Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa
Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.
Kommentit (238)
Aloittajalla on ehkä logiikkansa mutta... Miten "vähän" olisi muka sama tai huonompi kuin pyöreä nolla?
Itse sioitan 200e / kk. Nyt neljä kuukautta sioittanut. Rahasto tilillä on nyt 814e pankissa. Ei mikään iso tuotto, mutta ajattelen niin että ne rahat olis muuten menneet muuten taivaan tuuliin.
Minä rupesin säästämään lapsille rahaa tulevaisuutta varten, kun esikoinen oli ekaluokalla ja nuorempi päiväkodissa. Vaikka olin välillä työttömänä, sain sen verran kasaan, että tehtiin pari mukavaa ulkomaanmatkaa ja hyvän summan opiskeluihin. Toinen selvisi kokonaan ilman opintolainaa, toinen otti, kun kävi pitempään ulkomailla.
Älkää uskoko pankin neuvojia. Ottakaa itse selvää!
Laitoin just lapsenlapsille 7400e pesämunat jokaiselle rahastoihin. Pitkä aika on paljon rahaa, toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Pankin rahastoissa on yleensä kalliit kulut, kannattaa sijoittaa itse pienikuluisiin indeksirahastoihin.
Aloitin sijoittamisen 45-vuotiaana eli reilu 2v sitten. Meillä on asuntolaina maksettu, joten on varaa laittaa sijoituksiin reilusti. Mulla on nyt nordnetissä 25000 ja lisää laitan 500 e/ kk, välillä myös ostan osakkeita. Mandatumia ja Nordeaa omistan sen verran, että osinkojakin tulee kivasti. Miehellä on vielä paljon enemmän tuolla kiinni, kyllä näistä eläkerahoja saadaan ihan hyvin. Mieluummin laitan rahastoihin tuottamaan kuin jemmaan korkeakorkoisella tilillä pikkukorolla.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin sijoittamisen 45-vuotiaana eli reilu 2v sitten. Meillä on asuntolaina maksettu, joten on varaa laittaa sijoituksiin reilusti. Mulla on nyt nordnetissä 25000 ja lisää laitan 500 e/ kk, välillä myös ostan osakkeita. Mandatumia ja Nordeaa omistan sen verran, että osinkojakin tulee kivasti. Miehellä on vielä paljon enemmän tuolla kiinni, kyllä näistä eläkerahoja saadaan ihan hyvin. Mieluummin laitan rahastoihin tuottamaan kuin jemmaan korkeakorkoisella tilillä pikkukorolla.
Joku 500e/kk olis hyvä summa saada sivuun. Itse en pysty moiseen.
Tällä hetkellä talous erinäisten syiden (remonttia jne.) vuoksi tiukemmalla ja rahastoihin menee vain 190e/kk. Ne on kyllä tuottaneet kivasti.
Pitää paikkansa jos haluat rikastua. Mutta säästäminen kannattaa aina.
Luulin siirtäneeni 100€ s-tilille että voisin maksaa s-kortilla. Raha olikin mennyt "sijoitus"tilillw jonka olemassaoloa en edes tiennyt. Satanen on nyt 98€ eli aika paska diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Pankin rahastoissa on yleensä kalliit kulut, kannattaa sijoittaa itse pienikuluisiin indeksirahastoihin.
Kokemuksesta sanon, että paljon enemmän kuin vain kuluja, kannattaa vertailla nettokorkoa, mitä rahastosta jää käteen kulujen jälkeen. Ne pienikuluisimmat rahastot ei välttämättä kuitenkaan ole aina niitä, jotka tuottavat parhaiten. Hyvän rahastonhoitajan työ näkyy niissä parhaiten tuottaneissa rahastoissa, ja vaikka niistä tietysti kulut meneekin (pitäähän salkunhoitajan saada palkkansa, jolla ostaa perheelleen ruokaa yms.), niistä usein silti jää eniten myös käteen sijoittajallekin.
Enkä nyt kaipaa tähän mitään näsäviisasta kommenttia että yhtenä yksittäisenä vuonna jokin tietty rahasto tuotti enemmän kuin jokin toinen, koska korkohan on aina myös suhteessa riskiin.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin just lapsenlapsille 7400e pesämunat jokaiselle rahastoihin. Pitkä aika on paljon rahaa, toivottavasti.
Riippuu rahastosta. Arvo saattaa olla 20v kuluttua nolla. Ns vakiintuneet hyvät kohteet tulevat katoamaan kokonaan seuraavan 20 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen työväenluokka: asiantuntioita ei kannata kuunnella, koska ne ei tiedä mitään. Minä itse tiedän, minä osaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu rahastosta. Arvo saattaa olla 20v kuluttua nolla. Ns vakiintuneet hyvät kohteet tulevat katoamaan kokonaan seuraavan 20 vuoden aikana.
Kerro lisää, tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Kun vakiintuneet sijoituskohteet katoavat seuraavan 20 vuoden aikana, mitä tulee tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi se on sijoittaa kuin tiliille säästää.
Parempi kuluttaa sekin vähä raha nautintoihin vielä kun on terve ja nuori. Sijoittaminen ei ainakaan kannata noilla summilla.
Terveenä ja nuorena nautinnot on ilmaisia. Vanhempana alkaa tarvita jo rahaakin.
Rahastoihin juuri laitoin 55 000, pankin sijoitusneuvojan avustuksella. 250 näihin vielä tilipäivänä. Puskuria jäi talletustileille useampaankin remonttiin vapaa-ajan asuntoon. Ja Lapin reissu suunnitelmissa syksyllä. Vähän sielläkin nyt korkoa tulee.
Luotan pankkiin, en näistä ymmärrä paljoakaan. Mutta kiinnostaa kyllä saada raha lisääntymään.
Ikää on jo 50+, mutta eläkeikään asti suunnitelmana jatkaa sijoittamista.
Jos rahat vaan tilillä, äkkiä ne saa kulumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sijoitukset ole kiveen hakattuja, niitä voi vaihtaa halutessaan. Sen verran kannattaa niitä seurata, että tietää miten niillå menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen suomalainen työväenluokka: asiantuntioita ei kannata kuunnella, koska ne ei tiedä mitään. Minä itse tiedän, minä osaan.
Molempi parempi, tutustua itse asiaan ja kuunnella pankin neuvoja. Tietenkin pankissa tietävät asioista paljon mutta haluavat myös myydä omia sijoituskohteitaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa jos haluat rikastua. Mutta säästäminen kannattaa aina.
Luulin siirtäneeni 100€ s-tilille että voisin maksaa s-kortilla. Raha olikin mennyt "sijoitus"tilillw jonka olemassaoloa en edes tiennyt. Satanen on nyt 98€ eli aika paska diili.
Mä taas olen laittanut S-bonukset menemään sijoituksiin. En siis ole itse laittanut sinne pennin latia, vaan ainoastaan ostoista kertyneet bonukset. Nyt sillä tilillä on vähän vajaa tonni, mielestäni aika hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordeahan ilmoitti juuri potkivansa 1500 ihmistä pois ja korvaavansa tekoälyllä. Tämäkö sitten on sitä asiantuntijuutta?
Tämä! Vähättelyä ja paljon ihan virheellistäkin tietoa, jottei vain kukaan säästäisi ja sijoittaisi. Argumentit luokkaa, kuolet kuitenkin heti seuraavana päivänä eläkkeellä ja rahat vain häviää, vaikka normaalisti ne kyllä periytyy eteenpäin. Lisäksi jauhetaan, että kaikki kiva jää elämässä tekemättä ja syödään vain kaurapuuroa. Enpä itse ainakaan näin elä ja silti on salkkua kertynyt. Eniten ahdistaisi jos joka kuukausi tili menisi joka kuukausi aivan nolliin, eikä mitään jäisi säästöön.