Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutan 48-vuotiaana 28neliön yksiöön. Pelkään romahtavani

Vierailija
06.04.2026 |

Ex avustaa muutossa

Kommentit (143)

Vierailija
41/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon koolla ja romahtamisella ei ole mitään tekemistä keskenään niin kauan kuin et ole eristyssellissä, mutta jos luot itsellesi eristyssellin istumalla jonkun ruudun ääressä koko päivän, poistumatta ulos ja tilaamalla kaiken kotiin, niin siitä toki seuraa romahdus. 

Pienet tilat, tehokkaasti suunniteltu, ei roinaa, minimalismi, katsotaanpa, kuinka isoissa suurkaupungeissa, esim. Japanissa ja New Yorkissa, eletään hyvin ihan 15 neliön ja pariskunnat 19–25 neliön asunnoissa. Tyytyväisenä ja vähemmällä stressillä, kun ei ole krääsää nurkat täynnä. 

Harrastetavarat varastossa, kaverit mahtuvat käymään jopa yöpymään, isommat juhlat muualla. Naapuritkin tykkää. Stadissakin elettiin vielä 80-luvulla 22 neliön yksiöissä parina ja joskus lapsen kanssa. 

Vierailija
42/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

…and? Minä asun nyt, 37-vuotiaana 25 neliön yksiössä ja sekin liian iso. En tule koskaan muuttamaan isompaan. Nyt katsoin yhtä ihanaa 19 neliön asuntoa.

Oletkin autistikehari jolla ei ole elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jo toinen ero samasta miehestä 2v sisään. Eka 25v yhdessä. Lähdin ja oma asunto, vuoden jälkeen takas yhteen ja sit mun vointi romahti ja taas ero. Mies sanoo että yhdistän kaiken negatiivisen häneen. 

Ap

Vierailija
44/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen muka tarvitsee viiden huoneen kämpän jos vain yhdessä pystyy olemaan kerrallaan?

Niissä voi tehdä eri asioita eri aikoina, ei tarvitse pysyä siinä yhdessä ja samassa tilassa koko aikaa. Toisaalta se yksikin tila voi olla riittävä ja elinpiiriään voi laajentaa vaikka ulkoilemalla, kahviloissa, ravintoloissa, kuntosalilla, harrastamalla jotain kodin ulkopuolella tmv.

Iso elintila kotona sopii niille jotka tykkää pyöriä niissä kotonurkissa, huoneesta toiseen.

Vierailija
45/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

…and? Minä asun nyt, 37-vuotiaana 25 neliön yksiössä ja sekin liian iso. En tule koskaan muuttamaan isompaan. Nyt katsoin yhtä ihanaa 19 neliön asuntoa.

Epäilemättä sinulla menee ruokaa myös vain 100 e kk 🤣😂

Vierailija
46/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sanoi kerran yksi vanha mies kun ostin häneltä 5 hehtaarin tontin ettei hän tarvitse kuin puoli kertaa kaksi alueen. Olet aivan liian isossa siis 

Vierailija
47/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo kunnolla...kyllä siellä kännissä pystyy asumaan..

Vierailija
48/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkään että masennun vielä enemmän. Jätän kaiken taakseni. Mä en tunne ketään. Ei ystäviä paikkakunnalla. Ei perhettä, sukua. Oon eläkkeellä eli päivät kotona. Auttakaa! Itkettää, pelkään katuvani päätöstä erota. 

Ap

Ja kuinka monessa huoneessa ennen muutoa olit yhtäaikaa? 

Ei tarvitse olla yhtäaikaa. Saa vaihtelua, kun voi mennä huoneesta toiseen ja huoneilla on eri käyttötarkoitukset. Jos tulee yövieras, niin on kätevää olla toinenkin huone. 

Päiväkahvitkin on mukavampi juoda päivävieraan kanssa eri tilassa kuin missä nukutaan. 

Älä sitten vaan hotelliin mene, koska siellä on sänky, sohva ja nojatuolit, sohvapöytä, tv ja joku kirjoituspöytä samassa tilassa. Monessa hotellin luksussviitissäkin on oleskelutila ja sänky samassa tilassa. 

Se on kuule vain sisustustaidoista ja varmaankin myös jonkun verran rahasta kiinni, saako siitä yksiöstä toimivan ja komean kodin, jossa on erilaisia "soppeja" asioille, vai näyttääkö se joltain köyhän opiskelijan boksilta, jossa vaan nukutaan, muttei viihdytä.

Vierailija
49/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on persoona jolla on oikea asenne! Juuri näin !

Juuri näin. Köyhän on oltava nöyrä. 
Terv. EK JA Kokoomus

Vierailija
50/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo kunnolla...kyllä siellä kännissä pystyy asumaan..

Ei ole mun tapaistani. Enkä voi lääkityksen takia juoda

Ap

Vierailija
51/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mahdu kunnolla aikuistuneen ihmisen tavarat. 

Nuori pärjää yksiössä, kun ei vielä omista paljon mitään eikä ole perinyt mitään ja on saanut jättää ylimääräiset vanhempiensa luo. 

Vanhus ehkä myös, jos on jo antanut tärkeimmät perinnöksi tai muuten alkaa varautua kuolemaansa. 

Mitä roinaa sitä "aikuistuneen" ihmisen nurkissa pitäisi pyöriä? Tuskin kellään mitään viittätoista eri perintöpiironkia on?

Riittää, kun vaatteet, ruoanlaittovälineet, ja tavarat joilla on tunnearvoa mahtuvat hyvin. Siihen päälle perus huonekalut; sänky, sohva, ruokapöytä, työpöytä, TV. Kenties vielä kirjahylly.

Tuossa on jo paljon tavaraa yhteen huoneeseen.

Minulla on kutakuinkin tuon verran. Ruokapöydän jätin pois, kun halusin kaksi kirjahyllyä + vitriinin keräilytavaroille, joten ruokapöytänä käytän vaihtelevasti työpöytää tai pientä sohvapöytää.

Vierailija
52/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä asuu kaksi aikuista 33 neliössä, ilman mitään ongelmia. Kyllä sä pärjäät.

Vierailija
53/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mahdu kunnolla aikuistuneen ihmisen tavarat. 

Nuori pärjää yksiössä, kun ei vielä omista paljon mitään eikä ole perinyt mitään ja on saanut jättää ylimääräiset vanhempiensa luo. 

Vanhus ehkä myös, jos on jo antanut tärkeimmät perinnöksi tai muuten alkaa varautua kuolemaansa. 

Mitä roinaa sitä "aikuistuneen" ihmisen nurkissa pitäisi pyöriä? Tuskin kellään mitään viittätoista eri perintöpiironkia on?

Riittää, kun vaatteet, ruoanlaittovälineet, ja tavarat joilla on tunnearvoa mahtuvat hyvin. Siihen päälle perus huonekalut; sänky, sohva, ruokapöytä, työpöytä, TV. Kenties vielä kirjahylly.

Tuossa kirjoitettiin täyttä asiaa! Tosin naurattaa tuo 15 perintöpiironkia....

Vierailija
54/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä asuu kaksi aikuista 33 neliössä, ilman mitään ongelmia. Kyllä sä pärjäät.

Otan osaa köyhyysrajalla elämiseenne. 

Vierailija
55/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

28m2 on liian vähän aikuiselle.

Minä ja kumppanini (aikuisia) asumme 15 neliössä. Ei olla liian vaativia.

Vierailija
56/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen tarvitsee tilaa sitä varten että kun paistaa silakoita, se haju ei imeydy sohvaan. 

Vierailija
57/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä oonko kuvitellut kaiken että muka olis henkistä väkivaltaa. Olin turvakodissakin. Mies ihan lempeä suurimman osan ajasta

Ap

Vierailija
58/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pelkään että masennun vielä enemmän. Jätän kaiken taakseni. Mä en tunne ketään. Ei ystäviä paikkakunnalla. Ei perhettä, sukua. Oon eläkkeellä eli päivät kotona. Auttakaa! Itkettää, pelkään katuvani päätöstä erota. 

Ap

Kun muutkin on selvinnyt eroista ja muutoista niin sinäkin selviät.Huomaat kun muutto on ohi ja saat rauhan.

Ps. tiedän mistä puhun,vasta muuttaneena.

Vierailija
59/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen muka tarvitsee viiden huoneen kämpän jos vain yhdessä pystyy olemaan kerrallaan?

Mä asun yksin 150 neliöisessä omakotitalossa jossa neljä makuuhuonetta. Ensin tuli miehestä ero ja myöhemmin aikuinen lapsi muutti omilleen. En koe tarvetta muuttaa pois rakkaasta kodista, kun kerran pystyn maksamaan kaiken yksin.

Joo, tuon ymmärtää toki, varsinkin jos siinä on se ikioma puutarha mitä on vuosikausia tykännyt vaalia.

Moni muutaa omakotitalosta pois kun käy kolkoksi asua yksin isossa talossa.

Vierailija
60/143 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

28m on täysin riittävä aikuiselle. Mene töihin ja hanki rahaa jos haluat isomman.