Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔
Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne haluaisivat saada lapsia, mutta se ei onnistu ja koska olet noin utelias he sanovat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Koska jos he sanoisivat jotain muuta niin sitten kyselisit koska niitä lapsia tulee ja mitä sen miehen siittiöistä sanottiin tutkimuksissa tai millaisia arpia naisen kohdussa on ja mistä ne on sinne ilmestynyt.
Yleensä se on kyllä toisinpäin; vapaaehtoisesti lapsettomat uskottelevst etteivät voi saada, koska ihmiset on rasittavia ja osa jopa suuttuu, jos kertoo ettei halua lapsia.
Näin teen itse ja lapsia en vaan oikeasti halua, koska miksi haluaisin!?
VelaN46
Hyvä niin sillä juna meni jo ajat sitten.
Nuorena ei matkusteltu, ei bailattu, eikä harrasteltu. Nuorena tehtiin pirusti töitä, ensin vieraalla ja sitten omassa yrityksessä. Rahaa ei ollut tuhlattavaksi, töihin piti lähteä viikonloppuisin ja joskus jopa öisin ja ne lomat, siis mitkä lomat. Vanhettiin, kavereilla oli lapsia, meillä ei, mutta eipä sitä kukaan kyseenalaistanut. Vielä kun vanhettiin niin pystyttiin oman työn osuutta vähentämään. Vasta keski-iässä alettiin matkustella ja hankittiin asuttava mökki. Nyt ollaan eläköidytty ja päätin alkaa harrastamaan ja hankin ensin koiran, ja sitten toisenkin. Minä painelen koirien kanssa metsässä ja harkoissa, mies hoitaa kasvi- ja kukkamaataan. Hyvää elämää vaikka lapsia ei ole, eikä niitä ole haluttukaan.
Vierailija kirjoitti:
"Olit siis jo lapsena häiriintynyt tai olet trans"
Voit kuvitella ihan mitä haluat, vaikka että mulla on 3 päätä ja häntä!
😂👏
Itse tiesin jo teininä, että haluan ison perheen. Yksi lapsi mulle suotiin. Monet itkut olen itkenyt sen vuoksi, että lapsia ei tullut enempää. Nyt on iän puolesta jo myöhäistä.
Mua ei kiinnosta haluaako muut lapsia vai ei. Se on jokaisen oma valinta. Haukkumista yms. puolin ja toisin en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin jo lapsena etten ikinä halua lapsia. Millonhan mieleni siis muuttuu kun tämä lapsettomuushaave on vain vahvistunut vuosi vuodelta. Ikää mulla nyt 37 v.
Sama mulla. Ikää nyt 50.
Mulla on aina ollut koiria ja kissoja, ja väsymykseen saakka saa kuulla, että ne ovat mulle lapsen korvikkeita. Moni teistä lemmikin omistavista varmaan tuon tunnistaa. Hemmetti, jos haluaisin lapsia, olisin niitä yrityänyt saada, mutta minä haluan koiria ja kissoja. Ne ovat ystäviäni, perheenjäseniä ja myös mulla harrastuskavereitakin. En pidä niitä lapsina, ne ovat eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä jotka kärttävät ketjussa, että miksi joku ei haluaisi olla lapseton keski-ikäinen nainen.
Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset eivät näe elämäänsä lapsettomana, ja keski-ikäisenä hedelmällisyysikkuna on todennäköisesti jo sulkeutunut, joten se on siinä sitten loppuelämä lapsettomaksi naulattu, jos vielä keski-ikäisenä on lapseton. Ja kaikki eivät todellakaan halua olla loppuelämäänsä lapsettomia.
Noinhan se lapsen "hankinta" (saaminen) pitää miettiäkin, että haluaako olla loppuelämänsä lapseton vai ei. Ei mitään sellaista lapsellista p a sk a a, että onko "vauvakuume" tai muuta typerää, vaan LOPPUELÄMÄ.
Itse mietin haluaisinko olla loppuelämäni vanhempi, en halunnut.
Noin se mun mielestä pitääkin miettiä. Minä taas haluan olla vanhempi, ja ajattelen että mun pitää olla valmis auttamaan aikanaan myös lastenlasten kanssa jne.
Huvittavat ketjun velat. En ajattele normaalisti veloista mitään, mutta palstalla antavat aina hassun kuvan itsestään.
Nyt esim. peukuttelevat toistensa viestejä ("minä haluan olla loppuelämän lapseton"), mutta eivät niitä jotka kokevat toisin ja nimenomaan haluavat loppuelämän jälkeläisiä sukuun. Eli eivät koe näitä asioita samanarvoisina, toisin kuin minä -äiti-ihminen- joka suhtaudun asiaan neutraalisti, enkä yritä vääntää kenenkään haluja toisiksi :)
Minulle toisen velaus on yhtä arvokas valinta kuin suurperhekin, mutta palstan veloilla näin ei ole, vaan suhtautuvat erittäin defensiivisesti ja epäkypsästi koko aiheeseen.
Ehkä sun kannattais lukea oma viestisi 🤭
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut koiria ja kissoja, ja väsymykseen saakka saa kuulla, että ne ovat mulle lapsen korvikkeita. Moni teistä lemmikin omistavista varmaan tuon tunnistaa. Hemmetti, jos haluaisin lapsia, olisin niitä yrityänyt saada, mutta minä haluan koiria ja kissoja. Ne ovat ystäviäni, perheenjäseniä ja myös mulla harrastuskavereitakin. En pidä niitä lapsina, ne ovat eläimiä.
Sanoppa niille korvikesepustajille, jos sattuvat itse olemaan äitejä tai isiä, että "Ovatko sun lapset sulle kissojen ja koirien korvike?"
Onko tämä lapsettomat vs. lapselliset joku somen aikaan saama ilmiö? Olen eläke-ikäinen eli reippaasti 60+, ja vasta muutama vuosi sitten sain tietää olevani vela. Sori, en käytä sitä ilmaisua, sillä se ei mahdu suuhuni. Olenko harvinaisuus kun koko elämäni aikana ainoastaan kerran minulta on kysytty onko lapsettomuus vapaaehtoista, ja tämä kysyjä esitti asian hyvinkin asiallisesti ja jopa kunnioittavasti. Vastakkainasetteluun ja jopa vihaan olen törmännyt vain somessa, en elävässä elämässä. Keneltä se muka pois on jos joku haluaa/ei halua jälkikasvua?
Vierailija kirjoitti:
Tajusin että "halusin" lapsen vain sen takia, että pelkäsin jäädä yksin vanhempana. Kun mietin tarkkaa syytä. Ei lasta sen takia kannata tehdä. Kyllä siinä pitää olla sellainen että todellisuudessa jaksaa kasvattaa sen lapsen sinne 18v saakka hyväksi ihmiseksi.
Ei vain 18-vuotiaaksi. Vanhemmuus on koko elämän tehtävä. Jos potkii lapsensa heti 18veenä pois kotoa, voisi vähän miettiä uusiksi arvomaailmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti
No onneks tuo on vaan sun mielipide ja meillä muilla on omat mielipiteemme. Ne ovat yhtä arvokkaita kaikki.
Ja saat toki toivoa ja kärttää jotain veroja ja velvollisuuksia, mutta sellaisia ei ole tulossa, koska kaikki tajuaa ettei ole mitään järkeä.
Maailmaa kun katsoo niin pitäisi ennemminkin olla toisin päin; joku pääsykoe, jos haluaa vanhemmaksi ja muilla pakollinen ehkäisy. Sit lisävero jokaisesta lapsesta.
Äly hoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoppa niille korvikesepustajille, jos sattuvat itse olemaan äitejä tai isiä, että "Ovatko sun lapset sulle kissojen ja koirien korvike?"
Miulki on kommentoitu juurikin samaa ja ne kommentoijat on ite just niitä joil omaa lemmikkii ei ole. Täysipäiset lemmikin omistajat kyl tietää asian oikeen laidan. Kuitenki, onhan niitä joille lemmikki on aika paljo lapsen asemas eli sitä puetaan, sitä työnnetään vaunuis tai kannellaa sylis, sitä ei hoijeta tai jopa syötetä lajityypillisest, eikä koirii kouluteta vaik käpiöki ainaki tottiskoulutuksen tarvii. Eri
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään enempi kissoista
Sama täällä, myös mieheni pitää enemmän kissoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä lapsettomat vs. lapselliset joku somen aikaan saama ilmiö? Olen eläke-ikäinen eli reippaasti 60+, ja vasta muutama vuosi sitten sain tietää olevani vela. Sori, en käytä sitä ilmaisua, sillä se ei mahdu suuhuni. Olenko harvinaisuus kun koko elämäni aikana ainoastaan kerran minulta on kysytty onko lapsettomuus vapaaehtoista, ja tämä kysyjä esitti asian hyvinkin asiallisesti ja jopa kunnioittavasti. Vastakkainasetteluun ja jopa vihaan olen törmännyt vain somessa, en elävässä elämässä. Keneltä se muka pois on jos joku haluaa/ei halua jälkikasvua?
Taidat vähän olla. Minä olen 34-vuotias vela, ja olen joutunut moneen kertaan selittämään tätä asiaa muille. Kavereille, tuttaville, anopille, äidille, veljelle, kollegoille. Ehkä nykyään ihmiset luulevat että asiasta on ok udella? Tiedä häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne haluaisivat saada lapsia, mutta se ei onnistu ja koska olet noin utelias he sanovat olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia. Koska jos he sanoisivat jotain muuta niin sitten kyselisit koska niitä lapsia tulee ja mitä sen miehen siittiöistä sanottiin tutkimuksissa tai millaisia arpia naisen kohdussa on ja mistä ne on sinne ilmestynyt.
Yleensä se on kyllä toisinpäin; vapaaehtoisesti lapsettomat uskottelevst etteivät voi saada, koska ihmiset on rasittavia ja osa jopa suuttuu, jos kertoo ettei halua lapsia.
VelaN46
Huomaan, että tarkoitit tuon kettuiluna, mutta samalla myös paljastit ettet oikeasti edes ymmärrä, mitä tarkoittaa vela.
Se on vapaaehtoisesti lapseton. Sellainen ihminen ei ihan oikeasti halua lasta, koska ajatus omasta lapsesta tuntuu kurjalta.
Sellaiselle ihmiselle ei voi v i t t u i l l a sillä, että juna meni jo. Koska sellaisen ihmisen mielestä on hyvä asia ja helpotus elämään, kun juna meni. Ja sitä junaa on vältelty ja sen menemistä odotettu nuoresta pitäen ettei tarvitsisi joka kuukausi pelätä.
Kas noin, kuittailun perusopinnot ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat vähän olla. Minä olen 34-vuotias vela, ja olen joutunut moneen kertaan selittämään tätä asiaa muille. Kavereille, tuttaville, anopille, äidille, veljelle, kollegoille. Ehkä nykyään ihmiset luulevat että asiasta on ok udella? Tiedä häntä.
Taidan olla vähän mikä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ole ikinä kiinnostanut lisääntyminen, eikä puolisoakaan. Samasta syystä ei esim mäkihypätä tai reppureissata tai keräillä kissapulloja tai luolasukelleta. Kun ei kiinnosta, on muutakin tekemistä.
Hyvin sanottu.
Kun ei kiinnosta, ei kiinnosta. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla vähän mikä?
Vastaus kysymykseen olenko harvinainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VelaN46
Huomaan, että tarkoitit tuon kettuiluna, mutta samalla myös paljastit ettet oikeasti edes ymmärrä, mitä tarkoittaa vela.
Se on vapaaehtoisesti lapseton. Sellainen ihminen ei ihan oikeasti halua lasta, koska ajatus omasta lapsesta tuntuu kurjalta.
Sellaiselle ihmiselle ei voi v i t t u i l l a sillä, että juna meni jo. Koska sellaisen ihmisen mielestä on hyvä asia ja helpotus elämään, kun juna meni. Ja sitä junaa on vältelty ja sen menemistä odotettu nuoresta pitäen ettei tarvitsisi joka kuukausi pelätä.
Kas noin, kuittailun perusopinnot ole hyvä.
Jep tämä on niin naurettavaa kun täällä velat sekoitetaan tahattomasti lapsettomiin tai aidallaistujiin jotka vatvovat päätöstä. Mutta kun kyse on ihan eri asioista. Miten voi olla ihmiset näin kujalla asioista? Perusjuttuja. Idioluutio tuntuu olevan enemmän kuin pelkkä elokuva...
Käytät mielenterveysongelmaa negatiivisena terminä, haukkumasanana. No, minä voin myöntää, että minulla on mielenterveysongelma. Masennus, jonka vanhempani ovat aiheuttaneet. Olen istunut terapiassa vuosia, mutta kumpi vie voiton; ammattiapu vai vuosikymmeniä kestänyt henkinen ja fyysinen väkivalta?
Ja mitä tulee lastenhankintaan - niin paljoa en lapsia vihaa, että hankkisin niitä tähän kokemaan sitä samaa mitä olen itse kokenut; jotkut narsistiset käytösmallit ovat iskostuneet minuun itseeni kun se on ollut elämässäni normi. Sen verran moraalia minulla on, että se päättyy minuun. Harmi, että kaikki vanhemmiksi pyrkivät eivät ajattele sen lapsen etua siinä, minkälaisia ihmisiä ovat itse.