Siis tuleeko se sähköinen postilaatikko nyt kaikille vaiko eikö tule??
"14. huhtikuuta tapahtuva muutos koskee noin 1,8:aa miljoonaa suomalaista, jotka saavat viranomaisilta paperipostia, vaikka ovat asioineet näiden kanssa aiemmin sähköisesti.
Kun muutos astuu voimaan, henkilö, joka kirjautuu johonkin viranomaisen digitaaliseen palveluun, ohjataan ottamaan Suomi.fi‑viestit käyttöön.
Digitaalinen postilaatikko luodaan aina henkilön vahvalla tunnistautumisella, eikä se tule käyttöön automaattisesti taustalla tai henkilön tietämättä.
Niille 2,6 miljoonalle suomalaiselle, jotka käyttävät jo Suomi.fi-viestejä, ei tule minkäänlaisia muutoksia.
Jos digipalveluja käyttävä henkilö haluaa siirtyä takaisin paperipostiin Suomi.fi‑viestien käyttöönoton jälkeen, tulee tehdä erillinen valinta Suomi.fi‑viestien asetuksissa."
Wtf?
Olen aina vastannut noihin, että "Ei kiitos", enkä aio 14.4. jälkeenkään hyväksyä tuota digilaatikkoa itselleni. Miksi en?
Kyn en hyväksy, kukaan ei voi huijata minua niin, että väittää siellä olevan jotain tärkeää.
tuo uudistus on sieltä ja syvältä, eikä se ole minua varten.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun käyn jossain sähköisesti se tuputtaa tuota
On ollut vain töissä käytössä en halua muutenEi tuputa enää tuon 14.4. jälkeen. Sitten tulee jokaiselle tuo sähköinen postilaatikko, ja sieltä voi käydä ruksimassa sen kohdan, että haluaa edelleen paperipostia.
Eli sä sanot, että se laatikko on pakollinen, toinen sanoo, että ei ole :D
Käyttöpakosta en siis puhu nyt, vaan ois kiva tietää, luodaanko sitä edes vaiko ei.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä edelleenkään ole pakko ottaa, jos ei halua. Sitten vaan yhteikunta odottelee, että kuolet. Mutta jos kirjaudut Suomi.fi sivulle ja osaat käyttää tietokonetta, niin elämäsi on helponpaa. Ei tule posti 2 viikkoa myöhässä. Ja mikäli postisi menee naamurin silppuriin, niin silloin se tulee vielä huonommin. Itse asioin Vero.fi, Trafi, DVV-virasto ja MML-postin Suomi.fi sivujen kautta. Sähköpostiin tulee viesti Suomi.fi stä, että Omaverossa on sinulle postia. Sitten vaan menet Vero.fi -> Omavero sivulle.
Ootko sä ollut suunnittelemassa tuota ylihintaista turhaketta vai muuten vain pihalla? Minä kyllä käytän ihan kaikkia palveluja sähköisesti ä, eikä tuo mitään lisäarvoa satojen miljoonien verorahojen hukkaus turhaan sovellukseen. Verottaja voisi ihan vaan lähettää sen sähköpostin että käy tarkistamassa veroehdotuksesi, ainoastaan idiootin mielestä on kätevää käydä välissä katsomassa sama viesti jostain suomi.fi:stä.
No en ole suunnitellut Suomi.fi sivuja. Olen ollut enemmän tuollaa Nokian tukiasemapuolella. Ideahan Suomi.fi ssä on se, että perustat itse sinne virallisen sähköpostiosoitteen sinne. Se tapahtuu luomalla sinne profiili osoitteineen ja sotu tunnuksineen. Tarkalleen ottaen Suomi.fi perustaa sen tiedoillesi. Sen jälkeen valtion virastojen ei tarvitse arpoa, että mikä sinun sähköpostiosoitteesi on tänä vuonna. Virastoille se on aina sama osoite ja itse käyt siellä lukemassa, mikäli omat asiasi kiinnostaa sinua. Ja mitä helvettiä varten sinä sinne Suomi.fi sivulle menet, jos suomi.fi lähetti sinulle viestin, että omaverossa on postia. Mene sinne omaveroon.
Entä kun ei ole sähköpostiosoitetta? Kukaan ei kai voi pakottaa luomaan sellaista tätä roskaa varten?
Eikös tässä ollut mahis ottaa ne herätteet, että postia on jossain, tekstiviestillä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAROKAA HUIJAUKSIA
Varokaa asiaan liittyviä huijauksia, ja kaikkia muitakin.
Tulee tekstiviesti/ sähköposti jossa sanotaan että sulle on tärkeä viesti postilootassa. Sitten on linkki josta sinne kirjaudutaan.
ÄLKÄÄ KIRJAUTUKO LINKIN KAUTTA
Sama voi tulla myös verottajan, poliisin, tai lähes minkä muun nimissä tahansa.
ÄLKÄÄ KOSKAAN HOSUKO VIESTIEN KANS.
Katsokaa kuka on lähettäjä, varmistakaa asia, kiire voi tulla todella kalliiksi.
TEHKÄÄ TARVITTAVAT TURVATOIMET
Tekoälyltä voi kysyä, mitä kaikkia turvatoimia voi tehdä vaikkapa omiin pankkitileihin/ kortteihin/ maksurajoihin/ maarajoihin jne, sekä puhelimeen , nettiin jne jne
Tämän takia suomi.fi viesteissä EI ole linkkiä minnekään.
Tämän takia kirjaudut itse sen tahon sivuille, jossa viesti on pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
Linkilliset viestit ovat huijareiden lähettämiä.
Jep, ja sitä asiaa ei voi liikaa korostaa. Siirtymä on huijareiden mahdollisuus, niin se täytyy pitää esillä koko ajan
Millälailla siirtymä? Jatkuvasti on huijausmahdollisuus.
Ap
Mitä iloa saat täällä meuhkaamisesta, ap? Ja toisten viestien dissaamisesta? Jos sua noin paljon ottaa kaaliin sähköinen postilaatikko, pidä se mieluummin omana tietojasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14.4. jälkeen et voi kieltäytyä, vaan se avataan sinulle. Sen jälkeen kirjaudut ulos ja takaisin sisään ja käyt ruksaamassa sen pois päältä. Kielto on voimassa vuoden.
Puhu pukille! Toistan edelleen: KENENKÄÄN EI OLE PAKKO liittyä digitaaliseen postilaatikkoon! Eikä kukaan liitä sinua sinun puolestasi siihen, sinun siitä tietämättä. Koska siihen tarvitaan HENKILÖKOHTAINEN S-POSTI ja HENKILÖKOHTAINEN SALASANA!
Tuliko tämä nyt selväksi?
Ei näköjään tullut? Onpa tässä ketjussa tyhmiä ihmisiä, tai heillä on luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Tai molempia. Mut minkäs teet, jos lusikalla on annettu niin kauhalla ei voi vaatia.
Mutta onhan se eri asia, että a) pakoketaanko laatikon luominen, vaikka käyttöä ei, vai b) voiko sen luonninkin ohittaa kokonaan, vaikka kirjautuukin eri paikkoihin sähköisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaistakin ylimielisyyttä daijut virkamiehet koittivat pakottaa alamaisiaan kohtaan, uutinen 17.2.:
"Digi- ja väestötietoviraston mukaan sähköisen postin käyttöönoton jälkeen henkilöllä on velvollisuus seurata digitaalista postilaatikkoa samalla tavalla kuin fyysistä postilaatikkoa ja sinne tulevaa paperipostia."
My ass on :D
Ap
Ei tarvitse seurata. Viesti tulee sähköpostiin, että siellä on postia.
Sitten unohdat sen jos et heti mene kirjautumaan. Joillekkin sitä sähköpostia tulee vähän enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne kierrättää jonkun suomi.fi:n kautta. Eikö verottaja, trafi, kanta yms. voi lähettää mulle suoraan sähköpostia/tekstaria että palvelussamme on sulle viesti. Näinhän pankki, yksityiset terveyspalvelut ja vakuutusyhtiöt toimivat jo nyt. Innokkaimmat laittaa tekstarin, mailin ja appissa ilmoituksen.
Niin miksi joku laatikko. Eikö ne voisi olla siellä kunkin omilla sivuilla kuten Vero, Traficom jne.
En lue koskaan mitään viranomaispostia kun ei kiinnosta. Veroilmoitukseen en edes voi laittaa mitään vähennyksiä joten miksi reagoida mitenkään. Jos jollain on oikeasti tärkeää asiaa niin voi lähettää kirjeen kotiin.
Ulkosuomalaiselle tämä on yhtä helppoa kuin aina tähänkin mennessä. Jostain syystä Suomen valtio ja kunnat ovat valinneet ainoaksi tunnistautumisen muodoksi suomalaiset pankkitunnukset. Niitä saa rahaa vastaan, jos on pysyvä osoite Suomessa. Hienosti mietitty asia, jälleen kerran.
Suomi voisi edes joskus ottaa käyttöön jotain hyvää EU:n puolelta, mutta henkilötunnistuksen saralla Suomi on jo kahdeksan vuotta takarajan väärällä puolella. Ainoa, mikä Suomesta tulee heti ja jopa etuajassa, on ikävyydet. Hieno maa.
En ikinä avaa edes noita kieltäydyn, samoin oma Posti sovellusta en käytä lähettäköön kirjeen jos on jotain asiaa.
Jaa. Minusta tuo on ihan kätevä. Eikä kokemuksen mukaan tarvi klikkailla moneen paikkaan; sähköpostissa lukee, miltä taholta kirje on tullut. Sitten se voi lukea suoraan sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä edelleenkään ole pakko ottaa, jos ei halua. Sitten vaan yhteikunta odottelee, että kuolet. Mutta jos kirjaudut Suomi.fi sivulle ja osaat käyttää tietokonetta, niin elämäsi on helponpaa. Ei tule posti 2 viikkoa myöhässä. Ja mikäli postisi menee naamurin silppuriin, niin silloin se tulee vielä huonommin. Itse asioin Vero.fi, Trafi, DVV-virasto ja MML-postin Suomi.fi sivujen kautta. Sähköpostiin tulee viesti Suomi.fi stä, että Omaverossa on sinulle postia. Sitten vaan menet Vero.fi -> Omavero sivulle.
Ootko sä ollut suunnittelemassa tuota ylihintaista turhaketta vai muuten vain pihalla? Minä kyllä käytän ihan kaikkia palveluja sähköisesti ä, eikä tuo mitään lisäarvoa satojen miljoonien verorahojen hukkaus turhaan sovellukseen. Verottaja voisi ihan vaan lähettää sen sähköpostin että käy tarkistamassa veroehdotuksesi, ainoastaan idiootin mielestä on kätevää käydä välissä katsomassa sama viesti jostain suomi.fi:stä.
Suomi.fi tulee kyllä suoraankin postia.
Esimerkiksi sähköiset äänestyslipukkeet.
Eli ei se onnistu että yritykset pistäisi suoraan viestiä, kun valtiokin ja kunnat laittaa viestiä/postia Suomi.fi kautta.
Muuten tulisi eri yrityksiltä viestiä + Suomi.fi kautta valtiolta ja kunnilta.
Nyt tulee vain suomi.fi, jos olet rekisteröitynyt.
Voiko sinne tulla laskuja? Esim. Traficomin autovero. Vai mitä on viranomaisposti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VAROKAA HUIJAUKSIA
Varokaa asiaan liittyviä huijauksia, ja kaikkia muitakin.
Tulee tekstiviesti/ sähköposti jossa sanotaan että sulle on tärkeä viesti postilootassa. Sitten on linkki josta sinne kirjaudutaan.
ÄLKÄÄ KIRJAUTUKO LINKIN KAUTTA
Sama voi tulla myös verottajan, poliisin, tai lähes minkä muun nimissä tahansa.
ÄLKÄÄ KOSKAAN HOSUKO VIESTIEN KANS.
Katsokaa kuka on lähettäjä, varmistakaa asia, kiire voi tulla todella kalliiksi.
TEHKÄÄ TARVITTAVAT TURVATOIMET
Tekoälyltä voi kysyä, mitä kaikkia turvatoimia voi tehdä vaikkapa omiin pankkitileihin/ kortteihin/ maksurajoihin/ maarajoihin jne, sekä puhelimeen , nettiin jne jne
Tämän takia suomi.fi viesteissä EI ole linkkiä minnekään.
Tämän takia kirjaudut itse sen tahon sivuille, jossa viesti on pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
Linkilliset viestit ovat huijareiden lähettämiä.
Jep, ja sitä asiaa ei voi liikaa korostaa. Siirtymä on huijareiden mahdollisuus, niin se täytyy pitää esillä koko ajan
Millälailla siirtymä? Jatkuvasti on huijausmahdollisuus.
Ap
Nyt jo tuli s-postiin viesti, että sinulla on suomi.fi postia vaikka mitään sellaista ei luotu/otettu käyttöön.
Tämäkin väärin. Nyt se kieltomahdollisuus on jo vuodeksi :D
Eikä sitä ehkä ole pakko luoda sitä laatikkoa ollenkaan? Tai sit on :D
Ap