Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa
Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin nollista 9v sitten. 50e/kk ja aina kun pystynyt laittaa ylimääräistä olen laittanut. Vähän on ollut vaikeat ajat kun sodat ja koronat heilauttelee markkinoita.
Sijoitusvarallisuus nyt 34ke. Uskon, että saan kasaan seuraavien 10-20v aikana sellaisen potin, että voin jäädä eläkkeelle joitakin vuosia etuajassa.
En ihan ymmärrä tätä, että säästetään ja sijoitetaan, jotta voidaan jäädä eläkkeelle aiemmin. Miksi kukaan haluaa panostaa elämän huonoimpiin vuosiin?
Toiset ilmeisesti säästävät isoja summia ihan sitä varten että saavat sitten maata yksityisessä hoivakodissa 6000e/kk. Mitä iloa siitä on jos vaipat vaihdetaan vähän useammin jos ei muista mitä eilen tapahtui eikä tunne sukulaisiaan? Minä lähden saappaat jalassa tai jos käy huonosti niin hoitotahtoni kieltää elvytyksen, lääkityksen ja kaikki muut hoidot tuossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle on rahalla on arvoa vasta kuuden nollan jälkeen, niin ei tosiaan kannata. Itse voin lahjoittaa ne vaikka jollekin tiedesäätiölle, jos koen etten itse tarvitse rahoja myöhemmässä elämänvaiheessa.
Ja sinulle kokemuksilla ja nykyhetkellä ei ole mitään väliä? Ja jos kuolet ennen eläkevuosia ja siitä parista kymmenestä tonnista nauttiminen jää haaveen tasolle, tuhlasit elämäsi kituutellen täysin tyhjän takia.
Mä en ole mitenkään suurituloinen, mutta ei mun elämän nautinnot ole kiinni siitä satasesta, jonka kuussa suunnilleen sijoitan. Ja sitten taas se tällä hetkellä 30 000 e mikä on fikassa on kuitenkin sellainen raha, että sillä jo vähän jotain tekee, jos tarve tulee.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä että asiasta puhutaan viimeinkin suoraan. Katsoin laskurilla esim jos aloittaa 100 eurolla ja säästää 15 vuotta rahastoon joka kuukausi. 25 tonnia tulee. Eihän se ole mitään. Ihan turhaa. Pitäisi olla kolmin, nelinkertainen summa joka kuukausi jos haluaa oikeasti saada edes jotakin. Ja paras tietysti jos on laittaa heti alkuun joku isompi summa pohjalle.
25 tonnilla maksaa tulevia remontteja tai käy vaikka yksityisellä lonkkaleikkauksessa, kun muuten pitäisi ottaa kallista remonttilainaa tai kärvistellä kivuissa liki liikuntakyvyttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitat 20 vuotiaana säästämään indeksirahastoon 100 euroa kuussa, niin 70-vuotiaana kun pääset eläkkeelle, niin sinulla on 360 000 euroa kasassa maltillisella 6% tuotto-odotuksella.
Todellisuudessa pystyt varmaan vanhemmiten säästämään paljon enemmän kuin 100 euroa kuussa, mutta onhan 360 tuhattakin ihan hyvä summa eläkepäiville.Mulla tulee näistä suunnitelmista mieleen aina se Länsimetro-tyyppi, joka jäi eläkkeelle kesäkuussa ja kuoli elokuun alussa.
Mitäs sitten kun jos ei kuolekaan heti eläkkeelle päästyä vaan sinnittelee vaikkapa 15-20 vuotta? Olisi mukava viettää talvi Espanjan lämmössä kun reuma iski siinä eläkkeelle jäännin aikoihin, mutta kun tili on tyhjä... oli nimittäin hauskempaa tuhlata rahat nuorena, vai mitä?
Viettäkää talvet Espanjan lämmössä nyt. Saa reissuihin vähän enemmän sisältöä kuin reumavaivaisena vanhuksena.
Ai kaljaa ja biletystä? Aika suurella varmuudella ne reumaiset vanhuudenpäivät on parempi hetki viettää aikaa Espanjassa. Silloin siitä saa oikeita terveyshyötyjä ja kivunlievitystä. Nuorena saa enintään krapulan ja tippurin, ehkä myös turpaan.
Kaikki ylimääräinen on kotiinpäin. Itse neuvon toisin kun sinä. Yleensä toimin niin etten usko ketään aihe vapaalaista. Itse aloitin 18 000 ja puoliso nollasta. Elokuussa hänkin saa veronpalautuksia ja keväällä palkkion. Tuhlailu on turhaa. Hyvää ruokaa saa kun opettelee itse sitä tekemään.
jokainen toimii niin kun haluaa. Ei se ap sulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin sijoittamaan mun lapsille heti kun heillä oli nimi. Opiskelemaan lähtiessä oli ihan kiva potti, vaikka sijoitin vain 20e/kk
20 vuotta säästit ja sait kokoon kokonaiset viis tonnia :-)
Etkö sinä olisi ilahtunut, jos kotoa pois muuttaessa vanhempasi olisi antanut sinulle viittä tonnia mukaan? Mikdi sinulle tulisi siitä paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin nollista 9v sitten. 50e/kk ja aina kun pystynyt laittaa ylimääräistä olen laittanut. Vähän on ollut vaikeat ajat kun sodat ja koronat heilauttelee markkinoita.
Sijoitusvarallisuus nyt 34ke. Uskon, että saan kasaan seuraavien 10-20v aikana sellaisen potin, että voin jäädä eläkkeelle joitakin vuosia etuajassa.
En ihan ymmärrä tätä, että säästetään ja sijoitetaan, jotta voidaan jäädä eläkkeelle aiemmin. Miksi kukaan haluaa panostaa elämän huonoimpiin vuosiin?
Toiset ilmeisesti säästävät isoja summia ihan sitä varten että saavat sitten maata yksityisessä hoivakodissa 6000e/kk. Mitä iloa siitä on jos vaipat vaihdetaan vähän useammin jos ei muista mitä eilen tapahtui eikä tunne sukulaisiaan? Minä lähden saappaat jalassa tai jos käy huonosti niin hoitotahtoni kieltää elvytyksen, lääkityksen ja kaikki muut hoidot tuossa vaiheessa.
Nuorilla eläkeikä on 70 vuotta eikä koko eläkejärjestelmään edes luoteta. Kyllä moni säästää ihan sitä varten, että pääsisi aiemmin työelämästä eroon ja jäisi niitä terveitä vuosia matkusteluun yms. Nuorempana työikäisenä työelämän lopettaminen ei vain ole mahdollista, koska tuloja/varallisuutta ei ole kertynyt tarpeeksi, korkoa korolle toimii vasta pitkällä aikavälillä.
Tärkeintä on monelle se ettei muut saa mitään ylimääräistä. Pitää oikein panostaa neuvomiseen ettei muille vaan tule sitä ylimääräistä rahaa.
Ihan asenteesta kiini. Satanen kuussa 30 vuotta: salkun odotusarvo on 117 000 e brutto nykyrahassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan asenteesta kiini. Satanen kuussa 30 vuotta: salkun odotusarvo on 117 000 e brutto nykyrahassa.
Monelle voi olla hyvinkin merkityksellistä, on seitsemänkymppisenää reilu sadan tonnin salkku vai nollan euron salkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitat 20 vuotiaana säästämään indeksirahastoon 100 euroa kuussa, niin 70-vuotiaana kun pääset eläkkeelle, niin sinulla on 360 000 euroa kasassa maltillisella 6% tuotto-odotuksella.
Todellisuudessa pystyt varmaan vanhemmiten säästämään paljon enemmän kuin 100 euroa kuussa, mutta onhan 360 tuhattakin ihan hyvä summa eläkepäiville.Mulla tulee näistä suunnitelmista mieleen aina se Länsimetro-tyyppi, joka jäi eläkkeelle kesäkuussa ja kuoli elokuun alussa.
Jäähän siitä lapsille kiva perintö. Se ei harmita minua yhtään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se mikään mitätön ole. Kukin laittaa sen verran kuin voi.
Ei, kyllä AP:lla on pointti. Kituutat vuosikymmeniä pienituloisena ja laitat joka kuussa nolla-alkupääoman kera 50€ kuussa indeksirahastoon. Jätät kaiken kivan tekemättä ja ostamatta ja kökit kotona ikävuodet 40-65.
Mitä sinulla on 65v:nä siitä hyvästä 6% vuosituotolla? Noin 30 tonnia, ja inflaation takia sen arvo vastaa tämän päivän 10-12 tonnia. Sillä et saa silloinkaan kuin jonkun hikisen paskan 14 vuotta vanhan sähköauton.
Sijoittamisessa on järkeä vain jos on hyvät tulot ja mahdollisuus sijoittaa joka kuussa satasia (ellei tonneja).
Mikä on se "kaikki kiva" mikä jää tekemättä sen 50 € kuukausisäästämisen sijaan? Yksi kaljakeissi ja iso aski röökiä?
Ei s'akeli, jos saa 1000 euroo, palkasta verojen ja maksujen jälkeen, niin tuohan kertyy vuodes, riskittomast.
Tuntuu, että näissä vähättelevissä kommenteissa on aina taustalla jonkinlainen kateus. Kun itse ei onnistuta saamaan euroakaan säästöön ja kaikki rahat kuluu heti, niin pitää päästä lyttäämään muutkin. Kyllä ihan jokainen säästetty euro tuo turvaa tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen myös ihan oikeasti säästää rahaa. Kun tulee vastaan vaikka putkiremontti taloyhtiössä niin voi maksaa sen kerralla pois eikä rahoitusvastikkeen turhia korkoja.
Minä ottaisin rahoitusvastikkeen maksimilaina-ajalla. En saa kuitenkaan asuntoa arkkuun mukaan niin ei haittaa vaikka jäisi velkoja.
Minä käyttäisin ne ylikalliista vastikkeesta säästyneet rahat taas vaikka muutamaan ulkomaanmatkaan per vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin sijoittamaan mun lapsille heti kun heillä oli nimi. Opiskelemaan lähtiessä oli ihan kiva potti, vaikka sijoitin vain 20e/kk
20 vuotta säästit ja sait kokoon kokonaiset viis tonnia :-)
Etkö sinä olisi ilahtunut, jos kotoa pois muuttaessa vanhempasi olisi antanut sinulle viittä tonnia mukaan? Mikdi sinulle tulisi siitä paha mieli?
Tämähän on valtava apu nuoren elämässä, kun omaan kotiin täytyy hankkia yhtä sun toista eikä tuloja ole välttämättä vielä paljoa. Mutta jonkun mielestä tämäkin on väärin säästetty ja surkea summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun jos ei kuolekaan heti eläkkeelle päästyä vaan sinnittelee vaikkapa 15-20 vuotta? Olisi mukava viettää talvi Espanjan lämmössä kun reuma iski siinä eläkkeelle jäännin aikoihin, mutta kun tili on tyhjä... oli nimittäin hauskempaa tuhlata rahat nuorena, vai mitä?
Viettäkää talvet Espanjan lämmössä nyt. Saa reissuihin vähän enemmän sisältöä kuin reumavaivaisena vanhuksena.
Aika hankala, kun samaan aikaan pitäisi olla töissä Suomessa.
Pitää olla riittävä aikajänne. Aloitin säästämään lapsilleni jo pienenä ja edelleen laitan joka kuukausi ja samaan aikaan äitini alkoi laittamaan saman summan eli kumpikin laittoi 200 Euroa/kk 18 vuotta. He ovat tehneet lukion jälkeen välivuoden töitä ja sovittiin, että minä laitan edelleen 100 Euroa, mummu 100 Euroa ja he itse 100 Euroa. Kun menevät aikanaan töihin opintojen jälkeen, niin jatkavat pienellä summalla ja minä lopetan. Ollaan käyty monesti läpi tämä, että kyse ei ole isosta rahasta, kun säästöjänne on 60 vuotta. Inflaation huomioiden 60-vuotiaana pitäisi pystyä elämään ihan mukavaa elämää pelkillä tuotoilla, jos nyt mikään erityisen rikas ei vielä ole. Joku 100 Euroa/kk ei työssäkäyvälle ole iso raha, mutta kun aikaa on riittävästi, niin se alkaa tuntua.
Harmi, että itse aloitin sijoittamisen vasta noin 35-vuotiaana. Olisipa vanhempani tajunneet tämän jo ollessani vauva. Toki siihen aikaan ei sijoittamista harrastanut kuin rikkaat. Perheeni oli kuitenkin hyvätuloinen ja löysää rahaa on aina ollut.
Minä ottaisin rahoitusvastikkeen maksimilaina-ajalla. En saa kuitenkaan asuntoa arkkuun mukaan niin ei haittaa vaikka jäisi velkoja.