvä, että jos yrittää päästä helpolla ja oikoo mutkia, siitä ei yleensä ole kovin pitkäaikainen hyöty. Esim. maataloudessa tai korjaamisessa pätee moneenkin asiaan.
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta "tulee vettä kuin Esterin perseestä"?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko jo selitetty. Esteri oli paloautossa entisaikaan käytetty pumppumerkki. Se oli paloauton perässä. Kova verenpaine.
Jostain olen lukenut, että sanonnan olisi arveltu tulleen siitä, kun naistenviikolla sataa usein runsaasti (viikko, jolloin on vain naisten nimipäiviä). Sillä viikolla ei kylläkään ole Esterin nimipäivä, joten se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko jo selitetty. Esteri oli paloautossa entisaikaan käytetty pumppumerkki. Se oli paloauton perässä. Kova verenpaine.
Jostain olen lukenut, että sanonnan olisi arveltu tulleen siitä, kun naistenviikolla sataa usein runsaasti (viikko, jolloin on vain naisten nimipäiviä). Sillä viikolla ei kylläkään ole Esterin nimipäivä, joten se ei ole totta.
Kiitos! Tämä selvensi :)
- sama
" Kärsi, kärsi, saat kirkkaan kruunun". Typerä hokema näin heikolla kruunun vaihtokurssilla. Mulle €uroja. Ja himmeämmätkin käy.
Ketun sanonta on täysin looginen. Kun yrittää tavoitella jotain eikä se onnistu niin kääntää mielessään asian niin että ei niitä ole mitään järkeä tavoitellakaan.
Saatu saalis on parempi kuin nähty.
Tarkoittaa esim. kun (nuori) mies on naimassa eikä mälli lennä, ei käynnisty niin kuin ei tulpaton mopokaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?
Eihän se noin ole vaan "Talo elää tavallaan, vieraat menee menojaan"
= oman perheen hyvinvointi on tärkeämpi kuin kyläilijät eikä esim. ruoka/sauna/treeni/nukkumaanmeno-aikatauluja muuteta kenenkään takia.
Tarkoittaa että kun menee "lujaa" elämässä niin sen maksamiseen ei mikään riitä jälkeenpäin.
Ihminen saattaa hölöttää tolkuttomasti mutta ei siitä saa itselleen vammoja. Sopii mm. poliitikoille hyvin.
Toivoo, ettei olisi tapahtunut ollenkaan.