Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tuleeko se sähköinen postilaatikko nyt kaikille vaiko eikö tule??

Vierailija
06.04.2026 |

"14. huhtikuuta tapahtuva muutos koskee noin 1,8:aa miljoonaa suomalaista, jotka saavat viranomaisilta paperipostia, vaikka ovat asioineet näiden kanssa aiemmin sähköisesti.

Kun muutos astuu voimaan, henkilö, joka kirjautuu johonkin viranomaisen digitaaliseen palveluun, ohjataan ottamaan Suomi.fi‑viestit käyttöön.

Digitaalinen postilaatikko luodaan aina henkilön vahvalla tunnistautumisella, eikä se tule käyttöön automaattisesti taustalla tai henkilön tietämättä.

Niille 2,6 miljoonalle suomalaiselle, jotka käyttävät jo Suomi.fi-viestejä, ei tule minkäänlaisia muutoksia.

Jos digipalveluja käyttävä henkilö haluaa siirtyä takaisin paperipostiin Suomi.fi‑viestien käyttöönoton jälkeen, tulee tehdä erillinen valinta Suomi.fi‑viestien asetuksissa."

Wtf?

Olen aina vastannut noihin, että "Ei kiitos", enkä aio 14.4. jälkeenkään hyväksyä tuota digilaatikkoa itselleni. Miksi en? 

Kyn en hyväksy, kukaan ei voi huijata minua niin, että väittää siellä olevan jotain tärkeää. 

tuo uudistus on sieltä ja syvältä, eikä se ole minua varten. 

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi.fi -postiin tulee mm ilmoitus äänioikeudesta ja ilmoitus, jos verottaja on lähettänyt jonkin asiakirjan tai maksun. 

En minä ole sitä Suomi.fi:tä huonona pitänyt, miksi sitä pitää protestoida? Paljon epävarmempaa on pitäytyä paperipostissa, kirjeet ovat menneet hukkaan jo monta vuotta täällä pk-seudulla alueellani.

Yhtä lailla verottaja lähettää minulle ilmoituksen suoraan sähköpostiini ilman mitään turhaa välikättä.

Vierailija
122/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sontaa. Tuolla voidaan sitten perustella se, tämä, jos tuokin että et ole tehnyt tarvittavia muutoksia tai kirjautunut tarvittaviin palveluihin silloin ja tällöin. Kyllä tärkeät asiat pitää tulla joko puhelinsoitolla tai kirjeellä kotiin. Mitä sitten tehdään kun  palvelut ovat alhaalla ja se oli juuri se päivä kun sinun piti tehdä joku tärkeä tiedote jonnekin? Sitten jää rahat saamatta tai muuta vastaavaa ja ketä syytetään? No ei ainakaan palvelun tarjoajaa! 

Sairashan sinä olet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin vuosia sitten tätä "kätevää" applikaatiota ja olin niin otettu saadessani ilmoituksia siitä, että minulla oli ilmoituksia ilmoituksista, jonka jälkeen kuitenkin jouduin menemään verottajan, kelan ym. sivuille lukemaan ne asiat.

Aivan tarpeetonta ylimääräistä byrokratiaa ilman mitään tarkoitusta kuin työllistää muutama pikkupomo lisää.

Vierailija
124/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi.fi -postiin tulee mm ilmoitus äänioikeudesta ja ilmoitus, jos verottaja on lähettänyt jonkin asiakirjan tai maksun. 

En minä ole sitä Suomi.fi:tä huonona pitänyt, miksi sitä pitää protestoida? Paljon epävarmempaa on pitäytyä paperipostissa, kirjeet ovat menneet hukkaan jo monta vuotta täällä pk-seudulla alueellani.

Yhtä lailla verottaja lähettää minulle ilmoituksen suoraan sähköpostiini ilman mitään turhaa välikättä.

Suomi.fi viesteihin tulee ilmoitukset. Niistä viesti spostiin.

Voit mennä suoraan sille sivustolle, joka mainitaan viestissä.

Se on ilmoituskanava eikä välikäsi se suomi.fi

Vierailija
125/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi.fi viestit on hieno keksintö.

Sulle tulee txtari, missä sanotaan "sinulle on sähköposti suomi.fi palvelusta, tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää sähköpostistasi".

Menet sähköpostiin.

"sinulle on viesti suomi.fi palvelussa tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää suomi.fi sovelluksesta".

Menet Suomi.fi sovellukseen jossa luet viestin jonka sisältö on luokkaa "tiedoksesi, tänään on maanantai ja maanantain jälkeen tulee tiistai."

Olisko mahdotonta, että suomi.fi sovellus ilmoittaisi suoraan saapuneista viesteistä, eikä useamman mutkan kautta?

Suomi.fi:ssä oli viesti, että Kelassa on minulle viesti. Tekstaria en saanut, mutta sähköpostiviestin, jossa kerrottiin Suomi.fi:ssä olevasta viestistä, sain. Turhaa mutkikkuutta näissä on. Mieluummin olisin ottanut sähköpostiviestin, jossa olisi sanottu, että Kelassa on minulle viesti. Sen jälkeen olisin mennut erikseen Kelan asiointiin, jota olen muutenkin käyttänyt vuosikaudet, koska inhoan paperia, joka on minulle hyödytön olomuoto.

Mullekkin tuli ilmoitus säköpostiin lähettäjä kentässä näkyi suomi.fi, mutta hiirellä kun meni osoitekenttään oli ihan omituinen lähettäjän osoite. Tietenkään en klikkaile mitään linkkejä. Eikä ole edes käytössä vielä ko. palvelua.

Vierailija
126/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes tiedä käytänkö tuota. Mitäp viestejä siellä minulle edes olisi.

Esimerkiksi verottaja tiedottaa kun veroehdotus on katsottavissa, tarkistettavissa. Kysy Googlelta, saat pitkän selostuksen.

Vierailija
127/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivän tavallisen kuluttajan saatavilla edes ole riittävän tietoturvallisia laitteita ja käyttöjärjestelmiä viranomaisten kanssa asiointiin. Kaikissa kuluttajatason laitteissa on takaportit tekoaälyassistentit yms. tietoturvariskit ja vastuu tietysti käyttäjällä, koska milloinkas viranomainen olisi vastuussa mistään.

Js se postilaatikkl tien poskessa on tietoturvallinen? Tai postimiehen polkupyörä, jossa kirjeet ovat yksinään nähtävillä kadulla, kun postimies juoksee rappukäytävässä?

Fyysinen postilaatikko ei pölli pankkitunnuksia eikä tyhjennä tiliä.. 

Sun uusi pankkikortti voi joutua varkaan käsiin postilaatikosta. Täällä yks pöpi kaivelee toisten postilaatikoita.

Minulle lähetetty kirje hävisi kuin tuhka tuulee. Tämä on varma tieto. Lähettäjä nimittäin soitti siitä kirjeestä (te-tsto)

Vierailija
128/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut jo pitkään Suomi.fi, ja sinne menen mobiilivarmenteella, en pankkitunnuksilla, suosittelen näin.

Vierailija
129/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sontaa. Tuolla voidaan sitten perustella se, tämä, jos tuokin että et ole tehnyt tarvittavia muutoksia tai kirjautunut tarvittaviin palveluihin silloin ja tällöin. Kyllä tärkeät asiat pitää tulla joko puhelinsoitolla tai kirjeellä kotiin. Mitä sitten tehdään kun  palvelut ovat alhaalla ja se oli juuri se päivä kun sinun piti tehdä joku tärkeä tiedote jonnekin? Sitten jää rahat saamatta tai muuta vastaavaa ja ketä syytetään? No ei ainakaan palvelun tarjoajaa! 

Ne tärkeät tiedot sinä ilmoitat tietenkin sen tietoa vaativan tahon omaan palveluun. Kuten juurikin Kela tai verottaja. Miten voi olla niin vaikeaa monen ymmärtää tätä asiaa? Kyse on viranomaisten yhteisestä tiedotuskanavasta kansalaisille. Kirjeiden tuloa kun saa aina jännittää että tulevatko ne ajallaan tai ylipäätään ollenkaan sen tiedon saamiseksi. 

Vierailija
130/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko sinne edes kirjautua, jos viestissä mainitaan miltä viranomaiselta ilmoitus on. Kirjautuu sitten suoraan Kelaan, OmaVeroon jne.

Vierailija
131/155 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan tuhoon tuomittu palvelu. Jo pelkästään sen takia, ettei se palvele ketään, vaan antaa ainoastaan säästöjä. 

Asiat on monen mutkan takana, jos on tuo digiloota käytössä. Aina tarttisi olla laite mukana, jolla näkee sähköpostinsa ja verkkotunnukset, joilla voi kirjautua suomi-palveluun. Ei tule mitään. 😂 Itsellä ei ole edes älypuhelinta ja kannettavaani en todellakaan kuljeta mukanani missään.

Ei helvètti sentään . Ei sun tarvi sillä minuutilla mennä katsomaan tietoa kun se viesti tulee.

Kerkee myöhemminkin

Vierailija
132/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne tulee ihan äänestyslipuke, ei vain ilmoitus äänioikeudesta.

Vierailija
133/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asennettiin se uusi sähköinen postilaatikko tuohon tavallisen postilaatikon viereen, sähköt vedettiin ulkovaraston pistorasiasta.

Toi on hyvä uudistus sikäli, että nyt pysyy postit siellä lämpimämpinä.

Onkohan tuo turvallinen? Joku voi saada sähköiskun, niin mitähän siitä seuraa😨

Vierailija
134/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tärkeät tiedot sinä ilmoitat tietenkin sen tietoa vaativan tahon omaan palveluun. Kuten juurikin Kela tai verottaja. Miten voi olla niin vaikeaa monen ymmärtää tätä asiaa? Kyse on viranomaisten yhteisestä tiedotuskanavasta kansalaisille. Kirjeiden tuloa kun saa aina jännittää että tulevatko ne ajallaan tai ylipäätään ollenkaan sen tiedon saamiseksi. 

Asian ymmärtäminen ei aina ole vaikeaa, mutta on suuri joukko ihmisiä, joilla ei ole mitään digilaitteita.

Vierailija
135/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian ymmärtäminen ei aina ole vaikeaa, mutta on suuri joukko ihmisiä, joilla ei ole mitään digilaitteita.

Mikä sun ongelma on tässä? Ne tyypit, joilla ei ole digilaitteita, saavat kirjepostina esim. verotuspäätöksen.

Vierailija
136/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa tämä tuntuu olevan monelle kuten aina moni muukin uusi asia. Nämä ovat niitä tulevaisuuden kärrystä pudonneita jotka sitten vanhana tarvitsevat apua näissä asioissa, kuten nytkin osa vanhemmista ihmisistä joita ei ole uusia asioita kiinnostanut opetella että olisi pysynyt kehityksen mukana. Tähän kun ei olla yhdessä yössä tultu ja 2.6 miljoonalle jo palvelua käyttävälle ei tämä ole ongelma.  

Vierailija
137/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinne tulee ihan äänestyslipuke, ei vain ilmoitus äänioikeudesta.

Mitään lippua ei tarvita, eikä sitä myöskään siellä ole. Löytyy kyllä äänetyspaikka ja aika ja henkilöllisyystodistus riittää kun äänestämään menee. 

Vierailija
138/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä sitä vaikka tulisi pakolliseksi. Luultavasti se tulee pakolliseksi koska suomessa kaikki asiat ovat joko pakollisia tai kiellettyjä. Se ei käy että ihminen saisi itse päättää.

Vierailija
139/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan tuhoon tuomittu palvelu. Jo pelkästään sen takia, ettei se palvele ketään, vaan antaa ainoastaan säästöjä. 

Asiat on monen mutkan takana, jos on tuo digiloota käytössä. Aina tarttisi olla laite mukana, jolla näkee sähköpostinsa ja verkkotunnukset, joilla voi kirjautua suomi-palveluun. Ei tule mitään. 😂 Itsellä ei ole edes älypuhelinta ja kannettavaani en todellakaan kuljeta mukanani missään.

Ei helvètti sentään . Ei sun tarvi sillä minuutilla mennä katsomaan tietoa kun se viesti tulee.

Kerkee myöhemminkin

Kerkee myöhemminkin ja kaikenlaista sähköpostia tulee lisää, kun ei enää näy siinä sivu näkymässä sitten unohtuu. Tietty voi yrittää merkkailla ttai liputtaa niitä.

Vierailija
140/155 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerkee myöhemminkin

Kerkee myöhemminkin ja kaikenlaista sähköpostia tulee lisää, kun ei enää näy siinä sivu näkymässä sitten unohtuu. Tietty voi yrittää merkkailla ttai liputtaa niitä.

Tämän takia minulla on tärkeisiin asioihin sposti omalla nimellä. Toinen sposti on sitten näihin muihin ei niin tärkeisiin asioihin.

Tärkeisiin asioihin olevaan spostiin tulee vain silloin tällöin postia

Siihen toiseen tulee päivittäin 5-10 spostia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi