Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tuleeko se sähköinen postilaatikko nyt kaikille vaiko eikö tule??

Vierailija
06.04.2026 |

"14. huhtikuuta tapahtuva muutos koskee noin 1,8:aa miljoonaa suomalaista, jotka saavat viranomaisilta paperipostia, vaikka ovat asioineet näiden kanssa aiemmin sähköisesti.

Kun muutos astuu voimaan, henkilö, joka kirjautuu johonkin viranomaisen digitaaliseen palveluun, ohjataan ottamaan Suomi.fi‑viestit käyttöön.

Digitaalinen postilaatikko luodaan aina henkilön vahvalla tunnistautumisella, eikä se tule käyttöön automaattisesti taustalla tai henkilön tietämättä.

Niille 2,6 miljoonalle suomalaiselle, jotka käyttävät jo Suomi.fi-viestejä, ei tule minkäänlaisia muutoksia.

Jos digipalveluja käyttävä henkilö haluaa siirtyä takaisin paperipostiin Suomi.fi‑viestien käyttöönoton jälkeen, tulee tehdä erillinen valinta Suomi.fi‑viestien asetuksissa."

Wtf?

Olen aina vastannut noihin, että "Ei kiitos", enkä aio 14.4. jälkeenkään hyväksyä tuota digilaatikkoa itselleni. Miksi en? 

Kyn en hyväksy, kukaan ei voi huijata minua niin, että väittää siellä olevan jotain tärkeää. 

tuo uudistus on sieltä ja syvältä, eikä se ole minua varten. 

Kommentit (155)

Vierailija
101/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivän tavallisen kuluttajan saatavilla edes ole riittävän tietoturvallisia laitteita ja käyttöjärjestelmiä viranomaisten kanssa asiointiin. Kaikissa kuluttajatason laitteissa on takaportit tekoaälyassistentit yms. tietoturvariskit ja vastuu tietysti käyttäjällä, koska milloinkas viranomainen olisi vastuussa mistään.

Ei kyllä kirjepostin postinjakajakaan ole mistään näköjään vastuussa ja jaa kaikkea postia perille asti. 

Vierailija
102/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kierrättää jonkun suomi.fi:n kautta. Eikö verottaja, trafi, kanta yms. voi lähettää mulle suoraan sähköpostia/tekstaria että palvelussamme on sulle viesti. Näinhän pankki, yksityiset terveyspalvelut ja vakuutusyhtiöt toimivat jo nyt. Innokkaimmat laittaa tekstarin, mailin ja appissa ilmoituksen.

Niin miksi joku laatikko. Eikö ne voisi olla siellä kunkin omilla sivuilla kuten Vero, Traficom jne.

No kun se on siellä omalla sivulla nimellä www.suomi.fi

Miksi ap jankkaa sivukaupalla huijauksista ja linkeistä, jättää ne linkit klikkaamatta, niin helppoa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivän tavallisen kuluttajan saatavilla edes ole riittävän tietoturvallisia laitteita ja käyttöjärjestelmiä viranomaisten kanssa asiointiin. Kaikissa kuluttajatason laitteissa on takaportit tekoaälyassistentit yms. tietoturvariskit ja vastuu tietysti käyttäjällä, koska milloinkas viranomainen olisi vastuussa mistään.

Js se postilaatikkl tien poskessa on tietoturvallinen? Tai postimiehen polkupyörä, jossa kirjeet ovat yksinään nähtävillä kadulla, kun postimies juoksee rappukäytävässä?

Vierailija
104/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi.fi viestit on hieno keksintö.

Sulle tulee txtari, missä sanotaan "sinulle on sähköposti suomi.fi palvelusta, tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää sähköpostistasi".

Menet sähköpostiin.

"sinulle on viesti suomi.fi palvelussa tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää suomi.fi sovelluksesta".

Menet Suomi.fi sovellukseen jossa luet viestin jonka sisältö on luokkaa "tiedoksesi, tänään on maanantai ja maanantain jälkeen tulee tiistai."

Olisko mahdotonta, että suomi.fi sovellus ilmoittaisi suoraan saapuneista viesteistä, eikä useamman mutkan kautta?

Suomi.fi:ssä oli viesti, että Kelassa on minulle viesti. Tekstaria en saanut, mutta sähköpostiviestin, jossa kerrottiin Suomi.fi:ssä olevasta viestistä, sain. Turhaa mutkikkuutta näissä on. Mieluummin olisin ottanut sähköpostiviestin, jossa olisi sanottu, että Kelassa on minulle viesti. Sen jälkeen olisin mennut erikseen Kelan asiointiin, jota olen muutenkin käyttänyt vuosikaudet, koska inhoan paperia, joka on minulle hyödytön olomuoto.

Vierailija
105/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI:

Suomi.fi-viestit on digitaalinen postilaatikko, johon viranomaiset lähettävät 14.4.2026 alkaen ensisijaisesti sähköistä postia paperikirjeiden sijaan. 

Palveluun tulee virallisia päätöksiä, ilmoituksia ja ajanvarauksia mm. Verohallinnolta, poliisilta, kunnilta ja hyvinvointialueilta. Ilmoitus uudesta viestistä tulee sähköpostiin. 

Mitä Suomi.fi-viesteihin saapuu (esimerkkejä):

Verohallinto: Veropäätökset, verotuspäätökset ja muut tiedonannot.

Poliisi: Sakot, huomautukset ja muut viranomaisviestit.

Kunta ja hyvinvointialue: Ajanvarauskirjeet, päätökset sosiaali- ja terveyspalveluista.

Ajoneuvovero: Ilmoitukset ajoneuvoverosta.

Äänioikeusilmoitukset: Vaaleihin liittyvät viralliset tiedotteet.

Tämä

Ainakaan Vero ei lähetä Suomi.fi:n kautta kuin ilmoitukset noista päätöksistä. Itse päätös on OmaVerossa luettavissa.

Vierailija
106/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä kysymys, mutta mitä ovat ilmoitukset? Tuleeko sinne esim. laskuja  autoverosta tms.

Vierailija
107/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Js se postilaatikkl tien poskessa on tietoturvallinen? Tai postimiehen polkupyörä, jossa kirjeet ovat yksinään nähtävillä kadulla, kun postimies juoksee rappukäytävässä?

Fyysinen postilaatikko ei pölli pankkitunnuksia eikä tyhjennä tiliä.. 

Vierailija
108/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tiedä käytänkö tuota. Mitäp viestejä siellä minulle edes olisi.

Ainakin viestejä verottajalta, kelasta tai digi- ja väestövirastosta. Minulla on suomi.fi ollut käytössä jo pitkään. 

Vierailija
109/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, mutta mitä ovat ilmoitukset? Tuleeko sinne esim. laskuja  autoverosta tms.

Eikö joku voisi vastata onko ilmoitus sama, kuin lasku? Autovero tullut kerran vuodessa postissa. 

Vierailija
110/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes tiedä käytänkö tuota. Mitäp viestejä siellä minulle edes olisi.

Ainakin viestejä verottajalta, kelasta tai digi- ja väestövirastosta. Minulla on suomi.fi ollut käytössä jo pitkään. 

Ompa jännää. 

Vierailija
111/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen saa voimaantulopäivänä vaihtaa suomi-fi-sivuilla takaisin paperipostiksi tai soittamalla DVV:lle, jos ei ole nettiä tai sähköpostiosoitetta.

MInä aion vaihtaa paperiin, koska nämä nykyajan nettisivut ja laitteet ovat aina vähän väliä jonkun hyökkäyksen kohteena tai nurin.

Vierailija
112/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sontaa. Tuolla voidaan sitten perustella se, tämä, jos tuokin että et ole tehnyt tarvittavia muutoksia tai kirjautunut tarvittaviin palveluihin silloin ja tällöin. Kyllä tärkeät asiat pitää tulla joko puhelinsoitolla tai kirjeellä kotiin. Mitä sitten tehdään kun  palvelut ovat alhaalla ja se oli juuri se päivä kun sinun piti tehdä joku tärkeä tiedote jonnekin? Sitten jää rahat saamatta tai muuta vastaavaa ja ketä syytetään? No ei ainakaan palvelun tarjoajaa! 

Vierailija
113/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku voisi vastata onko ilmoitus sama, kuin lasku? Autovero tullut kerran vuodessa postissa. 

Sähköpostiin tulee vain ilmoitus siitä, että sinne digipostlaatikkoon on tullut postia. Sitten kirjaudutaan sinne suomi.fi-sivulle ja mennään katsomaan, mitä sinne on tullut.

Vierailija
114/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fyysinen postilaatikko ei pölli pankkitunnuksia eikä tyhjennä tiliä.. 

Miten se Suomi.fi ne pöllii? Minulla puhelimessa sovellus mihin olen kerran vahvasti tunnistautunut ja johon luodaan sitten tunnusluku jota käytetään tai sitten sormenjälkeä. Minulla on myös mobiilivarmenne enkä käytä pankkitunnuksia kuin pankkiasiointiin.

Vierailija
115/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen saa voimaantulopäivänä vaihtaa suomi-fi-sivuilla takaisin paperipostiksi tai soittamalla DVV:lle, jos ei ole nettiä tai sähköpostiosoitetta.

MInä aion vaihtaa paperiin, koska nämä nykyajan nettisivut ja laitteet ovat aina vähän väliä jonkun hyökkäyksen kohteena tai nurin.

Joo ja oliko vain puoli vuotta voimassa, joudut aina uudestaan tekemään ilmoituksen paperipostista.

Vierailija
116/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu viranomaisesta lähetetäänkö sinne se varsinainen asiakirja/lasku, vai pelkkä ilmoitus, että se asiakirja/lasku on luettavissa viranomaisen omassa palvelussa. Mulle kaikki laskut tulee e-laskuna, joten en ole ihan varma Traficomista ja tuosta autoverosta, mutta, jos se on tullut paperilaskuna, niin luultavasti se  tulee jatkossa Suomi.fi:hin

Vierailija
117/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja oliko vain puoli vuotta voimassa, joudut aina uudestaan tekemään ilmoituksen paperipostista.

Jos käy jossain sähköisessä palvelussa, niin sitten se pitää uusia. Jos ei käy, niin se pysyy voimassa. Ja muistaakseni se voimassolo oli vuosi eikä puoli vuotta.

Vierailija
118/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kierrättää jonkun suomi.fi:n kautta. Eikö verottaja, trafi, kanta yms. voi lähettää mulle suoraan sähköpostia/tekstaria että palvelussamme on sulle viesti. Näinhän pankki, yksityiset terveyspalvelut ja vakuutusyhtiöt toimivat jo nyt. Innokkaimmat laittaa tekstarin, mailin ja appissa ilmoituksen.

Niin miksi joku laatikko. Eikö ne voisi olla siellä kunkin omilla sivuilla kuten Vero, Traficom jne.

No kun se on siellä omalla sivulla nimellä www.suomi.fi

Miksi ap jankkaa sivukaupalla huijauksista ja linkeistä, jättää ne linkit klikkaamatta, niin helppoa se on.

Ap on kehitysvammainen

Vierailija
119/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätevä palvelu. Minulle on jo tullut Suomi.fi viestinä ilmoitus henkilökorttini voimassaolon päättymisestä, Kelan ilmoitus OmaKelassa luettavissa olevasta päätöksestä ja verohallinnon ilmoitus omaveroon tulleesta verotuspäätöksestä. Minulle ei tule enää paperipostina muuta kuin yksi vakuutuslasku joka saakin tulla paperisena jotta on joku dokumentti pöytälaatikosssa siltä varalta, että itselleni tapahtuu jotain (olen 70 v.).

Vierailija
120/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan tuhoon tuomittu palvelu. Jo pelkästään sen takia, ettei se palvele ketään, vaan antaa ainoastaan säästöjä. 

Asiat on monen mutkan takana, jos on tuo digiloota käytössä. Aina tarttisi olla laite mukana, jolla näkee sähköpostinsa ja verkkotunnukset, joilla voi kirjautua suomi-palveluun. Ei tule mitään. 😂 Itsellä ei ole edes älypuhelinta ja kannettavaani en todellakaan kuljeta mukanani missään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi