Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa

Vierailija
05.04.2026 |

Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.

Kommentit (428)

Vierailija
421/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Itsekin sijoittanut pienistä tuloista 25 vuotta ja sijoituksissa on nyt joku 34000 euroa. Tuolla voisi pitää jonkun sapattivuoden töistä ja siinä se sitten olisikin. 

Laitan myös 20 e kuussa veikkauksen, vaikka moni tätä tyhmänä pitääkin, mutta tuossa on sentään edes joku mahdollisuus saada taloudellinen riippumattomuus. Edes sitten vaikka vaan unelmoinnin tasolla. 

Käytin nuorena aikuisena vähemmän kuin tuon summan juurikin sapattivuoteen matkustellen. Oli muuten paras vuosi ikinä ja siitä jäi upeat muistot - eli sijoitus kannatti. Jos en olis säästänyt niin ei tuo olis ikinä ollut mahdollista. Sijoitan nytkin enkä ymmärrä näitä joiden mielestä ihan turhaa hommaa. Ettekö halua, että teillä on sen verran puskuria että voitte esim valita joskus ollakin lomalla koko kesän tai muuta vastaavaa? Ja useimmille se, että laittaa sen satasen indeksirahastoon ei vielä tarkoita kituuttamista vaan ainoastaan pientä oman kulutuksen järkeistämistä.

Vierailija
422/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä totta. Itsekin sijoittanut pienistä tuloista 25 vuotta ja sijoituksissa on nyt joku 34000 euroa. Tuolla voisi pitää jonkun sapattivuoden töistä ja siinä se sitten olisikin. 

Laitan myös 20 e kuussa veikkauksen, vaikka moni tätä tyhmänä pitääkin, mutta tuossa on sentään edes joku mahdollisuus saada taloudellinen riippumattomuus. Edes sitten vaikka vaan unelmoinnin tasolla. 

Käytin nuorena aikuisena vähemmän kuin tuon summan juurikin sapattivuoteen matkustellen. Oli muuten paras vuosi ikinä ja siitä jäi upeat muistot - eli sijoitus kannatti. Jos en olis säästänyt niin ei tuo olis ikinä ollut mahdollista. Sijoitan nytkin enkä ymmärrä näitä joiden mielestä ihan turhaa hommaa. Ettekö halua, että teillä on sen verran puskuria että voitte esim valita joskus ollakin lomalla koko kesän tai muuta vastaavaa? Ja useimmille se, että laittaa sen satasen indeksirahastoon ei vielä tarkoita kituuttamista vaan ainoastaan pientä oman kulutuksen järkeistämistä.

Mulla on muutama kymppitonni sijoituksissa, eli siis turhaa, näpertelyä ja itsensä kusettamista, kuten AP totesi. Toki mulla on vielä eläkkeelle n. 40 vuotta, joten siinä ajassa sijoitukset saattaa nousta isommiksikin, mutta jo nykyään koen hyötyväni niistä. Ne tarjoaa taloudellista turvaa, vaikka en niitä koskaan edes käyttäisi.

No AP:n mielestä se taloudellinen turvakin on tietenkin kusetusta, koska pörssit voi romahtaa ja kaiken voi menettää. Kaiken menettämiseen ei kuitenkaan tarvitse pörssiromahdusta, riittää yksi piripääkännikuski joka jyrää mun päälle kun olen kävelyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 50e kuukaudessa on niin suuri summa, että sen kuluttamatta jättäminen laskee elintasoa niin paljon että elämästä tulee pelkkää kituuttamista. Samaan aikaan toisessa päässä 20 000e on niin pieni summa, ettei sillä tee yhtään mitään. Erikoinen kuvio.

Vierailija
424/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutama kymppitonni sijoituksissa, eli siis turhaa, näpertelyä ja itsensä kusettamista, kuten AP totesi. Toki mulla on vielä eläkkeelle n. 40 vuotta, joten siinä ajassa sijoitukset saattaa nousta isommiksikin, mutta jo nykyään koen hyötyväni niistä. Ne tarjoaa taloudellista turvaa, vaikka en niitä koskaan edes käyttäisi.

No AP:n mielestä se taloudellinen turvakin on tietenkin kusetusta, koska pörssit voi romahtaa ja kaiken voi menettää. Kaiken menettämiseen ei kuitenkaan tarvitse pörssiromahdusta, riittää yksi piripääkännikuski joka jyrää mun päälle kun olen kävelyllä.

Tutkimusten mukaan mikään ei lisää ihmisen onnellisuutta enemmän kuin riittävä summa rahaa puskurirahastossa. Se poistaa turhan murehtimisen ja stressin elämästä. Vaikka siis sijoituksiaan ei ikinä käyttäisi mihinkään ja lopulta ne jäisivät perinnöksi, niistä on silti ollut tämä aika olennainen hyöty elämässä. 

Vierailija
425/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se mikään mitätön ole. Kukin laittaa sen verran kuin voi. 

Mitä järkeä siinä on kun tuotto on ihan olematon? 

No eihän se ole olematon. Jos sijoittaa vaikkapa sen 50 euroa kuukaudessa rahastoihin ja toisen 50 euroa kuukaudessa lasipurkkiin keittiön pöydälle, niin suurella varmuudella 20 vuoden päästä rahastossa on tuplasti sen verran mitä lasipurkissa.

Jos työttömyys iskee , niin kelan virkailija ei lasipurkkiin katso. Sijoitukset voi vaikuttaa tukiin. 

Sitä vartenhan sitä varallisuutta juuri kerrytetään, että ei tarvitse elää Kelan tuilla, vaan on rahaa omasta takaa, jos tulee huonoja taloudellisia aikoja. Vaan ehkäpä tässä asenteessa piileekin se ero, miksi osalle sitä varallisuutta ja säästöjä kertyy ja osa kituuttaa tukien varassa.

On paljon tuottavampaa maksaa ensin asuntolaina pois ja alkaa vasta sen jälkeen säästää sijoituksiin. Asuntolainalla kun on korko, joten on halvempaa päästä lainasta ensin eroon.

Asuntolainalla on korko, mutta sijoituksella saat korkoa myös korolle.

Myös asuntolainassa on tuo korkoa korolle -ilmiö, koska korko lasketaan aina vain jäljellä olevalle pääomalle. Kun maksan lainastani tonnin pois, säästän koko loppulaina-ajalta sen tonnin korot. Se on lisäksi varmaa säästöä, kun taas rahaston tuleva tuotto on aina epävarmaa.

Itse pidän yllä sopivaa kombinaatiota, teen lainoihini ylimääräisiä lyhennyksiä ja pyrin minimoimaan korkomenoni, mutta myös sijoitan. Tarkoitus on eläkkeelle jäädessä olla kutakuinkin velaton ja nauttia suunnilleen suomalaisen keskieläkkeen verran sijoitustuottoja.

Vierailija
426/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta paras on hyvän pahin vihollinen. Jälkikäteen kaivetut esimerkit parhaasta mahdollisesta tuotosta aiheuttavat ihan turhaa harmitusta, kun ei ole ollut niitä selvänäkijän lahjoja juuri silloin. Olen tietoisesti opetellut olemaan harmittelematta, jos omat tuotot ovqt teoreettisia tuottoja matalampia tai rahat ovat olleet kiinni Suomi-indeksissä, kun USA on tuottanut paremmin. Pääasia, että tuottaa. Aina joku osa osuu siihenkin, mikä tuottaa tosi hyvin.

Viime kuukausien tähti on ollut Norja-indeksi, joka oli pitkään aika huono. Silti sinnekin tyrkkäsin sitkeästi satasen kuussa ja hyvä niin, koska sen takia siellä oli rahaa silloin, kun se rupesi raketoimaan.

Joo jossittelu on turhaa sijoittamisessa. Hajauttamalla vähennetään riskiä ja samalla menetetään huipputuottoja. Se on ihan harkittua toimintaa. Toki joku voi yrittää veikata vaikka bitcoinia tai tekoälyfirmaa sijoittamalla valtaosan niihin, mutta silloin ottaa riskin väärästä arvauksesta.

Monella tuntuu olevan se kurinalainen hajautettu indeksisijoitus ja lisäksi "pelisalkku", johon voi ostaa jänniä osakkeita ja toivoa osuvansa oikeaan.

Tää on ihan toimiva tapa sijoittaa. Suurin osa sijoituksista hyvin hajautetussa maailmanindeksissä joka tuottaa maltillisesti, mutta tasaisen varmasti verrattuna suoriin osakesijoituksiin. Sitten lisäksi se pelisalkku, joka tekee hommasta mielenkiintoista. Itse olen onnistunut tämän pelisalkun avulla tienaamaan kivasti lisää indeksirahastoon, joka on se mun varsinainen tuki ja turva tulevaisuutta ajatellen. Välillä pelisalkkuun on tullut valittua huonoja osakkeita, jotka eivät tuottaneet mitään, tai olivat miinuksella. En jaksa kauhea kauan sellaisia katsella siinä toivossa että lähtisivät nousuun, vaan jos ei kohtuullisessa ajassa ala näkymään hyviä merkkejä, myyn pois. Hyviäkin valintoja olen tehnyt, ja esimerkiksi juuri tein hyvät voitot AMD:lla. Kotiutin aika reippaan osan, mutta näitä rahoja en laita indeksiin, vaan ostan AMD:ta takaisin kun hinta on taas sopivan alhaalla. Pitkässä juoksussa uskon sen nousevan vielä reilusti nykyisestä, mutta välillä tulee todennäköisesti suuntaa alaspäin, jolloin voin ostaa samalla rahalla enemmän, ja saan sitten vielä enemmän voittoa kun osake taas nousee. Teknologia on muutekin tuottanut minulle hyvin, mutta myös vakuutusala. Sitten on vielä muutama täysin villikortti, joiden kanssa voi käydä ihan miten vaan. Niitä pidän lähinnä jännityksen vuoksi. En myy, enkä osta lisää.

Vierailija
427/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika on se jolla merkitystä, ei niin summilla. 

7 vuotta 10% keskimäärin tuplaa rahat mitä oot sijoittanu. 3 tuplausta 21 vuoden ajan on 8 kertainen alkupääomaan ja edelleen moninkertainen vuosien mottaan laitetut rahat. 

Opi tyyneeksi ku lehmä. Älä anna päiväkurssien häiritä. 

Vierailija
428/428 |
29.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se mikään mitätön ole. Kukin laittaa sen verran kuin voi. 

Mitä järkeä siinä on kun tuotto on ihan olematon? 

No eihän se ole olematon. Jos sijoittaa vaikkapa sen 50 euroa kuukaudessa rahastoihin ja toisen 50 euroa kuukaudessa lasipurkkiin keittiön pöydälle, niin suurella varmuudella 20 vuoden päästä rahastossa on tuplasti sen verran mitä lasipurkissa.

Jos työttömyys iskee , niin kelan virkailija ei lasipurkkiin katso. Sijoitukset voi vaikuttaa tukiin. 

Tuet on aivan liian hyviä, jos ne pistävät ihmiset ajattelemaan, ettei kannata itse ollenkaan varautua pahoihin päiviin vaan on parempi tuhlata äkkiä kaikki rahat, jotta saa nauttia tukia.

Eiku leikkaamaan tuista niin, että kaikki ymmärtävät omien säästöjen olevan parempi turva kuin tuet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan