Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔

Vierailija
03.04.2026 |

Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?

Kommentit (408)

Vierailija
341/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tietää jo lapsena olevansa vela, eikä halua siis koskaan omia lapsia. Itse tiesin jo alle 10 vuotiaana. Yli puolet vapaaehtoisesti lapsettomista tietää velautensa kun ovat parikymppisiä.

Asia ei liity mitenkään tahattomaan lapsettomuuteen eli haluun saada lapsia.

Miksi vela katuisi elämäänsä, jota hän haluaa elää? Ei yöheräilyjä, satojen tonnien rahan säästö, aikaa PARIsuhteelle, terveellinen elämä jne.

Minäkin tiesin jo lapsena etten halua lapsia. Naapurin täti nauroi että kyllä sinun mieli vielä muuttuu kunhan kasvat, mutta ei muuttunut. Nuorena poikakaverin nyk. aviomiehen äiti sanoi, että kohta sinä varmaan vauvan vellejä keittelet. Suuttui kun sanoin etten halua lapsia. Sanoi että "Janne" on aina halunnut paljon lapsia. Eipä tuo ole halunnut, vaikka n. 40v on yhdessä oltu. 

Miksi naapurin täti on niin kiinnostunut itseään nuorempien ihmisten ehkäisyn käytöstä, ja vielä jää jankkaamaan siitä. 🤢🤮 mitä taka-ajatuksia tällaisella ihmisellä on...?

Vierailija
342/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne haluaisivat saada lapsia, mutta se ei onnistu ja koska olet noin utelias he sanovat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Koska jos he sanoisivat jotain muuta niin sitten kyselisit koska niitä lapsia tulee ja mitä sen miehen siittiöistä sanottiin tutkimuksissa tai millaisia arpia naisen kohdussa on ja mistä ne on sinne ilmestynyt.

Yleensä se on kyllä toisinpäin; vapaaehtoisesti lapsettomat uskottelevst etteivät voi saada, koska ihmiset on rasittavia ja osa jopa suuttuu, jos kertoo ettei halua lapsia.

Näin teen itse ja lapsia en vaan oikeasti halua, koska miksi haluaisin!?

VelaN46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne montakaan tällaista paria, itseasiassa vain yhden. Vapaaehtoisuus siellä tarkoittaa toisen puoliskon syvää masennusta.

Suurin syy lapsettomuuteen on puolison puute, ja siihen taas varmaankin matala lisääntymivietti, ujous huonot kokemukset vastakkaisesta sukupuolesta (esim. kiusaaminen) ja mielenterveysongelmat (voi tulla kiusaamisesta, kotoa, koulusta jne.).

Vela on marginaali-ilmiö. Suurempi syy on yhteisöllisyyden tuhoutuminen individualismia ja onaa vastuuta korostavassa kovassa kilpailuyhteiskunnassa.

Jos lukisit tutkimuksia, et kirjoittelisi tällaista moskaa tänne palstalle. En jaksa edes aloittaa perusasioista... oletko käynyt peruskoulun loppuun? Osaatko käyttää googlea tai wikipediaa?

Vierailija
344/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiiristä paljon kokemuksia että sitten kun tajuaa että on myöhäistä ja ulkokultaiset asiat eivät tunnu elämässä niin merkitykselliseltä niin katumus ja suru on suuri.

Vierailija
345/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankkisin lapsia tällaiseen maailmaan, missä tekoälyllä aiotaan pilata kaikki? Olen luovalla alalla ja kärsin voimakkaasti tekoälystä. Mieheni on myös. Luultavasti jos hankkisimme lapsia, niille tulisi luovat geenit ja he vain kärsisivät, maailmassa josta luovista ihmisistä olaan tekemässä tarpeeton ja tarkoitukseton ihmisryhmä. 20 vuoden kuluttua kun lapsi olisi aikuinen, tilanne tekoälyn kanssa on mennyt jo pahaksi, vaikkei hän olisikaan taiteellinen niin kuin vanhempansa. Mitä uravaihtoehtoja edes on enää? On vastuutonta hankkia lapsia tähän tulevaisuuden näkymään. 

Lisäksi jos se olisi poikalapsi, hyvällä tuurilla se joutuisi sotaan Venäjää vastaan. Tällaisena maailmanaikana ei huvita hankkia lapsia. Lisäksi, mitäs jos työt menee itseltä (luovalla alalla kun toimimme). Meillä ei ole muuta osaamista, joten sitten pitäisi uudelleen kouluttautua johonkin. Mitenkäs se onnistuu, jos on pieni lapsi kotona.

Vierailija
346/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

synnytys on kivuliasta hommaa ja raskaana olo kuvottaa vartsaa,  ei ihme jollei kenkään lapsta tahto. Poikimisvaivat tulivat monikertaisiksi syntiinlankiamuksessa jo muutamma tuhat vuotta sitten

Ihminen synnyttää. Lehmät yms. poikii. Ei tarvitse pitää lapsista, mutta voi silti käyttää asiallista kieltä.

Vierailija
347/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni tietää jo lapsena olevansa vela, eikä halua siis koskaan omia lapsia. Itse tiesin jo alle 10 vuotiaana. Yli puolet vapaaehtoisesti lapsettomista tietää velautensa kun ovat parikymppisiä.

Miksi vela katuisi elämäänsä, jota hän haluaa elää? Ei yöheräilyjä, satojen tonnien rahan säästö, aikaa PARIsuhteelle, terveellinen elämä jne.

Minäkin tiesin jo lapsena etten halua lapsia. Naapurin täti nauroi että kyllä sinun mieli vielä muuttuu kunhan kasvat, mutta ei muuttunut. Nuorena poikakaverin nyk. aviomiehen äiti sanoi, että kohta sinä varmaan vauvan vellejä keittelet. Suuttui kun sanoin etten halua lapsia. Sanoi että "Janne" on aina halunnut paljon lapsia. Eipä tuo ole halunnut, vaikka n. 40v on yhdessä oltu. 

Miksi naapurin täti on niin kiinnostunut itseään nuorempien ihmisten ehkäisyn käytöstä, ja vielä jää jankkaamaan siitä. 🤢🤮 mitä taka-ajatuksia tällaisella ihmisellä on...?

Ei ihan noin. Olin tuolloin lapsi ja naapurin täti kertoi että tyttärensä oli saanut vauvan. Minä se sitten napautin etten koskaan halua vauvoja. Ihan viaton tuo tädin kommentti siis oli. Nou hätä. 

Vierailija
348/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne montakaan tällaista paria, itseasiassa vain yhden. Vapaaehtoisuus siellä tarkoittaa toisen puoliskon syvää masennusta.

Suurin syy lapsettomuuteen on puolison puute, ja siihen taas varmaankin matala lisääntymivietti, ujous huonot kokemukset vastakkaisesta sukupuolesta (esim. kiusaaminen) ja mielenterveysongelmat (voi tulla kiusaamisesta, kotoa, koulusta jne.).

Vela on marginaali-ilmiö. Suurempi syy on yhteisöllisyyden tuhoutuminen individualismia ja onaa vastuuta korostavassa kovassa kilpailuyhteiskunnassa.

Jos lukisit tutkimuksia, et kirjoittelisi tällaista moskaa tänne palstalle. En jaksa edes aloittaa perusasioista... oletko käynyt peruskoulun loppuun? Osaatko käyttää googlea tai wikipediaa?

Moni näistä tutkimuksista ylianalysoi yksikertaista asiaa. Ihmiset pariutuvat ja tekevät lapsia, jos a) heillä on kumppani ja b) ympäristö on turvallinen ja tukea antava.

Tällä palstalla noin tusina mielenterveysongelmaista velaa alapeukuttaa faktat pimentoon, koska pää ei kestä todellisuutta.

Vierailija
349/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yöheräilyjä tulee jokaiselle kun tulee pidätysvaivoja, eturauhasongelmia, suonenvetoja, unettomuutta sun muuta. Parisuhde tasaantuu muutamassa vuosikymmenessä. Miten lapset estää terveellisen elämän? Entä mihin panet kaikki ne satatonniset, jotka kehut säästävää lapsettomat,?

Lapsien hankkimisen haitat voi omalla valinnalla estää, kun ei lisäänny. Sen sijaan piilevät sairaudet ovat sellaisia, jotka tulee jos on tullakseen. Mutta jos ne tulee, miksi ottaa päällekkäin kaksinkertaisia vaivoja? Jos vaivoja taas ei tule, sittenhän se on erittäin hyvä tilanne.

Käypä lukaisemassa vaikka synnytyksenjälkeisestä masennuksesta, raskausdiabeteksesta, alapään repeämisistä (kuinka yleisiä ovat), univajeesta, stressin lisääntymisestä ja miten se vaikuttaa sairastumisiin jne... eikö näitä opeteta koulussa vai miksi näitä päivänselviä asioita pitää edes luetella?

Mihin laittaa rahat? En tiedä. Nehän voi vaikka polttaa takassa. Tai ostaa yksityisen terveysvakuutuksen. Tai ostaa terveellistä ruokaa, muuttaa turvallisempaan naapurustoon, panostaa omaan hyvinvointiin jne.

Parisuhde ei tasaannu 20 vuodessa jos siihen haluaa panostaa. Jos elää autopilotilla, sitten se tasaantuu. Omia valintoja.

Vierailija
350/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsuuteni oli hyvä ja rakastava, mulla on ihana luotettava mies, en kärsi mielenterveysongelmista, enkä halua lapsia. Itse itseäni toistaen, olen tiennyt sen aina, jo lapsena. 

Vierailija
351/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni näistä tutkimuksista ylianalysoi yksikertaista asiaa. Ihmiset pariutuvat ja tekevät lapsia, jos a) heillä on kumppani ja b) ympäristö on turvallinen ja tukea antava.

Tällä palstalla noin tusina mielenterveysongelmaista velaa alapeukuttaa faktat pimentoon, koska pää ei kestä todellisuutta.

Kävisit nyt vain lukemassa vertaisarvioituja akateemisia tutkimuksia velauden yleisyydestä maailmanlaajuisesti niin sinun ei tarvitsisi keksiä omasta päästä näitä öyhötyksiä. Fiksummat ihmiset ovat tutkineet näitä asioita jo vuosikymmeniä. Se tieto olisi sinunkin saavutettavissa, jos haluaisit sivistää itseäsi. Oma valintasi. 🤭 toivottavasti omat lapsesi eivät saa kuulla tuota sinun synkkää ajatusmaailmaasi, kun he paljastavat olevansa veloja. He laittavat välit poikki aika nopeasti, koska nykyaikana nuoret sukupolvet eivät hyväksy vanhemmiltaan mitä tahansa käytöstä.

Vierailija
352/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiiristä paljon kokemuksia että sitten kun tajuaa että on myöhäistä ja ulkokultaiset asiat eivät tunnu elämässä niin merkitykselliseltä niin katumus ja suru on suuri.

He eivät ole veloja, vaan lapsettomia. Puhut eri ihmisryhmistä. Opettele perusasiat.

Vierailija
353/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko itselleen enempää valehdella kuin edellä 😂😂

Oot ohittanut kaiken järjen ja uskottelet itsesi näkemään aivan muuta kuin totuuden.

Jos avaisit silmäsi, huomaisit asian olevan aivan toisin.

Mutta mikä siinä on niin hirveän kauheaa ettei voi myöntää etteivät ihmiset vaan halua lapsia!?

Kuulostaa siltä, että itse kadut lapsen hankintaa.

Vierailija
354/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kasvanut väkivaltaisessa perheessä ja nähnyt ihan tarpeeksi sitä elämää, että vapaaehtoisesti asettaisin itseäni samaan asemaan nyt aikuisena.

Joten kyllä, lapsettomuus on todellakin sen arvoista.

Vierailija
355/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma lapsuuteni oli hyvä ja rakastava, mulla on ihana luotettava mies, en kärsi mielenterveysongelmista, enkä halua lapsia. Itse itseäni toistaen, olen tiennyt sen aina, jo lapsena. 

Olit siis jo lapsena häiriintynyt tai olet trans. 

356/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiesin jo teini-ikäisenä, etten ikinä halua lapsia. Nyt 50+ iässä olen huomannut, miten vähällä olen päässyt. Tuttavapiirissä kauheita eroja ja lasten huoltajuuskiistoja, rahaongelmia, lapsilla nepsyjuttuja sun muuta. 
Onneksi en siihen liukumiinaan astunut. On ihanaa kun on vapaa-aikaa, varallisuutta, voi panostaa työhön täysillä ja omaan hyvinvointiin. Saa nukkua yöt läpeensä ja viikonloppuisin niin pitkään kuin haluaa. Ehkä siksi en ole ikinä ollut masentunut, koska olen saanut nukkua. En tajua, miten ihmiset jaksaa yöheräilyt. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
357/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin että "halusin" lapsen vain sen takia, että pelkäsin jäädä yksin vanhempana. Kun mietin tarkkaa syytä. Ei lasta sen takia kannata tehdä. Kyllä siinä pitää olla sellainen että todellisuudessa jaksaa kasvattaa sen lapsen sinne 18v saakka hyväksi ihmiseksi.

Vierailija
358/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun lussutuksesi ei ole faktaa.

Vierailija
359/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mieti asioita, jotka eivät sinulle kuulu. 
Ole aikuinen, ja keskity omaan elämääsi sekä omiin asioihisi. 

Tämä on keskustelu palsta, joten hyvin voi miettiä. Alapeukut tulee koska asia on selvästi arka monelle täällä olevalle kirjoittajalle. 

Mutta luulen että monet haluavat mielummin vain  nauttia nuorena eikä ottaa vastuuta lapsista mikä on ihan ymmärrettävää, mutta luulen myös että keskiikäisinä hyvinkin voi harmittaa ratkaisu. Kolikolla on kaksi puolta.

Vierailija
360/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olit siis jo lapsena häiriintynyt tai olet trans" 

Voit kuvitella ihan mitä haluat, vaikka että mulla on 3 päätä ja häntä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi