Siis tuleeko se sähköinen postilaatikko nyt kaikille vaiko eikö tule??
"14. huhtikuuta tapahtuva muutos koskee noin 1,8:aa miljoonaa suomalaista, jotka saavat viranomaisilta paperipostia, vaikka ovat asioineet näiden kanssa aiemmin sähköisesti.
Kun muutos astuu voimaan, henkilö, joka kirjautuu johonkin viranomaisen digitaaliseen palveluun, ohjataan ottamaan Suomi.fi‑viestit käyttöön.
Digitaalinen postilaatikko luodaan aina henkilön vahvalla tunnistautumisella, eikä se tule käyttöön automaattisesti taustalla tai henkilön tietämättä.
Niille 2,6 miljoonalle suomalaiselle, jotka käyttävät jo Suomi.fi-viestejä, ei tule minkäänlaisia muutoksia.
Jos digipalveluja käyttävä henkilö haluaa siirtyä takaisin paperipostiin Suomi.fi‑viestien käyttöönoton jälkeen, tulee tehdä erillinen valinta Suomi.fi‑viestien asetuksissa."
Wtf?
Olen aina vastannut noihin, että "Ei kiitos", enkä aio 14.4. jälkeenkään hyväksyä tuota digilaatikkoa itselleni. Miksi en?
Kyn en hyväksy, kukaan ei voi huijata minua niin, että väittää siellä olevan jotain tärkeää.
tuo uudistus on sieltä ja syvältä, eikä se ole minua varten.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä edelleenkään ole pakko ottaa, jos ei halua. Sitten vaan yhteikunta odottelee, että kuolet. Mutta jos kirjaudut Suomi.fi sivulle ja osaat käyttää tietokonetta, niin elämäsi on helponpaa. Ei tule posti 2 viikkoa myöhässä. Ja mikäli postisi menee naamurin silppuriin, niin silloin se tulee vielä huonommin. Itse asioin Vero.fi, Trafi, DVV-virasto ja MML-postin Suomi.fi sivujen kautta. Sähköpostiin tulee viesti Suomi.fi stä, että Omaverossa on sinulle postia. Sitten vaan menet Vero.fi -> Omavero sivulle.
Ootko sä ollut suunnittelemassa tuota ylihintaista turhaketta vai muuten vain pihalla? Minä kyllä käytän ihan kaikkia palveluja sähköisesti ä, eikä tuo mitään lisäarvoa satojen miljoonien verorahojen hukkaus turhaan sovellukseen. Verottaja voisi ihan vaan lähettää sen sähköpostin että käy tarkistamassa veroehdotuksesi, ainoastaan idiootin mielestä on kätevää käydä välissä katsomassa sama viesti jostain suomi.fi:stä.
NIIIINPÄ ! ! ! ! ! ! ! Onkohan tuossa taustalla se, että ne byrokraatit, joiden työtä on laatia noita viestejä, ovat loukkaantuneita, kun kukaan ei ikinä lue niitä, eikä tarvitse niitä mihinkään?
Ap
https://dvv.fi/eurooppalainen-digitaalinen-identiteettilompakko
Se liittyy tähän.
.Ukrainassa tämä on jo käytössä.
Vapaaehtoinen, mutta olen varma että tulee tilanne "jotta voit hakea Kela etuutta sinun tulee vahvistaa"jotain" käyttämällä Digi id.
Käsi ylös, joka haluaa tällaisen ja kannattaa tätä varauksetta.
Vierailija kirjoitti:
14.4. jälkeen et voi kieltäytyä, vaan se avataan sinulle. Sen jälkeen kirjaudut ulos ja takaisin sisään ja käyt ruksaamassa sen pois päältä. Kielto on voimassa vuoden.
"vaan se avataan sinulle", eli ei pääse sähköisesti kirjautumaan enää esim. Omaveroon, ellei anna noita tietoja sinne? Mitä siellä siis ikinä nyt kysytäänkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaistakin ylimielisyyttä daijut virkamiehet koittivat pakottaa alamaisiaan kohtaan, uutinen 17.2.:
"Digi- ja väestötietoviraston mukaan sähköisen postin käyttöönoton jälkeen henkilöllä on velvollisuus seurata digitaalista postilaatikkoa samalla tavalla kuin fyysistä postilaatikkoa ja sinne tulevaa paperipostia."
My ass on :D
Ap
Kyllä normaali ihminen haluaa katsoa mitä postia on tullut sähköisenä. Minusta tämä sähköinen tapa on mukavampaa, niin ei tarvitse ährätä paperien kanssa. Ei tarvitse käydä tarkistamassa fyysistä postilaatikkoa.
Et katso potilaatikollesi?
Kyllä mä ainakin käyn siellä joka postintulopäivä ja välillä muutenkin, kun en ole täysin varma, mitkä päivät ne täällä ovat. Pitäisi olla kai ma, ke, pe, mutta ehkei aina mene niin.
Ap
Kun sitä paperipostia ei tule meille. Ei tule edes ilmaisjakeluja nykyään.
Ok. Mulle tulee osa laskuistakin edelleen paperisina. On ollut hyötyä. Kun verottaja esim. halusi kaikki kuitit ja laskut mun vuoden 2023 pääomatulojen verotuksesta, niin airbnb-kämpän sähkölaskuja mahtui yhteen valokuvaan fyysisinä 12 kappaletta, kun taas kuvakaappaukset digikuiteista sain ehkä 4 per kuva ahdettua.
Jouduin vastaamaan verottajalle, että 20 liitettä ei nyt valitettavasti riitä, että mihin toimitan loput liitteet :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä edelleenkään ole pakko ottaa, jos ei halua. Sitten vaan yhteikunta odottelee, että kuolet. Mutta jos kirjaudut Suomi.fi sivulle ja osaat käyttää tietokonetta, niin elämäsi on helponpaa. Ei tule posti 2 viikkoa myöhässä. Ja mikäli postisi menee naamurin silppuriin, niin silloin se tulee vielä huonommin. Itse asioin Vero.fi, Trafi, DVV-virasto ja MML-postin Suomi.fi sivujen kautta. Sähköpostiin tulee viesti Suomi.fi stä, että Omaverossa on sinulle postia. Sitten vaan menet Vero.fi -> Omavero sivulle.
Ootko sä ollut suunnittelemassa tuota ylihintaista turhaketta vai muuten vain pihalla? Minä kyllä käytän ihan kaikkia palveluja sähköisesti ä, eikä tuo mitään lisäarvoa satojen miljoonien verorahojen hukkaus turhaan sovellukseen. Verottaja voisi ihan vaan lähettää sen sähköpostin että käy tarkistamassa veroehdotuksesi, ainoastaan idiootin mielestä on kätevää käydä välissä katsomassa sama viesti jostain suomi.fi:stä.
NIIIINPÄ ! ! ! ! ! ! ! Onkohan tuossa taustalla se, että ne byrokraatit, joiden työtä on laatia noita viestejä, ovat loukkaantuneita, kun kukaan ei ikinä lue niitä, eikä tarvitse niitä mihinkään?
Ap
Ei ketään kiinnosta sun valintasi tässä asiassa. Vielä vähemmän mikään viranomainen loukkaantuu. Onko sulla luulotauti?
Vierailija kirjoitti:
Suomi.fi viestit on hieno keksintö.
Sulle tulee txtari, missä sanotaan "sinulle on sähköposti suomi.fi palvelusta, tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää sähköpostistasi".
Menet sähköpostiin.
"sinulle on viesti suomi.fi palvelussa tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää suomi.fi sovelluksesta".
Menet Suomi.fi sovellukseen jossa luet viestin jonka sisältö on luokkaa "tiedoksesi, tänään on maanantai ja maanantain jälkeen tulee tiistai."
Olisko mahdotonta, että suomi.fi sovellus ilmoittaisi suoraan saapuneista viesteistä, eikä useamman mutkan kautta?
Onkohan sulla joku täppä jossain, koska mulle tulee tekstiviesti saapuneesta viestistä ja pystyn lukemaan sen suoraan Suomi.fissä tai s tten kirjaudun toimittajan sivuille, esim Kela, josta voin lukea viestin. Ei mitään sähköpostirumbaa. Näin ollut jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14.4. jälkeen et voi kieltäytyä, vaan se avataan sinulle. Sen jälkeen kirjaudut ulos ja takaisin sisään ja käyt ruksaamassa sen pois päältä. Kielto on voimassa vuoden.
"vaan se avataan sinulle", eli ei pääse sähköisesti kirjautumaan enää esim. Omaveroon, ellei anna noita tietoja sinne? Mitä siellä siis ikinä nyt kysytäänkään.
Ap
Ei siellä kysytä yhtään mitään. Viranomaisella on tietosi ja ne ovat ohjelmoineet sinulle uuden postilaatikon, onneksi olkoon! Pääset käyttämään palveluja ja uusi sähköinen postilaatikkosi aktivoituu, kun käytät ensimmäistä kertaa jotain tunnistautumista vaativaa palvelua. Sitten vaan käyt laittamassa postilaatikon kiinni ja saat edelleen paperipostia.
Täysin älytöntä, mutta minkäs mahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei siellä kysytä yhtään mitään. Viranomaisella on tietosi ja ne ovat ohjelmoineet sinulle uuden postilaatikon, onneksi olkoon! Pääset käyttämään palveluja ja uusi sähköinen postilaatikkosi aktivoituu, kun käytät ensimmäistä kertaa jotain tunnistautumista vaativaa palvelua. Sitten vaan käyt laittamassa postilaatikon kiinni ja saat edelleen paperipostia.
Täysin älytöntä, mutta minkäs mahtaa.
Eeee-i, lue toi mun aloitusviestini.
Ei mene noin.
Ap
Kaikki viranomaisposti ohjautuu Suomi.fi-palvelun kautta niille, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöön. Muut saavat edelleen paperipostia viranomaisiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo voi olla totta, eihän. Että ihan pakotetaan tai velvoitetaan tai kehotetaan tai mitä lie..... tekemään tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ketään kiinnosta sun valintasi tässä asiassa. Vielä vähemmän mikään viranomainen loukkaantuu. Onko sulla luulotauti?
Paitsi että taisit itse = viranomainen? vähän loukkaantua 🤭
Ap
Julkiseen palveluun tunnistaumisen yhteydessä kysytään, haluaako ottaa Suomi.fi-palvelun käyttöön, jos se ei ole jo käytössä. Sen käyttöönotto on siis vapaaehtoista.
Joka kerta kun käyn jossain sähköisesti se tuputtaa tuota
On ollut vain töissä käytössä en halua muuten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulle tulee txtari, missä sanotaan "sinulle on sähköposti suomi.fi palvelusta, tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää sähköpostistasi".
Menet sähköpostiin.
"sinulle on viesti suomi.fi palvelussa tietoturvasyistä siihen ei ole tässä linkkiä, katso lisää suomi.fi sovelluksesta".
Menet Suomi.fi sovellukseen jossa luet viestin jonka sisältö on luokkaa "tiedoksesi, tänään on maanantai ja maanantain jälkeen tulee tiistai."
Olisko mahdotonta, että suomi.fi sovellus ilmoittaisi suoraan saapuneista viesteistä, eikä useamman mutkan kautta?
Onkohan sulla joku täppä jossain, koska mulle tulee tekstiviesti saapuneesta viestistä ja pystyn lukemaan sen suoraan Suomi.fissä tai s tten kirjaudun toimittajan sivuille, esim Kela, josta voin lukea viestin. Ei mitään sähköpostirumbaa. Näin ollut jo monta vuotta.
Ei tämä edelleenkään tee asiaa kätevämmäksi, vaan nykyistä vaikeammaksi. Ihan sama onko se sähköposti vai tekstiviesti vai mikä tahansa kirjekyyhky, on ihan yksiselitteisen turhaa ja hyödytöntä lähettää yhdellä palvelulka viesti toiseen palveluun saapuneesta viestistä, jonka jälkeen menet kolmanteen palveluun lukemaan viestin. Kun sen herätteen vois laittaa suoraan sieltä kenellä asiaa sulle on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki viranomaisposti ohjautuu Suomi.fi-palvelun kautta niille, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöön. Muut saavat edelleen paperipostia viranomaisiltakin.
Taitaa käydä kuin aikoinaan laskujen maksuilla pankissa. Ensin oli ilmaista, mutta jo kohta laskun maksun hinta nousi niin korkealle että oli pakko siirtyä maksamaan laskut itse, ensin siellä pankkien tuulikaapeissa ja sitte omalla koneella kotona. Eli hinnoitellaan se paperiposti " sopivalla hinnalla". Vai onko se jo heti maksullista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin koko uutinen kuvastaa täysin naurettavaa viranomaispaskaa; 14.4. EI MUUTU YHTÄÄN MIKÄÄN! Nythän jo jos kirjaudut yhtään minnekään viranomaispalveluun pankkitunnuksilla, se ehdottaa ko postilaatikon käyttöönottoa! 😂
Ei 14.4. tapahdu mitään uutta.
Eikä kenenkään ole pakko ottaa käyttöön Suomi.fi -postilaatikkoa. Eikä sitä kenellekään automaattisesti perusteta, koska jokaisen pitää perustaa se ITSE HENKILÖKOHTAISESTI, ja siihen tarvitaan ko. henkilön TOIMIVA SÄHKÖPOSTI ja salasanat. Joten on aivan absurdi väite, että joku voi puolestasi luoda sinulle digitaalisen postilaatikon ja määritellä SINUN HENKILÖKOHTAISEN salasanasi!
Noh, niinpä, mutta noin se asia vielä ennen vuodenvaihdetta uutisoitiin :D
Joku byrokraatti ollut siellä vauhdissa :D
Ap
Sinä Ap tässä tunnut olevan vauhdissa. Kuinkahan monet ketjut olet itse kirjoittanut! :D
Se on lähes yhtä huono "palvelu" kuin Omaposti. Ei ole ei mikään postilaatikko vaan postiluukku, ja siinäkin ominaisuudessa surkea räpellys. Minulle tulee gmailiin viesti että "sinulle on uusi viesti Suomi.fi:ssä", siis Suomi.fi appi ei edes osaa ilmoittaa uusista viesteistä. Ja ne viestit usein sisältää että "Sinulle on uusi viesti Omaverossa, emme voi näyttää viestiä täällä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Paitsi että taisit itse = viranomainen? vähän loukkaantua 🤭
Ap
Eli sulla on vaikea luulosairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet sähköpostiin.
Ei tämä edelleenkään tee asiaa kätevämmäksi, vaan nykyistä vaikeammaksi. Ihan sama onko se sähköposti vai tekstiviesti vai mikä tahansa kirjekyyhky, on ihan yksiselitteisen turhaa ja hyödytöntä lähettää yhdellä palvelulka viesti toiseen palveluun saapuneesta viestistä, jonka jälkeen menet kolmanteen palveluun lukemaan viestin. Kun sen herätteen vois laittaa suoraan sieltä kenellä asiaa sulle on.
Idi00tti