Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔
Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?
Kommentit (408)
Minäkin ymmärrän kyllä lapsettomia pareja, jokainen elää omanlaistaan elämää. Hyvä, jos pariskunnan molemmat osapuolet ovat asiasta samaa mieltä.
Tuttavapiirissä YKSI tällainen? Syy voi olla mikä tahansa, ainoa mikä on varmaa, on ettei se kuulu sinulle.
Tiedoksi, noin joka viides lapsia haluava pari kohtaa lapsettomuutta jossain muodossa. Jos siis tuttavapiiriisi kuuluu vaikkapa kymmenen pariskuntaa, tuo YKSI on jopa tilastollisesti vähäinen edustus lapsettomista.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä YKSI tällainen? Syy voi olla mikä tahansa, ainoa mikä on varmaa, on ettei se kuulu sinulle.
Tiedoksi, noin joka viides lapsia haluava pari kohtaa lapsettomuutta jossain muodossa. Jos siis tuttavapiiriisi kuuluu vaikkapa kymmenen pariskuntaa, tuo YKSI on jopa tilastollisesti vähäinen edustus lapsettomista.
Vapaaehtoinen lapsettomuus on eri asia kuin lapsettomuus, toim. huom.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kolme lasta, nuorinkin jo 15. Olen kuullut asiasta ilkeilyä eniten naisilta, joilla ei ole lapsia mutta joiden miehellä on huomattavan monta lasta edellisestä suhteesta, toisella 5 ja toisella 8. Ilkeily koskee poissaoloja lasten vuoksi (ei ole ollut vuosikymmeniin yhtäkään eikä ollut koskaan kuin muutama päivä vuodessa max), lomien ottamista parhaaseen aikaan lasten vuoksi (lomailen tänä vuonna ekaa kertaa vuosikymmeniin heinäkuussa), lasten saamia suuria tukia (meillä vain yhdellä lapsilisä), ym. Ja sitten ilkutaan vaippojenvaihdosta (en ole vaihtanut omille vaippaa n. 13 vuoteen), lasten harrastusrallista (ikään kuin kuuluisi heille).
Sanoisin, että toisten valintoja kritisoivat eniten ne, joiden oma valinta ei olekaan ollut oma valinta.
On muuten myös niin, että lapsettomia tuntuu aidosti harmittavan tilanne, jossa lapset ovat kasvaneet isoiksi ja muuttavat pois kotoa. Eli se piinaava lapsiperhevaihe ei olekaan ikuinen, se on itse asiassa häviävän lyhyt. Ja ehkä joskus on villiä ja vallatonta elää kaksistaan, ei lapsia, ei kihlausta, ei avioliittoa, mutta kun ikää on 50 + asia ei ehkä olekaan enää niin kivaa vaan enemmän surullista ja säälittävää.
Kammottavaa että tällainenkin aines saa lisääntyä vapaasti.
Töissä vanhainkodissa huomattua.
Kukaan ei katunut lasten saamista/hankkimista. Lapsettomuus taas kadutti muutamia
Vierailija kirjoitti:
Töissä vanhainkodissa huomattua.
Kukaan ei katunut lasten saamista/hankkimista. Lapsettomuus taas kadutti muutamia
Ja silti on kylmä fakta että myös lisääntymistä kadutaan.
Itse kadun mieluummin lapsettomuutta kuin lapsen hankintaa. Ensiksi mainitusta en kärsi kuin minä itse, jälkimmäisestä varmasti jollain tapaa se lapsikin.
Tosin en jaksa millään uskoa että katuisin, kun ajatus lisääntymisestä tuntuu vuosi vuodelta vastenmielisemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
synnytys on kivuliasta hommaa ja raskaana olo kuvottaa vartsaa, ei ihme jollei kenkään lapsta tahto. Poikimisvaivat tulivat monikertaisiksi syntiinlankiamuksessa jo muutamma tuhat vuotta sitten
Ihminen synnyttää. Lehmät yms. poikii. Ei tarvitse pitää lapsista, mutta voi silti käyttää asiallista kieltä.
Tietäisit vaan miten monta kertaa on saanut kuulla olevansa maho lehmä, tuhkakohtu, tyhmä, itsekäs, pinnallinen, arvoton ja jotain geeni jätettä jne.
Sekö oikeuttaa sitten käyttämään rumaa kieltä viattomia kohtaan?
En minä ole käyttänyt.
Kyllä käytit. Poikiminen puhuttaessa ihmisistä on rumaa kieltä.
En ole sanonut poikimisesta mitään.
Minun mieheni on.
Mutta muutama "mielenmuuttaja" ja paskanpuhuja piti dumpata ennen kuin hänet löysin.