Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa
Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Tyvestä puuhun noustaan ja pienistä puroista kertyy. Nordnetiin voit avata arvo-osuustilin ja sinne laittaa kuukausisäästösopimuksella kuluttomaan indeksirahastoon 15€/kk ilman mitään kuluja. Jos laitat 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon niin 7% keskimääräisellä vuosituotolla siellä on 20v kuluttua 10000€ 👍
Kuuluisa 7% keskituotto...
Monet vuodet kuunneltu kuinka monet rahastoista miinuksilla yms...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin sijoittamisen 45-vuotiaana eli reilu 2v sitten. Meillä on asuntolaina maksettu, joten on varaa laittaa sijoituksiin reilusti. Mulla on nyt nordnetissä 25000 ja lisää laitan 500 e/ kk, välillä myös ostan osakkeita. Mandatumia ja Nordeaa omistan sen verran, että osinkojakin tulee kivasti. Miehellä on vielä paljon enemmän tuolla kiinni, kyllä näistä eläkerahoja saadaan ihan hyvin. Mieluummin laitan rahastoihin tuottamaan kuin jemmaan korkeakorkoisella tilillä pikkukorolla.
Joku 500e/kk olis hyvä summa saada sivuun. Itse en pysty moiseen.
Tällä hetkellä talous erinäisten syiden (remonttia jne.) vuoksi tiukemmalla ja rahastoihin menee vain 190e/kk. Ne on kyllä tuottaneet kivasti.
Yks hyvätuloinen kaveri just kertoili, notta laittaa joka kuukausi paritonnia rahastoihin. Vähän kade kun oma nettopalkka on ton verran :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyvestä puuhun noustaan ja pienistä puroista kertyy. Nordnetiin voit avata arvo-osuustilin ja sinne laittaa kuukausisäästösopimuksella kuluttomaan indeksirahastoon 15€/kk ilman mitään kuluja. Jos laitat 20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon niin 7% keskimääräisellä vuosituotolla siellä on 20v kuluttua 10000€ 👍
Kuuluisa 7% keskituotto...
Monet vuodet kuunneltu kuinka monet rahastoista miinuksilla yms...
Rahastoja on todella paljon, joten sieltä löytyy itselle mieluisat. Kun sijoittaa kuukausittain muutamaan eri rahastoon, ei miinuskaudet haittaa.
Minullakin oli tuo kokemus aika pitkään, että turhaa puuhaa tuo pienten määrien sijoittaminen. Syynä oli semmoinen ajatusvirhe, että jotenkin odotin sijoittamisen toimivan kuin lottoaminen, paitsi että minä voitan varmasti. No ei toimi tietenkään niin. Minä voitan kyllä varmasti, nyt kahdeksassa vuodessa olen laittanut noin 40t ja voittanut noin 30t, mutta eihän tuo määrä lottovoittoa muistuta.
Ja tämä on tärkeää. Tuo ensimmäinen 100t on hidas ja vaikea saada kokoon, mutta seuraava tulee tosi paljon helpommin. Eli nykyinen 70t, joka on vielä melkein ei mitään tässä asuntovelkaisessa taloudessa, on kymmenen vuoden kuluttua jo ihan oikeasti mukava potti, jos vaan jatkan samaan malliin.
Tämän ymmärrettyäni tosin olen halunnut lisätä sijoitettavan rahan määrää. Varsinkin silloin, kun kurssit laskevat ja pottini pienentyy. Kahdeksassa vuodessa on syntynyt kokemus, että kun rahaa lataa sinne huonon vuoden kituliaaseen ja jopa alamäkeen menevään salkkuun, salkku ikään kuin tiivistyy ja latautuu täyteen kasvamisen kykyä, ja sitten kun tulee hyvä vuosi, se nousee ällistyttävää tahtia. Valmiiksi kovin hyvin nouseviin kursseihin laitettu raha taas on semmoista höttöä, joka voi helposti vähän laskeakin.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä että asiasta puhutaan viimeinkin suoraan. Katsoin laskurilla esim jos aloittaa 100 eurolla ja säästää 15 vuotta rahastoon joka kuukausi. 25 tonnia tulee. Eihän se ole mitään. Ihan turhaa. Pitäisi olla kolmin, nelinkertainen summa joka kuukausi jos haluaa oikeasti saada edes jotakin. Ja paras tietysti jos on laittaa heti alkuun joku isompi summa pohjalle.
Niinpä.
Siksi se säästäminen pitää aloittaa vauvana ja jo 4-5 sukupolven jälkeen ollaan rikkaita.
Kannattaa ostaa sijoitukset muualta kuin pankista, sillä ne ottavat vain rahat pois sijoittajalta ja tuotto on mitätön.
Minua yritettiin kusettaa näin pankissa, jonka asiakkaana olin ollut pitkään. Kun aloitin rahasto säästämisen ja olin kokematon, niin pankkiin sijoitus neuvoja, nainen vielä, neuvoi minulle sellaiset rahastot joilla oli kyllä hienot nimet ja aloitin kun niillä. Parin kuukauden jälkeen kun oli töistä vapaata, aloin itse perehtymään rahastoihin ja vaihdoin ne toisiksi. Ja jopa alkoi tuottoa kertymään.
Säästin viitisen vuotta, aloitin aika pienillä summilla mutta sain kuitenkin lähemmäs 6 tonnia voittoa, kun lopetin rahastot pankissa ja siirsin ne Nordnetiin ja se on toimiva ja monipuolinen. Kokeilin viime vuonna myös pankin rahastoja ja ne olivat kyllä ihan heppoisia, samanlaista rahastusta ilman tuottoa kuin säästöpankissakin. Kannattaa ottaa itse asioista selvää ja kirjallisuutta löytyy paljon. Itse olen ainakin piensijoittajana tyytyväinen, joskus vapaapäivänä saattaa pikkuiselle osakekaupalla tienata parisataa kotisohvalla, jonka sijoitan sitten erilaisiin metallirahastoihin. Suomalaisilla näyttää olevan suosikkirahastona Suomi, siinä tuotto on mitätön nyt joten ei ihme jos moni pettyy. Eli ottakaa selvää ja tutkikaa ja verrataan rahastoja, niin saatte tuottoa.
Mitäs ökyrikkaita nämä ovat, jotka vähättelevät 5000 tai 10000 euron säästöjä? Mitä pienituloisempi on, sitä suurempi merkitys tuollaisella puskurirahastolla on ihmiselle. Tuo turvaa ja mahdollisuuden pieneen luksukseenkin elämässä.
Onhan tuossa nyt jotain perää. Pienillä summilla ehkä kannattaa asennoitua, että kyseessä on säästämistä, jota korkoa korolle ilmiö tehostaa verrattuna esim. perus pankkitilillä pitämiseen. Ehkä siksi myös kannattaa miettiä, että paljonko sitä rahaa haluaa joka kuukausi halua laittaa, jotta myös elämiseen riittää.
Kyllä minä arvostan rahallista puskuria elämässäni. Rahastoihin olen säästynyt jo kauan, ja elämäntilanteet ovat kerenneet vaihdella tänä aikana. Alkuvuosina oli enemmän irtorahaa käyttää sijoituksiin. Välillä asunnon hankinta ja remontti haukkasivat osan rahastoista.
Tällä hetkellä tulot on suunnilleen samat kuin menot, eikä lisäsijoituksia tule paljonkaan tehtyä. Paitsi lapselle. Mutta koska aiemmat sijoitukset kasvavat edelleen korkoa korolle, pieneen ylimääräiseen kivaan on aina varaa. Viime kesän lomareissu, reilu 3000 euroa maksettiin rahastosta. Tulevalle kesälle on vastaava reissu suunnitteilla. Taloyhtiön remontti maksetaan myös rahastosta. Ja hauska huomata, että rahasto-omaisuus edelleen kasvaa, vaikka sieltä välillä napsii muutaman tonnin summia.
- Keskituloinen yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joudut käyttämään nuo pienet sijoitukset jos joudut työttömäksi ennen eläköitymisikää. Eli loppujen lopuksi kituuttamisesta ei ole mitään hyötyä itselle.
On kai se työttömänä helpompi olla kun on niiden säästöjen vuoksi rahaa mitä voi käyttää?
Kymppitonni ei työttömänä kauaa lämmitä. Sillä elää pk-seudulla n. 8kk rottayksiössä ruuan ja bussilipun kera, ja siinä on sitten elämän mittaiset säästöt kulutettu nolliin.
Ihmisten tilanteet on erilaisia, mutta itsellä on takana niin köyhiä aikoja, että kymppitonni ylimääräistä tuloa olisi todellakin lämmittänyt ja pitkään.
Jos sulla on niin hyvä tilanne, että se on mitätön summa, niin sitten sulla varmaan liikenee muutama kymppi sijoittamiseen ihan kituuttamatta.
Ovatko nämä sijoittamisen vähättelijät niitä, joilla on aina tili tyhjänä ennen palkkapäivää? Jos joku yllättävä rahantarve sattuu, otetaan suurikorkoinen pikavippi. Ja kohta ollaan ongelmissa sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se mikään mitätön ole. Kukin laittaa sen verran kuin voi.
Mitä järkeä siinä on kun tuotto on ihan olematon?
No eihän se ole olematon. Jos sijoittaa vaikkapa sen 50 euroa kuukaudessa rahastoihin ja toisen 50 euroa kuukaudessa lasipurkkiin keittiön pöydälle, niin suurella varmuudella 20 vuoden päästä rahastossa on tuplasti sen verran mitä lasipurkissa.
Eikö rahaston arvo voi laskea? Mistä tidät että on tuottanut rahaa välttämättä? Kyllähän sitä rahaa voi myös hävitå. Jännästi aina unohdetaan tämä puoli mainita.
Itselläni tuoreena rahastosijoittajana pääoma on nyt vähemmän kun sinne olen sijoittanut. Että näin.
Kai hajautit, etkä laittanut kaikkea yhteen ainoaan kohteeseen ja kerralla? Miten tuore sijoittaja olet, kun indeksit on kuitenkin tuottaneet tosi hyvin? Nyt sitten ostat lisää alennuksella. Palataan asiaan uudestaan sitten, kun olet sijoittanut säännöllisesti vaikka edes viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itse en enää myöskään osta tätä lapselle sijoittamista. Omani ainakin ovat sellaisia rahankäyttäjiä, että huolestuttaa"
Oma vikasi.
Niin on, aivan täysin omaa syytäni.
Mutta tätä pankit ja ns. talousvaikuttajat kovasti mainostaa.
Ja siis, voi olla että olen vain huono talouskasvattaja ja hyville talouskasvattajille tämä ei ole ongelma, mutta siis kannattaa kuitenkin tämäkin näkökulma huomioda.
Nimenomaan vika ei ollut sijoittamisessa, vaan siinä, minkälaisia rahankäyttäjiä olet kasvattanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitat 20 vuotiaana säästämään indeksirahastoon 100 euroa kuussa, niin 70-vuotiaana kun pääset eläkkeelle, niin sinulla on 360 000 euroa kasassa maltillisella 6% tuotto-odotuksella.
Todellisuudessa pystyt varmaan vanhemmiten säästämään paljon enemmän kuin 100 euroa kuussa, mutta onhan 360 tuhattakin ihan hyvä summa eläkepäiville.Mulla tulee näistä suunnitelmista mieleen aina se Länsimetro-tyyppi, joka jäi eläkkeelle kesäkuussa ja kuoli elokuun alussa.
Mitäs sitten kun jos ei kuolekaan heti eläkkeelle päästyä vaan sinnittelee vaikkapa 15-20 vuotta? Olisi mukava viettää talvi Espanjan lämmössä kun reuma iski siinä eläkkeelle jäännin aikoihin, mutta kun tili on tyhjä... oli nimittäin hauskempaa tuhlata rahat nuorena, vai mitä?
No ei se elämä ole kivaa reumavaivaisena siellä Espanjan auringossakaan.
Ainakaan, jos ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko pankin neuvojia. Ottakaa itse selvää!
Samaa mieltä. Pankin rahastoissa on yleensä kalliit kulut, kannattaa sijoittaa itse pienikuluisiin indeksirahastoihin.
Kokemuksesta sanon, että paljon enemmän kuin vain kuluja, kannattaa vertailla nettokorkoa, mitä rahastosta jää käteen kulujen jälkeen. Ne pienikuluisimmat rahastot ei välttämättä kuitenkaan ole aina niitä, jotka tuottavat parhaiten. Hyvän rahastonhoitajan työ näkyy niissä parhaiten tuottaneissa rahastoissa, ja vaikka niistä tietysti kulut meneekin (pitäähän salkunhoitajan saada palkkansa, jolla ostaa perheelleen ruokaa yms.), niistä usein silti jää eniten myös käteen sijoittajallekin.
Enkä nyt kaipaa tähän mitään näsäviisasta kommenttia että yhtenä yksittäisenä vuonna jokin tietty rahasto tuotti enemmän kuin jokin toinen, koska korkohan on aina myös suhteessa riskiin.
Mä olen niin samaa mieltä, mutta täällä palstalla se on liian korkeaa matikkaa 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää uskoko pankin neuvojia. Ottakaa itse selvää!
Samaa mieltä. Pankin rahastoissa on yleensä kalliit kulut, kannattaa sijoittaa itse pienikuluisiin indeksirahastoihin.
Tyypillinen suomalainen työväenluokka: asiantuntioita ei kannata kuunnella, koska ne ei tiedä mitään. Minä itse tiedän, minä osaan.
Nordeahan ilmoitti juuri potkivansa 1500 ihmistä pois ja korvaavansa tekoälyllä. Tämäkö sitten on sitä asiantuntijuutta?
Itse asiassa kyllä. Kuvitteleeko joku, että maailman rikkaimmat ihmiset sijoittavat pelkällä intuitiolla ja sijoitusoppaita lukemalla 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin sijoittamisen 45-vuotiaana eli reilu 2v sitten. Meillä on asuntolaina maksettu, joten on varaa laittaa sijoituksiin reilusti. Mulla on nyt nordnetissä 25000 ja lisää laitan 500 e/ kk, välillä myös ostan osakkeita. Mandatumia ja Nordeaa omistan sen verran, että osinkojakin tulee kivasti. Miehellä on vielä paljon enemmän tuolla kiinni, kyllä näistä eläkerahoja saadaan ihan hyvin. Mieluummin laitan rahastoihin tuottamaan kuin jemmaan korkeakorkoisella tilillä pikkukorolla.
Joku 500e/kk olis hyvä summa saada sivuun. Itse en pysty moiseen.
Tällä hetkellä talous erinäisten syiden (remonttia jne.) vuoksi tiukemmalla ja rahastoihin menee vain 190e/kk. Ne on kyllä tuottaneet kivasti.Yks hyvätuloinen kaveri just kertoili, notta laittaa joka kuukausi paritonnia rahastoihin. Vähän kade kun oma nettopalkka on ton verran :(
Mulla nettotulot 2800 e/ kk ja pakolliset menot ruoka 600 e, diesel 200 e, puhelin ja salijäsenyys ainoat toistuvat laskut per kk, yht. 80 e. Lisäksi luottokortilta menee spotify, bookbeat ym. yht. 50 e/ kk. Vakuutusmaksuja suunnilleen joka toinen kk 200 e. Asuntolainaa ei enää ole, ja mies maksaa sähkön, veden ja netin. Itsekin pystyisin melkein tuon paritonnia laittamaan sijoituksiin per kk. Käytännössä se on se 500 e jonka täällä aiemmin mainitsin, ja välillä sit ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa sijoitukset muualta kuin pankista, sillä ne ottavat vain rahat pois sijoittajalta ja tuotto on mitätön.
Minua yritettiin kusettaa näin pankissa, jonka asiakkaana olin ollut pitkään. Kun aloitin rahasto säästämisen ja olin kokematon, niin pankkiin sijoitus neuvoja, nainen vielä, neuvoi minulle sellaiset rahastot joilla oli kyllä hienot nimet ja aloitin kun niillä. Parin kuukauden jälkeen kun oli töistä vapaata, aloin itse perehtymään rahastoihin ja vaihdoin ne toisiksi. Ja jopa alkoi tuottoa kertymään.
Säästin viitisen vuotta, aloitin aika pienillä summilla mutta sain kuitenkin lähemmäs 6 tonnia voittoa, kun lopetin rahastot pankissa ja siirsin ne Nordnetiin ja se on toimiva ja monipuolinen. Kokeilin viime vuonna myös pankin rahastoja ja ne olivat kyllä ihan heppoisia, samanlaista rahastusta ilman tuottoa kuin säästöpankissakin. Kannattaa ottaa itse asioista selvää ja kirjallisuutta löytyy paljon. Itse olen ainakin piensijoittajana tyytyväinen, joskus vapaapäivänä saattaa pikkuiselle osakekaupalla tienata parisataa kotisohvalla, jonka sijoitan sitten erilaisiin metallirahastoihin. Suomalaisilla näyttää olevan suosikkirahastona Suomi, siinä tuotto on mitätön nyt joten ei ihme jos moni pettyy. Eli ottakaa selvää ja tutkikaa ja verrataan rahastoja, niin saatte tuottoa.
En tiedä, mihin rahastoon viittaat, mutta Suomen indeksi on kylläkin noussut älyttömän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sijoittajan iästä. Jos minä esimerkiksi pienestä tulostani laitan noin 20 euroa kuukaudessa luultavasti en edes elä 20 v kuluttua. Mieluummin nauttii silloin kun on vielä elossa siitäkin noin 20 euron summasta tai jättää muuten säästöön käytettäväksi nopeammin ja helpommin kuin sijoituksissa.
Sijoittajat kuvittelevat elävänsä kymmeniä vuosia eteenpäin tai pysyvänsä niin terveinä, että joskus pääsevät nauttimaan rahoistaan. Mutta ei elämässä voi tietää pääseekö silloin koskaan.
Kyllä alkupääomaa pitää olla ja sijoitettavat summat ainakin välillä isompia ennenkuin järkevää. Ja aloittaa nuorempana.
Unohdetaanko? Minusta sitä korostetaan ihan suhteettoman paljon siihen nähden, että kaikkien rahojen häviäminen on lähes täydellinen mahdottomuus. Pitäisi osakepoimia pelkkiä täysin epäonnistuneita valintoja tai käyttää pelkästään sellaista sijoitusyhtiötä, joka menee konkurssiin.
Oikeasti todennäköisyys sille, että joku isompi indeksirahasto menee nollille on aivan häviävän pieni. Toki jos olisi laittanut kaikki rahansa pelkkään ukraina-indeksiin ja Ukraina lopulta häviää kokonaan tuon sodan, niin sitten varmaan. Mutta kuka niin tekee?