Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔
Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesin jo lapsena etten ikinä halua lapsia. Millonhan mieleni siis muuttuu kun tämä lapsettomuushaave on vain vahvistunut vuosi vuodelta. Ikää mulla nyt 37 v.
Erikoinen haave. Yleensä ihmiset haaveilevat saavansa jotain, eivät sitä että jäävät ilman jotain.
Lapsettomuus ei ole edes mitenkään vaikeasti saavutettava tavoite. Miksi siitä pitäisi erikseen haaveilla, etenkin jos on jo valmiiksi lapseton.
Kyllä monilla on haaveissa esim. vapaus, joka voidaan nimetä myös esim. parisuhteen, palkkatyön tai muun vastaavan puutteeksi. Retorinen keino puhua lapsettomuudesta negaation kautta, vähän niinkuin työttömyydestäkin, ihan kuin se olisi joku menetys ettei omaa orjankahleita ja parasiittia.
No, kaikki ei halua elämältä samoja asioita eikä ole kiinnostuneita samoista asioista. Ei sitä ymmärtää tarvitse, voi vain hyväksyä. Ja sitten on just se mahdollisuus, että lapsettomuuden takana onkin jotain kipeää, josta ei jaksa alkaa tehdä selkoa ulkopuolisille. Mulla on miespuolinen kaveri, joka häidensä jälkeen sanoi mullekin, että eivät he lapsia ainakaan muutamaan vuoteen taida haluta, jos koskaan. Noin puolentoista vuoden kuluttua tästä heille kuitenkin syntyi lapsi. Silloin kaveri avautui, että se oli ollut jo kauemmin tiedossa, että hänen vaimollaan oli munanjohtimet tukossa, ja he olivat hyvin pian naimisiinmenon jälkeen aloittaneet lapsettomuushoidot. Oli vain tuntunut helpommalta kuitata asia vela-kortilla, kun hoitojen onnistumisesta ei etukäteen ollut takeita.
En tekisi nykyiseen Maailmanaikaan lapsia, joutuisivat elämään rajuja aikoja ja vieläpä tämä sodanuhkakin
Ohitan.
Ei aloitukseni.
Tämä on ainoa
kommenttini
ketjussa.
-vEla
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja parisuhteeton. En näe mitään syytä syödä paskaa vain siksi, että olisi jotain syötävää. Aina tulee jotain kivaa kun vähän odottelee. Miehen ottaminen on typeristä typerin päätös ja siitä seuraa joko s eksiorjuus tai se että mies loisii jätöksensä kehooni ja elämääni parasitoimaan molempia. Sama ottaa vaikka lapamato ja silloinkin pääsee todennäköisesti helpommalla ja kaikilla on kivempaa.
Kukin tavallaan. :)
Itselleni sopii hyvin parisuhde, jota kai kutsuttaisiin erillissuhteeksi. Emme siis asu yhdessä puolisoni kanssa, emmekä aio tulevaisuudessakaan asua, emmekä muutenkaan elä kovin perinteistä parisuhde-elämää. Eikä olla siis naimisissakaan. Kumpikin asuu omassa asunnossaan samalla paikkakunnalla ja molemmilla on riittävästi omaa tilaa ja omaa aikaa, ja sitten puolin ja toisin kyläillään toistemme luona. Yhdessä ollaan nyt seitsemättätoista vuotta.
Ehkä he katuisivat lapsen hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he katuisivat lapsen hankkimista.
Kyllä ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä katuisivatkin, kerta kiinnostusta lasten hankintaan ei alunperinkään ollut.
Omalta kohdaltani voin sanoa, että juuri noin olisin silloin 30 vuotta sitten sanonut, jos olisimme hoidoista huolimatta jääneet lapsettomiksi! Silloin ei "vapaaeatoinen lapsettomuus"-käsitettä ollut olemassakaan vaan utelijoille piti keksiä muita verukkeita. Siinä piinaavassa ja surullisessa taistelussa ulkopuolisten utelut ja arvailut olivat vielä yksi taakka lisää! Jos ei olisi tärpännyt, olisi pitänyt tunnustaa, että joo, näin surkea ja viallinen nainen mä olen, kun en edes lasta saa aikaiseksi. Tänä päivänä jonkun julistautuessa velaksi, käy mielessä epäilys, että onkohan ihan varmasti noin... Hymyn taakse voi kätkeytyä kyyneleet
Vierailija kirjoitti:
Omalta kohdaltani voin sanoa, että juuri noin olisin silloin 30 vuotta sitten sanonut, jos olisimme hoidoista huolimatta jääneet lapsettomiksi! Silloin ei "vapaaeatoinen lapsettomuus"-käsitettä ollut olemassakaan vaan utelijoille piti keksiä muita verukkeita. Siinä piinaavassa ja surullisessa taistelussa ulkopuolisten utelut ja arvailut olivat vielä yksi taakka lisää! Jos ei olisi tärpännyt, olisi pitänyt tunnustaa, että joo, näin surkea ja viallinen nainen mä olen, kun en edes lasta saa aikaiseksi. Tänä päivänä jonkun julistautuessa velaksi, käy mielessä epäilys, että onkohan ihan varmasti noin... Hymyn taakse voi kätkeytyä kyyneleet
No suurin osa veloiksi julistautuvista on kyllä ihan oikeasti veloja. Mutta töykeää on tietenkin lapsien hankinnasta keneltäkään udella, että ihan ymmärrettävää, jos tahattomasti lapsettomana keksii hätävalheen, jolla saa kyselyt loppumaan.
Moni tietää jo lapsena olevansa vela, eikä halua siis koskaan omia lapsia. Itse tiesin jo alle 10 vuotiaana. Yli puolet vapaaehtoisesti lapsettomista tietää velautensa kun ovat parikymppisiä.
Asia ei liity mitenkään tahattomaan lapsettomuuteen eli haluun saada lapsia.
Miksi vela katuisi elämäänsä, jota hän haluaa elää? Ei yöheräilyjä, satojen tonnien rahan säästö, aikaa PARIsuhteelle, terveellinen elämä jne.
Vierailija kirjoitti:
Monet vanhemmat eivät olisi sopineet kenenkään vanhemmiksi. Lopettakaa painostus.
Katuvien vanhempien osuus kaikista vanhemmista on kyllä hälyttävän suuri, kun lukee asiasta tehtyjä tutkimuksia. Naurettavaa vedota velojen katumiseen, kun heillä ei ole lasta joka voisi kärsiä vanhempien hölmöilystä.
Haluaisin kovasti nähdä kun nämä palstan lisääntymisöyhöttäjät ja velavihaajat saavat kuulla että heidän omat lapsensa ovat veloja. Taitaa loppua siihen paikkaan se "pyyteetön rakkaus", josta niin kovasti hehkuttavat. 😂 Alkaako vaivihkaa käännytys, uhkailu, kiristys, kaasuvalotus yms? Lapset ei sen jälkeen enää pidä yhteyttä, koska he eivät halua kuulla sellaista nurkkakuntaista junttiöyhötystä omilta vanhemmiltaan, jotka hyökkäävät heidän omaa elämäntapaa vastaan.
En tunne montakaan tällaista paria, itseasiassa vain yhden. Vapaaehtoisuus siellä tarkoittaa toisen puoliskon syvää masennusta.
Suurin syy lapsettomuuteen on puolison puute, ja siihen taas varmaankin matala lisääntymivietti, ujous huonot kokemukset vastakkaisesta sukupuolesta (esim. kiusaaminen) ja mielenterveysongelmat (voi tulla kiusaamisesta, kotoa, koulusta jne.).
Vela on marginaali-ilmiö. Suurempi syy on yhteisöllisyyden tuhoutuminen individualismia ja onaa vastuuta korostavassa kovassa kilpailuyhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä salailla ja selitellä, kun suoraan puhumalla saisi ihmisten myötätunnon ja tuen.
Ja lapset ovat hieno juttu. Vaikka esimerkiksi oma äiti suhde olisi persiisstä, voi itse päättää olla erilainen äiti omalle lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut miten jotkut ihmiset kehtaa kysellä toisten lapsien hankkimisesta. Pervolta kuulostaa kysellä toisten sänkypuuhista.
"Ai haluat Mirjami-täti siis tietää, onko Jormalla kondomi kun meillä on kahdenkeskistä kivaa? Ei Mirjami-täti, Jormalla ei ole kortsua. Hänellä on vasektomia. Haluat Mirjami-täti tietää jotain muuta sek sielämästämme?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä salailla ja selitellä, kun suoraan puhumalla saisi ihmisten myötätunnon ja tuen.
Ja lapset ovat hieno juttu. Vaikka esimerkiksi oma äiti suhde olisi persiisstä, voi itse päättää olla erilainen äiti omalle lapselleen.
Lapset ovat hieno juttu niille ketkä niitä haluaa.
Jos joku ei halua lapsia, koska sai itse huonon lapsuuden, se on ihan hyvä syy olla hankkimatta. Ei syytä edes tarvita, koska kukaan ei ole tilivelvollinen asiasta. Lapsettomuutta ei tarvitse perustella. Oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Moni tietää jo lapsena olevansa vela, eikä halua siis koskaan omia lapsia. Itse tiesin jo alle 10 vuotiaana. Yli puolet vapaaehtoisesti lapsettomista tietää velautensa kun ovat parikymppisiä.
Miksi vela katuisi elämäänsä, jota hän haluaa elää? Ei yöheräilyjä, satojen tonnien rahan säästö, aikaa PARIsuhteelle, terveellinen elämä jne.
Minäkin tiesin jo lapsena etten halua lapsia. Naapurin täti nauroi että kyllä sinun mieli vielä muuttuu kunhan kasvat, mutta ei muuttunut. Nuorena poikakaverin nyk. aviomiehen äiti sanoi, että kohta sinä varmaan vauvan vellejä keittelet. Suuttui kun sanoin etten halua lapsia. Sanoi että "Janne" on aina halunnut paljon lapsia. Eipä tuo ole halunnut, vaikka n. 40v on yhdessä oltu.
Vierailija kirjoitti:
Yöheräilyjä tulee jokaiselle kun tulee pidätysvaivoja, eturauhasongelmia, suonenvetoja, unettomuutta sun muuta. Parisuhde tasaantuu muutamassa vuosikymmenessä. Miten lapset estää terveellisen elämän? Entä mihin panet kaikki ne satatonniset, jotka kehut säästävää lapsettomat,?
sama täällä. eikä ne ole edes kivoja. räkäsiä mölytoosia.
Juu näitä r aiskauslapsia on suomessakin, joskin täällä hyssytellään aihe julkisesta keskustelusta ja lapsella on aina "2 vanhempaa" joista toinen leimataan paskaksi lapsenhylkääjäksi, jos on tehty vanhemmaksi r aiskaamalla, ja silti pakottavat uhrin jopa maksamaan r aiskauslapsen elatusta ja periyttämään tätä.
Afrikassa ihmisoikeusjärjestöt puhuvat asiasta oikealla nimellä ja siellä aihetta on myös tutkittu, ovat yleensä todella inhottuja ja nuorena hylättyjä. Tietysti. Ei saa lisääntyä r aiskaamalla, sillä on tosi huonot seuraukset.
Ja btw myös petoksellisesti tai huijaamalla toisen lisäännyttäminen on r aiskaus. Suostumusta ei voida antaa valheellisissa olosuhteissa. Eli et saa huijata ja pettää ketään isäksi tai äidiksi, se on r a i s k i s .
Jotenkin absurdin hassua, että tällaisia asioita pitää edes sanoa ääneen, mutta näin se nykypäivänä on. Facts