Mikä suomenkielinen sanonta kuulostaa sinusta oudolta, tai et ymmärrä sitä?
Itse olen joskus ihmetellyt, että miksi huonosta tuotteesta tai asiasta sanotaan usein, että se ei ole mistään kotoisin.
Kommentit (527)
Vierailija kirjoitti:
Jos sutta pakoon lähtee, karhu tulee vastaan. ???
Esim. vaihdat työpaikkaa mulqun pomon takia, uudessa työpaikassa onkin vastassa kiusaajien armeija, eli työskentelyolosuhteet eivät parantuneet vaan pahenivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makuasiasta ei voi kiistellä.
Kyllä voi ja nimenomaan niistä pitääkin. Faktoista ei voi kiistellä koska ne ovat faktoja.Makuasioista on typerää kiistellä, koska jokaisella on omat mieltymyksensä ja pitääkin saada olla.
Tätäkään tosiasiaa ei muuten moni tajua. Suututaan oikein, jos joku tykkää jostain, mistä ei itse tykkää tai toinen ei tykkää samasta, mistä itse tykkää. Ja se on hankala tyyppi, jota ei saa taottua siihen omaan muottiinsa eli muutettua tyypiksi, jonka kanssa ei olla mistään eri mieltä.
Ei erilaisten mieltymyksien tarvitse johtaa riitelyyn, vaan voidaan todeta että kaikki suomalaiset eivät välttämättä pidä yhtä paljon mämmistä kuin Juha Mieto. Samoin mielipiteet siitä mikä tai millainen on hyvä ja viihdyttävä elokuva. Minä en ainakaan kaipaa sitä että Bondit, Uunot ja Poliisiopisto elokuvat taas uusittaisiin ensi kesänä, sillä tuskin ne voivat olla joka kesä katsojien "toiveuusintoja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lähti kuin täi tervasta."
En ymmärrä, mihin se lähti, ja miksi tervasta?
Se sanonta on: Kulkee kuin täi tervassa. Asia siis junnaa paikoillaan, täillä juuttuu jalat tervaan eli ei pääse etenemään.
Olen kuullut tuon muodossa: "On kuin täi tervassa." Samaa sarjaa on: "jäi kuin tikku paskaan." Siinä on, ei lähtenyt mihinkään. Tai jos lähtikin, niin muita paljon hitaammin.
Nököttää kuin tatti paskassa.
Kyllä se siitä, sano akka kun lasta kaivoon työnsi.
Mitä ihmettä? Tietääkö joku? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rumat ne vaatteilla koreilee
En tajua tuota.
Tarkoittaa jotain semmoista, että ruma kompensoi rumuuttaan kauniilla eli koreilla vaatteilla. Kaunis on varma itsestään eikä välitä korostaa kauneuttaan.
Minusta "rumat ne vaatteilla koreilee" sanonta tarkoittaa sitä ihmiset, jotka eivät itse halua panostaa pukeutumiseen ja ulkoasuunsa, pitivät tyylikkäämpää pukeutumista vain turhamaisena ja suhtautuvat siihen vähätellen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea kannattaa kokeilla paitsi omaa siskoa
Kaikkea pitää kokeillakerran , paitsi mummoa ja kansantanssia... Kaikkea pitää kokeilla kerran, ja mummoa kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin räkänokastakin mies tulee, kuin tyhjän naurajasta.
Mitä tuolla halutaan viestiä? Nauraminen on jotenkin pahasta? Häh?
Niin on.
TYHJÄN nauraminen eli kaikelle räkättäminen.
Vierailija kirjoitti:
Voihan vittujen kevät.
...ja k*rpien takatalvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista tarkoittaa tilannetta, jossa joku vähättelee tai haukkuu saavuttamatonta asiaa peittääkseen oman pettymyksensä tai kateutensa. Se kuvaa ihmismielen tapaa selittää epäonnistuminen parhain päin: kun jotain ei saa, väitetään, ettei sitä edes haluttu."
Sen me tiedämme, mutta sanonta on järjetön sen takia, koska pihlajanmarjat ovat tosiaan helkkarin happamia, ei mikään tekosyy. Kettu puhuu totta, ei yritä vähätellä pihlajanmarjojen maukkautta, jota ei siis ole. Tilhet niistä vetää päiväkännejä talvisin.
Kyllähän ne pihlajanmarjat happamia on, mutta eipä se kettu sitä tiedä, kun ei päässyt edes maistamaan.
Jos se ei sillä kertaa niihin ylettänyt, mutta oli joskus aikaisemmin kyllä maistanut tai kuullut niistä. Olisi halunnut kokeilla. Pihlajanmarjathan on happamia vain ennen pakkasia. Silloin maku muuttuu.
Yhteis velka ! Minnäin oon joka kaffipaketin maksanna K-kaappiaalle ni eeikaaet se minnun vikaa ole jos se pimmittää se tukkust ku pittää jokikine vuos vaehtoo mersusa uuvempaan
-mökin mummo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ei sota yhtä miestä kaipaa, usein kuultu tokaisu, mitä lie tarkoittaa. Ilmeisen vanha hoku, koska naissotilaat jäävät näemmä pois aiheesta.
Yhtä hyvin voi skipata sodan kaltaiset joukkohulluudet, mihin pakotetaan massoina ja usein varmaan tuhoon.
Sodan lopputulos ei riipu yhdestä ihmisestä.
Trkoittaaa, että kyllä homma saadaan tehtyä, vaikka joku jäisikin joukosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Levis kuin Jokisen eväät". Kenen Jokisen?
Tai sattui Juhaa leukaan.
Ketä Juhaa ja mikä?
Etvole sitten Kummelia koskaan katsonut?
Ei tuo ole mikään sanonta vaan typerä hokema huonosta sketsistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laulujen lunnaat. ??????? Tarkoittaa mitä? Kukaan ei osaa selittää….
Viitannee kovaan elämään. Eli siis taiteilija voi esittää koskettavia, yleisön suosioon nousevia kappaleita vain, kun on itse kohdannut kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Suomalaisethan on tykänneet esim. monista, vakavista päihdeongelmista kärsineistä artisteista. Lisäksi varsinkin entisaikojen kiertue-elämästä oli glamour kaukana.
...kalliit on laulujen lunnaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti aikaa tajuta sanonta 'runsaudenpula".
Ajattelin sen olevan "pulaa eli puutetta runsaudesta", mutta se tarkoittaakin "olla pulassa runsaudesta"
Tai vaihtoehtoja on liikaa, niin ettei osaa valita. Ei saa mitään.
Runsaudenpula tarkoittaa, että on vaikea valita, kun on liikaa valinnan mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Yhteis velka ! Minnäin oon joka kaffipaketin maksanna K-kaappiaalle ni eeikaaet se minnun vikaa ole jos se pimmittää se tukkust ku pittää jokikine vuos vaehtoo mersusa uuvempaan
-mökin mummo
Nyt meni minulta mökin mummon sananlasku yli hilseen ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Polkea kuin tulpatonta mopoa
Baariruusua poljetaan kuin tulpatonta mopoa.
Vierailija kirjoitti:
"Vaikeneminen kultaa, puhuminen hopeaa". Tätä hoettiin lapsuudesta lähtien. Vieläkään en saa seurassa suutani auki.
Enkä ymmärrä mitä hyvää on olla tuppisuuna.
Eipä tarkoita, että pitäisi olla tuppisuuna, vaan että pitää valita sanansa, ja jos ei mitään viisasta ole sanottavana, parasta on vaieta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin räkänokastakin mies tulee, kuin tyhjän naurajasta.
Mitä tuolla halutaan viestiä? Nauraminen on jotenkin pahasta? Häh?
Mies se tulee räkänokastakin, vaan ei tyhjän naurajasta.
Räkänokaksi nimitettiin aikoinaan nuorisoa, lapsellisuutta korostettiin. Sanonnassa kerrotaan, että kyllä se nuorikin vielä miehistyä, mutta jos luonne on pinnallinen hulttioita, joka ei tee vakavissaan elämässään mitään, elää rillutellen tyhjännaurajana, hänestä ei tule kunnollista. Sinänsä tyhjönnaurajaa käytettiin halventavana sanana vielä minun lapsuudessani. Se oli ihminen, joka ei suhtaudu vakavissaan työntekoon tai yleisesti elämään, vähän sellainen hulivili, viini virtaa ja naisia naurattaa. Naisten naurattaja oli toinen vastaava halventava nimi.No tuo selittää, mutta on kyllä huono ilmaisu. Räkänokan olen aina ymmärtänyt nuorisoksi, mutta tyhjännauraja? Minua on sanottu tyhjännaurajaksi, koska naureskelen vähän väliä kaiken maailman asioille. Myös sellaisille, jotka eivät muita naurata yhtään. Se ei todellakaan tarkoita, että olisin mikään vastuuton rilluttelija. Ei nauraminen mielestäni liity asiaan mitenkään.
Kun mietit tarkemmin se on erittäin suomalainen sanonta: Nauraminen on (muka) sellaista tyhjää ja merkityksetöntä, jonnin joutavaa ja sellaisesta ei miehistä miestä, kunnon työmiestä tule, toisin kuin räkänokkainen poika, joka räkänokastaan huolimatta kasvaa kunnon työmieheksi ja ehdottoman totiseksi.
Kannattaa muistaa, että nämä sanonnat on tehty satoja vuosia sitten kun fyysinen työ olikin ainoa ja todellinen elinehto.
Ei, kun TYHJÄN naurajasta siinä on kyse. Vitsiniekkaihmisestä, joka ei muuta osaakaan.
Jos sutta pakoon lähtee, karhu tulee vastaan. ???