Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?

Vierailija
08.04.2026 |

Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.

Kommentit (666)

Vierailija
601/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua tätä: Talo elää tavallaan, vieras tulee ajallaan. Siis tuleeko vieras ajoissa vai silloin, kun hänelle sattuu sopimaan?

Tulee sovittuun aikaan eikä viivy liian kauan

Olen ajatellut, että tarkoittaa sitä, että vieras tulee milloin tulee ja siksi ei voi ajatella, että kaikki on tiptop ja että aikatauluja rukattaisiin kovin paljon vierasta varten. 

Ennen vanhaan kun kyläiltiin paljon, eikä ollut puhelimia, niin kylään vaan mentiin sopimatta etukäteen. 

Vierailija
602/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee kuin manulle illallinen. Kuka Manu? Koivisto?

Manu eli lattiamanu on työntekijä, joka järjestää asioita tv-studiossa kaapeleita ja muita tavaroita ohjelmaa varten, engl. floor manager. Tai ennen vanhaan myös käsityöläinen, vaikkapa suutari tai räätäli, joka tulee kotiin ja saa tietysti myös ateriat siellä työskennellessään.

Heh mullekin tuli mieleen Mauno Koivisto, oli niin kauan presidenttinä että kerkes jo "laitostua". Aina illallinen valmiina oli.

Paljon vanhempi tuo sanonta on kuin Manun pressakausi.

Tähänkin löytyi vastaus googlesta, jospa katsoisit sieltä.

Äitini käytti ilmaisua ainakin 50-luvun alussa lapsena ollessani. Muutenkin hänellä oli sananlasku joka lähtöön. Oli muuten syntynyt v 1913.

Meillä oli muuten silloin pässi ja tuntui pahalta, kun äitini käytti sanontaa: aika, aikaa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin😥

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. 

En ymmärrä

Tuo sanonta jatkuu: Paska on hyvää. Käytetään esim. joitakin erittäin suosittuja, mutta huonoja musiikkikappaleita arvosteltaessa.

Vierailija
604/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäi kuin tikku paskaan.

Sanonta johtuu siitä, kun ennen käytettiin ulostamisen jälkeen ns. "ryykitappia" tai tikkua pyyhkimiseen paperin sijaan. Ja kun oli "ryykätty" niin se tappi pudotettiin ulostukseen ja jäi siihen pystyyn.

Vierailija
605/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja ei kun ääntä kohti", kun aletaan syömään. Mitä ääntä? Ärsyttävä hoenta.

Eikös sinunkin suusta ääntä lähde, suuhunhan se ruoka syödessä laitetaan.

Miten minä kuljen sitä kohti? Ei siitä nyt kovin suurta ääntä synny, enkä minä pysty lähtemään suutani päin kun alan syömään, täysin vammanen sanonta.

Vierailija
606/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetää/heittää lonkalta. 

Tiedän kyllä mitä sillä tarkoitetaan, mutta ei  ei lonkalla voi ajatella, että sieltä vetäisi jonkun idean.

Vierailija
607/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei parane caihtamalka, jos vaihtaa vielähuonompaan

Vierailija
608/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. 

En ymmärrä

AI Overview

"Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä" on ironinen sanonta, joka viittaa siihen, että suuri suosio tai enemmistön mielipide ei automaattisesti tarkoita laadun tai totuuden olevan oikeassa. Sitä käytetään usein kyseenalaistamaan massojen suosimat tuotteet, ilmiöt tai mielipiteet, joskus kärjistäen "paska on hyvää" -lisäyksellä.

Vierailija
609/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokin asia "toimii kuin junan vessa" niin mä en ymmärrä, että toimiiko se siis hyvin vai huonosti. 

Vierailija
610/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokin asia "toimii kuin junan vessa" niin mä en ymmärrä, että toimiiko se siis hyvin vai huonosti. 

Johan tuo on selitetty aiemmin moneen kertaan. Toimii siis helkkarin hyvin.

Vierailija
611/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi rikka rokassa kuin roska sopassa.

Siis täh?

Vierailija
612/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis täh?

Tuo menee: Parempi rikka rokassa kuin torakka taikinassa. Joku on vaan muunnellut sanontaa oman vaillinnaisen ajatuskykynsä mukaan.

Vierailija
613/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis täh?

Tuo menee: Parempi rikka rokassa kuin torakka taikinassa. Joku on vaan muunnellut sanontaa oman vaillinnaisen ajatuskykynsä mukaan.

Haluatko mielummin hernekeittoa jossa lilluu roskia seassa vai leipää jossa on torakoita? Juu - ei kiitos kumpaakaan!

Vierailija
614/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ja ei kun ääntä kohti", kun aletaan syömään. Mitä ääntä? Ärsyttävä hoenta.

Eikös sinunkin suusta ääntä lähde, suuhunhan se ruoka syödessä laitetaan.

Miten minä kuljen sitä kohti? Ei siitä nyt kovin suurta ääntä synny, enkä minä pysty lähtemään suutani päin kun alan syömään, täysin vammanen sanonta.

Ei siinä sinusta puhuta, vaan ruuasta. Jota aletaan siirtämään ääntä (=suuta) kohti.

Taitaa joku muu olla - sinua lainatakseni - täysin vammainen, kuin tuo sanonta.

Vierailija
615/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

– Kyllähän jokainen arjessa ymmärtää, että jos lapsia kuljetetaan harrastuksiin tai kouluun tai niin edespäin.

Vierailija
616/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyydestä sakotetaan. Minusta tämä on jonkun mielenvikaisen autistin, kyynisen persoonallisuushäiriöisen narsistin merkki joka käyttää tätä sanontaa.

Jos joku 30 vuotta lakia lukenut lakimies juonittelee sulle säännöt joita et ymmärrä, kyse ei ole tyhmyydestä vaan suunnilleen ansan virittämisestä, juonittelusta, petoksesta, ym. rikollisesta toiminnasta, joka ei kumoudu sillä että sanoo vaan toista tyhmäksi!

Vierailija
617/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakotetaan. Minusta tämä on jonkun mielenvikaisen autistin, kyynisen persoonallisuushäiriöisen narsistin merkki joka käyttää tätä sanontaa.

Jos joku 30 vuotta lakia lukenut lakimies juonittelee sulle säännöt joita et ymmärrä, kyse ei ole tyhmyydestä vaan suunnilleen ansan virittämisestä, juonittelusta, petoksesta, ym. rikollisesta toiminnasta, joka ei kumoudu sillä että sanoo vaan toista tyhmäksi!

Tässä nyt tuskin tarkoitetaan varsinaista lakimiehen suunnittelemaa sakkoa. 

Jos toimit tyhmästi joudut siitä kärsimään/vastuuseen. Jollain tapaa.

Vierailija
618/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vain tiedä, mitä se tarkoittaa. Ja miten niin ei pysyisi? Onko ajatus, että sellaisen vanhanajan kaivon veden korkeus on vakio (pohjaveden korkeus?), eikä se siitä nouse, vaikka kaivoon kantaisi vettä, eli ylimäärä poistuu. Mutta miksi kukaan edes kantaisi vettä kaivoon?Ja mitä sanonnalla yritetään sanoa?

Vierailija
619/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vain tiedä, mitä se tarkoittaa. Ja miten niin ei pysyisi? Onko ajatus, että sellaisen vanhanajan kaivon veden korkeus on vakio (pohjaveden korkeus?), eikä se siitä nouse, vaikka kaivoon kantaisi vettä, eli ylimäärä poistuu. Mutta miksi kukaan edes kantaisi vettä kaivoon?Ja mitä sanonnalla yritetään sanoa?

Minulla toimistoakalla meni kerran niskat niin jumiin, että piti käydä lääkärissä. Työnantajalla oli hyvä diili hieronnoissa, sai talon piikkiin 10 hierotuskertaa vuodessa, iso oli työnantajakin. Pyysin lääkkeiden lisäksi lähetettä hierontaan, mutta hän kieltäytyi sitä kirjoittamasta ja sanoi tuon vertauksen. Hän tarkoitti suomeksi sitä, että ensin pitää tehdä itse jotakin niskojensa eteen, esim. jonkunlaista jumppausta yms, jonka jälkeen vasta kirjoitellaan hierontalähetteitä, jos jumpat ei auta.

Vierailija
620/666 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kaivo toimii. Jos on kuivinut kaivo jossa ei ole vettä niin ei se siitä parane sillä, että sinne kaataa vettä. Se kannettu vesi vain imeytyy maahan ja katoaa. Kannettu vesi ei siis kaivossa pysy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi