Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis tuleeko se sähköinen postilaatikko nyt kaikille vaiko eikö tule??

Vierailija
06.04.2026 |

"14. huhtikuuta tapahtuva muutos koskee noin 1,8:aa miljoonaa suomalaista, jotka saavat viranomaisilta paperipostia, vaikka ovat asioineet näiden kanssa aiemmin sähköisesti.

Kun muutos astuu voimaan, henkilö, joka kirjautuu johonkin viranomaisen digitaaliseen palveluun, ohjataan ottamaan Suomi.fi‑viestit käyttöön.

Digitaalinen postilaatikko luodaan aina henkilön vahvalla tunnistautumisella, eikä se tule käyttöön automaattisesti taustalla tai henkilön tietämättä.

Niille 2,6 miljoonalle suomalaiselle, jotka käyttävät jo Suomi.fi-viestejä, ei tule minkäänlaisia muutoksia.

Jos digipalveluja käyttävä henkilö haluaa siirtyä takaisin paperipostiin Suomi.fi‑viestien käyttöönoton jälkeen, tulee tehdä erillinen valinta Suomi.fi‑viestien asetuksissa."

Wtf?

Olen aina vastannut noihin, että "Ei kiitos", enkä aio 14.4. jälkeenkään hyväksyä tuota digilaatikkoa itselleni. Miksi en? 

Kyn en hyväksy, kukaan ei voi huijata minua niin, että väittää siellä olevan jotain tärkeää. 

tuo uudistus on sieltä ja syvältä, eikä se ole minua varten. 

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14.4. jälkeen et voi kieltäytyä, vaan se avataan sinulle. Sen jälkeen kirjaudut ulos ja takaisin sisään ja käyt ruksaamassa sen pois päältä. Kielto on voimassa vuoden.

Puhu pukille! Toistan edelleen: KENENKÄÄN EI OLE PAKKO liittyä digitaaliseen postilaatikkoon! Eikä kukaan liitä sinua sinun puolestasi siihen, sinun siitä tietämättä. Koska siihen tarvitaan HENKILÖKOHTAINEN S-POSTI ja HENKILÖKOHTAINEN SALASANA!

Tuliko tämä nyt selväksi?

Vierailija
62/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostu edes avaamaan mitään omapostia, suomi-viestejä en ota käyttöön ja skippaan kaikki "Haluatko luopua paperipostista"-viestit, koska en halua. Luen sähköpostini ehkä kerran kuukaudessa. Todellakin haluan aivan kaikki kirjeet ja laskut paperisina postilaatikkooni. Etenkin Kelan postit, todistusaineistona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAROKAA HUIJAUKSIA

Varokaa asiaan liittyviä huijauksia, ja kaikkia muitakin.

Tulee tekstiviesti/ sähköposti jossa sanotaan että sulle on tärkeä viesti postilootassa. Sitten on linkki josta sinne kirjaudutaan.

ÄLKÄÄ KIRJAUTUKO LINKIN KAUTTA

Sama voi tulla myös verottajan, poliisin, tai lähes minkä muun nimissä tahansa.

ÄLKÄÄ KOSKAAN HOSUKO VIESTIEN KANS. 

Katsokaa kuka on lähettäjä, varmistakaa asia, kiire voi tulla todella kalliiksi.

TEHKÄÄ TARVITTAVAT TURVATOIMET

Tekoälyltä voi kysyä, mitä kaikkia turvatoimia voi tehdä vaikkapa omiin pankkitileihin/ kortteihin/ maksurajoihin/ maarajoihin jne, sekä puhelimeen , nettiin jne jne

Vierailija
64/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne kierrättää jonkun suomi.fi:n kautta. Eikö verottaja, trafi, kanta yms. voi lähettää mulle suoraan sähköpostia/tekstaria että palvelussamme on sulle viesti. Näinhän pankki, yksityiset terveyspalvelut ja vakuutusyhtiöt toimivat jo nyt. Innokkaimmat laittaa tekstarin, mailin ja appissa ilmoituksen.

Vierailija
65/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

14.4. jälkeen et voi kieltäytyä, vaan se avataan sinulle. Sen jälkeen kirjaudut ulos ja takaisin sisään ja käyt ruksaamassa sen pois päältä. Kielto on voimassa vuoden.

Puhu pukille! Toistan edelleen: KENENKÄÄN EI OLE PAKKO liittyä digitaaliseen postilaatikkoon! Eikä kukaan liitä sinua sinun puolestasi siihen, sinun siitä tietämättä. Koska siihen tarvitaan HENKILÖKOHTAINEN S-POSTI ja HENKILÖKOHTAINEN SALASANA!

Valtio ois voinut ekana tehdä kaikille sen turvallisen, Suomen lakien alla olevan sähköpostin. Nythän kaikilla on joku gmail, outlook, whatever nasan skannaama posti.

Vierailija
66/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä edelleenkään ole pakko ottaa, jos ei halua. Sitten vaan yhteikunta odottelee, että kuolet. Mutta jos kirjaudut Suomi.fi sivulle ja osaat käyttää tietokonetta, niin elämäsi on helponpaa. Ei tule posti 2 viikkoa myöhässä. Ja mikäli postisi menee naamurin silppuriin, niin silloin se tulee vielä huonommin. Itse asioin Vero.fi, Trafi, DVV-virasto ja MML-postin Suomi.fi sivujen kautta. Sähköpostiin tulee viesti Suomi.fi stä, että Omaverossa on sinulle postia. Sitten vaan menet Vero.fi -> Omavero sivulle.

Ootko sä ollut suunnittelemassa tuota ylihintaista turhaketta vai muuten vain pihalla? Minä kyllä käytän ihan kaikkia palveluja sähköisesti ä, eikä tuo mitään lisäarvoa satojen miljoonien verorahojen hukkaus turhaan sovellukseen. Verottaja voisi ihan vaan lähettää sen sähköpostin että käy tarkistamassa veroehdotuksesi, ainoastaan idiootin mielestä on kätevää käydä välissä katsomassa sama viesti jostain suomi.fi:stä.

No en ole suunnitellut Suomi.fi sivuja. Olen ollut enemmän tuollaa Nokian tukiasemapuolella. Ideahan Suomi.fi ssä on se, että perustat itse sinne virallisen sähköpostiosoitteen sinne. Se tapahtuu luomalla sinne profiili osoitteineen ja sotu tunnuksineen. Tarkalleen ottaen Suomi.fi perustaa sen tiedoillesi. Sen jälkeen valtion virastojen ei tarvitse arpoa, että mikä sinun sähköpostiosoitteesi on tänä vuonna. Virastoille se on aina sama osoite ja itse käyt siellä lukemassa, mikäli omat asiasi kiinnostaa sinua. Ja mitä helvettiä varten sinä sinne Suomi.fi sivulle menet, jos suomi.fi lähetti sinulle viestin, että omaverossa on postia. Mene sinne omaveroon.

Vierailija
67/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAROKAA HUIJAUKSIA

Tulee tekstiviesti/ sähköposti jossa sanotaan että sulle on tärkeä viesti postilootassa. Sitten on linkki josta sinne kirjaudutaan.

Katsokaa kuka on lähettäjä, varmistakaa asia, kiire voi tulla todella kalliiksi.

Tekoälyltä voi kysyä, mitä kaikkia turvatoimia voi tehdä vaikkapa omiin pankkitileihin/ kortteihin/ maksurajoihin/ maarajoihin jne, sekä puhelimeen , nettiin jne jne

Tämän takia suomi.fi viesteissä EI ole linkkiä minnekään.

Tämän takia kirjaudut itse sen tahon sivuille, jossa viesti on pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. 

Linkilliset viestit ovat huijareiden lähettämiä.

Vierailija
68/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadoilla tuhansilla ei ole älypuhelinta tai edes nettiä puhumattkaan että osais käyttää niitä vaikka olisikin

Mikäli sähköinen viestintä olisi pakollista pitäisi kaikilla olla myös nettipakko ja älylaitepakko.

Niin ja siis tässä yritetään antaa vaikutelma, että meidänkin, jotka asioimme esim. verottajan kanssa sähköisesti, olisi jollainlailla PAKKO ottaa käyttöön sähköinen postilaatikko. Kun ei tosiaankaan ole. Ja ainakin käösittääkseni kieltäytyminen jatkuu aivan kuten tähänkin asti vastaamalla, että "ei kiitos" kysymykseen ottaa se käyttöön.

Ap

14.4. jälkeen ei voi enää kieltäytyä sähköisestä postilaatikosta, vaan se luodaan automaattisesti, jos on joskus käyttänyt sähköisiä viranomaispalveluita. Kuitenkin on mahdollista kieltäytyä postilaatikon käytöstä puoleksi vuodeksi kerrallaan. 

Joo, aivan älytöntä on. 

Vierailija
69/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadoilla tuhansilla ei ole älypuhelinta tai edes nettiä puhumattkaan että osais käyttää niitä vaikka olisikin

Mikäli sähköinen viestintä olisi pakollista pitäisi kaikilla olla myös nettipakko ja älylaitepakko.

Niin ja siis tässä yritetään antaa vaikutelma, että meidänkin, jotka asioimme esim. verottajan kanssa sähköisesti, olisi jollainlailla PAKKO ottaa käyttöön sähköinen postilaatikko. Kun ei tosiaankaan ole. Ja ainakin käösittääkseni kieltäytyminen jatkuu aivan kuten tähänkin asti vastaamalla, että "ei kiitos" kysymykseen ottaa se käyttöön.

Ap

14.4. jälkeen ei voi enää kieltäytyä sähköisestä postilaatikosta, vaan se luodaan automaattisesti, jos on joskus käyttänyt sähköisiä viranomaispalveluita. Kuitenkin on mahdollista kieltäytyä postilaatikon käytöstä puoleksi vuodeksi kerrallaan. 

Joo, aivan älytöntä on. 

Ja kuka ottaa vastuun jos tuolla sähkölaatikossa ei muistakaan käydä ja siellä onkin jotain tärkeää?

Vierailija
70/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne kierrättää jonkun suomi.fi:n kautta. Eikö verottaja, trafi, kanta yms. voi lähettää mulle suoraan sähköpostia/tekstaria että palvelussamme on sulle viesti. Näinhän pankki, yksityiset terveyspalvelut ja vakuutusyhtiöt toimivat jo nyt. Innokkaimmat laittaa tekstarin, mailin ja appissa ilmoituksen.

No sunhan pitäisi sitten jokaiselle taholle ilmoitella ja päivittää sun nykyinen s-posti osoitteesi. Nyt riittää, että päivität osoitteen yhteen paikkaan eli suomi.fi sivulle

Minulla on muuttunut s-p ossa 3 kertaa 15 vuoden aikana.

Vierailija
71/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kerta kun käyn jossain sähköisesti se tuputtaa tuota 

On ollut vain töissä käytössä en halua muuten 

Ei tuputa enää tuon 14.4. jälkeen. Sitten tulee jokaiselle tuo sähköinen postilaatikko, ja sieltä voi käydä ruksimassa sen kohdan, että haluaa edelleen paperipostia. 

Vierailija
72/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh pölläkkä laskeutuu kun kaikki  50-luvulla syntyneet ovat kuolleet. Uskon että 60-luvulla syntyneissä ei enää löydy näin junttia porukkaa, joka kaiken varasta kieltäytyy suomi.fi PALVELUSTA!

Vierailija
73/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Joo, aivan älytöntä on. 

Ja kuka ottaa vastuun jos tuolla sähkölaatikossa ei muistakaan käydä ja siellä onkin jotain tärkeää?

Täti valtion puolesta tulee paimentamaan ja tarkistamaan sun viestit kun itse et osaa. Tai sun hoitaja.

Vierailija
74/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä edelleenkään ole pakko ottaa, jos ei halua. Sitten vaan yhteikunta odottelee, että kuolet. Mutta jos kirjaudut Suomi.fi sivulle ja osaat käyttää tietokonetta, niin elämäsi on helponpaa. Ei tule posti 2 viikkoa myöhässä. Ja mikäli postisi menee naamurin silppuriin, niin silloin se tulee vielä huonommin. Itse asioin Vero.fi, Trafi, DVV-virasto ja MML-postin Suomi.fi sivujen kautta. Sähköpostiin tulee viesti Suomi.fi stä, että Omaverossa on sinulle postia. Sitten vaan menet Vero.fi -> Omavero sivulle.

Ootko sä ollut suunnittelemassa tuota ylihintaista turhaketta vai muuten vain pihalla? Minä kyllä käytän ihan kaikkia palveluja sähköisesti ä, eikä tuo mitään lisäarvoa satojen miljoonien verorahojen hukkaus turhaan sovellukseen. Verottaja voisi ihan vaan lähettää sen sähköpostin että käy tarkistamassa veroehdotuksesi, ainoastaan idiootin mielestä on kätevää käydä välissä katsomassa sama viesti jostain suomi.fi:stä.

No en ole suunnitellut Suomi.fi sivuja. Olen ollut enemmän tuollaa Nokian tukiasemapuolella. Ideahan Suomi.fi ssä on se, että perustat itse sinne virallisen sähköpostiosoitteen sinne. Se tapahtuu luomalla sinne profiili osoitteineen ja sotu tunnuksineen. Tarkalleen ottaen Suomi.fi perustaa sen tiedoillesi. Sen jälkeen valtion virastojen ei tarvitse arpoa, että mikä sinun sähköpostiosoitteesi on tänä vuonna. Virastoille se on aina sama osoite ja itse käyt siellä lukemassa, mikäli omat asiasi kiinnostaa sinua. Ja mitä helvettiä varten sinä sinne Suomi.fi sivulle menet, jos suomi.fi lähetti sinulle viestin, että omaverossa on postia. Mene sinne omaveroon.

Entä kun ei ole sähköpostiosoitetta? Kukaan ei kai voi pakottaa luomaan sellaista tätä roskaa varten?

Vierailija
75/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAROKAA HUIJAUKSIA

Tämän takia kirjaudut itse sen tahon sivuille, jossa viesti on pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella. 

Jep, ja sitä asiaa ei voi liikaa korostaa. Siirtymä on huijareiden mahdollisuus, niin se täytyy pitää esillä koko ajan

Vierailija
76/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asioin suoraan näiden virastojen sivuilla ja jätän koko suomi-välikäsiroskan välistä.

Yhtä lailla näiltä virastoilta tulee viestiä saapuneista ilmoituksista ilman Suomi.fi:n sekaantumista asioihin.

Vierailija
77/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä kun ei ole sähköpostiosoitetta? Kukaan ei kai voi pakottaa luomaan sellaista tätä roskaa varten?

Ei kehitysvammaisella tarvi ollakaan s-postia. Sun huoltaja/edunvalvoja hoitaa sun asiat.

Vierailija
78/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh pölläkkä laskeutuu kun kaikki  50-luvulla syntyneet ovat kuolleet. Uskon että 60-luvulla syntyneissä ei enää löydy näin junttia porukkaa, joka kaiken varasta kieltäytyy suomi.fi PALVELUSTA!

Ei varmaan löydykään. Onneksi itse olen syntynyt 80-luvulla niin ilmeisesti mulla on oikeus kieltäytyä k.o. PALVELUSTA ja tasan tarkkaan niin teenkin.

Vierailija
79/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAROKAA HUIJAUKSIA

"Tämän takia suomi.fi viesteissä EI ole linkkiä minnekään."

Se vaan, että tätähän ei pirkko könninkankaalta sitten muista eikä tajua, vaikka osaakin mennä jotenkuten nettipankkiin ja ehkä omaveroonkin, ja ajattelee reppana olevansa moderni, kun hyväksyy nämä sähköiset viestit käyttöön. 

Ap

Vierailija
80/95 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näköjään tullut? Onpa tässä ketjussa tyhmiä ihmisiä, tai heillä on luetun ymmärtämisen vaikeuksia. Tai molempia. Mut minkäs teet, jos lusikalla on annettu niin kauhalla ei voi vaatia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi